Gaat het om een E46, of E91 en E61 of om een E34t?
Ik heb zelf een E46 320d Touring en dat is geen gigantisch ruime auto achterin de kofferbak. Met de bank plat is het wel ruim, maar nog steeds niet erg hoog voor een hond. Een E34t of E61 zijn aanzienlijk ruimer in de breedte en volgens mij ook wel iets hoger, een E91 ook.
Motorisch is het allemaal niet heel spannend, maar er zijn wel aandachtspunten. De nieuwere types hebben swirl-kleppen. Die gaan vaak stuk (kunststof veroudert wordt 't blok ingezogen als het afbreekt). Ik heb een uitloopmodel (2004) en die zijn behoorlijk bullitproof. Enige waar je rekening mee moet houden is 't schoonhouden van het inlaattraject en de EGR, de injectoren etc. Verder is het eigenlijk alleen een kwestie van oliebeurtjes en regelmatig even volle polle rijden om de boel schoon te blazen.
Draagarmen voor zijn bij alle modellen een zwak punt. Hou gewoon rekening met vervanging, dan kan 't alleen maar meevallen.
De E34 heeft inmiddels al best veel/vaak last van roest.
De E61 heeft veel kraakjes/rammeltjes bij hoge km-standen
De E46 heeft krakende ramen voor (en de vroege exemplaren hebben al regelmatig last van roest rond spatborden/achterklep etc. maar dat zie jij als non-BMW kenner zelf ook wel).
Ik heb naar de E34t, E61 en E46 Touring gekeken omdat ik gewoon een BMW Touring wilde met relatief snel, maar ook relatief zuinig blok. De E46 Touring gaf de doorslag vanwege de mix aan specs (180pk) en maandelijkse lasten (zuiniger, goedkoper in MRB dan een 530d). Het scheelt niet veel qua kosten als je weinig rijdt, maar ieder tientje is er één. Maar ik rijd dagelijks in een F10 525d en dan is 't wel leuk om niet weer in een (oude) 5 te stappen, maar in een meer agiele 3. Just my 2 cents.