Mijn volgende auto gaat een SUV worden, graag ieders mening?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjoerd MP BMW

Re: Mijn volgende auto gaat een SUV worden, graag ieders men

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 jan 2014, 13:41

allen schreef:@Sjoerd, Nieuwe ML oogt me te bol. Dan liever een Disco 4. Voor mij sowieso de mooiste luxe suv van het moment. Lekker vierkant.
Disco 3/4 vind ik ook een prachtige wagen, mooier dan de RR Sport, terwijl die technisch aan bijna gelijk aan elkaar zijn. Jammer alleen dat het zo'n zware wagen is...

Ik kijk uit naar de volgende generaties Land Rover, welke op drie zuilen zal gaan staan: Defender, Discovery en Range Rover. Met elke zuil z'n eigen (prijs-) typen wagens. Zo zal de opvolger van de FL2 waarschijnlijk Discovery Sport gaan heten en onder de Evoque komt misschien nog kleinere in de klasse van de Countryman.

Op de motorkappen staan voortaan in blokletters 'DEFENDER' 'DISCOVERY' en 'RANGE ROVER'.

allen

Bericht door allen » 18 jan 2014, 20:36

Sjoerd MP BMW schreef:Een opvouwbare schep heb ik er ook in liggen. Een compressor is in de bestelling om onder de motorkap in te bouwen. Een Def vindt ik gaaf, maar maak teveel kilometers op de weg. Overwogen een Disco 3 te kopen ipv een FL2, maar vond ik te groot en te zwaar. Achteraf gezien was dat wellicht de betere keuze geweest...

Een handlier vind ik ook de betere optie tov een lier voorop, om dezelfde redenen die je opsomt.
Ook op LRCH forum?
Post gemist Sjoerd.
Defender op de weg heb ik zelf geen problemen mee. Vrij luxe tov de Caterham waar ik het ook al goed mee naar m'n zin had. Kan me wel voorstellen dat het niet een auto is voor iedereen. De opvolger van de Defender ben ik benieuwd naar, maar ik kan me niet voorstellen dat dat model net zo spartaans zal zijn. Kleine kans dus dat ik de mijne voor m'n pensioen nog in zal ruilen. ;)
Ben lid van de club en kijk zo nu en dan op het forum inderdaad. Zag dat ze volgende maand een bikkelweekend hadden. Zou leuk zijn om heen te gaan als we vriesweer krijgen. :lol:

alt

Bericht door alt » 19 jan 2014, 13:28

Vandaag even tijd over de vorderingen.

Dinsdag met de nieuwe 2014 BMW X5 5 ltr benzine gereden met alle opties.
Redelijke zit, head-up display, prettig onder het rijden, je kunt het in lijn op hoogte verplaatsen in op vooruit en geeft ook de verkeersborden weer.
Redelijk dashboard met grote display.
De X5 reed goed, automaat schakelde soepel en remde op de motor.
Jammer dat er nog geen X5's zijn met de kop eraf.

Gelijk daarna een Mercedes Benz ML350 met luchtvering gereden.
ik vond de MB niet onder doen voor de BMW qua rijden, zelfs iets beter kleine en grote hobbels.
Het verschil tussen deze twee is het display is bij de MB veel kleiner en de automaat gaat bij gas loslaten freewheelen.

Gisteren net de Lexus 450h tweewieldrive hybride gereden.
Mijn vrouw zei: "deze auto mist de wauw-factor".
Mijn zoon vond het een mooie auto om te zien, maar het dashboard simpel en somber, zo ook de software van het display, wel de besturing van de software goed.
Zelf vond ik de 450h een gepimpte Dakker-auto.
De Lexus 32000km gelopen, zat goed, maar je zag duidelijk het inzakken van de bestuurdersstoel ten opzichte van de de achterstoelen.
Reed slecht, kleine hobbels en grote hobbels worden duidelijk doorgegeven of je met een B-segment auto rijdt.
Het motor geluid is redelijk stil, dat heeft het nadeel dat je het afrol en windgeluid duidelijker waarneemt.
De 6 bak automaat schakelt als een oude Amerikaan, een beetje gas en je hoort de toeren omhoog vliegen.
Het lijkt of de koppelomvormer meer slipt dan de bak schakelt.
Van automaat naar met de hand schakelen stond de bak bijna altijd in zijn vier, bij snelheden van 20 tot 120 km.
Ook bij het aan komen rijden voor een haakse bocht als je naar de handschakel modus ging.

Volgende week met een Evoque rijden.
Ga nu eerst de datum naar zaterdag verzetten, want mijn oudste dochter is wild van Land Rover.

Mijn oudste kleinzoon van 3, vraag nu elke dag: "opa ,kom je morgen weer met een nieuwe auto"?

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 19 jan 2014, 15:02

Lexus... :eatpaper:

Afbeelding
Een Evoque op wegbanden komt dankzij Terrain Response nog verder dan een Lexus!

