Nieuwe generatie auto's te goed...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Niels v D

Re: Nieuwe generatie auto's te goed...

Bericht door Niels v D » 19 feb 2014, 17:58

Kijktip, de uitzending van Tegenlicht afgelopen zondag.

Autonome auto's.. Ik weet het niet. Aan de ene kant graag, ik heb best wel een hekel aan lange stukken rijden dus als ik dat kan laten doen, waarom niet?
Auto's zullen dan veranderen in een soort van kruising tussen openbaar vervoer en een auto. Vier stoelen tegenover elkaar, heb je een mobiele vergaderzaal zonder bestuurder, ideaal :)
Aan de andere kant, De stukjes die ik dan voor m'n plezier rij wil ik wel graag houden.. Laat die autonome dingen dan lekker op de grote wegen blijven en alle landweggetjes vrijhouden aub :).

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2014, 18:12

Bijna de helft van autobestuurders is bang om te rijden
Uit onderzoek van Psychologie Magazine blijkt dat bijna de helft van de mensen met een rijbewijs bang is om achter het stuur te kruipen. Ruim 1160 vrouwen en 200 mannen, allen in het bezit van een rijbewijs, deden mee aan het onderzoek.

Eén op de zes vrouwen vindt het eng om auto te rijden. De mannen hebben hier minder moeite mee, maar 3 procent van de mannen vermijdt liever een ritje met de auto.

Schat, ik ben moe. Kun jij rijden?
Echter blijkt het voor de vrouwen lastig om toe te geven dat ze liever geen auto rijden. Eenderde van de vrouwen verzint af en toe een smoes om niet te hoeven rijden. Een kwart van de vrouwen kiest zelfs voor het openbaar vervoer om niet in de auto te hoeven stappen, terwijl hun reistijd daardoor vaak veel langer is. Voor de mannen gaat dit net een stap te ver. Slechts vijf procent van de mannen verkiest het openbaar vervoer boven een autorit.

Vrouwen zijn banger dan mannen
Vrouwen zijn het meest bang om te rijden bij slecht weer, daarop volgen het rijden in het buitenland en het in het donker besturen van een auto. Naast deze drie angsten wordt het ook vreselijk gevonden om te moeten inparkeren en zijn de vrouwen erg bang om ooit een ongeluk te veroorzaken. De mannen zijn niet zo bang, zij hebben vooral moeite met het loslaten van de controle. Bijrijder zijn is voor hen dan ook de grootste angst.
Een zelfrijdende auto kan zomaar eens snel dichter bij komen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 19 feb 2014, 18:19

RVV schreef:Bijna de helft van autobestuurders is bang om te rijden

Eén op de zes vrouwen vindt het eng om auto te rijden. De mannen hebben hier minder moeite mee, maar 3 procent van de mannen vermijdt liever een ritje met de auto.
Bij mij is 16.6% + 3% toch niet bepaald de helft :coffee:

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2014, 18:23

33+25+5 is weer meer dan de helft :lol:
Eenderde van de vrouwen verzint af en toe een smoes om niet te hoeven rijden. Een kwart van de vrouwen kiest zelfs voor het openbaar vervoer om niet in de auto te hoeven stappen, terwijl hun reistijd daardoor vaak veel langer is. Voor de mannen gaat dit net een stap te ver. Slechts vijf procent van de mannen verkiest het openbaar vervoer boven een autorit.
kortom, vaag onderzoek.

KoenM

Bericht door KoenM » 19 feb 2014, 18:29

Onderzoek is vast niet vaag, de interpretatie zal wel gewoon niet kloppen.

Wat is de bron Rico?

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2014, 19:59

Kwam voorbij op Facebook ik dacht Linda.nl :bag:

Emiel

Bericht door Emiel » 19 feb 2014, 20:04

Ik word ook bang van meer dan 25% van de automobilisten die ik dageljks tegen kom.
Die menen al autonoom te rijden....

Tom

Bericht door Tom » 19 feb 2014, 20:19

Jongeren van nu hebben ook al veel minder met auto's dan bijv. 10 jaar terug... toen wilde elke 18 jarige vent een GTI-achtige en was het op zaterdagavond nog druk bij de McDonalds met Autostyle publiek. Dat is allemaal een stuk minder heb ik het idee, een auto is bij veel groepen meer een vervoersmiddel dan cool... de jeugd geeft geld liever uit aan een nieuwe gsm. Laat staan de generatie die nu achterin het ecohok zit.

