RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok
-
Re: RMR e36 GTR s62b50 V8 swap
Ga uit van een week ongeveer, ik ben nu nog even deze week druk het het opnieuw inrichten van de flockruimte maar normaliter is het in een week klaar.
- Frank280zx
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
arnold naber schreef:Ga uit van een week ongeveer, ik ben nu nog even deze week druk het het opnieuw inrichten van de flockruimte maar normaliter is het in een week klaar.
en wat kost een dashboard ongeveer ?
-
Ik stuur je wel ff een pm
- Frank280zx
Er zijn weer wat updates, ik beging gewoon in de kofferbak en werk mijn weg naar voren;
Allereerst hebben we toch gekozen voor een andere drys-sump tank. deze heeft iets meer inhoud en koelvinnen om de olie lekker op temperatuur te houden;
Daarbij word de olie door een tweetal Peterson filters heen en terug gefilterd. (los van je blok filter natuurlijk)
Bij elkaar hebben wij met alle leidingen erbij een liter of 23 olie aan boord.
De tank in de koffer! dat zit lekker vol de ontluchting word nog met een 90 graden bocht opgelost dan past het weer keurig dicht!
De tank komt uit de #99 Carl Edwards Nascar;

Dat heeft toch wel iets bruuts! Een soort donorhart met race pedegree
En door naar het blok!
De koppleling is ook binnen bij Jetpeformance! Dus het blok begint nu op te schieten.
Het dashboard is ook zo goed als klaar nog een laptimer en een extra drukzekering.
Het ziet er nog wat rommelig uit maar dat komt echt goed.. heeft nog wat afwerking nodig en wat aanpassingen in draden etc.
Het idee is dat de draadboom met twee milspec stekkers los te maken is het dashboard is met 4 zuess fastners te verwijderen. Verder komt in de bak het KMS systeem zo zit alle belangrijke elektronica in een bak die er zo uit kan. dat werkt makkelijker als je er bij wil
Op de stuurkolom word dan het KMS display bevestigd, en dat geeft eigenlijk alle benodigde informatie
Allereerst hebben we toch gekozen voor een andere drys-sump tank. deze heeft iets meer inhoud en koelvinnen om de olie lekker op temperatuur te houden;
Daarbij word de olie door een tweetal Peterson filters heen en terug gefilterd. (los van je blok filter natuurlijk)
Bij elkaar hebben wij met alle leidingen erbij een liter of 23 olie aan boord.
De tank in de koffer! dat zit lekker vol de ontluchting word nog met een 90 graden bocht opgelost dan past het weer keurig dicht!
De tank komt uit de #99 Carl Edwards Nascar;
Dat heeft toch wel iets bruuts! Een soort donorhart met race pedegree
En door naar het blok!
De koppleling is ook binnen bij Jetpeformance! Dus het blok begint nu op te schieten.
Het dashboard is ook zo goed als klaar nog een laptimer en een extra drukzekering.
Het ziet er nog wat rommelig uit maar dat komt echt goed.. heeft nog wat afwerking nodig en wat aanpassingen in draden etc.
Het idee is dat de draadboom met twee milspec stekkers los te maken is het dashboard is met 4 zuess fastners te verwijderen. Verder komt in de bak het KMS systeem zo zit alle belangrijke elektronica in een bak die er zo uit kan. dat werkt makkelijker als je er bij wil
Op de stuurkolom word dan het KMS display bevestigd, en dat geeft eigenlijk alle benodigde informatie
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 25 nov 2013, 15:04, 4 keer totaal gewijzigd.
- Frank280zx
Verder nieuws is dat de uitlaat een heel eind begint te komen.
Deze gaat per kan van 4 naar 2 naar 1, hieronder de flenzen:
En de eerste collector!:
Dit setje headers gaat zeker wat opleveren. Het origineel op een M5 is gewoon knudde! in verhouding is dit vakwerk, zo mooi als ze op een e36 m3 zijn zo beroerd zijn die dingen op een m5!
natuurlijk is alles ook te volgen op facebook, daar zijn ook meer fotos te vinden;
https://www.facebook.com/RMRmotorsport
Deze gaat per kan van 4 naar 2 naar 1, hieronder de flenzen:
En de eerste collector!:
Dit setje headers gaat zeker wat opleveren. Het origineel op een M5 is gewoon knudde! in verhouding is dit vakwerk, zo mooi als ze op een e36 m3 zijn zo beroerd zijn die dingen op een m5!
natuurlijk is alles ook te volgen op facebook, daar zijn ook meer fotos te vinden;
https://www.facebook.com/RMRmotorsport
- martijn kool
wat een project, mooi hoor.
die tank in je kofferbak, mag dat wel? ik heb altijd begrepen dat de tank binnen de kooi constructie moet zitten. Zo pak je hem wel heel makkelijk van achter mee zeg maar. en heeft een nascar tank wel fia?
die tank in je kofferbak, mag dat wel? ik heb altijd begrepen dat de tank binnen de kooi constructie moet zitten. Zo pak je hem wel heel makkelijk van achter mee zeg maar. en heeft een nascar tank wel fia?
- Frank280zx
Ik denk dat het een misverstand is. De brandstoftank is gewoon een FIA FT3-1999 Approved Fuel Cell met een keuringsdatum en certificaat voor 2018 meen ik ( nog geen jaar oud)martijn kool schreef:wat een project, mooi hoor.
Deze hoeft niet in de kooi constructie te hangen al hangt hij daar grotendeels wel tussen.
De tank waar het om gaat is de Dry Sump tank ( dat ronde ding) Daar bestaan geen normen voor. (naast deugdelijk bevestigd en niet open in het rijderscompartiment etc) De gewone regels dus m.b.t. brandstof en olie doorvoer etc.
Overigens rijd Nascar op gebied van tanken gewoon met FIA tanken maar dan zijn de richtlijnen vaker uitgeven door
The Automobile Competition Committee of the United States (ACCUS) of the National Sporting Authority (ASN)
Die laatste is de FIA of werkt nauw samen dat weet ik even niet zo snel.
- ThomasGTT
23 liter olie... Mag je wel een dagje eerder beginnen met warm draaien 

- Peric
Standkachel monteren? 

- Martijn M
Kun je zo uit die E39 van Luco slopen 

- Frank280zx
Die dingen zijn voorverwarmd met twee elementen;) en dat valt dus allemaal best mee... ook al zou je die niet gebruiken.ThomasGTT schreef:23 liter olie... Mag je wel een dagje eerder beginnen met warm draaien
Standkachel zit er in dus
-
23L??
Heeft dat dat zo'n voordeel dat je al die extra kg's wil mee sleuren?
Heeft dat dat zo'n voordeel dat je al die extra kg's wil mee sleuren?
- Frank280zx
Ja hoewel het 'maar' ~10 liter meer is dan normaal (denk even aan al je leidingen en koeler)
Grootste voordeel is dat de olie temperatuur temperatuur beter rond de 105 a 110 graden te handhaven is ook als je endurance gaat rijden ( wat ergens in de planning ligt)
Daarnaast kun je zo weer een kleinere oliekoeler gebruiken wat weer gewicht en liters scheelt.
En ja dat levert extra gewicht op maar dat zit dan wel op een een voor een e36 gunstige plek.
Dry-sump is altijd zwaarder dan een wet-sump, maar naast beter voor de constante smering onder verschillende G krachten bevrijd het dan ook weer de nodige paarden.
Veel minder dan een 15 liter tank is met een v8 al niet verstandig wat ik mij heb laten vertellen. Als je dan de olie in de AN-16, AN-12 leidingen, oliekoelers, filter en het blok even meetelt heb je zo een liter of 7 extra.
De oplossing voor minder lange leidingen zou zijn door de tank onder het dashboard te plaatsen. Maar dan moet je weer een vuurvaste bak bouwen.. en daar zat ik niet op te wachten. ( en je kan je afvragen of dit brandschot lichter dan de extra leidingen)
Grootste voordeel is dat de olie temperatuur temperatuur beter rond de 105 a 110 graden te handhaven is ook als je endurance gaat rijden ( wat ergens in de planning ligt)
Daarnaast kun je zo weer een kleinere oliekoeler gebruiken wat weer gewicht en liters scheelt.
En ja dat levert extra gewicht op maar dat zit dan wel op een een voor een e36 gunstige plek.
Dry-sump is altijd zwaarder dan een wet-sump, maar naast beter voor de constante smering onder verschillende G krachten bevrijd het dan ook weer de nodige paarden.
Veel minder dan een 15 liter tank is met een v8 al niet verstandig wat ik mij heb laten vertellen. Als je dan de olie in de AN-16, AN-12 leidingen, oliekoelers, filter en het blok even meetelt heb je zo een liter of 7 extra.
De oplossing voor minder lange leidingen zou zijn door de tank onder het dashboard te plaatsen. Maar dan moet je weer een vuurvaste bak bouwen.. en daar zat ik niet op te wachten. ( en je kan je afvragen of dit brandschot lichter dan de extra leidingen)
- martijn kool
vergeet mijn reactie dan maar 

