Werken in Nederland - Wat moet je weten?
- Luco
Re: Werken in Nederland - Wat moet je weten?
Is ook niet helemaal waar, ik was nog met mijn opleiding bouwkunde bezig en ben toen stukken lager ingestapt (bij een werkgever die me een kans bood) dan toen ik timmerde, maar door mezelf te bewijzen had ik binnen een jaar al vier keer een significante loonsverhoging verdient.
-
Papiertje overgewaardeerd? In startsalaris misschien wel. Maar dat papiertje betekent vooral dat je potentie hebt om veel dingen te leren op korte termijn.
Ik beweer nergens dat ik meer hoor te krijgen dan een andere werknemer. Maar als ik in mijn omgeving (BE) kijk wat een starter met mijn diploma verdient, dan spreken we over 2,5-2,9 bruto gemiddeld.
Dan lijkt het me niet de moeite om deze uitdaging aan te gaan. Want met dit voorstel van 1550 netto en een kostenplaatje van 1415 euro is dat gewoonweg niet haalbaar.
Dan heb je 135 euro over voor je boodschappen, kledij, uitgaan en openbaar vervoer. Die laatste tikt waarschijnlijk nog het meeste door. En het is niet mijn bedoeling om te gaan stempelen terwijl ik al 40 uur in de week werk.
Nu heb ik mijn argumenten ook bij de werkgever aangehaald. Dit kreeg ik terug:
@Tom: dat klopt. Zo redeneer ik ook. Maar het gaat hier wel over een bedrijf dat nog maar sinds 2008 bestaat en nog in een enorme groeifase zit. Er zijn geen vaste structuren om op te klimmen oid. Dat kan goed zijn als je vanaf het begin mee op de trein stapt maar dat kan ook erg tegenslaan.
Ik geloof ook niet oneindige loonstijgingen. Dus als je al laag begint, zit je misschien over 5 jaar waar een soortgelijke starter aan is begonnen.
Ik beweer nergens dat ik meer hoor te krijgen dan een andere werknemer. Maar als ik in mijn omgeving (BE) kijk wat een starter met mijn diploma verdient, dan spreken we over 2,5-2,9 bruto gemiddeld.
Dan lijkt het me niet de moeite om deze uitdaging aan te gaan. Want met dit voorstel van 1550 netto en een kostenplaatje van 1415 euro is dat gewoonweg niet haalbaar.
Dan heb je 135 euro over voor je boodschappen, kledij, uitgaan en openbaar vervoer. Die laatste tikt waarschijnlijk nog het meeste door. En het is niet mijn bedoeling om te gaan stempelen terwijl ik al 40 uur in de week werk.
Nu heb ik mijn argumenten ook bij de werkgever aangehaald. Dit kreeg ik terug:
Nu kunnen ze wel een pand voorzien maar is mijn zin in het bedrijf eigenlijk al een beetje over. Zeker omdat dat pand gewoon wordt ingebracht als bedrijfskost en ik gewoon terug een deel van mijn loon aan hen geef.Hallo,
Dank voor je reactie.
Je netto berekening klopt aardig inderdaad. Wij proberen zelf een huis te vinden met meerdere kamers zodat iedereen tot max. 700 euro inclusief alles (gas, water, licht, internet, tv, belastingen etc.) kwijt is (en dan reken ik ruim, €600 incl. is ook haalbaar en ons streven). Maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken want nadeel daarvan is dat je dus moet delen.
Onze Nederlandse medewerkers die deze functie bekleden hebben overigens dezelfde arbeidsvoorwaarden, daarin maken wij geen onderscheid. Het is dus mogelijk om in levensonderhoud te voorzien met zo’n salaris maar een hoop hangt af van hoe je wilt wonen en leven verder.
Verder vindt er jaarlijks een beoordelingsgesprek plaats en aan de hand daarvan zal ook gekeken worden naar je huidige loon en functie en kunnen daar wijzigingen in worden aangebracht.
Maar ik snap je zorgen en bedenkingen hierover, helemaal als je het afzet tegen het aanbod van die andere partij. Aan de ene kant kan het dus een nadeel zijn, werken voor een kleine en jonge organisatie. Aan de andere kant, presteer je hier goed dan wordt dat ook snel(ler) opgemerkt en ook sneller beloond. Juist omdat we nog zo klein zijn kun je snel schakelen met directie en zijn we nog flexibel in bepaalde zaken (denk aan doorgroei mogelijkheden). Maar voor nu staat dit basis salaris wel vast.
Ik zie je reactie graag tegemoet.
@Tom: dat klopt. Zo redeneer ik ook. Maar het gaat hier wel over een bedrijf dat nog maar sinds 2008 bestaat en nog in een enorme groeifase zit. Er zijn geen vaste structuren om op te klimmen oid. Dat kan goed zijn als je vanaf het begin mee op de trein stapt maar dat kan ook erg tegenslaan.
Ik geloof ook niet oneindige loonstijgingen. Dus als je al laag begint, zit je misschien over 5 jaar waar een soortgelijke starter aan is begonnen.
- GTRene
zoals je het nu beschrijft lijkt het idd niet de 'juiste' deal al met al...
het mooie is dat je dat andere achter de hand hebt, wellicht ga je ff rekenen waarvoor je het wel zou willen, dan stuur je dat op naar dat bedrijf zo van, hiervoor wil ik de stap maken, kan het niet dan houd het helaas op vanwege blablabla oid
? 
het mooie is dat je dat andere achter de hand hebt, wellicht ga je ff rekenen waarvoor je het wel zou willen, dan stuur je dat op naar dat bedrijf zo van, hiervoor wil ik de stap maken, kan het niet dan houd het helaas op vanwege blablabla oid

