BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Jeroen E21 » 31 dec 2013, 17:35

Ik zet deze auto hier te koop voor Ite, een goede vriend van me maar hier niet actief:

BMW 320iS E30, bj 1990, 159.000 km met historie vanaf nieuw, alle Italiaanse boekjes ook erbij.

Zeer nette conditie, roestvrij. Recent groot onderhoud incl. kleppen stellen en gasklepsynchronisatie.

Veel opties o.a. sportbak, sperdiff, M-Technik 2 spoilerpakket, zwarte hemel, sportinterieur en het gebruikelijke spul als ABS, centrale vergrendeling, mistlampen, elektrische ramen en stuurbekrachtiging.

Modificaties: H&R Cup Kit onderstel, 16” orig. Alpina, Alpine radio-cd.

Vraagprijs: € 13.950,- Mail aub naar trade@tilianet.nl en je krijgt per omgaande een uitgebreide verkoopbrochure gemaild.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Jurjen » 31 dec 2013, 17:52

Wat een gaaf ding!

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5081
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Fernando » 31 dec 2013, 17:55

Echt wat voor Macboy!

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Chris van S. » 31 dec 2013, 19:37

Damn, ik krijg jeuk!!!!!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door ///Joost » 31 dec 2013, 19:38

:crazy:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door GTRene » 31 dec 2013, 19:57

mooi ding idd.
is zo'n carros trouwens ook wat aangepakt?
de e30 M3 is wat stijver tov de gewone e30, hebben ze ook wat zaken anders aan de carros bij zo'n Ital M3?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door frankv » 31 dec 2013, 20:05

De E30 M3 heeft een gelijmde voorruit en achterruit, en is daardoor misschien iets stijver dan de standaard 2-deurs carrosserie die deze 320is heeft. Behalve de gelijmde ruiten heeft een E30 M3 volgens mij geen extra verstevigingen in de carrosserie.

Het grootste verschil tussen een E30 M3 en deze 320is (afgezien van de carrosserie) is dat dit een 2 liter is ipv een 2.3, maar vooral dat deze geen 5-gaats onderstel heeft, en dus geen grotere lagers en remmen zoals een E30 M3.

Ik neem aan dat de remmen gelijk zijn aan die van een 325? Ik weet niet of deze 320is ook het snellere stuurhuis van de E30 M3 heeft, of dat hij het standaard bekrachtigde stuurhuis heeft? En ik neem aan dat er standaard een M-Technic onderstel onder zit?

Deze 320is is een wolfje in schaapskleren, anders dan de E30 M3 met zijn 'dikke' carrosserie en spoilers.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door GTRene » 31 dec 2013, 20:25

ow...hm, idd 4 gaats en schijven 260x22 oid, dat had ik niet verwacht...

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... 90/browse/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door dvh » 31 dec 2013, 20:40

Chris van S. schreef:Damn, ik krijg jeuk!!!!!
+1

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5081
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Fernando » 01 jan 2014, 14:55

History

What makes the E30 320is unique?
The E30 320is is a special 3 Series model that was sold exclusively in Italy and Portugal in order to take advantage of the reduced taxes in those countries for cars with engines that displace two liters or less. It is powered by a 1990cc version of the four-cylinder S14 engine developed by BMW Motorsport for the E30 M3 and also shares its close-ratio Getrag gearbox with the M3. However, all other components are standard 3 Series items.

Where was the E30 320is built?
The E30 320is was built on the normal Regensberg assembly line alongside the other 3 Series models.

If the E30 320is is powered by an M engine, why is not badged as an M model?
The reason the E30 320is is not badged as an M model ultimately comes down to marketing: Unlike the limited-production M3, which was created primarily as a competition machine and utilizes many unique exterior body panels and chassis components, the 320is was never intended to be a homologation special. It was conceived instead as a sportier and more affordable alternative to the torquier and more refined 325i, which was taxed heavily in Italy and Portugal due to its 2.5-liter engine.



Production Data

How many versions of the E30 320is were developed?
BMW developed the E30 320is only in non-catalyst, left-hand drive form and exported it exclusively to Italy and Portugal. Both two-door and four-door body styles were offered.

