Luco schreef:Bram, no offence hoor, maar jij hebt altijd bij de overheid gewerkt, daar wordt je niet uitgeknepen.
Ter verdediging van de aannemers, als een aannemer tegenwoordig 2 a 3% winstmarge kan rekenen bij een aanbesteding dan is dat veel, en het moet uit de lengte of de breedte komen, nu keur ik deze praktijken niet goed, maar opdrachtgevers zoals beleggers, pensioenfondsen en overheid zijn hier net zo schuldig aan door het uitknijpen van de aannemers.
Ja er zijn er ook die prijsafspraken maakten, werd ook in de hand gewerkt door opdrachtgevers, als je een opdrachtnemer niks gunt gaan ze andere dingen verzinnen.
Sja, ik geloof je best hoor, doet me ook denken aan de frequentieveilingen van de overheid aan telecomaanbieders voor miljarden, waarna de prijzen voor ons verhoogd worden en uiteindelijk de overheid in het geweer komt en dingen af gaat dwingen.
Maar het is bij de bouw toch een structureel probleem? Zwart werk, overwerk, onderbetalen, belachelijk veel geld laten betalen voor ondermaatse huisvesting, dat vind ik wat anders dan dat mijn telefoonrekening €5,- duurder wordt. Dan zit er in die hele wereld, inclusief de door jou genoemde opdrachtgevers toch iets verrekte scheef