1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Photoshoot p.10

Bericht door GTRene » 07 nov 2013, 13:50

Jussi schreef: @René: Daar hoeft niets meer aan gemonteerd te worden. :wink: Dit is een Z3M schroefkit dus die heeft daar een bevestiging voor de pendelsteuntjes/spoorstangetjes? Dat hebben de non-M's niet. Ik heb gewoon de naaf losgemaakt, oude veerpoot eruit en nieuwe erin geknald.

Hij loopt trouwens nergens aan. Beter er nog: er zit bijna een cm tussen band en veer/stelring. :headbang:
Ow...ging er al vanuit dat op zo'n Z3 coupe ook gewoon die pendelsteun daar zat :D
maar zie nu net dat het bij dat soort coupe's het anders zit (geen/weinig verstand van de non M's)
zit dus aan de draagarmen zo te zien :D

Afbeelding

komen de veer en stelring trouwens wel ter hoogte van band/velg? die cm is idd wel lekker ruim, wou dat ik dat had dan kon die weer wat lager :D
maar ik heb die 8.75J met vrij brede banden voor (en ET waarde) dus kan die niet veel lager anders raakt die de band als ik ze bv 10<>15mm lager zou schroeven voor.

Jussi

Bericht door Jussi » 07 nov 2013, 13:59

Toen ik de schroefkit eronder monteerde stond ze helemaal uitgeschroefd. Ik heb dan met een geleende stelring (speciaal Bilstein/H&R) de stelschroef 6 windingen naar boven gedraaid. De stelschroef zit nu nog achter/naast de band samen met de veer en daar meet ik ook dus die centimeter spatie. Je krijgt je vingers er net niet tussen. :wink:
Ik denk dat het komt omdat H&R gebruik maakt van ellipsvormige veren? Dat neemt minder plaats in dan het systeem met hulpveren, denk ik.

Ik heb die Conti SC5P's wat toch bijzonder dikke rakkers zijn. Hopelijk raak ik het binnenspatbord nu niet meer door het extra bekomen camber. Ik heb de stelschroef trouwens maar op goed geluk afgesteld. Geen idee hoe het er zal uitzien want de wagen staat nog op assteunen.

Jussi

Bericht door Jussi » 09 nov 2013, 20:41

Inmiddels zit de achterkant er ook op. Het was nodig ook want de achterste dempers waren versleten.

Ondertussen ook:

-spaghetti terug gemonteerd na de keuring
-achterste stalen remleidingen
-waterpomp
-thermostaat
-riemen en rollen
-bougies
-luchtfilter
-hoofdkoppelingscilinder
-ruitenwissers

Hoofdkoppelingscilinder was nog een klotejob want de bestelde was niet de juiste. Ook de OEM katalysatoren erop krijgen was kut want de bouten waren afgebroken en moesten uitgeboord worden.

Enige wat nu nog moet gebeuren is de boel ontluchten. Normaal heb je een tool nodig om de koppelingscilinder bij de bak te blokkeren. Die moet ik nog ergens weten te vinden. :?

GTRene

Bericht door GTRene » 09 nov 2013, 21:50

je bent er mooi druk mee geweest :shock:

///Joost

Bericht door ///Joost » 09 nov 2013, 22:37

Goed bezig geweest zeg! Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met die tool voor het blokkeren van je koppelingscylinder bij de bak..?

Zoals ik al vaker aangeraden heb voor het ontluchten van remmen en koppeling is een Motive Pressure bleeder onmisbaar bij dit soort klussen. Je kunt toch gewoon bij de slave het hele systeem ontluchten??

Jussi

Bericht door Jussi » 10 nov 2013, 13:52

///Joost schreef:Goed bezig geweest zeg! Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met die tool voor het blokkeren van je koppelingscylinder bij de bak..?

Zoals ik al vaker aangeraden heb voor het ontluchten van remmen en koppeling is een Motive Pressure bleeder onmisbaar bij dit soort klussen. Je kunt toch gewoon bij de slave het hele systeem ontluchten??
Als ik het goed heb [correctmeifi'mwrong] moet de hulpkoppelingscilinder los en dan heb je kans dat het armpje/beentje van die koppelingscilinder in de bak belandt als je op de pedaal trapt. Die tool zou dat moeten verijdelen.

Die tool die je aanraadt is luxegoed. :) Je kan het ook perfect zonder doen als je met twee bent.

