Werken in Nederland - Wat moet je weten?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Jussi

Re: Werken in Nederland - Wat moet je weten?

Bericht door Jussi » 13 feb 2014, 00:14

smiley schreef:
Jussi schreef:Ik ben momenteel nog voor een andere functie in BE in de running en daar neem je een 2,5-2,7 bruto/maand, groeps- en hospitalisatieverzekering, BMW 1-reeks, laptop en Blackberry mee naar huis.
Is dat salaris incl vakantiegeld?
Indien niet, is het salarisgat al 2600-1850 = 750 + 100 netto ziektekostenverz vergoeding, en is een 1 serie ongeveer 500 bruto aan lease. Das een gat van ongeveer 1400 bruto, en das gewoon te gek.
Exclusief vakantiegeld. In België spreken we gewoon over maandlonen dus komt die 13e maand daar gewoon nog bovenop. Het begint inderdaad wat ridicuul te lijken. Voor 25K kan je beter burgers flippen in de BK.

@ Niels: daar lijkt het op. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik mijn antwoord nog min of meer fatsoenlijk kan overbrengen.

@ Erikdb: inderdaad 1 van die optiehandelaren en voor een universitaire functie. Jammer genoeg vind ik de vacature niet meteen terug maar het ging over de functie "junior fund consultant". Nu wordt er gesproken over "sales medewerker" en een loon dat erg triest is . Zeker als je 10 jaar geleden al 9K meer verdiende + leasevergoeding en een betaalde CFA.

If you pay peanuts, you get monkeys.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 13 feb 2014, 00:39

Jussi schreef:Exclusief vakantiegeld. In België spreken we gewoon over maandlonen dus komt die 13e maand daar gewoon nog bovenop. Het begint inderdaad wat ridicuul te lijken. Voor 25K kan je beter burgers flippen in de BK.
Dat maakt het gat 1600 bruto, en dat gaan ze nooit matchen.
Vergeet die toko, en blijf lekker in Belgie.
Daar zijn de vrouwen ook nog eens knapper, vergeleken met die pittige kruitvatkapsels in huispakken hier.

dvh

Bericht door dvh » 13 feb 2014, 00:48

Whut?

hanske

Bericht door hanske » 13 feb 2014, 01:06

Talking about "going for the big buck".

Gisteren in de bioscoop gezien, 3 uur voor moeten zitten maar geen moment verveeld. Mooie film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Aanrader :thumbup:

The original story!!!

Maar nu weer back on-topic. :sealed:

FDD

Bericht door FDD » 13 feb 2014, 03:03

Hey heren,

Even niets gepost in dit topic omdat ik op vakantie was en het 3e gesprek wilde afwachten. Gisteren ben ik dan in Amsterdam op gesprek geweest. Uitermate goed bevallen, keurige ontvangst in een mooi gebouw op de Herengracht. Concrete jobinhoud voorgesteld gekregen en hoe de carrière verder zou opgebouwd worden. Erg goed gesprek gehad met de CEO en de VP van het bedrijf.

Nu kreeg ik vandaag antwoord van hen dat ik mag beginnen per 1 april met volgende voorwaarden:

- jaarcontract op basis van 40 uur, functie medewerker sales/orderdesk
- €25.000,- op jaarbasis, inclusief vakantiegeld
- 25 vakantiedagen
- mogelijkheid om een bonus te verdienen
- na minimaal een half jaar te beginnen met de CFA opleiding, deze zal (mits succesvol wordt afgerond) bekostigd worden door het bedrijf.

Lijkt me toch wel erg zuinig wat betreft startsalaris en extralegale voordelen. :? Ik ben momenteel nog voor een andere functie in BE in de running en daar neem je een 2,5-2,7 bruto/maand, groeps- en hospitalisatieverzekering, BMW 1-reeks, laptop en Blackberry mee naar huis. En dan hoef ik nog niet naar het dure Amsterdam te verhuizen.
Ik weet dat geld en extralegale voordelen niet alles is, vandaar ook mijn twijfel. Het is alleen wel een grote opoffering om de komende jaren als een kluizenaar (CFA-opleiding) te leven waarvan als je niet slaagt, je ze ook nog eens zelf kan betalen. En dat met amper genoeg salaris om de maand mee rond te komen.
Even een vraagje he........

Als ik je begintopic goed heb doorgelezen is dit je eerste baan, indien dit het geval is vind ik het gewoon een net aanbod. Reden lijkt me vrij simpel je hebt 0 werkervaring. Lijkt mij logisch dat een werkgever zijn mensen eerst min of meer wil testen of ze goed zijn in hun werk en of er potentie in zit.