How many of each version were produced?
AK95 ((ECE-spec two-door, LHD): 2,540* produced from 03/1988 through 11/1990
AC95 (ECE-spec four-door, LHD): 1,205 produced from 09/1987 through 07/1990
*includes one pre-production example produced 11/1987

What changed during the production of the E30 320is?
There were no mechanical changes to the E30 320is during the three years that it was produced. However, there were a number of minor cosmetic and equipment variations that also apply to every E30 3 Series model built during the same period.



Drivetrain

What makes the two-liter S14 engine unique?
The two-liter S14 engine in the E30 320is is essentially identical to the 2,302cc version found in the E30 M3 except for its shorter stroke (72.6mm versus 84mm) that yields an overall displacement of 1,990cc. Like all S14 engines, it combines the basic four-cylinder block from the M10 family with a four-valve head derived from the one used on the six-cylinder M88 and S38 motors. Special features of this engine include individual throttle plates for each cylinder, machined intake and exhaust ports, and a crankshaft with eight counterweights. Like the M88 and S38, the S14 does not have hydraulic lifters, and thus requires periodic valve adjustments.

The two-liter S14 is rated at 192 hp (DIN) at 6,900 rpm and 155 lb/ft of torque at 4,900 rpm. This is down slightly compared to the non-catalyst, 2.3-liter S14 used in the E30 M3 which is rated at 200 hp (DIN) at 6,750 and 176 lb/ft of torque at 4,750 rpm.

The S14 engine fitted to the 320is has an identical appearance to the unit found in the E30 M3 and thus shares the "BMW M Power" inscription on its cam cover.

What kind of gearbox does the E30 320is have?
Like the European-spec E30 M3, the sole gearbox for the E30 320is is a close-ratio Getrag 260 five-speed manual with a "dogleg" shift pattern and the following ratios: 3.72 (1), 2.40 (2), 1.77 (3), 1.26 (4), 1.00 (5). This is mated to a shorter (compared to the M3) 3.46:1 rear axle ratio with limited-slip differential.



Chassis

How is the suspension of the E30 320is different from that of a standard E30 3 Series?
Like all E30 3 Series, the suspension of the 320is consists of a MacPherson strut/semi-trailing arm design.However, the springs, shocks and anti-roll bars of all two-doors (as well as four-doors produced from 9/89) are of the more aggressive "Sportfahrwerk" specification.

What kind of steering does the E30 320is have?
The 320is uses the standard E30 power-assisted rack-and-pinion steering system with an overall ratio of 20.5:1.

What size brakes does the E30 320is have?
The E30 320is shares its braking system with the six-cylinder E30 models and thus is equipped with 10.2-inch (260mm) vented disc brakes in the front and 10.2-inch (260mm) solid disc brakes in the rear. ABS was fitted as standard equipment.

What are the factory wheel and tire sizes for the E30 320is?
The E30 320is is equipped exclusively with 195/65VR14 tires. These are mounted to one of two different alloy wheel designs, both of which were shared with other E30 3 Series models: The 6.5x14-inch cross-spoke wheel (standard on the two-door) or the more plain 6x14-inch alloy (standard on the four-door).



Cosmetics

How is the exterior of the E30 320is different from that of a regular 3 Series?
The exterior of the 320is can only be identified from other E30 3 Series models by its "320is" badging on the trunk lid, though this could be deleted upon request. (The curved dual exhaust tips are also unlike those of any other four-cylinder 3 Series but are shared with the six-cylinder E30 325i.

The exterior of the four-door E30 320is is otherwise the same as any basic E30 sedan, equipped as standard with only fog lights and 14-inch alloy wheels. However, front and rear spoilers, Shadowline (dechromed) exterior trim, plus the sportier 14-inch cross-spoke alloy wheels, were offered as extra-cost options.

The two-door version of the E30 320is is further equipped with the complete M-Technic II aero package (identical to the one fitted to the UK-spec 325i Sport and available as an accessory on all other E30 3 Series models), which consists of a deeper front airdam, additional lower side body panels, an extended valance under the rear bumper and a two-piece rear spoiler. In addition, the two-door E30 320is sports body-color rearview mirror housings, Shadowline (dechromed) window trim and 14-inch cross-spoke alloy wheels.

How is the interior of the E30 320is different from that of a regular 3 Series?
The interior of the E30 320is is identical to that of other 3 Series models with the sole excpetion of its unique instrument cluster that utilizes the same tachometer with integrated oil temperature gauge as the E30 M3, but lacks the red needles and M logo between the two main dials. Also, the gear shift knob is of the older non-ergonomic design that was phased out on other E30 3 Series models (with the exception of the M3) in September, 1987.

