BMW e36 Compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
BmwDriver

BMW e36 Compact

Bericht door BmwDriver » 06 feb 2014, 02:55

sinds een paar weken een trotse eigenaar van een e36 compact 316i
ben er van plan om er een mooie compact ervan te maken
wil hem volledig ombouwen naar mijn smaak uiteraard zo origineel mogelijk
o.a M-pakket breedset velgen en mooie interieur

Afbeelding

Afbeelding

zoals te zien interieur ziet er niet uit gelijk maar is onder handen genomen..

Afbeelding

Afbeelding

Heb een zeldzame elektrische half alcantara sport interieur kunnen bemachtigen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dat was in ieder geval de eerste stap
volgende mod is al binnen M voorbumper moet alleen nog gespoten worden in de juiste kleur

Na wat zoek werk op internet ben ik erachter gekomen dat er een e36 saloon dashboard erin past
ik wil de uitdaging aan uiteraard met climatronic en obc erin te bouwen
ben van plan om een e36 touring donor te kopen loop of sloop maak niet uit daar uit wil ik alles omzetten..

Heeft iemand hier er ervaring mee??
Tips en reacties zijn welkom

Knot

Re: BMW e36 Compact

Bericht door Knot » 06 feb 2014, 08:26

Wat vind je van de electrische stoelen? Ik zit in mijn E36 helemaal op de bodem met handbediende stoelen. Bij electrische zit je volgens mij sowieso iets hoger omdat die motoren etc ruimte innemen.

BmwDriver

Bericht door BmwDriver » 06 feb 2014, 10:51

Ik vindt ze super je kan ze veel makkelijker instellen naar de juiste positsie
Qua hoogte klopt verschil is wel minimaal, ik zit ook altijd op de bodem

GTRene

Bericht door GTRene » 06 feb 2014, 12:02

een heel wat beter interieur zo te zien, meer sportief. :df:

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 feb 2014, 13:57

BmwDriver schreef: Na wat zoek werk op internet ben ik erachter gekomen dat er een e36 saloon dashboard erin past
ik wil de uitdaging aan uiteraard met climatronic en obc erin te bouwen
ben van plan om een e36 touring donor te kopen loop of sloop maak niet uit daar uit wil ik alles omzetten..

Heeft iemand hier er ervaring mee??
Tips en reacties zijn welkom
Welkom hier en het interieur ziet er goed uit. Die M tech sportstoelen zitten meesterlijk, de op de E38 Contour stoelen na, is de best zittende BMW stoel die ik ken.

Wat betreft de E36 sedan ombouw: dit is te doen alleen vergt veel tijd qua bedrading van de airco en de OBC. De 18 knops OBC krijg je sowieso niet helemaal aan de praat gezien check control nooit op een compact is geleverd.

Mocht je nog een dash zoeken: ik heb een complete dash met middentunnel liggen. Het betreft de versie met airbag uitsnijding. voor € 70,00 mag je m overnemen en kan ik je misschien nog van wat advies voorzien. Voor € 100,00 heb ik ook nog een lederen middenarmsteun (plus dash uiteraard) voor je. Het leer is wel door de zon gebarsten en dient t.z.t. wel even opnieuw bekleed te worden of dat je met colourlock aan de gang gaat. Kijk maar.

Hier de mod:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 328Ti op 06 feb 2014, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 06 feb 2014, 14:00

Ik snap dat de sedan versie er beter/moderner uitziet dan die van een compact, maar het is wel érg jammer dat de aansluiting bij de voorkant van de deur er niet zo mooi uitziet... :duh:

Passen de deurpanelen van de sedan of coupé niet in een compact? Dan heb je wellicht een betere aansluiting.

Afbeelding

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 feb 2014, 14:05

Menrik schreef:Ik snap dat de sedan versie er beter/moderner uitziet dan die van een compact, maar het is wel érg jammer dat de aansluiting bij de voorkant van de deur er niet zo mooi uitziet... :duh:

Passen de deurpanelen van de sedan of coupé niet in een compact? Dan heb je wellicht een betere aansluiting.