- RonV
Hey Frank
ik zag het Tilton koppelingetje - is dit een 180 mm? En 1/2/3 schijfjes?
Ben benieuwd of je iets merkt van de geringere inertie...
mvg
Ron
PS ben heel benieuwd naar het resultaat. Moet je die E90 M3 die vooraan in de SS rijdt wel bijhouden, zeker met de aero die je hebt (geen druk hoor
)
ik zag het Tilton koppelingetje - is dit een 180 mm? En 1/2/3 schijfjes?
Ben benieuwd of je iets merkt van de geringere inertie...
mvg
Ron
PS ben heel benieuwd naar het resultaat. Moet je die E90 M3 die vooraan in de SS rijdt wel bijhouden, zeker met de aero die je hebt (geen druk hoor

- Frank280zx
meestal is het Coppens met zijn e46 m3 en niet Dam met zijn E90 (overigens zit daar een LS v8 in) die vooraan rijd, en Van lieshout met zijn DNRT nascar ding gaat ook vies hard.
Feit blijft dat ik voor de areo van mijn auto te weinig paarden had. het zal allicht iets schelen in rondetijden
Maar vooraan .. daar is meer voor nodig dan een paar paarden ( lees onderstel etc en natuurlijk stuurmanskunst)
Feit blijft dat ik voor de areo van mijn auto te weinig paarden had. het zal allicht iets schelen in rondetijden

Maar vooraan .. daar is meer voor nodig dan een paar paarden ( lees onderstel etc en natuurlijk stuurmanskunst)
- Frank280zx
Weer een stapje verder!
De tank is af inclusief de ontluchting; En de twee Deutsch mil spec stekkers zijn in het dashboard geplaatst.
Alle elektronica komt in het dashboard en is dan met 3 stekkers los te koppelen.
Het dashboard zelf is met 5 zeuss fastners te verwijderen dat zou dan dus niet meer dan een minuut mogen duren.
En ja om dat voor elkaar te krijgen mag ik het voorste dele van de kabelboom die wij vorig jaar hebben gemaakt weer los puzzelen en de x20 BMW stekker verwijderen.... wat een FEEST!!!
Een beetje een sequal op een slechte film
maar goed het doel heiligt de middelen in deze dan maar.
De tank is af inclusief de ontluchting; En de twee Deutsch mil spec stekkers zijn in het dashboard geplaatst.
Alle elektronica komt in het dashboard en is dan met 3 stekkers los te koppelen.
Het dashboard zelf is met 5 zeuss fastners te verwijderen dat zou dan dus niet meer dan een minuut mogen duren.
En ja om dat voor elkaar te krijgen mag ik het voorste dele van de kabelboom die wij vorig jaar hebben gemaakt weer los puzzelen en de x20 BMW stekker verwijderen.... wat een FEEST!!!

Een beetje een sequal op een slechte film

- Turbo johan
Super gaaf project!
Je schiet al lekker op!
Johan
Je schiet al lekker op!
Johan
- Hitz
- Auto: KIA
Heel gaaf! Keep us updated!
- Frank280zx
Dank voor de complimenten
We zijn weer wat verder met die draden; En een update voor het dashboard; En hoe de relais eronder moeten komen voor easy acces:
Dat gaat natuurlijk iet strakker want ze liggen nu los, even voor de duidelijkheid het dashboard ligt ondersteboven. Deze week moet het blok of afgemaakt worden en dan kunnen wij weer een stapje verder!
De foto's ogen wat rommelig maar ja waar gehakt wordt.....
We zijn weer wat verder met die draden; En een update voor het dashboard; En hoe de relais eronder moeten komen voor easy acces:
Dat gaat natuurlijk iet strakker want ze liggen nu los, even voor de duidelijkheid het dashboard ligt ondersteboven. Deze week moet het blok of afgemaakt worden en dan kunnen wij weer een stapje verder!
De foto's ogen wat rommelig maar ja waar gehakt wordt.....
-
Mooi project, wordt wel weer eens tijd voor een update 
Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat heb je met de brakebooster gedaan?
Zit die niet in de weg als je het blok zo ver naar achter legt?