- Niels
- Auto: Prius+
Dus je mag lekker op kamers tussen een paar Polen en doorgroeien kan ook nog eens snel omdat het een klein bedrijf is. Mijn ervaring is dat er niet zo bar veel valt door te groeien binnen een klein bedrijf
Lekker laten gaan en richt je op een multinational imho.

- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Niet aan beginnen, salaris zegt absoluut niet alles maar dit is wel heel mager...
En al die beloftes komt toch 9 van de 10 keer niks van terecht.
En al die beloftes komt toch 9 van de 10 keer niks van terecht.
-
Ben ik ook mee bezig. Momenteel ben ik ook nog in de running voor een graduate program in Barcelona. Weliswaar meer sales gericht maar het lijkt me wel een springplank voor de carrière.Niels schreef:Dus je mag lekker op kamers tussen een paar Polen en doorgroeien kan ook nog eens snel omdat het een klein bedrijf is. Mijn ervaring is dat er niet zo bar veel valt door te groeien binnen een klein bedrijf![]()
- Niels
En leuker qua omgeving en cultuur 

-
De knoop is doorgehakt. Begin april begin ik bij HP in Barcelona. 

-
- Auto: M3P, 130i
Proficiat! Barcelona is gaaf! Wat ga je precies doen?
- JP
-
Onlinetomgtr
Top man. Barcelona is geweldig. Super ervaring. Gefeliciteerd!
- GTRene
cool, gefeliciteerd 

- ///Joost
Felicitatos!!! Doe je goed!
- Niels

- Arthur
- Auto: Nr.51
Lijkt me niet verkeerd 

- Peric
Leuk! Hoop voor je dat deze beslissing wél goed uitpakt.
Succes!
Succes!

-
Young graduate program International Inside Sales. 2 jaar training en werkervaring opdoen in Barcelona om daarna terug naar België te keren.indobesar schreef:Proficiat! Barcelona is gaaf! Wat ga je precies doen?
Ik ben nog nooit in Barcelona geweest maar ik heb er nog niets negatief over gehoord. Ik kijk er dus enorm hard naar uit!

Bedankt voor de positieve reacties!

- ///Joost
Ik heb exact een jaar geleden de marathon van Barcelona gelopen en dat was mijn eerste ervaring met de stad. Het was erg mooi, relaxte sfeer, en zeker ook de kust is erg aan te bevelen.
Zeker geen vervelende plek om te wonen. En niet om op de zaken vooruit te lopen, maar ik moet nog zien of je werkelijk over 2 jaar weer terug in Belgie zit... 

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Gefeliciteerd!
Barcelona is aardig briljant om te wonen. Ik heb er 11 jaar geleden (pfff, de tijd vliegt echt) zelf 5 maanden gewoond als student en het heeft nadien ongeveer anderhalf jaar geduurd om van de heimwee af te komen
. Een toptijd gehad dus. Wel goed op je spulletjes letten als je in de metro stapt want er lopen wel de nodige zakkenrollers en oplichters rond, dus niet als een naieveling rond gaan lopen met een big-ass camera om je nek enzo. Verder is het stappen er erg aangenaam, raad ik je ten zeerste aan een fiets te kopen (of nog beter een scooter) om in de stad rond te komen zodat je die stinkende metro helemaal kunt vermijden en niet vergeten de zonnebrandcreme in te pakken
.
Oja, en neem geen knetterstrakke auto mee want dat levert waarschijnlijk net even teveel stress op.
Barcelona is aardig briljant om te wonen. Ik heb er 11 jaar geleden (pfff, de tijd vliegt echt) zelf 5 maanden gewoond als student en het heeft nadien ongeveer anderhalf jaar geduurd om van de heimwee af te komen

Oja, en neem geen knetterstrakke auto mee want dat levert waarschijnlijk net even teveel stress op.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Geweldig man, briljante stad 

- Luco
En natuurlijk naar de f1 en 24uur van barcelona dan 

- 328Ti
Gefeliciteerd Jussi!