Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door RVV » 05 nov 2013, 13:49

Bloeden en leuker wonen.
Dat "leuker wonen" zit volgens mij ook grotendeels tussen de oren. Niet zozeer naar jou gericht maar meer in het algemeen. In onze straat staan minimaal 5 huizen die groter tot veel groter zijn dan ons huis. Bij geen enkel huis heb ik het idee dat daar "leuker" zou wonen dan in ons eigen huis. Een van de mooiste huizen staat zelfs pal naast een kerk op een kavel die een kwart kleiner is dan onze kavel. Voor geen goud zou ik willen ruilen. Wat ik bedoel te zeggen alles heeft zijn voor en tegens.

Wat ik belangrijk vind is een fatsoenlijke balans tussen woonkosten en inkomsten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2013, 15:00

Arthur schreef:@tomgtr: ik zie de logica ook niet helemaal, leg eens uit. Heb wel een vermoeden maar ben benieuwd naar je uitleg.

Edit: ik zie net Wouter z'n uitleg. Dat begrijp ik wel maar waar blijft die 25k restschuld in dit geval? Het huis wat je gaat kopen is geprijsd in de huidige markt. Dus die restschuld financier je niet mee, dat wil de bank niet. Daar zul je wat voor moeten regelen, bv cash aftikken. Dan ben je toch 25k kwijt ondanks dat je 50k minder hoeft te financieren. Dat doet toch pijn?
Valt daar dan niet over te praten dan met een bank?

Stel je hebt een huis van 250K, verkoopt voor 225K en je wil naar een huis van 450K.

Als je het financiëren kan en het is taxatietechnish ook geen probleem (dus als het huis die 450K ook ruimschoots waard is) waarom zou een bank dan moeilijk willen doen over die 25K restschuld uit je eerste huis?

Het enige wat een bank werkelijk interressant vind is of jij je hypotheek betalen kan en of zij er bij gedwongen verkoop niet bij inschieten. Als je dus een goeie deal kunt krijgen op je toekomstige huis dan denk ik dat eea best wel bespreekbaar is.

Ik denk dat het de meesten eerder dwars zit dat ze geen kant op kunnen. Als je in 2000-2007 een lekkere flinke hypotheek afsloot maar in de tussentijd niet meer bent gaan verdienen, kan je nu niet meer hetzelfde lenen als voorheen. Als je dus je huis met een restschuld zou verkopen dan zit je en nog eens met die restschuld en ook nog eens met minder leencapaciteit. Dan zal een bank er inderdaad minder zin in hebben in zo'n switch. Voorheen cashte men de overwaarde en ging dat gebruiken om groter te gaan wonen. Die vlieger gaat nu alleen even niet op.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 05 nov 2013, 15:25

Arthur schreef:@tomgtr: ik zie de logica ook niet helemaal, leg eens uit. Heb wel een vermoeden maar ben benieuwd naar je uitleg.

Edit: ik zie net Wouter z'n uitleg. Dat begrijp ik wel maar waar blijft die 25k restschuld in dit geval? Het huis wat je gaat kopen is geprijsd in de huidige markt. Dus die restschuld financier je niet mee, dat wil de bank niet. Daar zul je wat voor moeten regelen, bv cash aftikken. Dan ben je toch 25k kwijt ondanks dat je 50k minder hoeft te financieren. Dat doet toch pijn?
+1, ik ben ook wel benieuwd waar je die bijvoorbeeld 25k even vandaan tovert. Niet iedereen heeft even 25k of meer liggen en een pl afsluiten daarvoor lijkt me ook niet echt wenselijk (voor zover dat al mogelijk is icm een nwe hypotheek).

@Bert: ik denk dat jij de bereidwilligheid van banken om die 25k restschuld mee te financieren aardig overschat. Ik kan je redenering zeker volgen, maar de bank wil dat gewoon niet.

daNpy

Bericht door daNpy » 05 nov 2013, 15:36

Ook denk ik dat je in je handjes mag knijpen met een restschuld van 25k op een huis van 250k, dat is maar 10%.

Als ik echt van mn appartement afwil zit ik met een restschuld van 30%+ van mn huidige hypotheek.

dvh

Bericht door dvh » 05 nov 2013, 16:38

@Bert
Je bent dan weer lucht aan het financieren. Iets wat banken nu niet meer willen/kunnen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2013, 20:35

Die restschuld betaal ik in principe zelf, begrijp ook dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Echter worden banken alweer wat toeschietelijker in het deels meefinancieren van restschuld. De oude grens van 105% (100% + 5% kosten koper) is bij de nodige banken alweer opgehoogd naar 115%. Ligt ook aan je persoonlijke situatie en inkomen, zoals Bert terecht aangeeft. Het is voor een bank ook puur een risico-inventarisatie.

