De Volkswagen Up! -- GTI p.47

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
ErikS

Re: De Volkswagen Up!

Bericht door ErikS » 22 nov 2013, 17:09

Het is om die reden ook helemaal niet meer leuk om zakelijk een dikke bak te rijden met 25% fiscale bijtelling.
Zon belachelijk iets! Ik vond het altijd al te duur om een dikke bak zakelijk te rijden, liever jong gebruikt prive.
Maar nu is het crisis, en vind iedereen het in eens te duur en uit verhouding tov de prive rijders......

Vroeger was het hoe gekker hoe beter, want de belasting betaald er toch aan mee.... Daar is toch geen ene kloot aan veranderd?!

:bag:

JP

Bericht door JP » 22 nov 2013, 17:10

GTRene schreef::mrgreen:

ah, dus dat is bijtelling, wat een ingewikkeld gedoe allemaal :gek:

je kan eigenlijk beter een oud leuk karretje van je eigen :ongeveer als: geld kopen waar weinig afschrijving nog mee is(...)
Het beste blijft een one-off car te kopen (met V8) Waardevastheid pur sang :headbang:

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2013, 17:11

Ik had het er nog met David over.. auto's aanschaffen/kopen/leasen/bezitten/eigendom..

Onder de streep maakt het allemaal geen flikker uit.. een auto heb je gewoon een tijdje in je leven in bezit. Voor de één is het een paar maand, een ander rijdt er jaren in, maar binnen 15 jaar is een auto weer van het toneel verdwenen.. het enige wat relevant is, wat heeft de auto je onder de streep gekost toen je er ik kon rijden.

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2013, 17:13

ErikS schreef:
Het is om die reden ook helemaal niet meer leuk om zakelijk een dikke bak te rijden met 25% fiscale bijtelling.
Zon belachelijk iets! Ik vond het altijd al te duur om een dikke bak zakelijk te rijden, liever jong gebruikt prive.
Maar nu is het crisis, en vind iedereen het in eens te duur en uit verhouding tov de prive rijders......

Vroeger was het hoe gekker hoe beter, want de belasting betaald er toch aan mee.... Daar is toch geen ene kloot aan veranderd?!

:bag:
Nou bij mij is het eigenlijk anders om. Ik reed al sinds 2005 niet meer zakelijk in en een dure bak ivm de privebijtelling. Dus ver voor de crisis.

Nu met de crisis rij ik weer een auto met bijtelling :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 22 nov 2013, 17:13

Zolang het geld op de bank staat nooit leasen.
Die verdienen er tenslotte ook aan.

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2013, 17:17

ErikS schreef:Zolang het geld op de bank staat nooit leasen.

Zit ook wel in die lijn.. altijd gekocht..

Fernando

Bericht door Fernando » 22 nov 2013, 17:22

Maar kun jij mij uitleggen waarom ik "slimmer" bezig ben dan mijn collega wat betreft privé lease vs kopen?

ErikS

Bericht door ErikS » 22 nov 2013, 17:25

Fernando schreef:
Maar kun jij mij uitleggen waarom ik "slimmer" bezig ben dan mijn collega wat betreft privé lease vs kopen?
Lease is in mijn ogen puur een constructie om kosten uit te spreiden als je het geld niet direct heb.
Let op; Dan moet dat geld wel beschikbaar zijn, en niet nodig voor andere dingen als investeren in spullen die je nodig hebt voor de verkoop.

De leasemaatschappij verdient geld; Deels door de dealers uit te knijpen vanwege macht, deels omdat ze het nu eenmaal kunnen maken bij de mensen die het bedrag niet in een keer op tafel kunnen gooien.

Luco

Bericht door Luco » 22 nov 2013, 17:30

move up met alle opties is toch 20k :goodnight:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 nov 2013, 17:31

Leasen is en blijft voor een bedrijf ook fiscaal aantrekkelijk. Dat je als gebruiker de bijtelling voor de kiezen krijgt doet daar niets vanaf. Een C1 of een UP lease je al voor 100,- per maand, goedkoper kun je een medewerker niet van A naar B laten gaan :)