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 nov 2013, 21:16

Klopt, maar voor die paar tientjes heb ik er al erg vaak profijt van gehad. Je ontlucht het systeem onder druk, dus totaal geen luchtbellen bij het flushen...en dat in je eentje. Gemak dient de mens.

Ik begrijp alleen niet waarom je de hulpcilinder los zou moeten halen. Die stift drukt gewoon tegen de koppelingsveer en kan er niet uit.

Jussi

Bericht door Jussi » 11 nov 2013, 03:41

///Joost schreef:Klopt, maar voor die paar tientjes heb ik er al erg vaak profijt van gehad. Je ontlucht het systeem onder druk, dus totaal geen luchtbellen bij het flushen...en dat in je eentje. Gemak dient de mens.

Ik begrijp alleen niet waarom je de hulpcilinder los zou moeten halen. Die stift drukt gewoon tegen de koppelingsveer en kan er niet uit.
Je moet het systeem van onder naar boven ontluchten als ik het goed begrijp. Blijkbaar moet je dan die tool gebruiken om die stift te blokkeren anders heb je kans dat je hem eruit trapt en dat ie in de bak belandt. Ik ken er niet genoeg van maar dat is wat de "meci" tegen me vertelt.

Tomj

Bericht door Tomj » 11 nov 2013, 16:43

Volgens mij diende die tool gewoon op de slave cilinder constant ingedrukt te houden opdat er daar geen lucht in het systeem zou kunnen komen.

Jussi

Bericht door Jussi » 11 nov 2013, 17:56

Jussi

Bericht door Jussi » 13 nov 2013, 01:38

De werken zijn afgerond. De auto staat eindelijk terug op de oprit.

De schroefkit zit er onder. Eerste bevindingen zijn erg positief. De ophanging is stug maar niet te stug op de slechte Belgische wegen. Al moet ik ze nog eens goed testen. De wegen liggen er vettig bij en geen DSC. :df:

Het ontluchten sloeg nog tegen. Ik had de tip gekregen om de hulpkoppelingscilinder in te duwen met een "sergeant" maar dat bleek onmogelijk met de wagen op assteunen. Dan hebben we maar zelf een tool gefabriceerd die wonderwel erg goed werkte.
De remmen kregen we niet goed ontlucht met de traditionele pedaaltechniek. Zelfs na een tweede keer proberen was het niet goed. Dan hebben we een bleedervacuumpomp kunnen lenen van iemand in de garage en daar is het gelukkig wel mee gelukt.

Nu nog een beetje spelen met de juiste hoogte. Met de H&R veren schraapte ik vaak op de oprit. Zeker als de winterwielen erop zaten. Nu gaan we die zo proberen afstellen dat hij juist niet zal schrapen maar toch mooi staat voor het oog.

Tijdens het lossen van de riemen voor de waterpomp is de aircopomp overleden. Plotseling een plasje fluorescerende vloeistof onder de wagen. :( Samen met nog 2 lampjes op het dashboard zijn dat de volgende dingen op de to-do lijst.

Ik ben in ieder geval blij! :df:

Jussi

Bericht door Jussi » 14 nov 2013, 22:20

Ik heb gemerkt dat de ophanging achteraan wat lawaai maakt. Vandaag dan maar het interieur eruit gesloopt en in de kofferbak gaan liggen om te horen waar het vandaan komt. Het gebeurt bij uitveren als je van een vluchtheuvel of in een put rijdt. Het klinkt een beetje als een klonk maar is niet constant aanwezig. Ik denk niet dat het van de top mount komt maar van de veer, al kan ik de top mount niet uitsluiten.

Kan iemand zien of dit juist is?
Afbeelding

De stelschroef is nu 7 slagen uitgedraaid maar de veer zit wel nog steeds los als de auto is opgekrikt. Kan het zijn dat die klappert omdat het gewicht even van die veer gaat bij het uitveren? Ik zou liefst nog lager gaan maar dan raakt de stelschroef de veer bijna helemaal niet meer. Volgens Frits van PSG is dat normaal maar dat zou misschien wel eens lawaai kunnen maken?

Verder heb ik de top mount ineen gezet zoals hij OEM in elkaar zit maar blijkbaar klopt dat niet? Ik hoor dat je enkel een rondel onder de top mount moet zetten en een schotel er boven. Kan iemand dat bevestigen?

