Serieus: luidruchtige buur in koopsituatie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
328Ti

Serieus: luidruchtige buur in koopsituatie

Bericht door 328Ti » 02 feb 2014, 10:42

Dag heren (en dames),

Hebben jullie ervaring met een extreme luidruchtige buur (tot diep in de nacht) en welke civiel juridische opties zijn er om een buur te dwingen om normen en waarden op te leggen die voor iedereen generiek is: gewoon na 0:00u geen geluidsoverlast meer tenzij er vooraf wordt aangekondigd dat er een georganiseerd feestje is.

Variabelen zijn om een beeld te krijgen van de situatie:
- werkloosheid
- gebruik drank en/of (hard)drugs
- koopsituatie beide partijen
- hoge mate van agressiviteit
- zéér lage zelfreflectie
- andere buurman heeft eerder lang geklaagd: is bedreigd en monddood gemaakt (dus beide naaste buren hebben last)
- gedoogde situatie is al +/- 4 jr aan de gang maar wordt extremer (door werkloosheid á 2jr icm drugsgebruik)
- 4 dagen in de week oordopjes in en wordt soms nog wakker

Waarom deze vraag. De politie heb ik helaas deze nacht moeten bellen gezien mijn strategie altijd relatiebeheer was om side-effects van molest, bedreiging en fysieke schade te voorkomen. Er is nu bij mij nu echt iets "geknapt". Nogal serieus dus. zelf ga ik met geluidsisolatie aan de slag maar iedereen snapt dat dit een bepalende factor is bij eventuele verkoop v/h huis is.

Graag serieuze reacties omtrent dit onderwerp. Dank alvast hiervoor.

Jans

Hielke

Re: Serieus: luidruchtige buur in koopsituatie

Bericht door Hielke » 02 feb 2014, 11:55

Ik leef met je mee.

Een aantal jaren terug bijna een jaar lang last gehad van een buur die onder invloed van drank en drugs dacht dat ie Jezus Christus van Nazareth was. Had ie z'n gedrag op die status afgestemd dan was er niks aan de hand geweest maar in plaats daarvan nam met z'n waan ook de luidruchtigheid toe. Soms werd er om 3 uur 's nachts de stereo op standje tien gezet. Brandalarmen die soms afgingen, luide ruzies over de telefoon, altijd irritant aanwezig. Drama.

En ook, net als de rest van de nette oude straat, in een koophuis. Het probleem lostte zichzelf op doordat er talloze schuldeisers aan de bel begonnen te hangen en het gekkenhuis nog een plaatsje vrij had. Huis verkocht, superburen terug, top.

Het probleem is dat koophuis. Anders had de verhuurder 'm er allang uit kunnen schoppen. Maar er zijn mogelijkheden. Door samen met je buren je grieven bij B en W van je gemeente neer te leggen gaan ze een logboek bijhouden. Politie en wijkbeheer gaan de overlastgever dan geregeld op z'n gedrag aanspreken. Wil ie zich niet aanpassen dan kan ie gedwongen worden z'n huis te koop te zetten. Ik weet de exacte regels niet (misschien per gemeente anders) maar je staat niet machteloos.

Sterkte.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 02 feb 2014, 12:02

Geluidsoverlast door harde muziek? Dan is het een kwestie van 3 keer de politie laten komen. Eerste keer waarschuwing, tweede keer boete, 3de keer wordt de apparatuur in beslag genomen.

Voor de rest heb ik geen flauw idee hoe dit op te lossen valt.

Sterkte ermee in ieder geval!

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 feb 2014, 12:30

Als de man nog een hypotheek op zijn huis heeft, moet hij inmiddels wel aardig in de financiele problemen zitten.
(voor 2 jaar ww uitkering heb je 24 jaar arbeidsverleden nodig)
Als hij nu inmiddels iets van bijstand doet, icm met duur drugsgebruik is dit een kwestie van tijd, zoals Hielke ook al zei.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 feb 2014, 12:39

Ik zou beginnen met bellen naar de wijkagent. Die zijn vaak erg meedenkend in dit soort situaties.

