De laatste tijd is de prijs van een nette E39 M5 aardig aan het stijgen. Zodoende begeeft deze drager van het analoge tijdperk zich in dezelfde prijscategorie als zijn opvolger de E60 M5.
Nu heeft de E39 M5 inmiddels een cultstatus bereikt onder de liefhebbers van oldschool rijplezier (weinig elektronica en handgeschakeld). Vaak zie je dit aangekaart worden bij de discussie of de E60 de overtreffende trap is van de E39. De E60 M5 lijkt de jongere generatie wat meer aan te spreken door zijn unieke motor/sound/transmissie in een wat minder standaard jasje (opvallender) dan we gewend waren van BMW. De filmpjes waarin diverse supercars zich stuk bijten op de V10 dragen daar behoorlijk aan bij.
Kritiek is er dan ook vanuit beide kampen. De E60 M5 zou naast een draak van een transmissie en extreme brandstoflust ook bergen geld verslinden door mankementen en onderhoud.
De E39 M5 zou een oud lijk zijn, niet bijzonder snel, vrij hakerig schakelen en van een andere orde (meer laid-back) zijn als de E60.
Ikzelf heb de E39 M5 altijd een warm hart toegedragen maar ben ook benieuwd of de verguisde E60 M5 de geschiedenis ingaat als de te complexe hard afschrijvende //M (ala Maserati turbo tijdperk) of dat deze kritiek niet terecht is.
Samenvattend, lopen jullie met een boog om een E60 M5 heen of zou die auto toch een kans krijgen?