Overdracht domeinnaam

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dutch

Overdracht domeinnaam

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 14:14

Even een vraagje voor de hosters hierzo: is er een manier om iemand een domeinnaam afhandig te maken die 'm niet wil afstaan of daar althans te beroerd voor is?

Klinkt groffer dan het is, dus laat me het beeld schetsen:

2003: de school van mijn zoon begint (eindelijk) z'n eigen website en vraagt onder de ouders naar vrijwilligers. Een vader biedt zijn diensten aan als host (gratis), anderen helpen met bouw en ontwerp, en ondergetekende wordt de hoofdredacteur en regelt sindsdien de dagelijkse gang van zaken.

Maart 2007: de site is niet meer bereikbaar, zowel www als ftp en mail. Mailtje naar host-vader, die meldt dat zijn bedrijf is overgenomen en de site is verplaatst naar een andere server. Lekkere service, maar wat kun je verwachten als 't gratis is.

Maar dan meldt hij dat hij de gratis ondersteuning niet meer kan handhaven en in plaats daarvan een fikse rekening gaat sturen (350 euro per jaar!). Z'n zoon gaat eind dit jaar van school en dan heeft hij geen binding meer met de school. Dus gevraagd of we tijdelijk weer bij de site kunnen totdat we een oplossing hebben gevonden. We krijgen een toezegging, ook van domeinnaamoverdracht (staat nog op zijn naam), maar daarna absoluut geen medewerking meer.

Nog wel de nieuwe IP-adressen ontfutseld, maar dan begint de ellende. Want ik kan zelf bij het nieuwe bedrijf om een verandering in de DNS-entries gaan zeuren. Die verwijst weer door naar een retailer (nog een bedrijf waar ik nog nooit van heb gehoord) en die regelt 't uiteindelijk.

April 2007: DNS is bijgewerkt, site is eindelijk weer zichtbaar. Maar mail en ftp werken niet, dus we kunnen de site niet bijwerken en geen mail beantwoorden. Host-vader geeft geen kik op hulpkreten. Dan maar nu meteen verhuizen. Host uitgezocht (SoHosted uiteraard :wink: ) en overdrachtsformulier naar host-vader toegestuurd. Die zegt nogmaals toe dat hij 'm snel invult.

Mei 2007: nog steeds geen ingevuld overdrachtsformulier teruggekregen. Dus de site die zichtbaar is, is bijgewerkt tot maart en draait bij de oude host. De site die actueel is, draait bij SoHosted, maar niemand die 'm kan zien. (Ja, alleen als we alle ouders vragen om hun hosts-file aan te passen. :lol: )

Via het roddelcircuit - je weet hoe dat gaat op het schoolplein - inmiddels vernomen dat de desbetreffende figuur het huis uit is geschopt en niets meer met zijn vrouw en kinderen (en dus de school?) te maken wil hebben. Bovendien zou hij pissig zijn over het feit dat wij zijn aanbod hebben 'misbruikt' door niet een paar fotootjes te plaatsen, maar nu bijna 350 MB aan reportages van schoolreisjes, evenementen, etc. Dat zal allemaal best, maar dan zég je toch gewoon dat dat niet de bedoeling was? Dan hadden we het archief er zo weer afgedonderd.

Nu blijkt hoe funest het is geweest om de domeinnaam niet op naam van de school te zetten. Is er een of andere manier waarop we nu desnoods kwaadschiks de domeinnaam van die l*l kunnen afpikken?

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 14:28

Wil je mij de domeinnaam PB-en?

Gezien de domeinnaam geregistreerd staat op mr X is het erg moeilijk om deze op naam van de school te krijgen. Je zou een juridische procedure op kunnen starten, kan veel geld kosten en succes is niet gegarandeerd (zie www.domjur.nl -> artikelen).

Wellicht kan de SIDN iets betekenen, maar ik ben bang van niet. Bij faillisement of overlijden van de huidige domeinnaamhouder kunnen zij soms wat doen (en nee ik zeg niet dat je die persoon moet ombrengen :lol:), in dit geval denk ik niet :(

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 14:32

Ik zie nu dat een bedrijf de domeinnaamhouder is. Bestaat 't bedrijf nog?

Dutch

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 14:32

PB sent. :D

Dus de snelle (enige) optie is een nieuwe domeinnaam nemen?

Dutch

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 14:34

Rene / Hazze schreef:Ik zie nu dat een bedrijf de domeinnaamhouder is. Bestaat 't bedrijf nog?
Goeie vraag. De naam van het bedrijf is ook weer niet de naam van het oorspronkelijke hostingbedrijf van dezelfde Mr X, dat nu dus in handen is van de genoemde deelnemer.

Op te zoeken bij de KvK?

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 14:36

Ja al opgezocht, stond geen tel. nr bij maar wel een website. Daar staat niks op maar die weer gewhoisd. En dan krijg ik gegevens in beeld.

PM :D

Dutch

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 14:42

De wijze les is in ieder geval: word altijd zelf de houder van je domeinnaam...

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 14:48

En, wat ook vaak voorkomt, bestel bij een hostingprovider die de domeinnaam ook op jouw naam registreert en niet op zijn eigen! Gewoon van te voren vragen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mei 2007, 15:35

Ik ken wel een goed hostingbedrijf!

Hoe heten die knakkers nou ook alweer?

Iets met een hippe buurt in Londen en New York ofzo?

Maar dan anders....

:wink:

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 15:36

Zou het niet weten :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 16:12

:lol:

Aan dat hostingbedrijf ligt 't ook niet! De bijgewerkte site staat daar al weken te zoemen. Lekker snellere uploads ook. 8)

Heb eerder een knokploeg nodig... Doen ze dat er daar ook bij? :wink:

René130i

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 16:14

:lol: Nee sorry, dat zit er niet in :lol:

DDX

Bericht door DDX » 04 mei 2007, 20:18

vraag is; hoe kwaad kan/wil de huidige eigenaar worden als blijkt dat de domeinnaam verhuisd wordt/overgedragen wordt ?

anders is het kwestie van verhuisformuliertje invullen en richting nieuwe hostingprovider
niemand die vantevoren gaat controlleren of persoon die tekent wel bevoegd is om te tekenen...

maargoed als je vantevoren al weet dat persoon het uiterste zal doen om de verhuizen(en overdragt) terug te draaien is dit geen optie natuurlijk
wel als oude houder niet meer bestaat/van naam is veranderd

Dutch

Bericht door Dutch » 04 mei 2007, 23:53

DDX schreef:niemand die vantevoren gaat controlleren of persoon die tekent wel bevoegd is om te tekenen...
Haha, devious... :twisted:

Maar goed, er lijkt schot in de zaak te komen. Hopelijk gaat 't begin volgende week aan het rollen.

Hoe lang doet de SIDN gemiddeld over de verwerking van een overdracht en daarna een verhuizing? Elk een dag of twee ofzo? Of kun je allebei tegelijk doorfaxen?

Plaats reactie