Beste DF'ers,
Ik ben bezig met mijn hoofdkoppelingscilinder te vervangen ( die bij de pedaal). Nu gingen we voor het ontluchten een BMW tool gebruiken maar nu blijkt die spoorloos te zijn. Nu vroeg ik me af of er nog een goede manier is om te ontluchten zonder speciaal gereedschap?
Mvg,
Hoofdkoppelingscilinder vervangen: hoe ontluchten?
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen: hoe ontluchten?
don't know, maar wellicht helpt onderstaande je wat als je in 'paniek' geraakt
de eerste keer dat ik remvloeistof wilde vervangen/verversen ook bij mijn kopelings ontluchter ging het niet zoals gepland
deed dat op dezelfde manier als in je uppie de rem olie verversen en dus flesje/slangetje/fietsbandventiel...
remmen rondom ging
dus op naar die koppelings ontluchter...zelfde manier, dus ik in auto en wil beginnen met pompen...plop...
huh...pedaal op de bodem en komt niet meer omhoog
dus ik WTF en nu...pedaal omhoog en omlaag niks geen druk...hm, weer onder de auto kijken en naar dat slangetje waar gewoon wat remolie door kwam en dacht, waarom lukt dat niet zo bij deze
dus maar dicht gedraaid die nippel en wat anders proberen. (paniek allom hier )
ik ben ja in mijn uppie en kan moeilijk anderen vragen dus wat anders proberen, het koppelingspedaal met de hand tig (misschien wel 10<>100x) op en neer bewegen (hele slagen) en op den duur, verrek hij bouwde weer druk op...en dat werd langzaam aan beter en beter en na testrit weer helemaal de oude
Ondertussen zo'n remolie vervanger gekocht welke op lucht werkt, niet op druk maar lucht door de beker zeg maar dus vacuum de olie eruit trekt (gaat langzaam)
anyway's onlangs was mijn auto weer aan de beurt na al die nwe remdelen en slangen e.d. dus dat ding proberen, ging wel leuk, dat ding had ik dus speciaal gekocht ook voor die rot koppelings nippel gedoe, dacht dat wil ik niet weer
anyway's...als laatste die koppelings nippel...hup eraan en gaan...zo, na een tijdje was dat ook ververst dus nippel weer dicht en in auto druk testen...
..................
plop
waaaaaaaaaaah grrrr
dat apparaat loste dus niks daarvan op en dus weer met de hand dat pedaal op en neer, dit maal duurde het zelfs langer voor die weer op druk kwam maar al met al wel weer gelukt op die manier
zit/werkt dus anders, wellicht met druk op het vul vaatje dat het wel lukt? don't know.

de eerste keer dat ik remvloeistof wilde vervangen/verversen ook bij mijn kopelings ontluchter ging het niet zoals gepland

deed dat op dezelfde manier als in je uppie de rem olie verversen en dus flesje/slangetje/fietsbandventiel...
remmen rondom ging

dus op naar die koppelings ontluchter...zelfde manier, dus ik in auto en wil beginnen met pompen...plop...
huh...pedaal op de bodem en komt niet meer omhoog

dus ik WTF en nu...pedaal omhoog en omlaag niks geen druk...hm, weer onder de auto kijken en naar dat slangetje waar gewoon wat remolie door kwam en dacht, waarom lukt dat niet zo bij deze

dus maar dicht gedraaid die nippel en wat anders proberen. (paniek allom hier )
ik ben ja in mijn uppie en kan moeilijk anderen vragen dus wat anders proberen, het koppelingspedaal met de hand tig (misschien wel 10<>100x) op en neer bewegen (hele slagen) en op den duur, verrek hij bouwde weer druk op...en dat werd langzaam aan beter en beter en na testrit weer helemaal de oude