GTRene

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Schroefset issue

Bericht door GTRene » 14 nov 2013, 23:04

Voor de APK mag de veer niet los zitten als bv beide wielen van de grond zijn...
dan moet je hem opdraaien emaar komt de auto wat meer omhoog...

wil je hem laag houden dan is de enige manier een kortere demper.

en ja als die laag is kan je idd wel eens een geluidje horen, de veer windingen zit vrij op elkaar en een paar windingen raken elkaar, vaak al zo als je met regelaar hebt, kijk maar eens (moeilijk te zien) als de auto gewoon stil staat en kijk eens naar de windingen, ben benieuwd.

die klonk kan idd ook van de demper topmount komen of bv bij het inveren die steller de onderkant? (maar lijkt me niet ) weet wel dat over het algemeen achter de veren wat zachter zijn om grip te behouden, maar zakt zo wel dieper in bv van de vluchtheuvel afkomende of bij forse accelleratie.

misschien moet kun je het anders doen zoals ik gedaan heb :hmmm: als het daar weg komt?

zie nu wel bij jou dat 2 windingen elkaar ook raken, zie al iets een slijtage streepje :)

Jussi

Bericht door Jussi » 14 nov 2013, 23:34

Windingen raken elkaar niet, René. Ik heb de wagen al op de platenbrug bekeken toen we nog een keertje de remmen waren aan het ontluchten.

Lijkt me toch sterk dat ik een kortere demper zou moeten nemen bij een schroefset waarvan de stelschroef überhaupt in het midden staat.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 nov 2013, 23:52

als de veer los blijft terwijl beide wielen van de grond zijn moet je idd kortere dempers nemen om dat op te lossen, ik heb ook erg lange dempers maar het kan net bij die van mij maar bv niet in de laagste stand.

daarvoor zijn er dempers die wat korter zijn, komt de kar meteen niet meer zo onbenullig ver uit de veren :D

hoe denk je trouwens dat die lichte schaving op jou veer is gekomen (iets rechts van die letters raakvlak? , die 2 windingen waar de letters op staan :D die raken elkaar bv met inveren en bij sommige auto's al als je stilstaat.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2013, 01:37

Veren mogen een beetje op elkaar liggen wanneer ze ingeveerd zijn toch:

"Some H&R springs are engineered with dead or inactive coils. These are the coils of the spring that are close together before installation and completely compressed when installed and loaded. Dead or inactive coils are required in some applications because when you increase spring rate in a lowering spring the spring may be shorter than the original. A shorter spring would be loose in the spring perch when the suspension is fully extended which can be extremely dangerous. Dead or inactive coils prevent the lowering spring from being loose in the perch by filling the extra space."

Maar misschien komt het omdat ik teveel plaatjes, rubbers en schotels tussen tussen de top mounts heb gemonteerd en waardoor de dempers nu eigenlijk te lang zijn. Zou dat een mogelijke verklaring zijn?

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 10:20

klopt, das ook geen probleem dat die 2 elkaar raken, die andere windingen zijn kleiner en vallen daar als het ware binnenin dus je houd wel de veerweg.

en nee dat komt niet door die extra schotels of plaatjes...neem aan dat je het zoiets als op de BMW plaatjes hebt gedaan? die topmount met pakking natuurlijk onder en eventueel een cabrio plaat en ring oid aan de bovenkant, die boutjes wat op de topmount zitten zijn niet erg lang dus daar zit het hem niet.

vaak (net als bij die KW setjes ala wat ik ook heb) zijn de dempers (stang) onnodig lang, bepaalde merken leveren korte dempers, hoeveel dat scheelt weet ik niet maar de originele dempers zijn onnodig lang achter, daar kan zeker 5cm vanaf wellicht nog wat meer :D

had wel eens gekeken en dacht, hm...afzagen en bv nieuw draad op tappen, maar dat kan niet als je de dempers in kan stellen via die bovenkant :duck:

scheelt wel dempers achter zijn niet zo duur, maja als je ze net nieuw hebt ga je niet zo switchen.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 10:36

vond dit net ergens>
After visiting Bilstein in Melbourne, their take on the difference between B6 and B8 is that the shock itself is identical, but with a shorter rod in the B8. This was designed to allow for use with lower (shorter) springs, without the spring popping out when the shock is fully extended
http://www.z3mcoupe.com/forum/showthrea ... 224&page=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2013, 12:29

GTRene schreef:klopt, das ook geen probleem dat die 2 elkaar raken, die andere windingen zijn kleiner en vallen daar als het ware binnenin dus je houd wel de veerweg.

en nee dat komt niet door die extra schotels of plaatjes...neem aan dat je het zoiets als op de BMW plaatjes hebt gedaan? die topmount met pakking natuurlijk onder en eventueel een cabrio plaat en ring oid aan de bovenkant, die boutjes wat op de topmount zitten zijn niet erg lang dus daar zit het hem niet.

