Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Justusvdg
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Justusvdg » 05 nov 2017, 09:19

Will F. schreef:
04 nov 2017, 23:01
of die vd jaren er tussenin. tenminste zo was het tot voor kort.
Ja zo is het nog steeds.
Zijn verschillende aanbieders die automatisch het juiste jaar voor je selecteren.

Dickh.
Berichten: 1466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i H6, S211, F150 5.0
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Dickh. » 05 nov 2017, 10:52

Rickkk schreef:
02 nov 2017, 16:01
Petje af voor iedereen die het volledige legaal is gelukt om de auto zelf naar Nederland te rijden :clap:
Ik kon er nooit echt goed wijs uit worden wat nu wel en niet mocht.. Oprijwagen of aanhanger is naar mijn mening veel eenvoudiger.
Geen probleem hoor. Gewoon je buitenlandse kenteken even aangeven op de site van de belastingdienst. Ben een keer door de douane aan de kant gezet met een T5 Multivan op Duits Kurzkenzeichen. Antwoord van de heren was dat ze eindelijk iemand aan de kant hadden die het wel voor elkaar had.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 1673
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 05 nov 2017, 13:13

Justusvdg schreef:
05 nov 2017, 09:19
Will F. schreef:
04 nov 2017, 23:01
of die vd jaren er tussenin. tenminste zo was het tot voor kort.
Ja zo is het nog steeds.
Zijn verschillende aanbieders die automatisch het juiste jaar voor je selecteren.
Ik ken eigenlijk alleen autotelex.

Justusvdg
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Justusvdg » 05 nov 2017, 13:57

Je hebt bv ook nog Xray en nog een stuk of 4. Ieder heeft zo z'n eigen sterke en zwakke punten. Xray is vooral sterk bij erg jonge auto's en Autotelex vanaf een jaar of 5 oud.

Rickkk
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:53

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Rickkk » 05 nov 2017, 14:09

Dickh. schreef:
05 nov 2017, 10:52
Geen probleem hoor. Gewoon je buitenlandse kenteken even aangeven op de site van de belastingdienst. Ben een keer door de douane aan de kant gezet met een T5 Multivan op Duits Kurzkenzeichen. Antwoord van de heren was dat ze eindelijk iemand aan de kant hadden die het wel voor elkaar had.
Ah netjes. Maar afgaande op hun opmerking denken de meeste mensen er dus anders over :wink: Of het is laksheid, dat kan natuurlijk ook. Ik ben vanuit de UK ook wel eens teruggereden met enkel verzekering op chassisnummer. Echter mag je vanuit de UK de platen houden dus valt het minder op.

Overigens, die tijdelijke vrijstelling van bpm (die aangifte bij de belastingdienst), dat is twee weken, maar mijn laatste afspraak bij het rdw kon op zijn drie weken later dan het moment waarop ik de afspraak maakte. Is dat nog een probleem? Of zolang de auto niet op de weg komt heb je daar dan geen last van?

Dickh.
Berichten: 1466
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i H6, S211, F150 5.0
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Dickh. » 05 nov 2017, 14:56

Dan kun je er 2 weken mee rijden en moet je je voor je bezoek aan de RDW zo'n mooi gratis ééndagskenteken aanvragen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 05 nov 2017, 16:29

Klopt, dus je de laatste week niet op de openbare weg vertonen ivm belastingplicht.

Rickkk
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:53

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Rickkk » 05 nov 2017, 19:31

Ah duidelijk! Toch opeens niet zo ingewikkeld meer inderdaad, thanks!

gijsg03
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017, 09:46
Auto: BMW 320i Touring

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door gijsg03 » 14 nov 2017, 14:33

Het zal vast elders benoemd zijn, maar hieronder mijn stappenoverzicht. Hierin staat ook wat er in sommige gevallen wel...en in sommige gevallen niet mag.

Auto importeren Duitsland

1. AUTO INSPECTEREN
Controleer de auto op zoveel mogelijk aspecten. Het beste is natuurlijk om vooraf op internet te zoeken naar bekende problemen van het betreffende merk en model.

2. CONTROLEER DE BENODIGDE VERPLICHTE PAPIEREN
a. Zulassungsbescheinigung teil 1 (fahrzeugschein)
Dit is deel 1 van de Duitse autopapieren. Hierop zijn de meeste voertuiggegevens te vinden. Denk hierbij aan het chassisnummer (Fahrgestellnummer), merk, type, motorvermogen, gewicht en CO2 uitstoot. De gecombineerde CO2 uitstoot is van invloed op de BPM berekening, dus controleer deze. Controleer ook of het chassisnummer klopt.

b. Zulassungsbescheinigung teil 2 (fahrzeugbrief)
Hoewel we in Nederland de Duitse autopapieren samen vaak fahrzeugbrief noemen heet alleen deel 2 echt zo. Deze brief heeft het formaat van een A4-tje. Op deze brief vinden we de onder andere de gegevens van tenaamstelling. Ook vinden we op deel 2 een deel van de voertuiggegevens, maar wel beknopter als op deel 1. Controleer of de verkoper van de auto ook wel de eigenaar is! En klopt ook dit chassisnummer met deel 1 en de auto?

c. Certificaat Van Overeenkomst
Het CVO is een officieel document en wordt afgegeven door de fabrikant.