PD power

Bericht door PD power » 02 feb 2014, 12:50

Lastig.

Je kunt proberen hem uit te nodigen, op een voor hem nuchter moment, voor een bak koffie bij jou, eerst koetjes en kalfjes dan voorzichtig het probleem bespreekbaar te maken, zonder zelf emotioneel te worden, ik weet dat kost soms moeite, maar soms kun je je verbazen, over wat er nog kan, probeer ook voor hem de verschillende opties te schetsen, dus scenario's met eind resultaten.

Kan of lukt dit niet, probeer dan als buren naar de politie en gemeente toe een duidelijk en rationeel beeld te schetsen, belangrijk hierin is weer niet emotioneel te reageren, dus hou het feitelijk.

Wat Hielke zegt met een koopwoning zal hij het uiteindelijk niet volhouden en schuldeisers, zullen het probleem voor je oplossen.

Mocht je in de verleiding komen om voor "eigen rechter" te gaan spelen, dus zegmaar met geweld die vent wegjagen, weet dan wel dat je risico's neemt, op prive gebied, zakelijk, werk/ Carrière, dus overweeg dit eerst duidelijk rationeel.

Sterkte

GTRene

Bericht door GTRene » 02 feb 2014, 20:02

lijkt me erg naar/lastig...
moest er niet aan denken, als de wereld een film zou zijn (wat er soms wel op lijkt)
dan zou je zo'n aanwezig en irritant, alleen aan z'n eigen wereldje denkende buur toch ff bezoeken
met een .50 oid alias good old Rambo.

magoed, in the real world erg vermoeiend en zeer zwaar voor je geestelijke gezondheid en woon' vreugde'

of elke keer de politie bellen en als hij je bedreigd weer bellen en als hij je aanvalt hem aangeven als zijnde dat enz...allemaal ook vermoeiend maar je moet wat...
als je zo'n iemand van de wereld helpt kom jezelf in de bak, das ook niet wat...

Een zwager van mij had destijds (long time ago) ook zo'n buur die ook bv keiharde muziek draaide en ook verder niet voor rede vatbaar was e.d.
Toen heeft m'n zwager die ook nog electronica deskundige is een super box/speaker gemaakt gekoppeld aan een dikke versterker en die tegen de muur gezet richting die buren en elke keer als hij dan weg ging en wist ongeveer wanneer die gast ging slapen, zette die dat ding voluit :mrgreen:

na een tijdje drong het schijnbaar bij die buren door wat hun elke keer deden en kwam de boodschap over, geloof dat het toen geholpen heeft.(weet het verhaal niet precies meer)

Hoe dan ook, sterkte...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 feb 2014, 20:27

Ik vermoed ook dat dit probleem zichzelf oplost. Het enige naast geluid isolerende voorzieningen is idd melden zodat men een dossier kan aanleggen. Wel super vervelend!

Joop

Bericht door Joop » 02 feb 2014, 23:21

Ik zou de politie een aantal keren langs laten komen zodat er een dossier kan worden opgebpuwd. Dan heb je een basis om dit uit te kunnen bannen en lost dit probleem wel op. Is wel enge tijd door de zure appel heen bijten.

328Ti

Bericht door 328Ti » 02 feb 2014, 23:48

Bedankt allemaal voor de goede tips, ervaringen en steun. Kan ik zeker wat mee. Ik heb met dit soort zaken altijd het gevoel gehad dat politie en gemeente tot aan de voordeur gaat, wat dus kennelijk niet zo is.

Ik ga eerst met de persoon in kwestie het probleem benoemen alvorens ik opschaal r.i wijkagent / wethouder hoe dit probleem duurzaam op te lossen.

