Videokaart DirectX 10.1
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Videokaart DirectX 10.1
Heren (en dames),
Afgelopen week heb ik Assetto Corsa gekocht. Het spel schijnt ontzettend leuk te zijn. Schijnt, want ik kan het spel niet spelen omdat m'n videokaart geen DirectX 10.1 ondersteunt.
Dus: Ik zoek een videokaart die dit wel ondersteunt (bij voorkeur DX11). Ik weet op zich redelijk wat van computers en hardware, maar er is zoveel keuze. Welke kaart past nou het beste bij mijn systeem etc etc.
Ik draai momenteel:
Mobo: Asus P5K
CPU: Core 2 Duo E6850 @ 3.8 GHz
RAM: 8 GB DDR2-800
Voeding: Huntkey 550W
GPU: Geforce GTX260 SP216 OC
Iemand een idee wat voor videokaartje hier het beste bij past?
(Waar ik ook aan zat te denken is dat ik m'n huidige GTX260 als PhysX kaart kan inzetten, al zijn er niet gek veel spellen die dit ondersteunen. Zou m'n voeding dit trekken?)
Afgelopen week heb ik Assetto Corsa gekocht. Het spel schijnt ontzettend leuk te zijn. Schijnt, want ik kan het spel niet spelen omdat m'n videokaart geen DirectX 10.1 ondersteunt.
Dus: Ik zoek een videokaart die dit wel ondersteunt (bij voorkeur DX11). Ik weet op zich redelijk wat van computers en hardware, maar er is zoveel keuze. Welke kaart past nou het beste bij mijn systeem etc etc.
Ik draai momenteel:
Mobo: Asus P5K
CPU: Core 2 Duo E6850 @ 3.8 GHz
RAM: 8 GB DDR2-800
Voeding: Huntkey 550W
GPU: Geforce GTX260 SP216 OC
Iemand een idee wat voor videokaartje hier het beste bij past?
(Waar ik ook aan zat te denken is dat ik m'n huidige GTX260 als PhysX kaart kan inzetten, al zijn er niet gek veel spellen die dit ondersteunen. Zou m'n voeding dit trekken?)
- WJ
Re: Videokaart DirectX 10.1
Wat is je budget? Huidige kaart als physx ernaast zou ik lekker vergeten.
Nieuwe 760 vanNvidia is een leuke kaart, al denk ik dat de boel aardig gebottlenecked gaat worden door je CPU. Die ook best een upgrade mag krijgrn.
Nieuwe 760 vanNvidia is een leuke kaart, al denk ik dat de boel aardig gebottlenecked gaat worden door je CPU. Die ook best een upgrade mag krijgrn.

- matthyssie
Precies. Ik zoek een videokaart waarbij m'n cpu nog niet een bottleneck wordt. Budget doet er niet zo toe aangezien het nooit een high-end kaartje wordt.
- Hielke
P5K: check
Core 2 Duo (8400): check
Ergo: in het jaar Kruik waren ze er blij met onze systemen geweest
Dat gezegd hebbende denk ik dat er met een goede grafische kaart nog wel leuk te spelen valt in een racesim. Assetto Corsa vind ik grafisch sterk op GTR2 lijken. Dan hebben we het over een spel dat ouder dan je systeem is. Andre draait met een modern i5 of i7 systeem met GTX 760 kaart. Met veel eyecandy draait ie zo'n 185 fps. Gaan er wat banden in rook op en is die rook zichtbaar dan kakt dat supersysteem zomaar tot 30 fps terug. In werkelijkheid nog lager want het schokt dan heftig. Door die hickupa ben je de controle over de auto dan zomaar kwijt. Oplossing: Zelfs met een state of the art systeem zul je met de In game eye candy moeten tunen om het speelbaar te houden.
Het zou me daarom niet verbazen dat je oude processor het met een middle of the road modern kaartje nog leuk gaat doen. Zo'n GTX 760 is altijd goed. Ook als je over een jaar de rest van je systeem nog eens wilt upgraden.
Core 2 Duo (8400): check
Ergo: in het jaar Kruik waren ze er blij met onze systemen geweest

Dat gezegd hebbende denk ik dat er met een goede grafische kaart nog wel leuk te spelen valt in een racesim. Assetto Corsa vind ik grafisch sterk op GTR2 lijken. Dan hebben we het over een spel dat ouder dan je systeem is. Andre draait met een modern i5 of i7 systeem met GTX 760 kaart. Met veel eyecandy draait ie zo'n 185 fps. Gaan er wat banden in rook op en is die rook zichtbaar dan kakt dat supersysteem zomaar tot 30 fps terug. In werkelijkheid nog lager want het schokt dan heftig. Door die hickupa ben je de controle over de auto dan zomaar kwijt. Oplossing: Zelfs met een state of the art systeem zul je met de In game eye candy moeten tunen om het speelbaar te houden.