vaak (net als bij die KW setjes ala wat ik ook heb) zijn de dempers (stang) onnodig lang, bepaalde merken leveren korte dempers, hoeveel dat scheelt weet ik niet maar de originele dempers zijn onnodig lang achter, daar kan zeker 5cm vanaf wellicht nog wat meer :D

had wel eens gekeken en dacht, hm...afzagen en bv nieuw draad op tappen, maar dat kan niet als je de dempers in kan stellen via die bovenkant :duck:

scheelt wel dempers achter zijn niet zo duur, maja als je ze net nieuw hebt ga je niet zo switchen.
Ik had de top mounts eerst gemonteerd met enkel een schotel eronder. Dan zat er nog 2,5 cm op de draad van de demperstang. Ik vermoedde dan dat dat niet zou kloppen dus ik heb alle schotels van een Z3M besteld en er naar mijn beste vermogen volgens het BMW-plaatje tussen gepropt. Dan had ik nog maar een halve centimeter draad op de demperstang. Ik heb dus eigenlijk mijn demperstang 1,5cm verlengd, niet?

En ik ga echt geen nieuwe achterdempers kopen van een ander merk. Die H&R dempers moeten maar gewoon werken. Ik wist wel dat Bilstein B8 korter was dan B6 met dezelfde eigenschappen. Ik verwachtte dat de H&R dempers hetzelfde zouden zijn als de B8's.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 13:14

ik begrijp het niet helemaal, althans kan het niet goed voor me zien hoe het dan zit.

bij de 2.8 coupe zit 16 en 8 er niet bij (16 is de versterkingsplaat voor de roadster)

bij de 3.2 coupe zit 16, 17, 8, 5 er niet bij

Afbeelding

2.8>
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... ing_strut/" onclick="window.open(this.href);return false;

3.2>
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... ing_strut/" onclick="window.open(this.href);return false;

na nr:9 komt de binnenkant carros, hoe heb jij het dan?

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2013, 13:24

Mijn demper zit nu als volgt ineen. Van boven naar beneden:

13
12
1
16
--------------- carrosserie
9
7
17
6
5 (eigen rondel van H&R)

En volgens mij moet het zijn:

13
12
1
16
--------------- carrosserie
9
7
5 (eigen rondel van H&R)

Nr.17 en en 6 er dus uit laten.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2013, 13:27

Je moet trouwens niet aan de 2.8 setup denken. Ik gebruik niks van die achterste setup en heb specifiek M-onderdelen gekocht om een nieuwe demper op te bouwen.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 13:55

dan lijkt het me idd wel goed ala OEM opgebouwd.

die 17 en 6 hebben weer een functie voor nr 3 en onderkant 7 dacht ik...
dat zal denk voor het bumpstop gedeelte zijn?

alhoewel dat bij de H&R demper wellicht wat anders zal zijn?

die zullen dan bovenin blijven zitten denk (weet niet meer hoe dat zat, te lang geleden)
in theorie zou je die idd kunnen weg laten, althans die nr: 6 das die dikke denk, die nr 17 zal een dunne plaat/ring zijn die de onderkant topmount stevig houd oid?

je kan zo te zien idd wel wat weg laten, zover in komt die wellicht niet en anders houd de veer/stop hem nog tegen denk :hmmm:
maja waarom heeft BMW die wel gedaan...wellicht zou die in theorie wel ver kunnen komen.
Laatst gewijzigd door GTRene op 15 nov 2013, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2013, 14:14

Ik bedenk me ook net dat ik nr. 3 tussen nr. 7 en nr.5 heb gestoken omdat ik niet wist waar die hoorde. Maar volgens mij hoort ie onder nr. 5 te komen.

Zoals ik al zei is nr. 5 en grote, platte rondel van H&R en kan die volgens mij perfect alleen de top mount dragen.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 14:20

nr 3 is een buffer en die hoort idd onderaan te glijden over de zuigerstang als het ware maar denk dat H&R een eigen heeft? zoniet dan moet nr 3 er idd tussen.

als nr 5 van H&R bovenaan blijft, althans waar de zuigerstang dik wordt en dus onderaan nr 7 komt lijkt het me voldoende draagvlak hebbende zoals jij omschrijft.

dan heb je zo te horen nog wat over om lager te gaan straks terwijl de veer net niet vrij/los komt :D

Plaats reactie