RVV schreef:Tom en Luco een weekje in je huis samen laten logeren.. dan lost het buurman probleem vanzelf op

Eindelijk weer eens een constructieve post van Rico.
Zonder gekheid. Ik weet echt niet alles beter, dat pretendeer ik ook niet ik vind het alleen af en toe wel kicken om tegen heilige huisjes te schoppen. Dat leg ik er dan dermate dik bovenop dat ik er van uit ga dat iedereen het al wel door heeft.
Verder is je tip om een procedure te beginnen in beginsel natuurlijk een goed idee Luco. Waar je alleen aan voorbij gaat is dat wanneer je op eigen kosten gaat procederen en je in dezelfde sitautie terecht komt als Hankse (en die kan is meer dan levensgroot) dan heb je uiteindelijk een heel duur gelijk, de relatie met je buurman is definitief naar de klote en je moet dus wachten tot bij hem de schuldeisers zorgen dat hij uit huis gaat.
Wat ik van de topicstarter begrijp is het niet zo dat ze op voet van oorlog met elkaar leven. Ik zou in dat geval nooit een procedure adviseren. Voor je het weet ben je een paar jaar verder, heb je uiteindelijk gelijk en ben je blut. Wanneer de buurman werkloos is komt hij waarschijnlijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. De topicstarter heeft een baan dus de kans dat hij zelf de procedure moet betalen lijtk me meer dan groot.
In het uiterste geval kan de buurman in eerste aanleg verliezen, laten we zeggen dat hij een schadevergoeding moet betalen, hij is inmiddels weer bij zinnen en ziet aanknopingspunten om het ongelijk van de topic starter aan te tonen kortom: hij is het niet eens met de uitspraak. Dan kan hij in hoger beroep en zal de topicstarter zich moeten verweren. Je moet dan de rit uitzitten en dat kan zo maar een paar jaar duren. Een paar jaar procederen met de daarbij behorende kosten.
Dat moet je niet willen. Een procedure moet het aller aller allerlaatste zijn waar je aan denkt als burger. Te vaak komt het voor dat burgers die in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand lekker op kosten van de belastingbetaler iemand in een procedure betrekken. Er is vaak wel een rechtsgrond waarop de procedure gebasseerd is, er is vaak wel een geschil maar in de meeste gevallen moeten beide partijen niet met elkaar willen procederen en zullen ze dat ook nooit gedaan hebben als alle kosten voor eigen rekening waren geweest.