Nieuwe generatie auto's te goed...
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Nieuwe generatie auto's te goed...
Gek eigenlijk, bij vrijwel alle apparatuur zie ik graag vooruitgang maar bij de auto ben ik nu op een punt aangekomen waarbij ik denk dat het afladen met technologie te ver door aan het slaan is.
Het focussen op gadgets en goodies heeft als gevolg dat de auto inmiddels een soortement huiskamer aan het worden is. Daarbij worden forse prestaties, lage verbruikscijfers en zeer korte schakeltijden van automatische versnellingsbakken niet vergeten waardoor het geheel op papier overkomt als een geweldig aanbod.
En wellicht is het dat ook voor de gemiddelde autokoper. Die bekijkt zo een auto door een andere bril dan ik.
Maar hoe ik het ook probeer, het lukt me maar niet om enthousiast te worden van de huidige generatie (laatste paar jaar in het bijzonder) auto's. Ze zijn allemaal zo perfect, zuinig en sneller dan ooit en toch laten ze me volkomen koud. De exoten uitgezonderd zit er gewoon niks tussen waar ik hetzelfde gevoel bij krijg als in het verleden.
De techniek ontneemt de bestuurder inmiddels zoveel gevoel dat het lijkt alsof je niet meer mag voelen dat je een auto aan het besturen bent: Elastieken gasrespons, doods stuurgevoel, doods weggedrag, gecomponeerd motorgeluid, hulpjes om rechtuit te rijden/ in te parkeren en ga zo maar door. En ondertussen gaat het als een kogel rechtuit, de bak schakelt als ware het een F1, bochten als op rails en worden er rondetijden behaald om van te dromen. Maar in dit alles voel je jezelf niet betrokken en knaagt er een leeg gevoel aan je.
Ik vraag me echt af hoe dit verder gaat. Ik zie ook geen klassiekers ontstaan uit deze generatie auto's op een enkel model na. Hoe zien jullie dit als autoliefhebbers? Halen jullie nog wel voldoening uit nieuwe auto's of is de mindset mee veranderd?
Het focussen op gadgets en goodies heeft als gevolg dat de auto inmiddels een soortement huiskamer aan het worden is. Daarbij worden forse prestaties, lage verbruikscijfers en zeer korte schakeltijden van automatische versnellingsbakken niet vergeten waardoor het geheel op papier overkomt als een geweldig aanbod.
En wellicht is het dat ook voor de gemiddelde autokoper. Die bekijkt zo een auto door een andere bril dan ik.
Maar hoe ik het ook probeer, het lukt me maar niet om enthousiast te worden van de huidige generatie (laatste paar jaar in het bijzonder) auto's. Ze zijn allemaal zo perfect, zuinig en sneller dan ooit en toch laten ze me volkomen koud. De exoten uitgezonderd zit er gewoon niks tussen waar ik hetzelfde gevoel bij krijg als in het verleden.
De techniek ontneemt de bestuurder inmiddels zoveel gevoel dat het lijkt alsof je niet meer mag voelen dat je een auto aan het besturen bent: Elastieken gasrespons, doods stuurgevoel, doods weggedrag, gecomponeerd motorgeluid, hulpjes om rechtuit te rijden/ in te parkeren en ga zo maar door. En ondertussen gaat het als een kogel rechtuit, de bak schakelt als ware het een F1, bochten als op rails en worden er rondetijden behaald om van te dromen. Maar in dit alles voel je jezelf niet betrokken en knaagt er een leeg gevoel aan je.
Ik vraag me echt af hoe dit verder gaat. Ik zie ook geen klassiekers ontstaan uit deze generatie auto's op een enkel model na. Hoe zien jullie dit als autoliefhebbers? Halen jullie nog wel voldoening uit nieuwe auto's of is de mindset mee veranderd?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
ik deel die mening wel met je, opzich klinkt het allemaal leuk maar wordt steeds gecompliceerder voor als je zelf er nog wat wilt en of kunt doen, verder zijn het superluxe verplaats dingen maar je mist 'karakter' en of het 2 handen op 1 buik gevoel met de auto
Ik kijk ook steeds meer naar de min of meer semi klassieke modellen, nee je gaat er niet zo makkelijk hard mee maar het gevoel met de auto is veel groter, ook merk je (met bepaalde auto's) dat vele andere mensen dat ook mooi vinden als ze ineens zoiets spotten tussen de huidige auto's.
Verder de techniek is meer te begrijpen zodat je een betere 'band' hebt met, de auto 'praat' meer met je en raakt je meer.
als je een soort hobby/fun auto zoekt moet het ook emotie kunnen geven, niet van hoe je het snelst van A naar B kan maar hoe het van A naar B gaat
Less can be More

Ik kijk ook steeds meer naar de min of meer semi klassieke modellen, nee je gaat er niet zo makkelijk hard mee maar het gevoel met de auto is veel groter, ook merk je (met bepaalde auto's) dat vele andere mensen dat ook mooi vinden als ze ineens zoiets spotten tussen de huidige auto's.
Verder de techniek is meer te begrijpen zodat je een betere 'band' hebt met, de auto 'praat' meer met je en raakt je meer.
als je een soort hobby/fun auto zoekt moet het ook emotie kunnen geven, niet van hoe je het snelst van A naar B kan maar hoe het van A naar B gaat

Less can be More

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Vergeleken met 95% van de forummers hier heb ik waarschijnlijk nog bijna geen vergelijkings materiaal, maar toch ben ik het er wel mee eens. Qua rijden wordt het steeds wat minder communicatief tussen de rijder en de auto, zoals Rene dat mooi omschrijft. Ik merkte dat zelf erg toen ik in onze 3-serie ging rijden nadat ik net een goed rondje had gestuurd in de Rallye..
Aan de andere kant is het ook een goede ontwikkeling natuurlijk, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Maar daar doel je vast niet op.
Aan de andere kant is het ook een goede ontwikkeling natuurlijk, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Maar daar doel je vast niet op.

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Helemaal eens. Wordt ook steeds storingsgevoeliger en lastiger om zelf, zonder gespecialiseerd gereedschap / computers / software / etc., te onderhouden en repareren.
Het verbaast mij ook wat tegenwoordig als "normaal" / "standaard" wordt beschouwd. ABS, DSC, airbags, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, airco, iso-fix, 150+pk, stereo, bluetooth carkit, navigatie, geluidsisolatie zodat alle beleving weg is, multiple settings voor onderstel, gasrespons, etc.
Terwijl alles wat je nodig hebt is een lekker sturend, licht autootje met een atmo high-rev blokje erin, traditionele handbak, achterwielaandrijving en een sper...
Ik denk zelf dat het hoogtepunt ergens net na de eeuwwisseling / voor de economische crisis zat (2000-2005). Veel betrouwbare auto's met echt geniale onderstellen, aandrijflijnen, etc. En zonder al te veel kosten besparingen, elektronische bakken, hybride aandrijvingen, milieu maatregelen, etc., etc.
Mark.
Het verbaast mij ook wat tegenwoordig als "normaal" / "standaard" wordt beschouwd. ABS, DSC, airbags, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, airco, iso-fix, 150+pk, stereo, bluetooth carkit, navigatie, geluidsisolatie zodat alle beleving weg is, multiple settings voor onderstel, gasrespons, etc.
Terwijl alles wat je nodig hebt is een lekker sturend, licht autootje met een atmo high-rev blokje erin, traditionele handbak, achterwielaandrijving en een sper...
Ik denk zelf dat het hoogtepunt ergens net na de eeuwwisseling / voor de economische crisis zat (2000-2005). Veel betrouwbare auto's met echt geniale onderstellen, aandrijflijnen, etc. En zonder al te veel kosten besparingen, elektronische bakken, hybride aandrijvingen, milieu maatregelen, etc., etc.
Mark.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Ook ik vind dit heel herkenbaar!
helemaal mee eens en denk idd net als Mark zegt rond 2000 zijn (voor mij) de lekkerste autos gebouwd.
Toevallig afgelopen zondag nog in de nieuwe "lease-bak" (Renault Megane station met het hele boekje aan opties) van me Pa gereden en goed beschouwd kan je niks aanmerken op die auto maar toch het deed me niks... toen ik daarna weer weg reed in mijn 10 jaar oude 325i dacht ik meteen iedereen zal me wel voor gek verklaren maar ik vind die 10 jaar oude bak lekkerder rijden

helemaal mee eens en denk idd net als Mark zegt rond 2000 zijn (voor mij) de lekkerste autos gebouwd.
Toevallig afgelopen zondag nog in de nieuwe "lease-bak" (Renault Megane station met het hele boekje aan opties) van me Pa gereden en goed beschouwd kan je niks aanmerken op die auto maar toch het deed me niks... toen ik daarna weer weg reed in mijn 10 jaar oude 325i dacht ik meteen iedereen zal me wel voor gek verklaren maar ik vind die 10 jaar oude bak lekkerder rijden


- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Je zou bijna voorspellen dat de "autjes" van nu ( 1995 / 2005 ) straks veel geld gaan opleveren omdat de nieuwe modellen straks economisch niet meer interessant zijn door alle storingen en zaken die je niet meer eenvoudig kan oplossen.
Ik ben erg benieuwd.
Ik ben erg benieuwd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Exact de reden waarom ik vorig jaar toch nog maar m'n Defender kocht. Grote kans dat ze na dit jaar niet meer nieuw gekocht kunnen worden. Dat zal dan het einde zijn van een van de laatste betaalbare handgebouwde wagen. Zit nu weer een paar dagen in een superluxe Evoque. Het rijdt ergens fantastisch, uitstraling van binnen is super, helemaal in de avond met al die verlichting. Tegelijkertijd word ik er niet warm of koud van.
Financieel voor mij een brug te ver, anders had ik er nog graag een Morgan Fourseater bij gehad.
Wat nou aerodynamisch? Wat nou electrisch rijden? Gewoon iedere dag op pad in een bak vol karakter!
Financieel voor mij een brug te ver, anders had ik er nog graag een Morgan Fourseater bij gehad.
Wat nou aerodynamisch? Wat nou electrisch rijden? Gewoon iedere dag op pad in een bak vol karakter!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Ik kan zeker alle techniek waarderen die in de auto van nu wordt gestopt. Onze generatie moet auto's gewoon anders gaan bekijken. Het verandert nu eenmaal. We veranderen langzaam van PK tuning naar Volt tuning en het is begrijpelijk dat je als petrol head daar een beetje een wrang gevoel van krijgt. Een Model T Ford staat tot een BMW E46 als een Honda CRZ staat tot een Toyota XYZ 2025. We zitten nu in de fase Hybride, maar dat zal na verloop van tijd overgaan in 100% elektrisch. Dat kan gewoon niet anders.
Blij dat ik de M3 nog heb. Die kan ik nog met een behoorlijke gereedschapskist repareren. De Audi wordt al lastiger, maar is ook nog te doen met een kopietje van VCDS en een kabel. Met de opvolger zal het lastiger gaan worden schat ik zo.
Blij dat ik de M3 nog heb. Die kan ik nog met een behoorlijke gereedschapskist repareren. De Audi wordt al lastiger, maar is ook nog te doen met een kopietje van VCDS en een kabel. Met de opvolger zal het lastiger gaan worden schat ik zo.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
De nieuwe generatie autos doen mij ook niet veel meer. De BMW Touring die ik had reed heerlijk, prima auto, maar toch het gevoel iets te missen.
Misschien was dat ook wel de reden dat ik uiteindelijk ben gevallen voor de Jeep Wrangler. Totaal wat anders, lekkere simpele techniek, tijdloos uiterlijk en emotie tijdens het rijden. Nu 1 jaar verder nog even verliefd erop als toen ik de auto bij de dealer mocht ophalen.
Misschien was dat ook wel de reden dat ik uiteindelijk ben gevallen voor de Jeep Wrangler. Totaal wat anders, lekkere simpele techniek, tijdloos uiterlijk en emotie tijdens het rijden. Nu 1 jaar verder nog even verliefd erop als toen ik de auto bij de dealer mocht ophalen.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9596
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
We worden alvast geconditioneerd voor de autonoom rijdende auto.
Nog een paar jaar en we zijn passagier.
Nog een paar jaar en we zijn passagier.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
smiley schreef:We worden alvast geconditioneerd voor de autonoom rijdende auto.
Nog een paar jaar en we zijn passagier.
Ik moet gelijk denken aan MadMax achtige oproer richting The Hague als dit ooit gebeurd....
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
allen schreef:Exact de reden waarom ik vorig jaar toch nog maar m'n Defender kocht. Grote kans dat ze na dit jaar niet meer nieuw gekocht kunnen worden. Dat zal dan het einde zijn van een van de laatste betaalbare handgebouwde wagen. Zit nu weer een paar dagen in een superluxe Evoque. Het rijdt ergens fantastisch, uitstraling van binnen is super, helemaal in de avond met al die verlichting. Tegelijkertijd word ik er niet warm of koud van.
Financieel voor mij een brug te ver, anders had ik er nog graag een Morgan Fourseater bij gehad.
Wat nou aerodynamisch? Wat nou electrisch rijden? Gewoon iedere dag op pad in een bak vol karakter!
Eens. Zo,n Evoque ziet er trouwens wel dikkiedik van binnen uit.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Uhm dit komt toch elke 10 jaar opnieuw naar voren?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
beter dan een verjaardag of periode van de maand 

- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Niet als onze "zelfbeschikking" daadwerkelijk wordt afgenomen. Dan breekt echt de pleuris uit. De EU is daarmee goed op weg met big brother is watching, controlling & demand youRVV schreef:Uhm dit komt toch elke 10 jaar opnieuw naar voren?
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Het is inderdaad een thema dat om de zoveel tijd weer terug komt. En iedere generatie vindt de auto's van z'n eigen generatie de beste ooit 
Pareltjes zullen er altijd blijven bestaan, en over de elektrificatie van het wagenpark en de fun die je uit elektrische auto's kunt halen hoef je je ook geen zorgen te maken.

Pareltjes zullen er altijd blijven bestaan, en over de elektrificatie van het wagenpark en de fun die je uit elektrische auto's kunt halen hoef je je ook geen zorgen te maken.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9596
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Ik denk dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen.328Ti schreef:Niet als onze "zelfbeschikking" daadwerkelijk wordt afgenomen. Dan breekt echt de pleuris uit. De EU is daarmee goed op weg met big brother is watching, controlling & demand youRVV schreef:Uhm dit komt toch elke 10 jaar opnieuw naar voren?
Het gross van de mensheid intereseerd het geen klote hoe ze van A naar B komen, als het maar veilig en snel is.
Als ze dan nog wat kunnen mailen/whatsappen en flappybirden onderweg is dat helemaal mooi.
Ik heb het al vaker gezegd. Wij zijn dinosauriërs hier.
-
- Berichten: 55259
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Goed verhaal Joy, eigenlijk mee eens, maar Rico en Hielke hebben 'n punt.
De autogeschiedenis bestaat uit inderdaad T Fords, Benz SSKs, Kevers, Tuckers, SL Gullwings, 250GTOs,Elfers, Miuras, GT40s, Minis, Golf GTIs en alles wat daar tussen zit en zat en daar weer op volgde(even een greep uit de meest invloedrijke auto's uit de historie uit de losse pols) , maar daar tussenin zat 'gewoon' spul, wat toen ook als bagger gequalificeerd kon worden. 22x niks.
Dat houd je toch. Haal de pareltjes eruit en be done with it.
De autogeschiedenis bestaat uit inderdaad T Fords, Benz SSKs, Kevers, Tuckers, SL Gullwings, 250GTOs,Elfers, Miuras, GT40s, Minis, Golf GTIs en alles wat daar tussen zit en zat en daar weer op volgde(even een greep uit de meest invloedrijke auto's uit de historie uit de losse pols) , maar daar tussenin zat 'gewoon' spul, wat toen ook als bagger gequalificeerd kon worden. 22x niks.
Dat houd je toch. Haal de pareltjes eruit en be done with it.

