Youngtimer op de zaak

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

Youngtimer op de zaak

Bericht door Joy » 22 jan 2014, 14:05

Ik zat wat rond te neuzen op de site van de Belastingdienst over het zakelijk rijden van een youngtimer (15 jaar en ouder). Momenteel rijden wij zakelijk met 2 bedrijfsbussen. De Sprinter valt onder een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik' waardoor er geen bijtelling en kilometerregistratie nodig is. De Transporter is zowel privé als zakelijk inzetbaar en staat voor 25% in de boeken.
Nu rij ik de M3 al jaren privé en heb er verder niet bij stil gestaan of dit nu voor-of nadelig is.

Ik rijd eigenlijk nooit zakelijk met de M3 en ik weet ook niet of dit een vereiste is om zo een auto zakelijk te zetten.

Stel ik schaf een andere auto aan van 15+ jaar oud. Taxatiewaarde rond de 20 mille. Normaal gesproken rekent de Belastingdienst dan 35% bijtelling over deze waarde. Afschrijving en kosten pakweg 4.000 per jaar.
Nu zijn deze kosten lager dan de 35% bijtelling over taxatiewaarde. Ik neem aan dat de bijtelling ook in dit geval dan over de daadwerkelijke kosten gaat?

Het lijkt interessant maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Meningen/ inzichten?

Martijn_bmw

Re: Youngtimer op de zaak

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2014, 14:48

35% afschrijving gaat zelfs over de dagwaarde in het economisch verkeer dus wat dat betreft zal die nog lager zijn dan de taxatie waarde :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 22 jan 2014, 14:49

Er zijn her en der wat mogelijkheden, stuitte toevallig gisteren op dit artikel:

http://www.fleetmotive.nl/nieuws/leasin ... automotive" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij is wel een authoriteit op de zakelijke markt aangaande kennis van zaken.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 jan 2014, 14:51

Bijtelling gaat over de waarde, niet over de kosten en de afschrijving die je maakt. Bij een nieuwe auto betaal je bijtelling over de nieuwwaarde. Bij een 15+ auto over de economische waarde.

Een vriend van mij kocht voor 900 euro een Audi 80. Hij heeft daar een koopcontract voor op laten stellen. Vervolgens betaald hij bijtelling voor een auto van 900 euro.

(Oh, voor motoren zijn geen regelingen, die zijn bijtellingsvrij)

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 22 jan 2014, 21:26

motoren zijn niet bijtellingsvrij! Geldt een eigen bijdrage voor van de reële kosten per gereden kilometer prive, nou is dat gelukkig een redelijk rekbaar begrip.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2014, 21:28

Ja, o gereden privekilometers :lol:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jan 2014, 12:46

Ik rij de 7-serie zakelijk. Ding staat gewoon op naam van de zaak. Deze betaald de verzekering en belasting etc.

Vervolgens betaal ik 35% over de aanschafwaarde en daar 42% IB over. Komt neer op een tientje of 3 per maand en dan mag je rijden wat je wilt.

Zorg dus voor een factuur met het aankoopbedrag erop en geef die aan je boekhouder. Dan is er niks aan de hand en betaal je dus over de factuurwaarde je bijtelling en niet over eventuele taxatiewaarde.

Het moet natuurlijk wel logisch zijn. Als jij bijvoorbeeld een oude 911 pakt die over het algemeen voor 20k staan en jij komt ineens met een factuur aan van 7500,- dan is het logisch dat de belastingdienst ff gaat zoeken bij je hoe het nou precies zit.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 27 jan 2014, 23:02

Het is dan ook over 35% van de waarde, niet perse de aanschafwaarde.

Wel weer een voordeel is datje elke maand mag afschrijven, dus dat de bijtelling elke maand lager mag worden. Moet je wel zorgen dat de rekening van je accountant niet explosief stijgt ;-)

NB (spam) ik heb nog wel een hele gunstige zakensedan voor je, wordt op dit moment zelfs in topconditie gebracht....

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 jan 2014, 10:36

35% over de waarde in het economisch verkeer om precies te zijn.

Luco

Bericht door Luco » 28 jan 2014, 12:12

Ik dacht dat er ook nog een regeltje was dat als de kosten niet in verhouding staan tot de bijtelling dat dan die 35% niet geldt maar dat men dan kijkt naar het werkelijke voordeel?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2014, 12:45

Luco schreef:Ik dacht dat er ook nog een regeltje was dat als de kosten niet in verhouding staan tot de bijtelling dat dan die 35% niet geldt maar dat men dan kijkt naar het werkelijke voordeel?
klopt maar dat geld ook voor de verhouding zakelijk / prive gebruik.

ooit is de 25% vastgesteld op het idee dat het prive voordeel van de totale km / kosten ook ongeveer 25% is als jou voordeel aantoonbaar veel meer is in prive kan je ook worden aangeslagen voor een hogere bijtelling. (in de praktijk gebeurd dit nooit volgens mij maar het kán wel...)

20% en 14% zijn dan ook alleen maar een tijdelijke milieu toeslagen op het 25% percentage

Luco

Bericht door Luco » 28 jan 2014, 12:53

Klopt, maar bij een oudere auto waarbij ze uitgaan van 35%, is je privevoordeel al gauw groter dan bij een nieuwe auto met 25%.
Wel iets om rekening mee te houden, volgens mij is die regel er destijds gekomen omdat men een oude auto kocht op de zaak en die helemaal liet restaureren op kosten van de zaak onder het mom van "onderhoud" en hem dan na een paar jaar voor een prikkie prive overnam.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2014, 16:50

klopt Luco inderdaad vanwege die manier van "misbruik" (makkelijk bedrijfswinst zonder loonheffing naar prive halen) zijn deze regels er gekomen.

Plaats reactie