Werken in Nederland - Wat moet je weten?
-
Werken in Nederland - Wat moet je weten?
Beste DF'ers,
Momenteel ben ik in de running om bij DeGiro in Amsterdam te werken. De tweede week van februari heb ik mijn derde gesprek dus de kans is redelijk groot dat ze mij aannemen. Nu had ik wat vragen die ik wil weten vooraleer ik inga op hun voorstel. Zoals sommigen van jullie weten, ben ik afkomstig van Antwerpen. Ik zou dus voor onbepaalde tijd in Amsterdam gaan wonen.
- Wat is een goed startersloon voor een pas afgestudeerde met een universitaire master? Lonen tussen BE en NL verschillen dus ik ben benieuwd wat ik kan verwachten.
- Hebben jullie een goede bruto-nettoloon calculator?
- Wat kost het om een kamer/studio te huren in Amsterdam? Het bedrijf is gevestigd op de Oude Herengracht.
- Amsterdam stukken duurder dan omliggende gemeentes/steden? Iemand een idee wat je maandelijks kwijt bent aan overleven?
- Ik zal dan waarschijnlijk ook onder het Nederlands belastingssysteem vallen: enige valkuilen of zaken die ik in rekening moet brengen?
- Moet je je ook aansluiten bij een zorgverzekering? Dure grap?
-....
Dit is zowat het eerste dat in me opkomt. Als jullie nog zaken weten die ik vergeet: shoot!
Alvast bedankt.
Mathieu
Momenteel ben ik in de running om bij DeGiro in Amsterdam te werken. De tweede week van februari heb ik mijn derde gesprek dus de kans is redelijk groot dat ze mij aannemen. Nu had ik wat vragen die ik wil weten vooraleer ik inga op hun voorstel. Zoals sommigen van jullie weten, ben ik afkomstig van Antwerpen. Ik zou dus voor onbepaalde tijd in Amsterdam gaan wonen.
- Wat is een goed startersloon voor een pas afgestudeerde met een universitaire master? Lonen tussen BE en NL verschillen dus ik ben benieuwd wat ik kan verwachten.
- Hebben jullie een goede bruto-nettoloon calculator?
- Wat kost het om een kamer/studio te huren in Amsterdam? Het bedrijf is gevestigd op de Oude Herengracht.
- Amsterdam stukken duurder dan omliggende gemeentes/steden? Iemand een idee wat je maandelijks kwijt bent aan overleven?
- Ik zal dan waarschijnlijk ook onder het Nederlands belastingssysteem vallen: enige valkuilen of zaken die ik in rekening moet brengen?
- Moet je je ook aansluiten bij een zorgverzekering? Dure grap?
-....
Dit is zowat het eerste dat in me opkomt. Als jullie nog zaken weten die ik vergeet: shoot!
Alvast bedankt.
Mathieu
- Roy RS
Re: Werken in Nederland - Wat moet je weten?
amsterdam is een van de duurste plekken in NL om iets kleins te huren, mijn broer huurde jaren terug letterlijk een kast, zonder ramen, voor 500 euro
Ik zou iets buiten het centrum zoeken.
als je in nederland voor een baas werkt kom je automatisch onder het zorgstelsel, thans als nederlander, je eigen bijdrage is gemiddeld 100 euro per maand en eigen risico op jaarbasis 360 euro.
bruto netto kun je met googlen talloze vinden, tevens kun je bij dergelijke calculatoren rekening houden met CAO's en dergelijk
loon kan ik je niet vertellen...

als je in nederland voor een baas werkt kom je automatisch onder het zorgstelsel, thans als nederlander, je eigen bijdrage is gemiddeld 100 euro per maand en eigen risico op jaarbasis 360 euro.
bruto netto kun je met googlen talloze vinden, tevens kun je bij dergelijke calculatoren rekening houden met CAO's en dergelijk
loon kan ik je niet vertellen...
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Ik zou in ieder geval nagaan of je hier voor in aanmerking komt:
http://www.gt.nl/en/global-mobility-ser ... 4goduhMA6Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder hangt je start-salaris af van je achtergrond en je job en de business waar je in zit.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _regeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gt.nl/en/global-mobility-ser ... 4goduhMA6Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder hangt je start-salaris af van je achtergrond en je job en de business waar je in zit.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _regeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
- dvh
Werken in Nederland wat moet je weten.
Bij het lezen v/d titel dacht ik
- niet nodig
- http://www.uwv.nl/aanvraagww/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enjoy the Netherlandz!
- niet nodig
Enjoy the Netherlandz!
-
OnlineMartijn_bmw
OMGdvh schreef:Werken in Nederland wat moet je weten.
- niet nodig
Enjoy the Netherlandz!