Groeten,
Eric

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 13 feb 2014, 07:57

Salaris kun ik moeilijk uitspraak over doen, ik ga er voor het gemak van uit dat het bruto is.
Dat betekend dus rond de 2k bruto per maand.
25 vakantiedagen is redelijk standaard
Bonus, zie hieronder.
Opleiding zal volgens principe van "voor wat hoort wat" zijn.

Ik zou er niet voor gaan werken, maar ik ben ook een slecht referentiepunt.
( ben "veel" ouder, en werk al zo'n 12.5 jaar bij dezelfde werkgever )
Als starter op de arbeidsmarkt is het volgens mij wel redelijk standaard.

Verder ben ik van mening dat bonussen e.d. allemaal wel grappig zijn, maar ik zou er niet voor willen werken.
Begrijp me niet verkeerd, maar een bonus is iets wat je uiteindelijk zelf niet in de hand hebt.
Wanneer je een bonus als vast deel moet gaan zien van je inkomen omdat je anders niet rond- of uitkomt ga je daar een keer mee op de koffie komen.

Qua opleiding zal het zo zijn dat ze je een studie overeenkomst zullen laten tekenen.
Hierin zal ondermeer een passage zijn opgenomen over terugbetaling van studiekosten bij vertrek bij het bedrijf binnen een bepaalde periode.
(oftewel, vertrek je binnen één jaar, betaal je 100% terug van de studiekosten, vertrek je binnen twee jaar, betaal je 50% van de studiekosten en vertrek je binnen drie jaar dan betaal je 30% van de studiekosten terug.)

Ook dit is redelijk standaard.

Ik weet niet hoe het stelsel van sociale voorzieningen er uit ziet in Belgie, maar als het systeem daar gelijkwaardig is aan het Nederlandse dan zou ik niet twijfelen en de baan in Belgie pakken.

Nog even als aanvulling :
Beloftes tijdens gesprekken en mooie voorruitzichten zijn allemaal prima, maar jij zit daar om jezelf te verkopen.
Ik zie en hoor nog te vaak mensen om me heen klagen dat hen dingen zijn toegezegd die uiteindelijk niet nagekomen worden. Ik ben van mening dat je daar dan zelf bij bent.

Wanneer er in een gesprek een toezegging o.i.d. wordt gedaan, wees dan niet te beleefd, maar vraag om dit schriftelijk vast te leggen. Het gaat immers om jouw toekomst, en wanneer er een toezegging wordt gedaan die voor jouw toekomst belangrijk is, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je dit vast legt.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 13 feb 2014, 08:18

Als ik het snel even lees dan ga je ~1923,- euro bruto per maand verdienen, dan hou je (volgens RAET) netto 1550,- euro over.
Dat lijkt me in jouw sector met de bijbehorende verplichte verhuizing veel te laag.

Ik denk dat de eerder aangegeven 2500,- euro bruto per maand (1880,- euro netto per maand, 32500,- bruto per jaar incl. vakantiefgeld) meer in de buurt zit van een fatsoenlijk starterssalaris op een dergelijke functie. De markt is lastig, maar zoals je zelf aan aangeeft kan ik me niet voorstellen dat er veel franssprekenden voor 1500,- euro per maand naar Amsterdam willen verhuizen.

Dus in het kader van 'nee heb je, ja kun je krijgen', Nederlanders onderhandelen graag; dus stel lekker 2700,- euro bruto (35000,- per jaar) voor. :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 feb 2014, 08:25

Imho moet je idd zo tegen een modaal inkomen aan zitten met een master in die sector en in de Randstad ook als starter...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 feb 2014, 09:08

Ik vind het salaris ook erg laag. Verder eens met Smiley. Man Man Man wat lopen er een prachtige vrouwen in Belgenland rond. :hot:

martll

Bericht door martll » 13 feb 2014, 09:38

Ik vind het salaris wel reëel. Gezien het feit dat hij (uit de tekst opmakend) begint met werken en 0 werkervaring heeft.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 feb 2014, 10:44

lijkt mij ook in die situatie, daarbij kan het straks nog wel eens moeilijk worden in de financiële wereld met leuke baantjes vinden, tenminste als je hoort hoeveel ontslagen er volgen bij banken e.d. dan zou je denken dat die mensen ook weer iets in die wereld zoeken?
Tis alleen een groot nadeel dat daar de kosten in A'dam zo hoog liggen wat er best op in beukt dan.

ik zeg maar wat, verder geen verstand van die wereld en of hoge salarissen :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 feb 2014, 11:03

"Graduates" met 0 werkervaring worden bij de betere werkgevers in Randstad en omgeving voor tenminste modaal loon ex bonus aangenomen. 25K in A'dam en in de financiële wereld vind ik een uitbuit loontje, we gaan niet als automonteur bij een autodealer aan het werk of wat?