Het zou me daarom niet verbazen dat je oude processor het met een middle of the road modern kaartje nog leuk gaat doen. Zo'n GTX 760 is altijd goed. Ook als je over een jaar de rest van je systeem nog eens wilt upgraden.
- WJ
http://tweakers.net/pricewatch/339506/g ... boost.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk is je CPU nog steeds een bottleneck bij deze kaart.
Maar die kaart is niet duur, support dx11 en is genoeg om de game te draaien volgens de specs op Steam.
Waarschijnlijk is je CPU nog steeds een bottleneck bij deze kaart.

Maar die kaart is niet duur, support dx11 en is genoeg om de game te draaien volgens de specs op Steam.
- matthyssie
Die GTX650Ti boost had ik ook al gezien. Die moet ik toch maar gaan halen denk ik. Wellicht dat m'n CPU de bottleneck wordt. Hij draait nu al op z'n absolute max (3.8 GHz ipv 3.0) dus daar kan ik niet meer uit halen, zonder te wisselen. Miss nog een quad-core erin zetten. Maar die zijn niet meer nieuw te krijgen voor de 775 socket, welke simpelweg een verouderde socket is.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Je kan toch voor vrij weinig de boel een upgrade geven?
- matthyssie
Is de Q9650 nog ergens te krijgen? Zal wel tweedehands moeten dan...
- Chris van S.
Koop anders gewoon een PS3 met GT6 over 2 weken. Heb je niet het gezeik wat je nu hebt. En GT6 schijnt ook nog is een leuk spelletje te zijn.....
- Hielke
Met de nadruk op spelletje.Chris van S. schreef:Koop anders gewoon een PS3 met GT6 over 2 weken. Heb je niet het gezeik wat je nu hebt. En GT6 schijnt ook nog is een leuk spelletje te zijn.....
-
1 Keer sturen met Assetto Corsa dan ben je wel klaar GT6,7,9,10
-
En straks zit Dré gewoon GT6 te spelen vanwege de leuke online battels!
- TijnGTi
Gezien ikzelf nog wel eens een game aan slinger en vroeger best druk ben geweest met het hele overclocken kan ik hier nog wel iets zinnigs over zeggen. Bij de games van tegenwoordig(vanaf lets say Battlefield 3) geeft een quadcore best een flinke boost. Mijn advies zou dan ook zijn welke mogelijkheden je hebt tot het kiezen van een quadcore met eventueel behoud van je mobo. En verder kan ik je voor 2ehands spul toch wel de vraag en aabod van Tweakers aanraden voor een GFX kaart.
- matthyssie
De PS3 vind ik een rukding en GT5 vind ik een rukspel (GT6 zal niet heel gek anders zijn denk ik). Die komen er bij mij niet in.
Ik heb bij m'n plaatselijke pc winkel de GTX650Ti boost besteld. Zal hem donderdag halen. Daarna op m'n gemakje eens rondkijken naar een cpu.
Ik draai niet bijzonder zware games. Far Cry 3 is de laatste redelijk zware game die ik tot nu toe heb. Is nog te draaien op medium settings, wat ik best netjes vind. M'n systeem is ook wel tot de max overgeclockt, maar goed.TijnGTi schreef:Gezien ikzelf nog wel eens een game aan slinger en vroeger best druk ben geweest met het hele overclocken kan ik hier nog wel iets zinnigs over zeggen. Bij de games van tegenwoordig(vanaf lets say Battlefield 3) geeft een quadcore best een flinke boost. Mijn advies zou dan ook zijn welke mogelijkheden je hebt tot het kiezen van een quadcore met eventueel behoud van je mobo. En verder kan ik je voor 2ehands spul toch wel de vraag en aabod van Tweakers aanraden voor een GFX kaart.
Ik heb bij m'n plaatselijke pc winkel de GTX650Ti boost besteld. Zal hem donderdag halen. Daarna op m'n gemakje eens rondkijken naar een cpu.
- TijnGTi
Zou voor de CPU dan wel tweakers eens checken. Mijn ervaringen met de V&A zijn zeer goed en het is toch vaak van een 'liefhebber' geweest. Scheelt vaak best een aardige duit(als in daar kun je nog een SSD voor je OS voor halen).matthyssie schreef:De PS3 vind ik een rukding en GT5 vind ik een rukspel (GT6 zal niet heel gek anders zijn denk ik). Die komen er bij mij niet in.