voor burto - netto is dit wel een goeie: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto" onclick="window.open(this.href);return false;
wbt wonen idd steden om amsterdam heen zijn wel wat goedkoper.
zorgverzekering is verplicht voor elke NL inwoner maar weet niet of je je ook echt als NL-er in wil gaan schrijven?
-
Wat voor werk ga je doen? Startsalaris WO kan verschillen tussen de 1800 bruto en 3000 bruto namelijk...
Als je in Amsterdam zelf wil wonen is amsterdam noord een goedkopere optie dan in het centrum zelf (schreeuwend duur). Omliggende steden zoals Amstelveen hebben ook een goede connectie met Amsterdam en zijn echt stukken goedkoper.
Als je in Amsterdam zelf wil wonen is amsterdam noord een goedkopere optie dan in het centrum zelf (schreeuwend duur). Omliggende steden zoals Amstelveen hebben ook een goede connectie met Amsterdam en zijn echt stukken goedkoper.
-
S-J schreef:Wat voor werk ga je doen? Startsalaris WO kan verschillen tussen de 1800 bruto en 3000 bruto namelijk...
.
Voor een Universitaire master?!
Lijkt me sterk.......

- Petrolhead Tom
Waarom?ErikS schreef:S-J schreef:Wat voor werk ga je doen? Startsalaris WO kan verschillen tussen de 1800 bruto en 3000 bruto namelijk...
.
Voor een Universitaire master?!
Lijkt me sterk.......
-
Kutsalarisje voor zo'n lange studie?! 3 mille lijkt mij toch wel minimum?!
-
Niet als je iets van kunstgeschiedenis hebt gedaan
Als je iets van bedrijfskunde/economie hebt gedaan is tussen de 2500 en 3500 geloof ik wel reëel tegenwoordig.
Is natuurlijk wel afhankelijk van heel veel aspecten..
Willen ze je heel graag, of staan er morgen zo 100 andere geïnteresseerden op de stoep?

Als je iets van bedrijfskunde/economie hebt gedaan is tussen de 2500 en 3500 geloof ik wel reëel tegenwoordig.
Is natuurlijk wel afhankelijk van heel veel aspecten..
Willen ze je heel graag, of staan er morgen zo 100 andere geïnteresseerden op de stoep?
- Riceaux
Grapjas. M'n zwager is arts en is begonnen met 3200 bruto na z'n opleiding. M'n broer is psycholoog en die is begonnen met 2200 bruto. Even om een beeld te vormen.ErikS schreef:Kutsalarisje voor zo'n lange studie?! 3 mille lijkt mij toch wel minimum?!
-
Whut the fuck......

-
Effe serieus ehh;
Het zou €1700,00 zijn.....
Daar huur je nog niet eens een lekker woninkje voor in A'dam.........
-
Dude...you have no idea. Wil je met een WO Master een beetje verdienen "off the bat" denk bijvoorbeeld dan aan rechtsgeleerdheid, geneeskunde en tandheelkunde.ErikS schreef:Kutsalarisje voor zo'n lange studie?! 3 mille lijkt mij toch wel minimum?!
- Riceaux
Klopt. Maar het loon stijgt wel redelijk snel als je eenmaal bent begonnen. M'n zwager gaat bijvoorbeeld in 5 jaar van 3200 bruto naar 6000 bruto.ErikS schreef:Effe serieus ehh;
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Startsalaris met HBO lijkt me dus bijna gelijk. Maar goed, daar gaat 't niet over.
-
Ik blij dat ik gestopt ben met school!Xave30 schreef:Dude...you have no idea. Wil je met een WO Master een beetje verdienen "off the bat" denk bijvoorbeeld dan aan rechtsgeleerdheid, geneeskunde en tandheelkunde.ErikS schreef:Kutsalarisje voor zo'n lange studie?! 3 mille lijkt mij toch wel minimum?!