En de economie helpt niet mee. Leasers wilde tien jaar terug een Leon Topsport 180pk of iets anders met een tdi geheel rode letters, liefst met chip erin. Die tijden zijn voorbij, nu is het een 14% bijteller zodat er aan het eind van de maand meer geld overblijft. Alles met 25% bijtelling is geen interesse voor onder die hele groep. Bij verjaardagen is het nog opscheppen hoe compleet de auto is met full screen navi en 20 gb harddisk voor mp3's, maar over de 1.4 onder de motorkap wordt niets (meer) gezegd :)

Flamman

Bericht door Flamman » 19 feb 2014, 20:23

Emiel schreef:Ik word ook bang van meer dan 25% van de automobilisten die ik dageljks tegen kom.
Die menen al autonoom te rijden....
+1. :clap:

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2014, 20:35

Bovendien Tom, lukt het de 18 jarige (tot 24 jaar) ook niet meer om een gti achtige verzekerd te krijgen. (Of tegen torenhoge premies) Daardoor verdwijnt de interesse ook heel erg snel.

Je moet ook al een aardige job hebben om alleen al een auto aan te schaffen en vooral te blijven rijden. En dan hebben we het over een normale auto. Laat staan een 1 op 7 à 8 rijdend GTI/turbo/200pluspk ding. In onze tijd keek je uit naar 18 jaar oud worden en een vlotte auto, je had ook weinig anders naar uit te kijken bovendien keken al je vrienden er ook naar uit, kochten er een etc. Nu zijn de vrienden bezig met snufjes en gadgets net zo leuk (omdat het de norm is geworden) maar relatief veel goedkoper. Een dikke vette shooter/game is net zo spannend (eenmalig 69 euro) als je niet beter weet.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 19 feb 2014, 20:36

De Mazda kost €110 WA verzekerd per maand voor mij. En dan hebben we het over 133 pk.
Laatst gewijzigd door matthyssie op 19 feb 2014, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 20:37

RVV schreef:Er groeit een nieuwe generatie op die niet zoveel heeft met een auto. Die hebben alleen interesse in hun elektronische gadgets. Dit is en grote bedreiging voor auto fabrikanten. Auto's moeten aansluiten op de belevingswereld van een nieuwe generatie. Die lok je niet meer met dwars over de rotonde of 300 pk onder de kont. Een auto moet een gadget worden. En dan is het nog heel moeilijk voor de fabrikanten om mee te kunnen. Nu kan een beetje tablet al meer dan alle entertainment electronica in een auto. Auto rijden is in de basis gewoon saai. (Van A naar B) laat de auto het werk doen straks, dan hou je tijd over voor de leuke dingen tijdens het autorijden. Een auto voor de leuk gaat in de toekomst verdwijnen. Daar tegen over staat dat je steeds meer leuke dingen kunt doen als je in de auto zit.
Dat is inderdaad de tendens. Misschien is een auto in de basis ook een ouderwets concept aan het worden en gaat de jongste generatie hier een andere invulling aan geven. Echte tastbare ervaringen zijn hoe langer hoe minder aanwezig in de virtuele wereld waar kids in opgroeien. In mijn ogen een verlies maar wellicht ben ik dan ouderwets.
Ik ben bang dat er een generatie achter een gordijn van techniek opgroeit zonder te weten wat er voor gevoelswereld verloren is gegaan. Niet alleen op automobiel gebied maar ook op andere vlakken zoals sociale contacten.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 20:38

RVV schreef:Bovendien Tom, lukt het de 18 jarige (tot 24 jaar) ook niet meer om een gti achtige verzekerd te krijgen. (Of tegen torenhoge premies) Daardoor verdwijnt de interesse ook heel erg snel.

Je moet ook al een aardige job hebben om alleen al een auto aan te schaffen en vooral te blijven rijden. En dan hebben we het over een normale auto. Laat staan een 1 op 7 à 8 rijdend GTI/turbo/200pluspk ding. In onze tijd keek je uit naar 18 jaar oud worden en een vlotte auto, je had ook weinig anders naar uit te kijken bovendien keken al je vrienden er ook naar uit, kochten er een etc. Nu zijn de vrienden bezig met snufjes en gadgets net zo leuk (omdat het de norm is geworden) maar relatief veel goedkoper. Een dikke vette shooter/game is net zo spannend (eenmalig 69 euro) als je niet beter weet.
Nooit problemen gehad met verzekeringen. Golf 1 GTI verzekerd gehad toen ik 19 was en ben nu 23 en heb een 325i in de verzekering. Kreeg alleen de Colt niet op m'n eigen naam all-risk verzekerd voor minder dan 200 in de maand. Dus die had ik op naam van m'n vader staan met mezelf als hoofdbestuurder.

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2014, 20:42

Nee Joy dat laatste geloof ik niet zo, sociale contacten zijn juist heel belangrijk voor jongeren. Ze geven hier alleen een eigen invulling aan. De beleving zal niet zoveel anders zijn als in "onze" tijd. Ja dat vinden wij/onze generatie. Maar datzelfde dachten onze ouders/grootouders over onze generatie.

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2014, 20:44

Rico het zal vandaag de dag, vooral in de randstad echt veel moeilijker zijn. Er is ook gewoon een ontmoedigingsbeleid.

