Bericht
door RonV » 20 feb 2014, 14:30
Hi Cedric
Hangt een beetje van je eisen af - regenbanden zijn zacht, en die zachtheid verdwijnt wel in die twee jaar. Wat wel blijft zijn de diepere afvoerkanalen: we hebben een setje regenbanden van een jaar of zes, en die zou je niet kunnen gebruiken voor race-werk, maar voor trackdays zijn ze goed genoeg om buitenlangs voorbij te gaan aan auto's met straat/toyo banden. We hebben dan wel de stabis los, zodat de koets op de banden aan de buitenzijde van de bocht kunnen hangen.
Dus: wil je de rij-eigenschappen van een verse band, dan om de twee jaar (of vaker) nieuw, anders kunnen ze best lang mee. Wanneer het profiel weg is, dan werkt ie natuurlijk helemaal niet meer.
Ik schat zo in dat je op de GT3 18" wielen hebt? Ben Prins heeft een aantal leuke banden te koop bij de rubriek "Vraag en Aanbod", onder "wij ruimen op racebanden". De Porsche die wij gebruikten, werkte prima op Michelin regenbanden, maar ik zie ook een paar leuke Pirellis. (BTW Ik heb geen belang bij Ben Prins).
Voor slicks geldt eigenlijk een vergelijkbare levensduur - die is wel wat meer afhankelijk van het aantal heat cycles (heet rijden, afkoelen) - dat aantal is beperkt. Als je tot nu toe op Toyo's hebt gereden, zul je verbaasd staan over de extra grip die goede slicks geven. Ik sta zelf wat sceptischer tegenover veel gebruikte slicks - we hebben wel eens gehad dat je meer het gevoel had op een ijsbaan te rijden; da's echt niks....