Nogmaals iedereen bedankt! :thnx:

martll

Bericht door martll » 03 feb 2014, 09:04

Jans,

Je bent niet de enige. Wij hebben hier al jaren last van. Mijn vader heeft al wel honderden brieven gestuurd. Telkens kom je wat verder, maar het gaat jaren duren. Inmiddels belt mijn vader elke keer de Politie/wijkagent als er weer overlast is. Soms wordt dit beantwoord met een ei tegen het huis/raam, maar fysiek geweld wordt niet gebruikt.

Metchu

Bericht door Metchu » 03 feb 2014, 10:13

simpel volk! Maar wat je ook doet, zoals iedereen al zegt... bouw een dossier op! Op die manier dek jij je iig in, mocht het ooit op welke manier dan ook uit de hand lopen...

Luco

Bericht door Luco » 03 feb 2014, 11:11

Belangrijkste is dossieropbouw, zonder dossier kan geen enkele instantie wat, dus hoe vervelend het ook is, elk incident (hoe klein die ook is) iig melden bij de politie.
Mooiste is als je met meerdere buren bent, het scheelt nogal of er maar eentje belt of vier.

Wij hebben zon akkefietje gehad met een cafe, heel lang verhaal, uiteindelijk zijn wij gewoon een civiele procedure gestart wat die meneer ongeveer een ton heeft gekost.

Knot

Bericht door Knot » 03 feb 2014, 11:54

Belangrijk.. kwaad niet met kwaad beantwoorden....

Erg vervelend idd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 feb 2014, 12:31

Knot schreef:Belangrijk.. kwaad niet met kwaad beantwoorden....

Erg vervelend idd.
dit inderdaad. Je moet er even rekening mee houden dat je met een junk te maken hebt. Die zijn niet voor rede vatbaar, daar kun je geen afspraken mee maken en dat zal ook niet veranderen gedurende de verslaving.

Dossieropbouw is het beste inderdaad, het liefst door meerdere buren en gewoon alles melden bij de wijkagent, al dan niet in één keer middels een wekelijks verslag.

@Luco, normaal gesproken is een civiele procedure best een goed idee. Maar ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat meneer in aanmerking komt voor gefincancierde rechtsbijstand en de topicstarter niet. Dan betaal je uiteindelijk zelf de rekening en kan het heel erg veel geld gaan kosten.

Hopen dat de schuldeisers je probleem snel voor je op lossen. Of hij een keer een flesje of 2 met whisky teveel drinkt.

Luco

Bericht door Luco » 03 feb 2014, 12:41

@Tom, met een iwab voer ik geen discussie.

Is gewoon een tip voor de topicstarter om eens naar te kijken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 feb 2014, 13:16

Luco schreef:@Tom, met een iwab voer ik geen discussie.

Mooi stukje zelfreflectie Luco. :blink:

hanske

Bericht door hanske » 03 feb 2014, 13:37

[quote="Petrolhead Tom"]................normaal gesproken is een civiele procedure best een goed idee. Maar ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat meneer in aanmerking komt voor gefincancierde rechtsbijstand en de topicstarter niet. Dan betaal je uiteindelijk zelf de rekening en kan het heel erg veel geld gaan kosten. quote]