En afgelopen week is bekend geworden dat je met NHG binnenkort ook wat restschuld mee mag financieren. Zie http://nos.nl/artikel/569312-restschuld ... r-nhg.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Er komen dus wel weer wat meer mogelijkheden, iets wat ik overigens niet altijd even positief vind. Voor je het weet kom je weer in de oude situatie terecht waar de crisis mee begonnen is. Een schuld financieren met een nieuwe schuld.

Natuurlijk doet het even pijn om een stukje restschuld ineens op te hoesten (had ik ook een mooie hobby-auto van kunnen halen...) maar mijn volgende hypotheekschuld wordt uiteindelijk ook datzelfde bedrag lager (anders had ik het moeten lenen) dus dat komt later wel weer op me toe. Ik hou m'n volgende hypotheek liefst zo clean mogelijk.

En nu ik vrij ben is het leuk shoppen. :) Vorige week nog een huis bekeken wat in driekwart jaar 85k was gezakt qua prijs.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 05 nov 2013, 21:13

Heren, ik ben niet debiel, ik begrijp heel goed dat niet iedereen even 25K op kan hoesten. Als je een hypotheek had die je net op kon hoesten zit dat er niet in. Maar in het hypothetische voorbeeld dat je van een huis gaat van 250 naar 450 K heb je als het goed is de jaren ervoor best wat kunnen sparen, anders zou je uberhaupt niet naar een huis van 450K gaan kijken.

En ja het is even slikken om 25 K af te tikken, aan de andere kant, als je bv een aflossingsvrije hypotheek had op een huis van 250 K dn betaalde je netto maandlasten van 4-500 Euro? Als je dan zeg 7 jaar 25 moet tikken heb je dus voor 7-800 per maand woonlasten gehad. Daar uur je dat huis niet voor. Je hebt 7 jaar woongenot gehad. Mag dat iets kosten? De ilusie dat een huis altijd meer waard wordt of gelijk blijft in waarde ligt achter ons.

En in Nederland klinkt het mischien belachelijk om even 25K te schokken, in heel veel landen mag je eerst even 10-25 pct van huiswaarde onder je arm meenemen voorat een bank je een hypotheek geeft. Daar sparen mensen voor een huis. Als dat hier ook zo zijn geweest hadden mensn nu geen restschuld. Dan hadden ze die 25K namelijk vooraf afgetikt.

En ja, als je door scheiding, baanverlies of wat dan ook kleiner gaat wonen gaat dat verhaal niet op. Doh!

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2013, 21:50

tomgtr schreef:
En in Nederland klinkt het mischien belachelijk om even 25K te schokken, in heel veel landen mag je eerst even 10-25 pct van huiswaarde onder je arm meenemen voorat een bank je een hypotheek geeft. Daar sparen mensen voor een huis. Als dat hier ook zo zijn geweest hadden mensn nu geen restschuld. Dan hadden ze die 25K namelijk vooraf afgetikt.
Dat is hier in de nabije toekomst toch ook de bedoeling?

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2013, 21:58

Plus als je wel aflost kan je die 25k ook gewoon betalen, maar ja aflossingsvrije tophypo heb je toch zelf voor gekozen lijkt me.
Die restschuld meefinancieren met de nhg gaat maar voor een hele kleine groep spelen hoor, want de banken lopen dan extra risico en zullen dat toch afgedekt willen hebben.
Dus worden de lasten hoger (rente)

TLRS

Bericht door TLRS » 06 nov 2013, 00:16

Het lijkt me wijsheid te kiezen voor een lage rente :D

daNpy

Bericht door daNpy » 06 nov 2013, 08:46

Voordeel is wel dat de rente nu laag staat :swinging:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2013, 17:41

Het heeft aardig gewerkt bij ons, mijn theorie van een erg scherpe vraagprijs, verlies pakken, snel eigen huis kwijtraken en in deze tijd wat anders kopen nu de markt nog slecht is en de rente laag. :) Afgelopen vrijdag eruit gekomen. Komende week voorlopige koopakte tekenen. Vrijstaand huis uit 2003 op een erg grote kavel en aan het water. Stond al 3 jaar te koop. Was in die 3 jaar 70.000 euro goedkoper geworden en heb er zelf nog 25k af kunnen onderhandelen, bijna een ton eraf dus. Plus de nodige spullen gratis erbij bedongen. Hun restschuld is 'iets' hoger dan de mijne zeg maar... :bag: :)

Voor ons een mooie deal. In februari verhuizen is het plan. :hungry:

JP

Bericht door JP » 17 nov 2013, 17:53

Hier nog een starter die nog mooi zijn slag heeft kunnen slaan. Huis van een vriend stond al een jaar te koop en uiteindelijk 15% er vanaf gekregen. 4weken geleden voorlopig koopcontract getekend, inmiddels alles geregeld en op 2 dec. gaan we al over. Hoeven alleen maar te schilderen......kan niet wachten..... :blink:

ErikS

Bericht door ErikS » 17 nov 2013, 18:19

Gefeliciteerd beide!