The interior of the four-door E30 320is is quite Spartan, offering only the basics such as power mirrors, central locking, power front windows and a rear-window defroster as standard equipment. The two-door model adds map lights in the rear view mirror, sport seats, a three-spoke leather-wrapped M-Technic steering wheel and a leather shift knob, all of which were also available on the four-door as extra-cost options.

Factory options for both two-door and four-door versions of the 320is included: air conditioning, manual sunroof, power sunroof, interior headlight adjustment, BMW Sound System, heated front seats, digital clock with outside temperature display, on-board computer, rear headrests, rear sunshade and leather upholstery.

bmwmregistry.com

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door GTRene » 01 jan 2014, 18:59

:thumbup:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Hielke » 01 jan 2014, 19:12

Een truttenschud M3 editie dus.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28575
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2014, 09:49

dvh schreef:
Chris van S. schreef:Damn, ik krijg jeuk!!!!!
+1
+2 dit is zo gaaf!!! :hot:

Heb al een aantal keer op het punt gestaan een 320iS te kopen en als er dan weer zo'n mooi exemplaar voorbij komt begint het spontaan weer te borrelen... :df:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Mark 320iS » 02 jan 2014, 10:17

Martijn_bmw schreef:
dvh schreef:
Chris van S. schreef:Damn, ik krijg jeuk!!!!!
+1
+2 dit is zo gaaf!!! :hot:

Heb al een aantal keer op het punt gestaan een 320iS te kopen en als er dan weer zo'n mooi exemplaar voorbij komt begint het spontaan weer te borrelen... :df:
Doe het dan gewoon een keer! Deze heeft ook nog eens geen schuifdak, dus deze zou je prima moeten passen :D En dan ook nog eens Alpina's eronder, deze is gewoon áf.

Ik heb er 5 jaar een gehad en ik vond het een geweldig leuk ding. En als je dan deze via Jeroen kunt kopen, kun je toch haast geen betrouwbaarder 'adres' bedenken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28575
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2014, 10:33

Mark 320iS schreef:
Martijn_bmw schreef: +2 dit is zo gaaf!!! :hot:

Heb al een aantal keer op het punt gestaan een 320iS te kopen en als er dan weer zo'n mooi exemplaar voorbij komt begint het spontaan weer te borrelen... :df:
Doe het dan gewoon een keer! Deze heeft ook nog eens geen schuifdak, dus deze zou je prima moeten passen :D En dan ook nog eens Alpina's eronder, deze is gewoon áf.

Ik heb er 5 jaar een gehad en ik vond het een geweldig leuk ding. En als je dan deze via Jeroen kunt kopen, kun je toch haast geen betrouwbaarder 'adres' bedenken.
Je hebt helemaal gelijk ;-)

Inderdaad geen schuifdak wat voor mij een must is en Jeroen ken ik goed, super betrouwbaar.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door dvh » 02 jan 2014, 10:54

Ik vind het ook een erg mooi ding.
En liever een airco dan een schuifdak overigens.

De velgen vind ik dan weer niet zo. Liever gewoon originele bbs'jes.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28575
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2014, 10:58

Mee eens DVH liever originele BBS-en er onder maar dat is natuurlijk zo gedaan ;-)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Niels » 02 jan 2014, 14:31

Als je papa wordt heb je hele andere prioriteiten Martijn :whistle: :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28575
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2014, 15:17

Niels schreef:Als je papa wordt heb je hele andere prioriteiten Martijn :whistle: :tooth:
Dat is dus ook DE reden dat ik bang ben dat ik deze niet ga kopen :tooth:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2014, 09:06

Ik durf het bijna niet te vragen maar beschikt een auto als deze over airco?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door GTRene » 10 jan 2014, 15:20

Ik ga er vanuit van wel, immers de e30 M3 kon je ook krijgen met airco, heb zelf destijds ook bij in elk gaval 1 M3 zoiets gehad. :D

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: BMW 320iS E30 (Italo M3 met S14 motor)

Bericht door Jeroen E21 » 10 jan 2014, 17:26

Was destijd idd optioneel en de mijne heeft het ook, inbouw is ook niet zo'n drama, maar deze heeft het nu niet iig. Is wel jammer, maar het aantal E30's met airco is sowieso niet heel erg groot.denk ik?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], RJK en 9 gasten