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat heb je met de brakebooster gedaan?
Zit die niet in de weg als je het blok zo ver naar achter legt?
- vriendje-stokvis
Twan, hij heeft een pedalbox van OBP, dan vervalt de rembooster met hoofdremcilinder en abs pomp.
Scheelt aardig wat ruimte.
Scheelt aardig wat ruimte.
- Bijlagen
-
- OBPBMWL007-500x500.jpg (32.64 KiB) 2572 keer bekeken
- Frank280zx
er is weer een hoop gebeurt.. althans met name kleine dingen die je niet echt ziet maar even geregeld moesten worden.
verder worden door http://www.jetperformance.nl nu de koppen geflowed etc. dat schijnt op pk's niet veel te schelen maar meer en vlakker koppel te geven ( met name de bocht uit wel handig) En aangezien er zelfs al mensen met een GT4 m3 aankomen
Daarnaast ben ik in de weer geweest met nieuwe banden regelen voor seizoen 014 en 15 ( nieuw gebruikt dan)
Zaterdag komen er een paar nieuwe 'experimentele' bovenste achterdraagarmen onder met de complimenten aan JR Motorsport. voordeel van een BMW blijft dat iedereen al eens iets verzonnen heeft voor hetzelfde probleem.
Foto's volgen
Ik heb inderdaad de OBP pedal box. dan vervallen de booster etc. maar wat je ook doet.. KOOP DE OBP SET NIET!!!
OBP IS JUNK
als ik het nog een keer zou doen zou ik echt een Tilton set gekocht hebben.
verder worden door http://www.jetperformance.nl nu de koppen geflowed etc. dat schijnt op pk's niet veel te schelen maar meer en vlakker koppel te geven ( met name de bocht uit wel handig) En aangezien er zelfs al mensen met een GT4 m3 aankomen

Daarnaast ben ik in de weer geweest met nieuwe banden regelen voor seizoen 014 en 15 ( nieuw gebruikt dan)
Zaterdag komen er een paar nieuwe 'experimentele' bovenste achterdraagarmen onder met de complimenten aan JR Motorsport. voordeel van een BMW blijft dat iedereen al eens iets verzonnen heeft voor hetzelfde probleem.
Foto's volgen
Ik heb inderdaad de OBP pedal box. dan vervallen de booster etc. maar wat je ook doet.. KOOP DE OBP SET NIET!!!
OBP IS JUNK

- Frank280zx
Zoals beloofd wat nieuwe fotos!

Het dashbord is een eind verder! en op de KMS klaar.

Het tank vul dry-break systeem zit.

De nieuwe JR Motorsport draagarmen

Het e.a zorgt voor een betere geometrie en zorgt dat de auto lager dan met de originele rechte armen.

Het dashbord is een eind verder! en op de KMS klaar.

Het tank vul dry-break systeem zit.

De nieuwe JR Motorsport draagarmen

Het e.a zorgt voor een betere geometrie en zorgt dat de auto lager dan met de originele rechte armen.
- Frank280zx
Verder is Mike van http://www.jetperformance.nl/ aan het laten zien dat hij weet waar hij het over heeft.
Het blok zal volgende week klaar zijn met totaal bewerkte koppen.
Het voordeel is dat we dan als we wat meer power willen de koppen kunnen blijven zitten en de nu nog originele nokkenassen kunnen wisselen voor wat potentere 'bump sticks'.
Voorlopig is dit wel vermogen genoeg! en dit schijnt nogal wat koppel onderuit te gaan schelen.
De fotos!
Dit is in mijn ogen toch vakwerk! de uitlaatpoorten volgen nog want het is pas stap van het proces. Er schijnt ruim 12 uur per kop in te zitten
Het blok zal volgende week klaar zijn met totaal bewerkte koppen.
Het voordeel is dat we dan als we wat meer power willen de koppen kunnen blijven zitten en de nu nog originele nokkenassen kunnen wisselen voor wat potentere 'bump sticks'.
Voorlopig is dit wel vermogen genoeg! en dit schijnt nogal wat koppel onderuit te gaan schelen.
De fotos!
Dit is in mijn ogen toch vakwerk! de uitlaatpoorten volgen nog want het is pas stap van het proces. Er schijnt ruim 12 uur per kop in te zitten

Laatst gewijzigd door Frank280zx op 15 jan 2014, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.