NSXRS

Bericht door NSXRS » 19 jan 2014, 17:41

@ Alt, ik denk dat je bij de ML een kleine rijstijl aanpassing had moeten doen. Normaal gesproken moet je bij een Mercedes even de rem aanzetten en schakelt de automaat dan 1 versnelling terug, rem je nogmaals en harder, dan schakelt 'ie 2 versnellingen terug. Weet niet zeker of dat bij de ML ook zo werkt, maar wel goede kans..

alt

Bericht door alt » 19 jan 2014, 18:04

De Lexus bedoel je zeker, NSXRS.
Want de ML schakelde met weinig gas snel met lage toeren op.
De Lexus had geen toerenteller, enkel een ecometer.

Vast zitten met de Lexus, dat komt door het zwarte goud.
Als er normale wegbanden onder zitten, dan wordt dat een probleem.

Heb in 1987 een 3-daagse cursus gevolg in de Ardennen.
Leuke ervaring met Cor Schuilenburg als instructeur.
In die tijd reden dikke Patrols, Land Rovers 90's en kleine Suzuki's.
Maar de Suzuki's kwamen verder in ruige het terrein, de reden was de Suzuki's reden met de linkerwielen in het spoor en de rechterwielen binnen het spoor.

alt

Bericht door alt » 19 jan 2014, 20:18

Herinner mij nu net, het leer van nieuwe de BMW X5 is laten ik het netjes zeggen van een andere qualiteit dan in mijn S5.

Ik kreeg van de week een catalogus van isa-racing en heb deze in even ingekeken.
Ook even naar de racestoelen gekeken.
Wat mij opviel zijn die allemaal vlak met haakse lende steunen.
Niet zoals de sportstoelen in de wegauto's met opstaande randen, waar ik met jmijnbillen in naat van de stoel zit.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 20 jan 2014, 02:02

alt schreef:Vandaag even tijd over de vorderingen.

Dinsdag met de nieuwe 2014 BMW X5 5 ltr benzine gereden met alle opties.
Redelijke zit, head-up display, prettig onder het rijden, je kunt het in lijn op hoogte verplaatsen in op vooruit en geeft ook de verkeersborden weer.
Redelijk dashboard met grote display.
De X5 reed goed, automaat schakelde soepel en remde op de motor.
Jammer dat er nog geen X5's zijn met de kop eraf.

Gelijk daarna een Mercedes Benz ML350 met luchtvering gereden.
ik vond de MB niet onder doen voor de BMW qua rijden, zelfs iets beter kleine en grote hobbels.
Het verschil tussen deze twee is het display is bij de MB veel kleiner en de automaat gaat bij gas loslaten freewheelen.

Gisteren net de Lexus 450h tweewieldrive hybride gereden.
Mijn vrouw zei: "deze auto mist de wauw-factor".
Mijn zoon vond het een mooie auto om te zien, maar het dashboard simpel en somber, zo ook de software van het display, wel de besturing van de software goed.
Zelf vond ik de 450h een gepimpte Dakker-auto.
De Lexus 32000km gelopen, zat goed, maar je zag duidelijk het inzakken van de bestuurdersstoel ten opzichte van de de achterstoelen.
Reed slecht, kleine hobbels en grote hobbels worden duidelijk doorgegeven of je met een B-segment auto rijdt.
Het motor geluid is redelijk stil, dat heeft het nadeel dat je het afrol en windgeluid duidelijker waarneemt.
De 6 bak automaat schakelt als een oude Amerikaan, een beetje gas en je hoort de toeren omhoog vliegen.
Het lijkt of de koppelomvormer meer slipt dan de bak schakelt.
Van automaat naar met de hand schakelen stond de bak bijna altijd in zijn vier, bij snelheden van 20 tot 120 km.
Ook bij het aan komen rijden voor een haakse bocht als je naar de handschakel modus ging.

Volgende week met een Evoque rijden.
Ga nu eerst de datum naar zaterdag verzetten, want mijn oudste dochter is wild van Land Rover.

Mijn oudste kleinzoon van 3, vraag nu elke dag: "opa ,kom je morgen weer met een nieuwe auto"?
De Lexus heeft een CVT(traploze)automaat.

alt

Bericht door alt » 20 jan 2014, 09:24

Ja, dat hoorde ik ook net, Ahmed.
Dat verklaart veel.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 jan 2014, 10:02

Is importeren via de dealer geen optie? Ik meende dat BMW auto's met de kop er af voor je uit Duitsland kan halen.

alt

Bericht door alt » 20 jan 2014, 10:38

Dat klopt, EvdP.
Eerst nog naar de Evoque kijken en dan beslissen.

allen

Bericht door allen » 20 jan 2014, 11:04

Als je een X5 hebt getest, kun je wellicht ook eens kijken bij een Disco3 of 4. Vind ik persoonlijk tijdlozer.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jan 2014, 12:03

als je weet na de testen welk model je goed past kun je wellicht ook eens kijken bij de LHD in de UK zoals bv deze land rovers>

http://www.pistonheads.com/classifieds? ... eLowToHigh" onclick="window.open(this.href);return false;

weet zo geen prijzen van dit soort auto's maar sommige lijken mij niet duur.

hier staan ook andere merken tussen>

http://www.pistonheads.com/classifieds? ... erPage=100" onclick="window.open(this.href);return false;

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 jan 2014, 12:16

Ik vind de Evoque een erg mooie auto maar hij lijkt mij erg klein van binnen. Mijn schoonvader heeft een Mazda CX 5 en die vind ik erg ruim.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 20 jan 2014, 20:03

Kofferbak duidelijk kleiner dan de FL2. Toen ik eens een Evoque als leenslet mee kreeg omdat m'n FL2 bij ze binnen stond, hadden m'n duidelijk minder bewegingsvrijheid en nekhoogte. Echter, wel meer dan in een 3er Touring.