Ondertussen zo'n remolie vervanger gekocht welke op lucht werkt, niet op druk maar lucht door de beker zeg maar dus vacuum de olie eruit trekt (gaat langzaam)
anyway's onlangs was mijn auto weer aan de beurt na al die nwe remdelen en slangen e.d. dus dat ding proberen, ging wel leuk, dat ding had ik dus speciaal gekocht ook voor die rot koppelings nippel gedoe, dacht dat wil ik niet weer

anyway's...als laatste die koppelings nippel...hup eraan en gaan...zo, na een tijdje was dat ook ververst dus nippel weer dicht en in auto druk testen...
..................
plop


dat apparaat loste dus niks daarvan op en dus weer met de hand dat pedaal op en neer, dit maal duurde het zelfs langer voor die weer op druk kwam maar al met al wel weer gelukt op die manier

zit/werkt dus anders, wellicht met druk op het vul vaatje dat het wel lukt? don't know.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen: hoe ontluchten?
Hahaha, goed verhaal René.
Ik ken dat paniekerig gevoel maar al te goed. Gelukkig doe ik bijna alle klussen met mijn beste maat die ex-BMW en nu Jag/Land Rover mecanieker is. Die loodst me altijd wel door het moeilijk vaarwater. Maar hij heeft alleen ervaring met het ontluchten van een hoofdkoppelingscilinder met behulp van zulke tool. Vandaar dat ik de vraag hier lanceer.
De achterste remleidingen zijn ook vervangen dus ik zal wel geen druk kunnen opbouwen via de rempedaal.

De achterste remleidingen zijn ook vervangen dus ik zal wel geen druk kunnen opbouwen via de rempedaal.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen: hoe ontluchten?
dat scheelt wel zo'n handige maat er bij
bedoelde druk op het remvloeistof vaatje, maar daar heb ik geen ervaring mee.
je remmen kan je bv zo weer op druk krijgen in je uppie...gewoon elke hoek van de wagen rond (geloof achter beginnen het beste?) en dan per kant de remnippel open zetten en net zo lang tot er geen lucht meer uit komt maar alleen remvloeistof, dan op naar de volgende zelfde verhaal, dit kan dus vaak ook zonder er druk op te zetten via iemand in de wagen.
gaat wel iets langzamer maar best relaxed
en daarna kun je chekken of het werkt.

bedoelde druk op het remvloeistof vaatje, maar daar heb ik geen ervaring mee.
je remmen kan je bv zo weer op druk krijgen in je uppie...gewoon elke hoek van de wagen rond (geloof achter beginnen het beste?) en dan per kant de remnippel open zetten en net zo lang tot er geen lucht meer uit komt maar alleen remvloeistof, dan op naar de volgende zelfde verhaal, dit kan dus vaak ook zonder er druk op te zetten via iemand in de wagen.
gaat wel iets langzamer maar best relaxed

-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Hoofdkoppelingscilinder vervangen: hoe ontluchten?
Het mooiste en makkelijkste werkt van onder naar boven ontluchten.
bijv. een grote spuitvullen met remolie en via de ontluchtingsnippel omhoog drukken, werkt beter als met een tool op het reservoir.
zo`, kleinolie kannetje vullen met remolie en daar een slang op aansluiten werkt ook perfect.
anders kan het altijd nog door reservoir af te vullen en dan nippel los draaien,gaat vanzelf lekken. dicht draaien een paar keer pompen, evt. met de hand terug draaien dan nippel weer los etc. etc. met zijn tweeen werkt dit het makkelijkste maar kan echt lang duren. bovenste oplossing werkt het beste en snelste.
bijv. een grote spuitvullen met remolie en via de ontluchtingsnippel omhoog drukken, werkt beter als met een tool op het reservoir.
zo`, kleinolie kannetje vullen met remolie en daar een slang op aansluiten werkt ook perfect.
anders kan het altijd nog door reservoir af te vullen en dan nippel los draaien,gaat vanzelf lekken. dicht draaien een paar keer pompen, evt. met de hand terug draaien dan nippel weer los etc. etc. met zijn tweeen werkt dit het makkelijkste maar kan echt lang duren. bovenste oplossing werkt het beste en snelste.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten