Weekendje ring 5-6 mei 2007 ( yorick 328i & ceet 320i )
- Christiaan van H.
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
- Locatie: P-hil
Weekendje ring 5-6 mei 2007 ( yorick 328i & ceet 320i )
Afgelopen weekend met nog 2 vrienden naar de Nordschleife geweest.
Het was in ieder geval de bedoeling om de 328i van Yorick eens goed uit te testen na de aanpassingen en modificaties die de auto de laatste maanden heeft ondergaan.
De 328i is onder andere voorzien van een Intrax RSA onderstel inclusief camberplates waarmee dus het caster en het camber nu in te stellen is, alsmede de rijhoogte (schroefset duh) , demping ingaande en uitgaande slag. Afgelopen dinsdag is de auto volledig uitgelijnd en afgesteld op de instellingen die we van Henk Thuis van Intrax hadden doorgekregen. Met deze afstemming zal de auto prima geschikt zijn voor de nodige trackdays en dan met name gefocussed op de Nürburgring, maar ook tegelijkertijd nog rijdbaar op de openbare weg. Want (helaas) beschikken we nog niet over een eigen oprijwagen.
Ook is de 328i nu voorzien van de remmenset inclusief voornaven van een E36 m3 3.2. (achterremmen + draagarmen liggen ook al klaar maar die komen er tegelijk onder als de nieuwe ophangingsrubbers binnen zijn) Het hele spul gekocht bij Holtrop en meteen voor het mooie (en om niet in de knoei te komen met een mogelijk andere Et-waarde door de nieuwe E36 3.2 voornaven) er maar een setje originele E36 M3 3.2 EVO (7.5J voor & 8.5J achter) wielen bij gekocht.
Zaterdag 5 mei om 14:30 vertrokken vanuit Piershil en rond 18:00 kwamen we ongeveer aan in Nurburg. Onderweg prima weer gehad, niet te warm, niet te koud alleen vanaf de Duitse grens begon het wat te betrekken. Als dat maar goed gaat…
We waren er namelijk helemaal op ingesteld om te gaan kamperen en het liefst naast de ring.
Eenmaal de snelweg af zien we toch echt dat het duidelijk heeft geregend. Maar hoe dichter in de buurt va de Ring, hoe meer het opklaart en hoe meer de adrenaline begint te stromen.
Zoals gezegd ongeveer rond 6en aangekomen bij de start, we hadden al begrepen dat er een evenement had plaatsgevonden waardoor overdag de baan afgehuurd was, ook was er op het GP-circuit het hele weekend een grootschalig Renault evenement aan de gang, wat ook nog eens extra drukte met zich meebracht.
Eerst maar eens wat gegeten, na een uitgebreide wandeling over het parkeerterrein. Altijd een genoegen om daar rond te lopen. Ondertussen waren de ‘raceteams’ die er die dag actief zijn geweest bezig hun materieel in te laden en op te ruimen, en druppelde het ondertussen vol met de nodige Engelsen en uiteraard ook de lokale Porsches en BMW’s die er hun ronden kwamen doen.
Uiteindelijk ging de baan rond half zeven open voor de touristenfahrten en was het als eerste eens tijd om de 320i van mij even uit te laten. Heerlijk rondje gereden niet te druk, sociale mede-ringgebruikers en lekker vlotjes en soepeltjes weer naar het parkeerterrein gereden. Het gevoel begon weer een beetje terug te komen. Maar ik had min of meer met mezelf afgesproken de 320 te sparen en hem hooguit 1 rondje te belasten. Zal er deze zomer vast ook nog wel een paar keer komen en bovendien is mijn auto gewoon mijn dagelijks vervoer.
Nee het was ook meer het doel om de Circuit-geprepareerde 328i van Yorick eens goed aan de tand te voelen dit weekend.
Vlug nadat ik mijn ronde had gereden ging de baan al weer dicht, en hebben we besloten het terrein te verlaten en een kampeerplek te zoeken. Onze voorkeur ging uit naar een plekje in de buurt van Brünnchen of aan de overkant van de landstrasse bij Pflanzgarten. Uiteindelijk een mooie plek gevonden aan de overkant van de weg bij het grote uitzichtpunt/parkeerplaats bij Brünnchen.
Op de parkeerplaats zelf stond een ietwat luidruchtige groep lokalen en ongetwijfeld ook wat Engelsen, die de boel onveilig aan het maken waren met hun flessen bier en later op de avond ook nog besloten wat vreugdevuren aan te steken. Kortom niet echt ideaal om daartussen je autotje te parkeren en het kamp op te slaan.
Aan de overkant van de weg, ietsje het land in gereden, een prima, rustig plekje gevonden, met een leuk uitzicht op het heuvellandschap van de Duitse Eiffel.
Volgende ochtend inderdaad, zoals gehoopt, wakker geworden van het nodige bandengekrijs en motorgebrul. Snel ontbeten, kamp opgeruimd en op naar de start.
Overdag goed kunnen rijden met de 328, 4 rondjes gereden, niet dat het op de baan zelf erg druk was, maar vooral de toegangswegen waren erg vol, door allen toeschouwers en dagjesmensen, waardoor je minimaal een uur kwijt was om weer na een ronde bij het uitzichtpunt aan te komen. Beide auto’s hebben zich dit weekend prima gehouden, we waren erg onder de indruk van het nieuwe onderstel, en de verse M3 remmen zorgden ook voor de nodige remkracht. De auto beschikt over voldoende potentieel, en zal de komende tijd een prima metgezel zijn om de nodige Ringervaring op te doen. Voorlopig kan de auto meer dan wat wij met onze rijkunsten daadwerkelijk kunnen benutten.
Het snelste vastgelegde rondje duurde 10min en 40sec, en dat was inclusief 3 keer stapvoets rijden ivm gele vlaggen en ongevallen onderweg. Zelf meten wij vanaf de Bilstein-brug (Antoniusbrücke) (vlak voor de afdaling, einde rechte stuk) en klokken we hem af bij de Audi S-line ‘brug’ op het rechte stuk, vlak voordat de snelheidsbeperking erin komt en de uitvoegstrook opdoemt. Btw, zijn dit nou de zogenaamde BtG meetpunten, of is dat wat anders?
Het weekend was erg geslaagd en we zullen ongetwijfeld dit seizoen de nodige weekenden doorbrengen op en in de buurt van de Ring, wellicht tot ziens.
Nu de foto’s:
De E36 M3 3.2 Voornaven inclusief verse schijven + blokken en op de achtergrond een Intrax veerpootje
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000132.jpg[/img]
Kijkje onder de motorkap met de camberplate, bevestigd in een door Intrax verstevigde ophanging.
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000035.jpg[/img]
Eerste stop nog voor Eindhoven
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000148.jpg[/img]
Aankomst (op de achtergrond het rechte stuk met in de verte de 'Audi S-line brug')
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000151.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000169.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000165.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000167.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000178.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000186.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4313.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4318.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4330.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4344.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4346.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4399.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4400.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000208.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4409.jpg[/img]
En ook nog gespot door een professionele ringfotograaf
[IMG:600:400]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... G_9608.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000199.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000210.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000226.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4310.jpg[/img]
Het filmpje om een beetje een indruk te krijgen van hoe het er aan toe ging op de baan volgt nog.
Groeten Christiaan (ceet) en Yorick.
Het was in ieder geval de bedoeling om de 328i van Yorick eens goed uit te testen na de aanpassingen en modificaties die de auto de laatste maanden heeft ondergaan.
De 328i is onder andere voorzien van een Intrax RSA onderstel inclusief camberplates waarmee dus het caster en het camber nu in te stellen is, alsmede de rijhoogte (schroefset duh) , demping ingaande en uitgaande slag. Afgelopen dinsdag is de auto volledig uitgelijnd en afgesteld op de instellingen die we van Henk Thuis van Intrax hadden doorgekregen. Met deze afstemming zal de auto prima geschikt zijn voor de nodige trackdays en dan met name gefocussed op de Nürburgring, maar ook tegelijkertijd nog rijdbaar op de openbare weg. Want (helaas) beschikken we nog niet over een eigen oprijwagen.
Ook is de 328i nu voorzien van de remmenset inclusief voornaven van een E36 m3 3.2. (achterremmen + draagarmen liggen ook al klaar maar die komen er tegelijk onder als de nieuwe ophangingsrubbers binnen zijn) Het hele spul gekocht bij Holtrop en meteen voor het mooie (en om niet in de knoei te komen met een mogelijk andere Et-waarde door de nieuwe E36 3.2 voornaven) er maar een setje originele E36 M3 3.2 EVO (7.5J voor & 8.5J achter) wielen bij gekocht.
Zaterdag 5 mei om 14:30 vertrokken vanuit Piershil en rond 18:00 kwamen we ongeveer aan in Nurburg. Onderweg prima weer gehad, niet te warm, niet te koud alleen vanaf de Duitse grens begon het wat te betrekken. Als dat maar goed gaat…
We waren er namelijk helemaal op ingesteld om te gaan kamperen en het liefst naast de ring.
Eenmaal de snelweg af zien we toch echt dat het duidelijk heeft geregend. Maar hoe dichter in de buurt va de Ring, hoe meer het opklaart en hoe meer de adrenaline begint te stromen.
Zoals gezegd ongeveer rond 6en aangekomen bij de start, we hadden al begrepen dat er een evenement had plaatsgevonden waardoor overdag de baan afgehuurd was, ook was er op het GP-circuit het hele weekend een grootschalig Renault evenement aan de gang, wat ook nog eens extra drukte met zich meebracht.
Eerst maar eens wat gegeten, na een uitgebreide wandeling over het parkeerterrein. Altijd een genoegen om daar rond te lopen. Ondertussen waren de ‘raceteams’ die er die dag actief zijn geweest bezig hun materieel in te laden en op te ruimen, en druppelde het ondertussen vol met de nodige Engelsen en uiteraard ook de lokale Porsches en BMW’s die er hun ronden kwamen doen.
Uiteindelijk ging de baan rond half zeven open voor de touristenfahrten en was het als eerste eens tijd om de 320i van mij even uit te laten. Heerlijk rondje gereden niet te druk, sociale mede-ringgebruikers en lekker vlotjes en soepeltjes weer naar het parkeerterrein gereden. Het gevoel begon weer een beetje terug te komen. Maar ik had min of meer met mezelf afgesproken de 320 te sparen en hem hooguit 1 rondje te belasten. Zal er deze zomer vast ook nog wel een paar keer komen en bovendien is mijn auto gewoon mijn dagelijks vervoer.
Nee het was ook meer het doel om de Circuit-geprepareerde 328i van Yorick eens goed aan de tand te voelen dit weekend.
Vlug nadat ik mijn ronde had gereden ging de baan al weer dicht, en hebben we besloten het terrein te verlaten en een kampeerplek te zoeken. Onze voorkeur ging uit naar een plekje in de buurt van Brünnchen of aan de overkant van de landstrasse bij Pflanzgarten. Uiteindelijk een mooie plek gevonden aan de overkant van de weg bij het grote uitzichtpunt/parkeerplaats bij Brünnchen.
Op de parkeerplaats zelf stond een ietwat luidruchtige groep lokalen en ongetwijfeld ook wat Engelsen, die de boel onveilig aan het maken waren met hun flessen bier en later op de avond ook nog besloten wat vreugdevuren aan te steken. Kortom niet echt ideaal om daartussen je autotje te parkeren en het kamp op te slaan.
Aan de overkant van de weg, ietsje het land in gereden, een prima, rustig plekje gevonden, met een leuk uitzicht op het heuvellandschap van de Duitse Eiffel.
Volgende ochtend inderdaad, zoals gehoopt, wakker geworden van het nodige bandengekrijs en motorgebrul. Snel ontbeten, kamp opgeruimd en op naar de start.
Overdag goed kunnen rijden met de 328, 4 rondjes gereden, niet dat het op de baan zelf erg druk was, maar vooral de toegangswegen waren erg vol, door allen toeschouwers en dagjesmensen, waardoor je minimaal een uur kwijt was om weer na een ronde bij het uitzichtpunt aan te komen. Beide auto’s hebben zich dit weekend prima gehouden, we waren erg onder de indruk van het nieuwe onderstel, en de verse M3 remmen zorgden ook voor de nodige remkracht. De auto beschikt over voldoende potentieel, en zal de komende tijd een prima metgezel zijn om de nodige Ringervaring op te doen. Voorlopig kan de auto meer dan wat wij met onze rijkunsten daadwerkelijk kunnen benutten.
Het snelste vastgelegde rondje duurde 10min en 40sec, en dat was inclusief 3 keer stapvoets rijden ivm gele vlaggen en ongevallen onderweg. Zelf meten wij vanaf de Bilstein-brug (Antoniusbrücke) (vlak voor de afdaling, einde rechte stuk) en klokken we hem af bij de Audi S-line ‘brug’ op het rechte stuk, vlak voordat de snelheidsbeperking erin komt en de uitvoegstrook opdoemt. Btw, zijn dit nou de zogenaamde BtG meetpunten, of is dat wat anders?
Het weekend was erg geslaagd en we zullen ongetwijfeld dit seizoen de nodige weekenden doorbrengen op en in de buurt van de Ring, wellicht tot ziens.
Nu de foto’s:
De E36 M3 3.2 Voornaven inclusief verse schijven + blokken en op de achtergrond een Intrax veerpootje
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000132.jpg[/img]
Kijkje onder de motorkap met de camberplate, bevestigd in een door Intrax verstevigde ophanging.
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000035.jpg[/img]
Eerste stop nog voor Eindhoven
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000148.jpg[/img]
Aankomst (op de achtergrond het rechte stuk met in de verte de 'Audi S-line brug')
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000151.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000169.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000165.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000167.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000178.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000186.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4313.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4318.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4330.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4344.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4346.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4399.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4400.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000208.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4409.jpg[/img]
En ook nog gespot door een professionele ringfotograaf
[IMG:600:400]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... G_9608.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000199.jpg[/img]
[IMG:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000210.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 000226.jpg[/img]
[IMG:800:601]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... CN4310.jpg[/img]
Het filmpje om een beetje een indruk te krijgen van hoe het er aan toe ging op de baan volgt nog.
Groeten Christiaan (ceet) en Yorick.
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Mooi verslag, Mooie wagens met een prima onderstel en remmen!
Zit/komt er nog een rolkooi in de wagen? Of moet die ook nog voor woon werk verkeer gebruikt worden?
De omschrijving van BTG staat voor Bridge to Gantry. En dat is idd de Antoniosbrucke en het audi S bord. Kleine opmerking mbt tot timen van rondes: vele mensen zijn je voorgegaan door te crashen tijdens het verbeteren van de tijd. Velen zullen volgen :twisted: Stopwachtes e.d. doen het al helemaal niet goed bij een politie onderzoek.
Woensdag de 16e toevallig nog am ring?
Of ook op een woensdag, de 30ste op de bmwdriverclub dag op zandvoort
Zit/komt er nog een rolkooi in de wagen? Of moet die ook nog voor woon werk verkeer gebruikt worden?
De omschrijving van BTG staat voor Bridge to Gantry. En dat is idd de Antoniosbrucke en het audi S bord. Kleine opmerking mbt tot timen van rondes: vele mensen zijn je voorgegaan door te crashen tijdens het verbeteren van de tijd. Velen zullen volgen :twisted: Stopwachtes e.d. doen het al helemaal niet goed bij een politie onderzoek.
Woensdag de 16e toevallig nog am ring?
Of ook op een woensdag, de 30ste op de bmwdriverclub dag op zandvoort
- yorick
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... orick+328i
(Let niet op de lijnen, we hebben dit weekend vooral op safe gespeeld en geprobeerd de auto heel te houden en het belangrijkste was om de auto nu na alle aanpassingen eens aan te voelen op het circuit, maar wellicht zijn hier de nodige mensen die nog wat suggesties kunnen geven over het betere bochtenwerk.)
En nog een filmpje van wat brommertjes en ander leuk speelgoed bij Brünnchen:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2150842537
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... orick+328i
(Let niet op de lijnen, we hebben dit weekend vooral op safe gespeeld en geprobeerd de auto heel te houden en het belangrijkste was om de auto nu na alle aanpassingen eens aan te voelen op het circuit, maar wellicht zijn hier de nodige mensen die nog wat suggesties kunnen geven over het betere bochtenwerk.)
En nog een filmpje van wat brommertjes en ander leuk speelgoed bij Brünnchen:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2150842537
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
yorick schreef:Filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... orick+328i
(Let niet op de lijnen(knip)maar wellicht zijn hier de nodige mensen die nog wat suggesties kunnen geven over het betere bochtenwerk.)
[bla bla bla]foei filmen mag niet [/bla bla bla]
Het beste is natuurlijk zelf veel rijden

Je kunt het beste met iemand mee rijden met veel ring ervaring. En mensen met ervaring een keer bij jou mee laten rijden. Of vragen of ze een aantal rondjes voor willen rijden.
Last but not least: filmpies kijken van bijvoorbeeld de winnersgroup van de Scuderia. Daar wordt de gereden lijn beoordeeld dus dat zit wel goed

http://static.8200rpm.com/Video_Section ... _993RS.wmv bijvoorbeeld
- Christiaan van H.
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
- Locatie: P-hil
Leuke reacties
@ Macboy: waar had ik je aan moeten herkennen dan?
Misschien moeten we daar op de parkstelle maar een eigen DF-gedeelte opeisen. Kunnen we daar lekker meeten en slap ouwehoeren.
Zal volgende keer ook eens iemand met een camera met mij mee laten rijden. Zullen we wel eens zien hoe weinig die 320 met een simpel M-tech onderstelletje onderdoet voor de ring-prepped 328 :twisted:
vond wel nog een leuke actiefoto:
[img:800:533]http://www.boelsphotography.be/06-05-07 ... %20188.JPG[/img]
@ Macboy: waar had ik je aan moeten herkennen dan?
Misschien moeten we daar op de parkstelle maar een eigen DF-gedeelte opeisen. Kunnen we daar lekker meeten en slap ouwehoeren.
Zal volgende keer ook eens iemand met een camera met mij mee laten rijden. Zullen we wel eens zien hoe weinig die 320 met een simpel M-tech onderstelletje onderdoet voor de ring-prepped 328 :twisted:
vond wel nog een leuke actiefoto:
[img:800:533]http://www.boelsphotography.be/06-05-07 ... %20188.JPG[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast