http://www.autoweek.nl/nieuws/24633/toy ... voor-start" onclick="window.open(this.href);return false;
Vier motoren
De Yaris Hybrid R is een hybride bommetje. Zoals we al eerder schreven heeft de driedeurs Yaris vier motoren aan boord, waaronder een benzinekrachtbron en drie elektromotoren.
De benzinemotor is een 1,6 liter viercilinder turbomotor ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG). De vierpitter is voorzien van een Garett GTR2560R turbo en geeft het blok 300pk en 420Nm.
420pk
Dan de elektromotoren. Toyota monteert er op ieder achterwiel eentje met een vermogen van 60pk. Het systeemvermogen komt uit op 420pk. De benzinemotor drijft de voorwielen aan en de achterwielen door de twee elektromotoren. De twee elektro-units functioneren als een generator tijdens het remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens het versnellen. De elektromotoren in de achterwielen leveren met een druk op de knop op het stuurwiel een gecombineerd vermogen van 120 pk voor maximaal 5 seconden. Een andere knop zorgt voor 40pk extra vermogen gedurende tien seconden.
Energie
De remenergie wordt opgeslagen in een zogeheten supercondensator. In de Hybrid R is die gepositioneerd onder de achterbank. De batterij kan sneller op- en ontladen om op een zo efficiënt mogelijke manier met energie om te gaan. Tussen de motor en de sequentiële zesbak is nog een derde elektromotor te vinden met 60 pk. Deze functioneert op twee verschillende manieren.
Tijdens het afremmen wordt de supercondensator gevoed en tijdens het accelereren geeft de elektromotor extra kracht aan de achterste twee elektromotoren. Dat doet het systeem overigens alleen als het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden. De elektromotor functioneert in die zin als een soort tractiecontrole systeem.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... d_R__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autogids.be/artikel/prototyp ... -17939.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;