GTRene

Bericht door GTRene » 22 nov 2013, 17:49

Niels schreef:Leasen is en blijft voor een bedrijf ook fiscaal aantrekkelijk. Dat je als gebruiker de bijtelling voor de kiezen krijgt doet daar niets vanaf. Een C1 of een UP lease je al voor 100,- per maand, goedkoper kun je een medewerker niet van A naar B laten gaan :)
is dat zeg maar all in nette per maand?
bedoel incl verzekering en eventuele wegenbelasting en incl onderhoud e.d.?
if so, dan wel uber goedkoop :D
hoef je alleen nog de brandstof te betalen welke ook niet zo hoog is met rond de 1 op 20 :shock:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 nov 2013, 18:18

Dan is het dus, kort door de bocht, eerlijk verdeeld. Je bent beide onder de streep ongeveer evenveel kwijt. Alleen de belastingdienst is de lachende derde.
RVV schreef:
GTRene schreef:
Luco schreef:En bij verkoop gaat die ook ex btw op de balans, dus in principe heb je niks met de btw te maken.

Maar Rene, de btw moet wel betaald worden hoor
bij aankoop krijg je die terug
Bij verkoop moet je die afdragen

En om het lastig te maken, BPM krijg je ook terug als je een auto op grijs kenteken aanschaft.
oke, maar stel, je koopt een auto van ex btw (na terug gave van) 100K
en je buurman koopt net zo'n auto incl btw van 121K

na 4 jaar verkopen beide personen hun auto weer voor 40K

de bedrijfsman moet dan nog 21% over die 40K betalen zeg + 8.400 = 31.600,-euro
100.000 min die 31.600 = 68.400,-
wat hem het aan afschrijving heeft gekost?

de buurman 120.000 min 40.000 = 80.000,-euro

gewoon een voorbeeld natuurlijk, maar zo te zien behoud de bedrijfsman zeg maar, toch nog een aardig voordeel zo uit mijn voorbeeld dacht ik? (11.600,-euro) ben er niet in bekend dat wereldje :D maar zo ik dat nu ongeveer hier lees dan.

@Fernando, idd zeer interessant lijkt me...weinig zorgen en geruster rijden :D
Beste Rene, dat voordeel waar jij het over hebt, daar hebben ze de bijtelling voor uitgevonden in Den Haag. Zakelijk rijden bied inderdaad voordeel, op meerdere punten. Luxe auto's in de prijsklasse die jij opnoemt worden zakelijk gekocht, maar de gebruiker/eigenaar van het bedrijf betaald 25% fiscale bijtelling over de nieuwwaarde als hij er prive in gaat rijden. Die buurman die 121000 euro prive heeft afgetikt betaald weer geen bijtelling. Die fiscale bijtelling over de nieuwwaarde is ook weer niet fair. Omdat de auto ook afschrijft. Een dikke auto kopen is fors afschrijven en toch heull veull bijtelling blijven betalen. Het is om die reden ook helemaal niet meer leuk om zakelijk een dikke bak te rijden met 25% fiscale bijtelling. Stel je voor dat je er plezier van zou hebben. Daarbij komt het gevoel ook nog eens dat je dubbel betaald als ondernemer.. EN de aanschaf waarde.. en dan mag je daar ook nog eens elke maand een bedrag ter waarde van de uitkering van een bijstandstrekker over maken aan de fiscus.

De oplossing?

Een Miifuckup kopen :lol:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 nov 2013, 18:41

Hmm, misschien toch maar eens nadenken over een Citigo.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 22 nov 2013, 18:49

i like :thumbup:

Fabian

Bericht door Fabian » 22 nov 2013, 20:27

GTRene schreef:
Luco schreef:En bij verkoop gaat die ook ex btw op de balans, dus in principe heb je niks met de btw te maken.

Maar Rene, de btw moet wel betaald worden hoor
bij aankoop krijg je die terug
Bij verkoop moet je die afdragen

En om het lastig te maken, BPM krijg je ook terug als je een auto op grijs kenteken aanschaft.
oke, maar stel, je koopt een auto van ex btw (na terug gave van) 100K
en je buurman koopt net zo'n auto incl btw van 121K

na 4 jaar verkopen beide personen hun auto weer voor 40K

de bedrijfsman moet dan nog 21% over die 40K betalen zeg + 8.400 = 31.600,-euro

100.000 min die 31.600 = 68.400,-
wat hem het aan afschrijving heeft gekost?

de buurman 120.000 min 40.000 = 80.000,-euro

gewoon een voorbeeld natuurlijk, maar zo te zien behoud de bedrijfsman zeg maar, toch nog een aardig voordeel zo uit mijn voorbeeld dacht ik? (11.600,-euro) ben er niet in bekend dat wereldje :D maar zo ik dat nu ongeveer hier lees dan.