-
Waar ben je gestopt als ik vragen mag? 

- Niels
- Auto: Prius+
Je moet idd een NL zorg verzekering nemen als buitenlander die in NL werkt en afhankelijk van je inkomen heb je ook recht op zorg toeslag al hoop ik voor je dat het daar te goed voor betaald 

- dvh
Startsalaris van een WO'er is niet geweldig. Meestal rond de 2 - 2.5k bruto. Daar hou je in Nederland zo'n 15 - 1800 netto aan over. Even uitgaande van 38u p/w
Maar waar moet je rekening mee houden.. Geen idee. Ik weet ook niet wat het anders is dan België.
Maar stel:
1800 netto
-1000 huur Amsterdam appartement van 25m2 ( particulier via woningbouw kom je er zo snel niet in )
-75 basis zorgverzekering met max eigen risico ( 800,- )
-25 telefoonabbo
-35 internet
-200 gas/water/licht
-80 gemeentelijke belastingen
--------------
1415 kosten
Hou je 375 euro over voor boodschappen, kleding, stappen , auto, ect.
Stel dat je voor 800 wat kan huren, en dat gas/water/licht wat scheelt hou je 250-300 extra over.
Dan moet je rondkomen van een 6 a 700 euro per maand na je vaste lasten als je geen auto hebt.
Wellicht nog een zorgtoeslag ergens vandaan te schrapen. Als je het jaar daarop meer verdiend en je past de toeslag niet aan moet je het de komende jaren weer terugbetalen. Ook erg fijn.
Als je buiten Amsterdam ergens goedkoper kan huren is het wellicht aantrekkelijk. Mits je een fatsoenlijke reisvergoeding kan krijgen anders ben je het geld weer kwijt aan transport.
Maar waar moet je rekening mee houden.. Geen idee. Ik weet ook niet wat het anders is dan België.
Maar stel:
1800 netto
-1000 huur Amsterdam appartement van 25m2 ( particulier via woningbouw kom je er zo snel niet in )
-75 basis zorgverzekering met max eigen risico ( 800,- )
-25 telefoonabbo
-35 internet
-200 gas/water/licht
-80 gemeentelijke belastingen
--------------
1415 kosten
Hou je 375 euro over voor boodschappen, kleding, stappen , auto, ect.
Stel dat je voor 800 wat kan huren, en dat gas/water/licht wat scheelt hou je 250-300 extra over.
Dan moet je rondkomen van een 6 a 700 euro per maand na je vaste lasten als je geen auto hebt.
Wellicht nog een zorgtoeslag ergens vandaan te schrapen. Als je het jaar daarop meer verdiend en je past de toeslag niet aan moet je het de komende jaren weer terugbetalen. Ook erg fijn.
Als je buiten Amsterdam ergens goedkoper kan huren is het wellicht aantrekkelijk. Mits je een fatsoenlijke reisvergoeding kan krijgen anders ben je het geld weer kwijt aan transport.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik denk dat ik ook maar ga studeren...

-
Havo gedaan.Xave30 schreef:Waar ben je gestopt als ik vragen mag?
en dan eigenlijk zonder te leren, boeken hebben me nog nooit geinterresseerd....
Ik heb moeite met talen, dat komt dan ook omdat lezen me niet boeit....
Laat mij maar lekker verkopen. Maakt me niks uit wat.

-
Thnx. Oke. 

- dvh
Ik heb ook havo gedaan. Alleen nooit afgemaakt 

-
Hey heren,
Bedankt alvast voor de antwoorden. Momenteel onderweg naar Frankrijk dus ik kan niet uitgebreid antwoorden.
Ik heb in ieder geval een Master in Science - major in Finance. De jobfunctie is junior fund consultant bij een online beleggingsbroker.
Bedankt alvast voor de antwoorden. Momenteel onderweg naar Frankrijk dus ik kan niet uitgebreid antwoorden.
Ik heb in ieder geval een Master in Science - major in Finance. De jobfunctie is junior fund consultant bij een online beleggingsbroker.