Het CVO kan je zien als geboortebewijs van de auto. Zo bevat het alle relevante voertuiggegevens en alle gegevens van de Europese goedkeuring. Met dit document kun je dus aantonen dat de auto aan alle gestelde Europese eisen voldoet.

Bij het importeren neemt het RDW belangrijke zaken die op de kentekenpapieren ontbreken over van het CVO. Dit zijn bijvoorbeeld het gewicht, de wielbasis, trekgewichten, CO2 uitstoot, enz.

In Duitsland noemen ze het CVO:
- EWG (Übereinstimmingsbescheinigung)
- COC (Certificate Of Conformity)

Het CVO is niet altijd nodig. Op basis van het chassisnummer of nog liever een kopie van deel 1 kunnen ze dit voor je nakijken. Is het CVO wel nodig, dan is deze vrijwel altijd op te vragen via de Nederlands importeur.

3. AAN TE BEVELEN EXTRA PAPIEREN
a. Duitse APK papieren (TÜV of HU/AU keuring)
De Duitse APK is een stuk strenger dan de Nederlandse. Zo heb je gelijk een stukje zekerheid over de technische staat van de auto. De Duitse keuring heeft een geldigheid van 2 jaar. Bij invoering van de auto kan je deze Duitse keuringspapieren laten overnemen. Zorg wel dat je het origineel krijgt en geen kopie. Een kopie is niet voldoende. Deze keuring wordt uitgevoerd bij de TÜV, DEKRA, KÜS of GTU.

b. Koopovereenkomst
Koop je een auto bij een autobedrijf, dan is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je een koopovereenkomst tekent. Onderteken niets zonder de koopovereenkomst goed door te nemen en ontbrekende zaken eventueel aan te vullen.

Een deugdelijke koopovereenkomst bevat de volgende punten:
- Gegevens verkopende partij
- Gegevens koper
- Autogegevens inclusief chassisnummer
- Is de auto schadevrij
- Welke vorm van garantie is er?
- Kilometerstand
- Eventuele gebreken
- Overeengekomen prijs
c. Factuur
Deze wil je natuurlijk altijd bij de auto hebben. Al was het alleen maar voor je eigen administratie of latere verkoop. Laat op deze factuur noteren dat de auto unfallfrei is.

d. Frequently Asked Questions (FAQ)

Hoe schrijf ik een auto over in Duitsland?
Dit kan je laten doen bij het dichtstbijzijnde ‘Strasssenverkehrsamt’. Dit is overigens niet verplicht. Is het ‘Strassenverkehrsamt’ gesloten, dan kan je achteraf ook een kopie van het Nederlandse kenteken en de door het RDW afgestempelde Duitste papieren toesturen.
De Nederlands koper heeft er overigens geen last van als de verkoper de auto niet afmeldt. Voor zijn eigen gemak kan hij het beter wel doen.

Er staat geen CO2 uitstoot aangegeven op deel 1. Wat nu?
Is de auto van vòòr 2007, dan is dat geen probleem. Is er een CVO, dan staat dat daarop vermeld. Is deze ook niet aanwezig, dan is het verstandig deze eerst op te vragen bij de importeur. Als het niet op deel 1 staat en geen CVO aanwezig is, dan gaat de RDW deze berekenen middels een formule. Deze formule is nooit in het voordeel van diegene die de auto importeert.

4. EENDAGSKENTEKEN DUITSLAND AANVRAGEN
Dit zgn. Kurzzeitkennzeichen is aan te vragen via het postkantoor of een garagebedrijf in Duitsland. Veelal zal er door de garage gevraagd worden om een zgn. ausfuhrkennzeichen met verzekering voor je aan te vragen.

5. VERZEKERING DUITSLAND AANVRAGEN
Om met de auto vanuit Duitsland naar de Nederlandse grens te rijden moet voor één dag een Duitse verzekering afgesloten worden. Zie ook stap 4.

6. IN NEDERLAND RIJDEN
Nu komt het mooie van het verhaal. Na de grens mag je alleen met een ééndagskenteken rijden als je rechtstreeks naar het RDW keuringstation rijdt. Met geen enkele andere reden mag je met deze platen rijden op de Nederlandse autoweg! De keuring bij de RDW kan zonder afspraak van 8:00 tot 12:00 uur ‘s morgens. Op alle andere tijden moet je een afsraak maken. Bij sommige keuringsstations kan dit wel een paar weken duren, maar er is altijd wel één waar je binnen een paar dagen terecht kan. Of gewoon zorgen dat je er voor 12:00 uur bent. Als je het online regelt, dan krijg je binnen een paar minuten het ééndagskenteken in je mailbox. Het is toegestaan om het kenteken met watervaste stift op een stuk karton te schrijven. Plak het met wat doorzichtig tape af en bevestig deze op de auto. Je hoeft ze dus niet te laten drukken bij een erkend bedrijf.
Maar wat nu als dit allemaal lastig te plannen is? Je weet bijvoorbeeld nog niet zeker of je de auto gaat kopen. Geen paniek. