GPS snelheidsmeting

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

GPS snelheidsmeting

Bericht door Robin » 09 mei 2007, 11:37

Ik heb een GPSje die contact maakt met mijn Tomtom die op m'n Nokia E65 zit, handig voor in de auto. Werkt perfect. Niks dan lof.

Er zit ook kmh op(doh)

Nu heb ik ff 'getest':Hij (de Tomtom op de e65) doet 't in stapjes van 5 kmh voor zover ik kon zien tijdens 't rijden en:

104 op de snelheidsmeter in m'n auto is '100' op 't schermpje van de Nokia. En dat ALTIJD. Dus 134 is 130, 154=150 etc.

Wie wat waar hoe wijkt af?

Zijn er verschillen in kwaliteit(gps) en ik weet dat de snelheidsmeters in auto's positief afwijken....

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2007, 11:48

In principe zijn alle GPS-en nagenoeg gelijk en wijken onderling marginaal af, te verwaarlozen dus.
Ik heb wel eens met 2 totaal verschillende GPS-en in de auto gereden en het verschil was <1km/u. De ene GPS was mijn TomTom en de andere een Garmin 'speciaal' voor de watersport.
Afwijkingen van tellers kunnen enorm variëren, daar is eigenlijk geen richtlijn voor. De ene teller heeft een constante afwijking, bij de andere wordt de afwijking meer naarmate de snelheid oploopt, dat laatste is meestal het geval (procentuele afwijking)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2007, 11:54

Er zit wel een verschil in sommige GPS ontvangers die meerdere satellieten tegelijk kunnen ontvangen b.v. >12. Deze hebben vaak sneller een 'fix' en kunnen ook binnenshuis gebruikt worden. Ook hebben die wellicht iets meer rekenkracht waardoor richting en snelheids wissellingen sneller berekend kunnen worden. Maar uiteindelijk zul je met een goedkopere/oudere GPS op dezelfde locatie uitkomen :)
Om dus met een ouder GPS-systeem een goed beeld van je afwijking te krijgen kun je het beste b.v. minimaal 5 a 10s één en dezelfde snelheid aanhouden.

Knot

Bericht door Knot » 09 mei 2007, 12:13

Je moet inderdaad wel op sterke/goede ontvangst zitten, soms zit er een piekje in van een paar extra km/u dus hou m een tijdje op dezelfde snelheid.

Ik gebruik zelf een pda met windows mobile 5, draai daarop gpstuner (4.2 ofzo, is ook al een recentere versie) dat is helemaal leuk meten.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 mei 2007, 12:29

Ik heb een GPS navi met ook een GPS-kmteller. Die loopt in 0,1 km stapjes op en die wijkt ook af van de auto-teller. Maar dan niet met een constante afwijking: 85=80, 110=101 en zo een beetje verder.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 mei 2007, 12:39

In bijna alle gevallen vertoont de kilometerteller een geringe (tot 2%) afwijking. Dat komt omdat het telwerk mechanisch is gekoppeld met de versnellingsbak via de kilometertellerkabel. De snelheidsmeter is een afgeleide van dit telwerk. Een soort slipkoppeling neemt de wijzer mee tegen de veerdruk in. Dit is een erg rudimentair systeem, maar voldoet goed in de praktijk. Afwijkingen tot 10 procent zijn best mogelijk, maar meestel niet lineair: op de hoogste snelheid is de afwijking veelal groter dan in het meest gebruikte deel. Met de intrede van de elektronica werd alles eenvoudiger. Een pulsgever op de versnellingsbak geeft een signaal af dat direct en lineair wordt vertaald in afstand en snelheid. Er is geen sprake van temperatuursinvloeden en de afwijkingen zijn in de meeste gevallen terug te voeren op versleten banden of een verkeerde bandenspanning.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2007, 13:10

Daarnaast bouwen fabrikanten bewust een kleine marge in, zodat ook met versleten banden etc je teller nooit te weinig aangeeft.

Knot

Bericht door Knot » 09 mei 2007, 14:28

Viel me op de motor reuze mee, dacht dat de fireblade tellers zo optimistisch waren, maar 105 op de klok was nog 100 gps ook!

Kijken of ik de 285 gps kan halen :)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2007, 15:03

Valt inderdaad mee,

299 op de teller van de motor VTR SP-2 van m'n broer was 277GPS :D

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 09 mei 2007, 18:09

Die teller van mij wijkt nu naar de verkeerde kant af door de iets te grote wielen.

100km/h op de teller is 102km/h op de gps
120km/h op de teller is 122km/h op de gps
140km/h op de teller is 142km/h op de gps
160km/h op de teller is 162km/h op de gps
180km/h op de teller is 182km/h op de gps
200km/h op de teller is 201km/h op de gps

Alles boven de 200km/h weet ik nog niet. Nog geen genoeg ruimte gehad om dat te controleren.

Corvette

Bericht door Corvette » 09 mei 2007, 22:15

De afwijkingen hebben met name te maken met de kwaliteit van de apparatuur. Wij gebruiken GPS apparatuur om positie te bepalen en we hebben daarvoor verschillende instrumenten. Om binnen een nauwkeurigheid te blijven van een paar meter dan kost zo'n ding +/- 300 euro. Wil je binnen 1 meter nauwkeurig werken dan kost zo'n apparaat +/- 3000 euro en als we binnen 1 centimeter willen blijven dan loopt dat op tot ten minste 50.000 euro.

De software in het apparaat is van zeer groot belang en ook het aantal en soort van de satelieten welke tijdens de meting worden meegenomen dragen bij tot de nauwkeurigheid. Wij werken veelal met satelieten van defensie. Je kunt je voorstellen dat een ding van enkele honderden euro's niet een perfecte berekening kan uitvoeren, daarbij zijn er nog een heleboel factoren die een rol spelen om tot een nauwkeurige meting te komen. Denk hierbij met name aan de ronding van de aarde en ook de hoogteverschillen. Kortom....het is om de donder niet eenvoudig zo'n berekeningetje. :lol:
Ook al werken we met een instrument van 50.000 euro dan nog blijft de hoogte positie met GPS gemeten te onnauwkeurig. De afwijkingen lopen op tot wel 4 cm + of - . Hieruit blijkt al dat als het apparaat in beweging is het eigenlijk al bijzonder knap is dat ie het binnen 10 km opgeeft. Als je een langere tijd de zelfde snelheid rijdt dan wordt het verschil minder.

Wat er ook nog bij komt.......de aarde draait ook ............ja ja .... ik weet het ....... voor sommigen is dit een komplete verrassing, maar het is echt waar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vr. Gr.

Corvtte

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2007, 22:31

'vroeger' kon alleen de Amerikaanse defensie gebruik maken van de supernauwkerigheid van GPS. Sinds enkele jaren geleden is deze 'fout' voor particulieren eruit gehaald en kun je zoals Cor doet zelf ook zeer nauwkeurig gebruik maken van dit systeem.

Ben benieuwd wat Galileo hier in de toekomst nog aan kan gaan verbeteren. Er wordt over millimeter werk gepraat!

Corvette

Bericht door Corvette » 09 mei 2007, 22:40

Erik dat zal nog wel even duren want er schijnen wat financiele problemen te zijn. Je moet niet schrikken van nog wel een jaar of 5....6...wie weet.

Groeten

Cor

Plaats reactie