Lastig en bovenal frustrerend Jans,

Been there done that, in mijn geval betrof het een pand wat ik in de verhuur heb. Eén van de huurders veroorzaakte zoveel overlast (harde muziek, agressie op nachtelijke tijdstippen 7 dagen p/w) dat medehuurders (studenten en bovendien een medewerker van de spoorwegpolitie) hier zware overlast van ondervonden. Huurders sliepen vaak elders om aan hun nachtrust te komen. Samen met de plaatselijke wijkagent en wijkraad bezig geweest om huurder op zijn "goed huurderschap" te wijzen maar dit mocht helaas niet baten.
Intussen had de hele straat al last van mijn huurder en heb ik besloten de zaak uit handen te geven aan een gerechtsdeurwaarder. Meneertje is meerdere malen aangeschreven door de gerechtsdeurwaarder maar ook dit gaf geen verbetering, dan maar de gang naar de rechter voor ontbinding huurcontract. Huurder is tot 3x toe niet verschenen op de zittingsdag (3x ziekmelding 2 minuten voor aanvang zitting!!!). Ik dus ook tot 3x toe voor Jan met de korte achternaam naar de rechtbank geweest met de gerechtseurwaarder aan mijn zijde. Uiteindelijk is hij bij verstek veroordeeld en uit de woning verwijderd door politie en gerechtsdeurwaarder. Ook ik had een logboek bijgehouden met tijdstippen van overlast, geluidsopnamen en verslagen van politie, hier heeft de rechter weinig of niet naar gekeken had ik de indruk. Dit is een korte versie van mijn verhaal, in de praktijk heeft dit alles wel 3/4 jaar geduurd en ben ik enkele duizenden euro's lichter geworden aan gemaakte kosten. Deze kosten proberen te verhalen op de tegenpartij werd mij afgeraden, nog meer kosten en nul garanties.

Succes. :?

Hans

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 feb 2014, 13:44

Klinkt bekend. Zo gaat het helaas zo vaak Hanske.

Kleine tip die ik nog wel wil geven. Mocht het zo zijn dat meneer begint te dreigen met brandstichting en dergelijke ontstaat er een spoedeisend belang en kun je een kort geding aanhangig maken. Dat kan op dit moment niet omdat het spoedeisend belang ontbreekt en kun je dus snel in dezelfde vervelende situatie als Hanske terecht komen. Procedures duren gewoon lang en zijn kostbaar als het op een andere manier kan zou dat altijd mijn voorkeur genieten.

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 feb 2014, 13:46

Nogmaals bedankt voor de tips heren, geeft me wel een warm huiselijk gevoel, grappig..

Proces is erg belangrijk alleen ben ik daar als adhd-er niet zo,n ster in, vriendin is daar iets beter in :). Ik moet alleen even kijken hoe ik het effectiefst een dossier kan opbouwen qua indeling en waar instanties heftig op reageren (er wat van vinden) en hoe ik het snelst hen deelgenoot kan maken van dit burgerprobleem.

Maar goed, voordat we een beeld gaan krijgen van een in Jezus wanende junk met een spuit in zijn arm, dit is niet het geval. Het is niet zomaar dat het na 4 jr pas iets is geknapt. In de basis mag ik mijn buur eigenlijk wel en kan mij redelijk goed verplaatsen in zijn situatie, die gewoon penibel is. Een beetje wel willen maar gewoon niet (fysiek) kunnen, met daarbij tegenwerking v/d arbeidsmarkt waar je een feilloze reputatie moet hebben. Het liefst op HBO/Uni nuveau om te mogen vakken vullen bij de Aldi.

Dát hij afglijdt is niet leuk om te zien (leeftijdsgenoot) en gaat me wel een beetje aan het hart. Het jammerlijke is dat ik zijn buur ben die last heeft van zijn problematiek die manifest wordt door drank/drugsmisbruik. En zoals mijn collega ooit zei: Jans, "iedereen heeft recht op zijn eigen problemen"

Luco

Bericht door Luco » 03 feb 2014, 13:52

Petrolhead Tom schreef:

je hebt gelijk hoor iwab.

@topicstarter, ja het is meestal een lange weg als je het netjes wilt doen,

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 feb 2014, 19:33

hanske schreef:
Petrolhead Tom schreef:................normaal gesproken is een civiele procedure best een goed idee. Maar ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat meneer in aanmerking komt voor gefincancierde rechtsbijstand en de topicstarter niet. Dan betaal je uiteindelijk zelf de rekening en kan het heel erg veel geld gaan kosten. quote]

Lastig en bovenal frustrerend Jans,

Been there done that, in mijn geval betrof het een pand wat ik in de verhuur heb. Eén van de huurders veroorzaakte zoveel overlast (harde muziek, agressie op nachtelijke tijdstippen 7 dagen p/w) dat medehuurders (studenten en bovendien een medewerker van de spoorwegpolitie) hier zware overlast van ondervonden. Huurders sliepen vaak elders om aan hun nachtrust te komen. Samen met de plaatselijke wijkagent en wijkraad bezig geweest om huurder op zijn "goed huurderschap" te wijzen maar dit mocht helaas niet baten.
Intussen had de hele straat al last van mijn huurder en heb ik besloten de zaak uit handen te geven aan een gerechtsdeurwaarder. Meneertje is meerdere malen aangeschreven door de gerechtsdeurwaarder maar ook dit gaf geen verbetering, dan maar de gang naar de rechter voor ontbinding huurcontract. Huurder is tot 3x toe niet verschenen op de zittingsdag (3x ziekmelding 2 minuten voor aanvang zitting!!!). Ik dus ook tot 3x toe voor Jan met de korte achternaam naar de rechtbank geweest met de gerechtseurwaarder aan mijn zijde. Uiteindelijk is hij bij verstek veroordeeld en uit de woning verwijderd door politie en gerechtsdeurwaarder. Ook ik had een logboek bijgehouden met tijdstippen van overlast, geluidsopnamen en verslagen van politie, hier heeft de rechter weinig of niet naar gekeken had ik de indruk. Dit is een korte versie van mijn verhaal, in de praktijk heeft dit alles wel 3/4 jaar geduurd en ben ik enkele duizenden euro's lichter geworden aan gemaakte kosten. Deze kosten proberen te verhalen op de tegenpartij werd mij afgeraden, nog meer kosten en nul garanties.

Succes. :?

Hans
Jeetje, lees je relaas nu pas Hanske. Dit is een een gevalletje VROM / huurdersbescherming. Lijkt me in dit soort situaties erg lastig om niet je handjes te laten wapperen.... dit is precies de reden dat ik mijn huis niet particulier durf te verhuren en zelf een anders huis koop :bag:

P.s. Ik zie en hoor de buurman al vanaf zaterdag niet meer... apart. waarschijnlijk zijn roes aan het uitslapen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 feb 2014, 19:36

Luco schreef:
Petrolhead Tom schreef:

je hebt gelijk hoor iwab.

@topicstarter, ja het is meestal een lange weg als je het netjes wilt doen,
WTF is een iwab? :TV kijken:

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 feb 2014, 19:37

Petrolhead Tom schreef:Klinkt bekend. Zo gaat het helaas zo vaak Hanske.

Kleine tip die ik nog wel wil geven. Mocht het zo zijn dat meneer begint te dreigen met brandstichting en dergelijke ontstaat er een spoedeisend belang en kun je een kort geding aanhangig maken. Dat kan op dit moment niet omdat het spoedeisend belang ontbreekt en kun je dus snel in dezelfde vervelende situatie als Hanske terecht komen. Procedures duren gewoon lang en zijn kostbaar als het op een andere manier kan zou dat altijd mijn voorkeur genieten.
Thnx Tom, hier kan ik wat mee.

328Ti

Bericht door 328Ti » 03 feb 2014, 19:40

smiley schreef:Als de man nog een hypotheek op zijn huis heeft, moet hij inmiddels wel aardig in de financiele problemen zitten.
(voor 2 jaar ww uitkering heb je 24 jaar arbeidsverleden nodig)
Als hij nu inmiddels iets van bijstand doet, icm met duur drugsgebruik is dit een kwestie van tijd, zoals Hielke ook al zei.

Tja.... zou je zeggen ja... Maar het is geen "junk". Wel iemand die (ooit) verstandig heeft geleefd en gespaard. Maar ja, nu je het schrijft... Ik hoop gewoon dat ik er met hem uit ga komen. Dat lijkt mij de kortste klap.

Plaats reactie