De opvolger van de FL2 gaat veel gelijkenis met Evoque krijgen, maar iets langer, rechter achterkant en hoger op poten.

allen

Bericht door allen » 20 jan 2014, 23:44

Vanuit mijn wagen beredenerend vind ik de Evoque muv de kofferbak echt een ruime limousine. :tooth:
Tussen de Evoque en de Freelander zou het momenteel lastig kiezen zijn. Liever de ruimere van de twee, maar dat interieur van de Evoque is toch echt een hele klap mooier. Met name in de avond.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 21 jan 2014, 00:22

Klopt, om drie redenen:
- nieuwer model
- onderscheid Discovery/Freelander vs Range Rover lijn
- makkelijker schoonmaken na bezoek aan modderbad (ik begin het steeds vaker te waarderen)

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 21 jan 2014, 13:48

Onze D3 in Zuid Afrika is helaas overleden na 6 jaar en bijna 200k niet altijd even trouwe dienst.

Het grootste voordeel van de D3 was dat je met 2 volwassenen best redelijk op de 3de zitrij kan zitten. Hier hebben we veel gebruik van gemaakt.

Zijn er nog andere SUV's waar het redelijk goed zitten is op de 3de zitrij? Ik weet bijvoorbeeld dat dit bij de Landcruisers niet echt prettig is.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 21 jan 2014, 14:05

Sjoerd schreef: Het grootste voordeel van de D3 was dat je met 2 volwassenen best redelijk op de 3de zitrij kan zitten. Hier hebben we veel gebruik van gemaakt.

Zijn er nog andere SUV's waar het redelijk goed zitten is op de 3de zitrij? Ik weet bijvoorbeeld dat dit bij de Landcruisers niet echt prettig is.
Mercedes GL .. :swinging:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 21 jan 2014, 16:31

NSXRS schreef:
Sjoerd schreef: Het grootste voordeel van de D3 was dat je met 2 volwassenen best redelijk op de 3de zitrij kan zitten. Hier hebben we veel gebruik van gemaakt.

Mercedes GL .. :swinging:
Vind ik echt een nadeel bij BMW. We hebben een X3 en 5 serie, is allebei waardeloos in midden. X5 zal zelfde zijn. Is al zo eg dat m'n vrouw haar Smax mist en dreigt haar X3 in te ruilen op een Smax!

Joy

Bericht door Joy » 21 jan 2014, 16:44

X1 en X3 heb ik altijd een beetje net-niet SUV's gevonden. Dan zijn er bij de concurrenten betere alternatieven te vinden. Zo een S-Max is geen verkeerde auto naar mijn idee.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 21 jan 2014, 18:22

Sjoerd schreef:Onze D3 in Zuid Afrika is helaas overleden na 6 jaar en bijna 200k niet altijd even trouwe dienst.

Het grootste voordeel van de D3 was dat je met 2 volwassenen best redelijk op de 3de zitrij kan zitten. Hier hebben we veel gebruik van gemaakt.

Pajero LWB ook van je lijst afstrepen. 3de rij is zoals in de Landcruiser niet voor volwassenen. Ik vind de Ford Expedition een prima 3de zitrij hebben.

D20VT

Bericht door D20VT » 21 jan 2014, 19:39

Wil je ruimte op de 3e rij, neem een MB R klasse

NSXRS

Bericht door NSXRS » 21 jan 2014, 19:53

D20VT schreef:Wil je ruimte op de 3e rij, neem een MB R klasse
Klopt, is ook zo.
Heb zelf ook even naar een R500 gekeken, rijdt ook zeer goed maar het model is mij toch wat te "apart" :hmmm: :angel:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 jan 2014, 06:37

Op de rij zitten m'n honden op rubberen mat achter tralies boven de leuning van achterbank. Anders springen ze eroverheen of kwijlen de leren stoel onder. Daarbij is het veel veiliger bij een noodstop.
Bij bank plat schuif ik meestal de dingen onder de tralies door.

Ik heb vrijwel nooit iemand achterin zitten; grijskenteken zou voor mij afdoende zijn.

De keren dat ik een Evoque mee had, waren een heus feestje. Machine stuurt zo scherp en laat zich makkelijk door bocht smijten. Vergelijkbaar met een MINI Countryman.

Wist je dat de Discovery en de Freelander qua breedte niet eens zoveel schelen; scheelt maar 5mm. Dat is nog geen 3mm aan beiden kanten. Een druppel modder aan de spiegel kan hier al verschil maken!

Plaats reactie