Afbeelding
Lijkt misschien zo op de foto. Als je geen kenner bent stap je zo in en denk je dat het zo hoort. Deurpanelen coupe/sedan passen in geen geval. Wat écht jammer is, is het huidige dashboard. Dat is m.i een weggegooid ontwerp toen de E30 is ontworpen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 feb 2014, 14:08

Dit is trouwens érg jammer.....

:TV kijken: :kotsen:

Afbeelding

P.s. aan Ts:

Mocht je nog sportdempers en verlagingsveren nodig hebben, kom gerust eens langs. Ik heb de wereld aan spul liggen wat wellicht interessant voor je is.

BmwDriver

Bericht door BmwDriver » 06 feb 2014, 16:53

GTRene schreef:een heel wat beter interieur zo te zien, meer sportief. :df:
+1 :thumbup:

BmwDriver

Bericht door BmwDriver » 06 feb 2014, 17:06

Super bedankt voor de info

''''Wat betreft de E36 sedan ombouw: dit is te doen alleen vergt veel tijd qua bedrading van de airco en de OBC. De 18 knops OBC krijg je sowieso niet helemaal aan de praat gezien check control nooit op een compact is geleverd.''''

ik heb geen airco in mijn auto ben ook niet van plan om er airco erin te bouwen
zo ver ik weet krijg je clima paneel ook aan het praat zonder airco functie, aanjager + verlichting is voldoende voor mij
wat betreft 18knops obc hoeft ook niet op eerste instantie 7 of 8 knops is voorlopig voldoende
idd check control functie is te ingewikkeld lijkt mij,

het gaat mij puur om de dash die moet goed en stevig vast zitten..
Rest komt later wel :P
verbruik meter onder de toerenteller is ook geen probleem om te aansluiten, maar twijfel of ik die wel wil

de frame waar de dash aan vast zit moet ik die ook aanpassen of komen de schroef gaten overeen?
of, kan ik de frame overzetten van de donor auto?

ieder geval bedankt voor je onderdelen aanbod,
mocht ik wat nodig hebben kom ik zeker langs :df:
wil een complete touring kopen, dan weet ik ook zeker dat er qua onderdelen niks ontbreekt zoals kabels stekkers enz...

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 feb 2014, 21:02

Ok, dat maakt de klus een stuk simpeler al daalt de verkoopwaarde wel als de helft het niet doet.

de 2 buizenframes links en rechts en passagiersairbag dien je van een sedan over te nemen. Verder is de carrosserie modulair opgebouwd en zijn de M10 boutgaten aanwezig op de middentunnel. De frames eindigen namelijk op een andere plek op/aan de middentunnel.

Hoe jij het wil doen ben je in een middagje fertig. In mijn geval meer dan 2 maanden over gedaan in de avonduurtjes. De e36 WDS ken ik uit mijn hoofd inclusief de airco schakelrelais en alle X (OBC1) verbindingspunten. De dubbele waterkleppen (climatronic) was helemaal qua ruimte een uitdaging (M52 blok in een compact...) Wat een takkenwerk was dat project...

Uiteindelijk wel stiff nipple alert op KrK in Kroatie met gemiddeld 33graden :tooth: Dát dan weer wel...

BmwDriver

Bericht door BmwDriver » 06 feb 2014, 21:22

Kijk, dat is mooi om te horen :D
Ga er binnenkort mee aan de slag zie van zelf wel op welke problemen ik stuit.
Verkoop waarde maakt mij niet zoveel uit
auto heb ik voor een prikkie gekocht, is meer hobby fun en bij leren
Airco inbouwen dat gaat mij helaas iets te ver heb de ruimte en de geduld er niet voor :angel:

Ps. Jou compact is super vet.. Mooie clean'e binnenkant

Plaats reactie