@wouter, een ton op een vraagprijs van?!
Op 8 ton valt t wel mee, op 4 ton extreem natuurlijk.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2013, 19:01

ErikS schreef:Gefeliciteerd beide!

@wouter, een ton op een vraagprijs van?!
Op 8 ton valt t wel mee, op 4 ton extreem natuurlijk.
Het laatste ongeveer ;)

JP ook gefeliciteerd!
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 17 nov 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 17 nov 2013, 19:18

Lol, lekker. :-)

dvh

Bericht door dvh » 11 feb 2014, 21:38

Heb nu m'n huis te koop staan. Maar ook daar kan ik rekenen op een 40/45k verlies. Dat mag je dan gewoon zo aftikken.. :-(

Maar goed.. Als we het verkopen koop je er ook weer goedkoper een mooier huis voor terug.
Stomme is dat ik nu nog op 5.1% ofzo zit met m'n hypo. Terwijl dat tegenwoordig ook voor 3.1/3.2% kan..
Gek is dan ook dat ik voor nauwelijks meer een huis van bijna een ton meer dan m'n huidige hypotheek kan lenen voor vrijwel hetzelfde bedrag als waar ik nu voor zit te wonen.

Anyway.. Snel verkopen.. En dan hop door naar het volgende huis.. ( vrijstaand jaren 30 woning... <3 )

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2014, 22:10

leuk...met garage nog beter :D

ErikS

Bericht door ErikS » 12 feb 2014, 08:14

nou David, zsm doen dan! :tooth:

De rest van je vaste lasten zal wel 'aardig' wat meer stijgen....
Een jaren 30 woning verbruikt nog wel 'wat' energie.... :mrgreen:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 12 feb 2014, 09:07

Lekker bezig David. Ik hoop dat je het binnen afzienbare termijn verkocht krijgt voor een fatsoenlijke prijs en dan vervolgens hierheen ? :)

dvh

Bericht door dvh » 12 feb 2014, 09:19

Die hebben we wel op het oog ja :)
Maar onze voorkeur gaat uit naar een ander huis een dorpje verder.
De buurman is nogal een minder positieve bekende. Dat is een minpunt. En je zit weer direct aan de straat. Iets wat we de afgelopen 7 jaar gehad hebben en vanaf willen.

Al is zo'n zwembad wel epic natuurlijk.

Maar eigen huis verkopen zal al een opgave worden.. Misschien zit ik er over 3 jaar nog :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 feb 2014, 10:41

Ik houd de rentes niet meer zo in de gaten (niet nodig dacht/vond ik, ben niets van plan in die richting) zie ik toch dat ze best gedaald zijn, of vergis ik mij nu? Ik heb 7 jaar geleden m'n hypotheek verlengd, tegen toen 4,7% voor 20 jaar. Was erg netjes, nu doet die al zomaar 4,3%... Toen zat er ook niet heel veel verschil in 10-15 en 20 jaar. Vandaar dat ik voor die 20 koos, toen... Maar 10 jaar zit je nu op iig 3,7%. Niet onaardig, toch?

Luco

Bericht door Luco » 12 feb 2014, 10:46

:hmmm: :hmmm:

Wij zitten op 5 ofzo.
Voor het spaarhypogedeelte maakt het niet zoveel uit, maar voor het aflossingsvrije wel.
Maar tegenwoordig moet je toch dik dokken voor advies?
2016 loopt onze 10 jaar vast af, maar heb eigenlijk weinig behoefte om de abn nog verder te spekken voor wat advies, liefst zou ik er weggaan, maar dat zal lastig zijn.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 12 feb 2014, 10:49

Bijna alles is te verkopen. :) Alleen zul je financiëel moeten bukken. De vraag is hoever je wilt en kunt zakken David.

Zoals gemeld heb ik mijn verlies ook gepakt, is even vervelend maar de winst op m'n volgende woning is veel groter plus het woongenot wordt 1000% hoger bij ons weet ik. Anderhalve week geleden de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en over 2 weken krijgt de koper van ons huis de sleutel. Nu druk aan het verhuizen en klussen. Nu ik daar zo bezig ben, ben ik alleen maar meer overtuigd dat ik de goede keuze heb gemaakt. Weg uit de tokkiebuurt waar we nu zitten (eergister ook nog even een deuk in het spatbord van m'n nieuwe auto ontdekt terwijl die geparkeerd stond bij m'n oude woning, en bedankt fucking paupers....Afbeelding) en op naar een fatsoenlijke buurt. Die restschuld betaal ik over 2 weken lachend. Geld maakt niet gelukkig (maar is het wel handig).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 feb 2014, 10:51

Geen id of advies geld kost tegenwoordig. 1x in de zoveel tijd ga ik even bij mijn "agent" :lol: langs en hoef ik nooit te betalen. Heeft hij van mij allang gebeurd aan provisies van "vroegah".

Plaats reactie