Ik draai niet bijzonder zware games. Far Cry 3 is de laatste redelijk zware game die ik tot nu toe heb. Is nog te draaien op medium settings, wat ik best netjes vind. M'n systeem is ook wel tot de max overgeclockt, maar goed.TijnGTi schreef:Gezien ikzelf nog wel eens een game aan slinger en vroeger best druk ben geweest met het hele overclocken kan ik hier nog wel iets zinnigs over zeggen. Bij de games van tegenwoordig(vanaf lets say Battlefield 3) geeft een quadcore best een flinke boost. Mijn advies zou dan ook zijn welke mogelijkheden je hebt tot het kiezen van een quadcore met eventueel behoud van je mobo. En verder kan ik je voor 2ehands spul toch wel de vraag en aabod van Tweakers aanraden voor een GFX kaart.
- matthyssie
Thanks voor de tip! Ik heb meteen iemand met een Q9550 een bericht gestuurd.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
TijnGTi schreef:Zou voor de CPU dan wel tweakers eens checken. Mijn ervaringen met de V&A zijn zeer goed en het is toch vaak van een 'liefhebber' geweest. Scheelt vaak best een aardige duit(als in daar kun je nog een SSD voor je OS voor halen).matthyssie schreef:De PS3 vind ik een rukding en GT5 vind ik een rukspel (GT6 zal niet heel gek anders zijn denk ik). Die komen er bij mij niet in.
Plus heel veel.
Wanneer ik op zoek ben naar electronica delen is mijn eerste "stop" altijd op Tweakers.net.
Inderdaad veelal "liefhebbers" onder elkaar en net even wat betrouwbaarder dan een marktplaats, mede door de reviews die verkopers én kopers kunnen krijgen.
Heb tot nu toe al iPhones, iPads, mediaplayers, geheugenkaarten, HD's, etc., via Tweakers gekocht en verkocht, en altijd met een positief gevoel en resultaat.
- matthyssie
Top!
Nu ik toch bezig ben moet ik ook maar eens naar een HDD gaan kijken. 500 Gb was 6 jaar geleden heel wat, nu is het toch echt bijna vol...
Nu ik toch bezig ben moet ik ook maar eens naar een HDD gaan kijken. 500 Gb was 6 jaar geleden heel wat, nu is het toch echt bijna vol...
- Hielke
Het was in de tijd van de eerste quad cores zo dat je voor het spelen van spellen toch beter core 2 duo's kon nemen omdat die op hogere frequenties draaiden en spellen toch geen gebruik van meer dan 2 cores maakten.
Is dat nog steeds zo met de relatie tussen i3 en i5 processoren?
Is dat nog steeds zo met de relatie tussen i3 en i5 processoren?
- WJ
Nope. Als je nu wil upgraden is dit een mooie kit:
http://www.alternate.nl/ALTERNATE/ALTER ... ent=search" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alternate.nl/ALTERNATE/ALTER ... ent=search" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
i5-4670K hebben ze het daarover. Met onboard 4600 graphics. Maar die K aanduiding betekent juist dat er geen onboard graphics opzitten. Toch?WJ schreef:Nope. Als je nu wil upgraden is dit een mooie kit:
Een kit zonder graphics dan. Lekker.
-
OnlineBram
Een K processor heeft een vrij instelbare multiplier. Deze is dus heel makkelijk over te clocken. En onboard graphics zijn alleen leuk als je Tetris speelt, in alle andere gevallen heb je gewoon een videokaart nodig.
- Hielke
Dan zou het een geschikte processor zijn Bram.
Zat persoonlijk aan een Asus B85M-E moederbord, Haswell i3 4330 op 3,5 Ghz processor, Asus GTX 760 gfx en Crucial 8 Gb geheugen te denken. Gros van het geld zit dan in de grafische kaart. Voor overklokken zul je aan zo'n moederbordje immers toch niet voldoende hebben. Op Tomshardware wordt gezegd dat die nieuwe i3 Haswells zeer geschikte game processoren zijn.
Zat persoonlijk aan een Asus B85M-E moederbord, Haswell i3 4330 op 3,5 Ghz processor, Asus GTX 760 gfx en Crucial 8 Gb geheugen te denken. Gros van het geld zit dan in de grafische kaart. Voor overklokken zul je aan zo'n moederbordje immers toch niet voldoende hebben. Op Tomshardware wordt gezegd dat die nieuwe i3 Haswells zeer geschikte game processoren zijn.
-
OnlineBram
Voor wat het waard is, op Tweakers wordt toch wel de i5 geadviseerd. Hoeft zeker niet de duurste te zijn. Wil je echt budget gaan, dan kan een eenvoudige AMD ook nog wel. Waarom men daar niet met de i3 op de proppen komt weet ik niet, mogelijk dat de simpele AMD processoren een betere prijs-kwaliteit verhouding hebben.
- Hielke
Voor die 80 euro verschil naar zo'n dikke i5 hoeft de pret niet over te gaan.