Accu kabel naar achteren leggen; hoe?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
daNpy

Accu kabel naar achteren leggen; hoe?

Bericht door daNpy » 16 dec 2013, 13:16

In m'n Golf wil ik de accu achterin plaatsen, thv de achterbank. De kabel zal dus weer naar voren moeten worden gelegd. In het dashboard wordt een noodschakelaar geplaatst, van daaruit gaat de kabel naar de motorruimte en zekeringkast.

Tot zover ik heb ik 2 opties bedacht;

Optie 1 is door de dorpel.
Voordeel is dat je er niks van ziet. In de dorpel ligt de kabel relatief veilig, behalve bij een zijdelingse impact. Als de kabel dan ontbloot wordt kan deze kortsluiting maken.

Optie 2 is over de tunnel. In principe minder kans op beschadigen dan aan de zijkant van de auto.
De kabel ligt dan wel in het zicht (vind ik niet zo heel erg) en moet langs de handrem, versnellingspook en remdrukbegrenzer.
(Plaatje).

Wat zijn volgens jullie de beste ideeën om de kabel te leggen?

Peric

Re: Accu kabel naar achteren leggen; hoe?

Bericht door Peric » 16 dec 2013, 13:50

Optie 2, inderdaad zoals je zelf al beschrijft is de kans groot als je met je dorpel ergens tegenaan glijdt je dan sluiting kan krijgen.
Gewoon binnendoor laten lopen. Zorg er alleen wél voor dat de kabel dik genoeg is.
En installeer een degelijke hoofdschakelaar, niet zo'n plastic ding..

Dit is dus niks..
Afbeelding

Zoiets is beter/degelijker..
Afbeelding
http://accushop.nl/Hoofdschakelaar-250A" onclick="window.open(this.href);return false;

daNpy

Bericht door daNpy » 16 dec 2013, 15:04

Heb een 6 polige FIA schakelaar ;)

Peric

Bericht door Peric » 16 dec 2013, 17:15

:thumbup:

daNpy

Bericht door daNpy » 16 dec 2013, 19:09

Ik heb overigens een 16mm2 kabel.
Vanmorgen de kabel getest door een lengte van 5 meter tussen de minpool van de accu en de auto aan te sluiten.
Vervolgens de injectorenstekker eraf gehaald zodat er geen benzine in de cilinders kwam en toen een paar keer lang doorgestart. De kabel werd niet warm en de motor ging goed rond, maar wel met iets meer moeite als normaal leek het.
De kabel wordt straks nog ingekort op de juiste lengte, ik vermoed dat dit iets korter is.

Plaats reactie