Joy

Bericht door Joy » 19 feb 2014, 20:50

Als ik om me heen kijk valt me op dat veel jongeren in zichzelf gekeerd zijn, geen oogcontact zoeken, oordopjes in hebben, hun blik op het smartphonescherm houden en zeker geen gesprek aangaan. Het is net of ze bang zijn voor de wereld om hun heen. Als sociaal contact dan belangrijk is (via Facebook etc) lijkt het in de praktijk toch net wat anders te gaan. Andere invulling wellicht.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 20:50

RVV schreef:Rico het zal vandaag de dag, vooral in de randstad echt veel moeilijker zijn. Er is ook gewoon een ontmoedigingsbeleid.
Dat geloof ik zo. Als ik in de randstad zou wonen had ik ook geen auto gehad waarschijnlijk. Geen lol aan te beleven daar. Voor a naar b in de randstad kan je meestal ook sneller met het OV.

allen

Bericht door allen » 19 feb 2014, 21:00

Joy schreef:Als ik om me heen kijk valt me op dat veel jongeren in zichzelf gekeerd zijn, geen oogcontact zoeken, oordopjes in hebben, hun blik op het smartphonescherm houden en zeker geen gesprek aangaan. Het is net of ze bang zijn voor de wereld om hun heen. Als sociaal contact dan belangrijk is (via Facebook etc) lijkt het in de praktijk toch net wat anders te gaan. Andere invulling wellicht.
Kijk maar rond in de randstad dan. Heeft niet zoveel met jongeren te maken maar met de tijd. Iedereen is verdronken in de smartfoon. Het nieuws, social media, mailen met de klanten. Niemand is bang voor de wereld om zich heen, maar de communicatie verloopt tegenwoordig wat anders dan je gewend bent.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 feb 2014, 21:01

Kijk ook even naar wat autorijden kost. Het gaat toch ook nergens over.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 feb 2014, 21:13

matthyssie schreef:De Mazda kost €110 WA verzekerd per maand voor mij. En dan hebben we het over 133 pk.
Beter zoeken, ik betaalde toen ik 18 was 35 Euro WA, nu betaal ik nog maar 20 Euro per maand.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 19 feb 2014, 21:18

Joël D. schreef:
matthyssie schreef:De Mazda kost €110 WA verzekerd per maand voor mij. En dan hebben we het over 133 pk.
Beter zoeken, ik betaalde toen ik 18 was 35 Euro WA, nu betaal ik nog maar 20 Euro per maand.
Zo heel veel goedkoper wordt het dan niet.

Auto staat overigens op m'n vaders naam met mij als regelmatige bestuurder. Dat scheelt al een hoop.

allen

Bericht door allen » 19 feb 2014, 21:21

Petrolhead Tom schreef:Kijk ook even naar wat autorijden kost. Het gaat toch ook nergens over.
Dat is natuurlijk onzin. Brandstof is duurder dan vroeger, maar auto's zijn weer een stuk zuiniger en worden soms zelfs lichter dan hun voorloper zodat je minder mrb kwijt bent. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel kilo de nieuwe Range Rover kwijt is ten opzichte van z'n voorloper. Ruim 400 kilo en ook bij middenklassers zul je vast wel gewichtsbesparingen tegenkomen nu.
In combinatie met wat belastingregels die overheid in het leven heeft geroepen kan autorijden zelfs erg betaalbaar zijn. De enige vraag die rest is of dit soort auto's 'je ding' is.
Waar ik krap 1 op 8 met een diesel doe, rijdt m'n broertje in een wagen volgestampt met luxe, die minstens twee keer zo snel is, minimaal 2 maal zo zuinig en mocht hij bijtelling hebben zou zelfs dat nog een klap minder zijn dan bij mij.

Ik kan er verder wel oneindig nieuwe auto's op de korrel nemen, maar ik kom er niet onderuit dat ik waarschijnlijk een van de weinigen ben die in het 'oude' rijden wil blijven hangen. Om die reden wordt rijden voor mij steeds duurder terwijl anderen er niet zoveel van zullen merken.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 21:23

Joël D. schreef:
Ligt ook aan de woonplaats he. En met een goed tussenpersoon kan de premie ook zo een paar 10'tjes dalen.
Ik betaal op het moment 70 euro voor WA. In het dorp waar m'n ouders wonen zou ik 50 betalen. 10 km hemelsbreed maar toch 20 euro per maand meer.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 feb 2014, 21:24

Ik weet niet waar matthyssie woont, maar ik woon midden in de Randstad.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 21:26

Joël D. schreef:Ik weet niet waar matthyssie woont, maar ik woon midden in de Randstad.
In een klein dorp met een lage risicofactor volgens de maatstaven die de verzekeraars hanteren. ;)

Matthijs woont volgens mij in de buurt van Ljouwert.

Plaats reactie