@Fernando, idd zeer interessant lijkt me...weinig zorgen en geruster rijden :D
In absolute getallen heb je gelijk rene.

Maar in jou voorbeeld in het procentuele verschil in afschrijving tussen beide situaties net 2%

Denk daar maar eens over na :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 nov 2013, 23:03

ik kom er zo snel niet uit met al die onbekende wegen :gek:

ik ga dat snel vergeten, anders kan ik vannacht niet slapen :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 22 nov 2013, 23:18

Rico had vandaag denk ik pon aan de lijn en die zei je moet dat up draadje eens uppen :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 nov 2013, 23:28

Afbeelding

schitterende animatie :D

SQUIRREL!!! :mrgreen:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 24 nov 2013, 12:58

De leverdatum is intussen bekend, 1e week van januari!
We kunnen onze Citigo dan gaan ophalen... in München!

Nu twijfel ik erover om de auto terug te rijden of met een trailer achter de Freelander de auto op te halen.
In de eerste optie krijg ik van leverancier een Polo mee die ik in München kan achter laten en moet ik nog winterbanden aanschaffen voor de Citigo.

Die 750 km op snelweg is meteen goed om in te rijden of juist niet?
Citigo is zuinig, maar ook op de snelweg? Diesel is per liter goedkoper!

Wat zouden jullie doen? Op en neer in Polo/Citigo of met Freelander?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 nov 2013, 13:07

Optie 1 natuurlijk.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 24 nov 2013, 13:11

GTRene schreef:ik kom er zo snel niet uit met al die onbekende wegen :gek:

ik ga dat snel vergeten, anders kan ik vannacht niet slapen :mrgreen:
Ik had niet voor niets een Excel sheet gemaakt met berekeningen van diverse opties!

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2013, 14:23

makkelijk gezegd optie 1, maar als je naar doe afstand kijkt dan :shock:

maar dan nog optie 1 want ophalen doe je toch...dat met zo'n aanhanger zo'n afstand rijden is minder leuk dan met zo'n klein wagentje denk ik.
en idd tevens wat inrijden, no problem die snelweg, moet je alleen niet te veel/lang vol power gaan :D

kan best een fraai ding zijn zo'n Citigo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 24 nov 2013, 14:30

:blink:

Wordt in wit geleverd en gaat dan direct naar de bestickeraar. Daar krijgt 'ie bruine spiegels en grijs/bruin bestickering en belettering.

RVV

Bericht door RVV » 24 nov 2013, 15:09

Die van mij opgehaald in Alkmaar. Daarna plankgas 160/170 teller naar huis terug. Wel goed gevarieerd in alle toerentallen na 170 km was die perfect ingereden :D . Olieverbruik is praktisch nihil. Bij de 16000 km stond de peilstok op de helft tussen de streepjes.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 24 nov 2013, 19:17

RVV schreef:Overal lees je stadsauto dit A segment dat over de miup. Alsof die alleen maar uit de verf komt in de stad. Ik rij er overwegend snelweg kilometers mee. De ene keer rustig de andere keer tussen de 150/160. Wegligging is voor dit type auto ongekend stabiel. Geen onrust, niet gevoelig voor sporing in de weg, niet windgevoelig (menig BMW die ik heb gehad deed het stukken slechter op dit vlak). Auto komt gewoon vlot mee, en als je het gas echt intrapt ben je vlotter dan 80 procent van de andere weggebruikers. De veelzijdigheid (ook als gezinsauto inzetbaar, erg goede stoelen en veel beenruimte voor en achter) en het rijkkarakter maken de miup een alleskunner die nergens slecht in is. En zonder moeite kan concurreren met auto's een klasse of misschien wel 2 klasses hoger. Verder blijft de complete uitrusting mij verbazen. De integratie van navigatie/phone systeem. De geluidsinstallatie die niet onder doet voor wat je standaard in een 1 serie BMW krijgt. Airco, etc. Echt een schoonheid zijn ze niet. Maar ze smoelen wel lekker brutaal. Staan stoer op de wielen. Als kers op de taart een belachelijk laag brandstof verbruik. 1 op 21/22. Ik heb in het verleden meerdere kleinere auto's gehad. Altijd waren het compromis auto's waar het nodige op viel aan te merken. Bij dit ding 0,0 op of aanmerkingen.
Zo, die windmolen heeft je een flinke klap gegeven... Lol

Plaats reactie