Mocht het bedrijf een mooie kans bieden en concreet zijn omtrent doorgroeien en bonus structuur dan zou je wellicht ergens rond de 30K kunnen eindigen in een onderhandeling maar die indruk krijg ik niet. Iedereen kan en mag er van vinden wat ie wil maar ik ging niet naar A'dam toe voor een onderbetaalde baan. Hence als ik twee keer mijn salaris kreeg ging ik er nog niet heen :mrgreen:

Met name bij een eerste baan is een concrete afspraak omtrent het perspectief een must, zeker als zo'n loon wordt geboden. Anders is het gewoon een hongerloon waarbij je als ezel een wortel wordt voorgehouden met niets meer dan beloftes en toezeggingen. Been there done that en dan vinden ze het ook nog dat je weggaat :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2014, 11:27

Opzich is het inderdaad niet verkeerd om te kunnen starten ergens,
Maar in Amsterdam, duur wonen en ervoor uit Belgie moeten verhuizen..... Ik zou er vriendelijk voor bedanken.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 13 feb 2014, 12:12

Een tijde in buitenland zitten is geweldig. Omdat je alles opnieuw moet starten leer je heel veel, niet alleen qua werk maar ook prive. Maar mat het geboden loon zonder enkele bonus garanties wordt het echt sappelen. Daarvoor zou ik niet gaan. In het buitenland is leven altijd relatief duurder dan thuis. Meer uit eten, meer even kroeg in etc. Gaat het om dat salaris niet worden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 feb 2014, 14:08

Dat ligt ook aan het taaltje vind ik. Als vrouwen Belgisch spreken dan zijn ze sowieso al een paar punten aantrekkelijker :tooth:

@Niels: :lol:
Petrolhead Tom schreef:Ik vind het salaris ook erg laag. Verder eens met Smiley. Man Man Man wat lopen er een prachtige vrouwen in Belgenland rond. :hot:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 feb 2014, 14:14

Arthur schreef:Dat ligt ook aan het taaltje vind ik. Als vrouwen Belgisch spreken dan zijn ze sowieso al een paar punten aantrekkelijker :tooth:
Met die opmerking scoor je daar geen punten. :tooth:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 feb 2014, 14:25

Nu hoef ik ook niet te scoren, dat scheelt :wink: Maar dat is wel mijn beleving :)

Erik dB

Bericht door Erik dB » 13 feb 2014, 14:28

martll schreef:Ik vind het salaris wel reëel. Gezien het feit dat hij (uit de tekst opmakend) begint met werken en 0 werkervaring heeft.
De referentie is niet 0 jaar werkervaring, de referentie is een universitaire startfunctie in de financiele sector in Amsterdam. Dan IS 25k per jaar gewoon weinig. En dat is al 10 jaar lang zo.

dvh

Bericht door dvh » 13 feb 2014, 14:40

?

Als je net begint met werken dan heb je meestal weinig meerwaarde buiten 'de klusjes' op te knappen en zodoende meer ervaring op te doen totdat je het verschil kan maken. Tot die tijd ben je gewoon geen drol waard. Dat heeft niks met een financiële functie te maken maar vrijwel in elke sector is dat zo. En terecht.

Je wordt beloond naar je prestaties en niet naar je papiertje. Voor sommige functies heb je simpelweg een papiertje nodig. Prima. Als magazijnmedewerker verdien je dan ook geen 2500,- wanneer je start en voor deze functie wel.

Dat het niet veel is is een ander verhaal. Maar goed.. Wie verdiend er nou wel veel geld rond die leeftijd ? Dat zijn er maar weinig. En die wat meer verdienen doen dit niet alleen dankzij een papiertje.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 13 feb 2014, 14:57

Niet juist. Ik ken meerdere mensen met een startersfunctie post master. Die zitten allemaal tussen 2,6 tot 3,8K + leaseauto bruto. Hangt gewoon van de branche af. Ze voegen misschien niet direct bijzonder veel toe, maar als de potentie groot genoeg is is dat het zeker waard.

Voor 2100 bruto zou ik 't niet aannemen in jouw geval.

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2014, 15:09

dvh schreef:?

Als je net begint met werken dan heb je meestal weinig meerwaarde buiten 'de klusjes' op te knappen en zodoende meer ervaring op te doen totdat je het verschil kan maken. Tot die tijd ben je gewoon geen drol waard. Dat heeft niks met een financiële functie te maken maar vrijwel in elke sector is dat zo. En terecht.

Je wordt beloond naar je prestaties en niet naar je papiertje. Voor sommige functies heb je simpelweg een papiertje nodig. Prima. Als magazijnmedewerker verdien je dan ook geen 2500,- wanneer je start en voor deze functie wel.

Dat het niet veel is is een ander verhaal. Maar goed.. Wie verdiend er nou wel veel geld rond die leeftijd ? Dat zijn er maar weinig. En die wat meer verdienen doen dit niet alleen dankzij een papiertje.
Met zo'n studie is dat nou net niet de bedoeling....

Dat is alsof een register accountant de secretaresse is.......

FDD

Bericht door FDD » 13 feb 2014, 16:34

De referentie is niet 0 jaar werkervaring, de referentie is een universitaire startfunctie in de financiele sector in Amsterdam. Dan IS 25k per jaar gewoon weinig. En dat is al 10 jaar lang zo.
Misschien hebben we daardan de reden te pakken van de crisis :lollerdelol: :lollerdelol:

De referentie moet juist ervaring zijn, papiertje is zwaar overgewaardeerd. Je begint gewoon met 0 ervaring dus verdien je gewoonweg minder. Zou toch van de zotte zijn dat iemand met een papiertje maar 0 werkervaring heeft meer gaat verdienen dan zijn collega die al 5 jaar bij het bedrijf werkt..........

Groeten,
Eric

Erik dB

Bericht door Erik dB » 13 feb 2014, 17:01

FDD schreef:
Misschien hebben we daardan de reden te pakken van de crisis :lollerdelol: :lollerdelol:

De referentie moet juist ervaring zijn, papiertje is zwaar overgewaardeerd. Je begint gewoon met 0 ervaring dus verdien je gewoonweg minder. Zou toch van de zotte zijn dat iemand met een papiertje maar 0 werkervaring heeft meer gaat verdienen dan zijn collega die al 5 jaar bij het bedrijf werkt..........

Groeten,
Eric
Nog een keer dan: als die collega exact hetzelfde werk doet, dan ben ik het inderdaad met je eens. Maar vaak is dat niet zo, want die collega is dan "doorgegroeid" naar een andere functie. Het komt niet vaak voor dat een academisch geschoolde starter en een ervaren kracht (exact) hetzelfde werk doen. Zo wel, dan zal een starter vaak (al dan niet terecht) minder verdienen. Een academisch geschoolde werknemer die gewoon "goed" zijn best doet, zit na 5 jaar in een bij zijn/haar profiel passende functie in de financiele sector echt niet op 25k per jaar. Iets met vraag en aanbod enzo.

Je betaalt m.i. zeker niet alleen voor ervaring, maar ook voor potentie. Een mooie mix tussen mensen met "meer geschiedenis dan toekomst" :mrgreen: , en starters die net komen kijken maar wel een mooie (al dan niet academische) basis hebben.

ps. ik zeg niet dat ik 25k "weinig" vind. Wel dat ik het weinig vind (of beter gezegd, dat het gezien de "markt" weinig IS) voor zo'n functie. Werkervaring is daarmee juist niet van belang, want het gaat om een startersfunctie. En het kenmerk van starters is dat ze veelal geen werkervaring hebben. Kan ik ook niets aan doen. :peace:

Tom

Bericht door Tom » 13 feb 2014, 17:48

Die 25K lijkt mij ook wat aan de lage kant, maar startsalaris is niet het belangrijkste. Misschien kun je ergens anders hoger instappen maar zit je al snel tegen een plafond aan.
Zou als starter in ieder geval niet te hard zijn met je eisen en wat verder kijken dan salaris.

328Ti

Bericht door 328Ti » 13 feb 2014, 18:15

Tom schreef:Zou als starter in ieder geval niet te hard zijn met je eisen en wat verder kijken dan salaris.

Weet ik zo net nog niet. Hetzelfde advies vroeger gehad en weet niet of ik dat - als ik nu opnieuw zou moeten beginnen - hetzelfde zou doen. Ik heb erg lang "last gehad" van het fenomeen:

Vraag 1: " Wat wil je verdienen?"
Vraag 2: "Hoe kom je bij dat salaris en wat verdien je nu?"

Kortom: Als je met 2100 bruto begint, loop over 5 jaar nog te klootzakken met 2500 bruto als je 2 of 3 werkgevers verder bent. Mijn advies: begin op vroege leeftijd / starter je huid duur te verkopen. P&O/HRM loopt altijd te bluffen en dat mag jij ook. Uiteraard wel met een goed USP / UBR verhaal wat JIJ kan bieden.

Succes

Plaats reactie