-
- Berichten: 55259
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Tja. Waar blijven we dan met de Golf GTI mk1, de Alfa 75/GTV6, BMW 2002 Turbo, R5 Turbo Maxi, E30 M3, 190 2.3 16, Sierra Cosworth , MX5, AE86, NSX, 205GTI, Clio Williams , 959, CTR, F40 , Macca F1, alle GR B auto's.Martijn_bmw schreef:
helemaal mee eens en denk idd net als Mark zegt rond 2000 zijn (voor mij) de lekkerste autos gebouwd.
Allemaal niet rond 2000 gebouwd, maar wel in mijn ogen superlekkere auto's van alle rangen en standen.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Ik zeg dat tussen mid jaren '80 en '90 de leukste auto's zijn gebouwd. Qua techniek ging het een stap voorwaarts, maar ging niet ten koste van de rijbeleving. Tevens ook de tijd waarin veel homologatie specials werden gebouwd. Dat is tegenwoording een uitstervend ras.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Alles dat geen dubbele webers heeft is per definitie modern. Het is maar waar je genoegen mee neemt. Zo'n karakterbak is leuk maar vergen gewoon meer onderhoud dan de nieuwe auto's. Waar gebruik je de auto voor? Volgens mij pakt Joy zijn M3 alleen voor fun verkeer of een road trip. Dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een wat oudere auto. Moet je er dagelijks mee op pad en is de luxe van een F30 toch ook wel erg lekker.
Het maakt mij niet zoveel uit. Ik ben een beetje gestopt het met zoeken naar die ene bijzondere auto. Sommige auto's heb je een klik mee met anderen minder. Hoe dat komt? Ik denk dat het komt door de tripjes die je onderneemt, de circuit's die je aandoet en een paar pluspunten die de negatieve punten overstijgen.
Zo koester ik nog steeds bijzonder warme gevoelens voor de Micra en veel minder voor de 325ti. Gewoon omdat ik van de Micra eigenlijk niet zoveel verwachtte en van de BMW juist heel veel. Wellicht was de BMW ook iets te klinisch. Ik weet het niet.
Het maakt mij niet zoveel uit. Elke tijdspanne heeft zijn voordelen.
Het maakt mij niet zoveel uit. Ik ben een beetje gestopt het met zoeken naar die ene bijzondere auto. Sommige auto's heb je een klik mee met anderen minder. Hoe dat komt? Ik denk dat het komt door de tripjes die je onderneemt, de circuit's die je aandoet en een paar pluspunten die de negatieve punten overstijgen.
Zo koester ik nog steeds bijzonder warme gevoelens voor de Micra en veel minder voor de 325ti. Gewoon omdat ik van de Micra eigenlijk niet zoveel verwachtte en van de BMW juist heel veel. Wellicht was de BMW ook iets te klinisch. Ik weet het niet.
Het maakt mij niet zoveel uit. Elke tijdspanne heeft zijn voordelen.
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Hier ook mee eens! Mijn vader zijn nieuwe GTD zit ook vol met snufjes als lane assist, acc, progressive steering system en een sound generator. Aan de ene kant leuk om mee te spelen (leuk motorgeluid in sport, alleen heel gek dat je dat uit kan zetten door het profiel in eco te zetten) en het is goed voor de veiligheid, echter merk ik dat het niet puur autorijden is vergeleken met mijn 205 GTI. Alles voel je door je stuur heen, wanneer je een bocht strak doorgaat voel je precies wat de auto doet. Iets scherper insturen voel je dat de voorbanden hun werk doen en de auto scherper insturen, aan de andere kant "zet" de achterkant zich ook meer. Dat heb ik bij de Golf niet. Je voelt minder snel grenzen van een auto aan. Mede door dat progressive steering system (en mijn rijkunsten misschien). Overdreven gezegd: wanneer je in de buurt van maximale bochtensnelheid komt merk je dit pas echt wanneer de auto wat onderstuur begint te krijgen, relatief gezien. In de GTI voelt dit allemaal veel natuurlijk, communicatie is vele male beter.
Enige wat ik in de Peug dan wel mis is ABS. Rij als een "watje" in de regen achter andere auto's aan. Want wanneer er een noodstop gemaakt moet worden is de kans heel groot dat je te laat bent.
Als voorbeeld stond ik zondag "stil" in verband met een slecht werkende koppeling. We hebben op internet gezocht naar een mogelijk oorzaak van het probleem. Hierbij kwam het stellen van de koppeling naar voren. Dit hebben we vrij eenvoudig met behulp van de monteurshandleiding zelf kunnen doen. Echter was het probleem hiermee niet verholpen. Toen maar de ANWB gebeld. Tijdje gesproken met de man, waarin hij ook aangaf dat hij oudere auto's vaker op weg kan helpen dan nieuwere auto's. Ondertussen was het probleem gevonden, een bedieningshevel van de koppeling was gescheurd. Binnen 2 tellen was die los, werd ie gelast en weer gemonteerd. Lang leve de oude techniek!
Had nooit verwacht zoveel zelf nog te kunnen doen aan een auto, zeker gezien mijn 2 linkerhanden.
Enige wat ik in de Peug dan wel mis is ABS. Rij als een "watje" in de regen achter andere auto's aan. Want wanneer er een noodstop gemaakt moet worden is de kans heel groot dat je te laat bent.
Als voorbeeld stond ik zondag "stil" in verband met een slecht werkende koppeling. We hebben op internet gezocht naar een mogelijk oorzaak van het probleem. Hierbij kwam het stellen van de koppeling naar voren. Dit hebben we vrij eenvoudig met behulp van de monteurshandleiding zelf kunnen doen. Echter was het probleem hiermee niet verholpen. Toen maar de ANWB gebeld. Tijdje gesproken met de man, waarin hij ook aangaf dat hij oudere auto's vaker op weg kan helpen dan nieuwere auto's. Ondertussen was het probleem gevonden, een bedieningshevel van de koppeling was gescheurd. Binnen 2 tellen was die los, werd ie gelast en weer gemonteerd. Lang leve de oude techniek!

- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Mijn mindset verandert gewoon mee. Ben ik pad voor m'n werk dan heb ik graag de luxe en rust zoals Joy omschrijft. Dan heb ik niet het messcherpe, hy rev RWD met sper karretje nodig. Misschien heb ik makkelijk(er) praten omdat ik er ook wat anders naast heb staan en als ik daar instap verwacht ik daar wel wat anders van. Ondanks of desondanks worden er nog steeds pareltjes geproduceerd en ik vermoed dat dat ook wel zo zal blijven. En anders pas je je mindset aan 

-
- Berichten: 55259
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Petrol Tom, mee eens. Wat verwacht je van 'n auto en maakt ie dat waar....
Maar in autoliefhebbersland is bijv de nieuwe Clio RS een voorbeeld hoe 't blijkbaar níet moet tov zijn voorganger.(?)
Verder kunnen we hier praten over 1 auto als compromis, of een kilometervreter en 'n pareltje ernaast. Dat doet niets af aan 't feit dat als 'men' (niet persé ik dus!) in de markt is voor iets anders leuks(nieuws als in nieuw) 'men' zich kan afvragen in dit tijdsgewricht wat er dan voor echt (DF) leuks nu te koop is, en dan doel ik niet op 'n 991 GT3, 458 of zelfs 'n Cayman R/S, maar 'gewoon' een leuk rijdend normaal ding. Ik begreep dat de Focus Turnier(station) en dan de snelste(type vergeten) een zeer goed rijdend DF achtig ding is met ruimte. Dus daar hebje al weer 'n pareltje:)
Maar in autoliefhebbersland is bijv de nieuwe Clio RS een voorbeeld hoe 't blijkbaar níet moet tov zijn voorganger.(?)
Verder kunnen we hier praten over 1 auto als compromis, of een kilometervreter en 'n pareltje ernaast. Dat doet niets af aan 't feit dat als 'men' (niet persé ik dus!) in de markt is voor iets anders leuks(nieuws als in nieuw) 'men' zich kan afvragen in dit tijdsgewricht wat er dan voor echt (DF) leuks nu te koop is, en dan doel ik niet op 'n 991 GT3, 458 of zelfs 'n Cayman R/S, maar 'gewoon' een leuk rijdend normaal ding. Ik begreep dat de Focus Turnier(station) en dan de snelste(type vergeten) een zeer goed rijdend DF achtig ding is met ruimte. Dus daar hebje al weer 'n pareltje:)
-
- Berichten: 55259
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nieuwe generatie auto's te goed...
Je weet dat ABS je remweg niet verkort hè? integendeel, het maakt de auto (beter) bestuurbaar als je vol op 't rempedaal gaat staan.Thomas H schreef:Enige wat ik in de Peug dan wel mis is ABS. Rij als een "watje" in de regen achter andere auto's aan. Want wanneer er een noodstop gemaakt moet worden is de kans heel groot dat je te laat bent.
Heb weken in 'n toen nieuwe 205 GTI 1.9 katloos gereden. GE-WEL-DIG .24 jaar terug lol.

Had dat ding dan geen ABS, hahaha. Toen was ik nog zo knetter om met 120 een droge/natte bocht vol onderstuur in te gaan , gaslos en dat ie dan moedwillig omkwam, beetje gas erbij en weer recht. Kon ook met de Golfjes.
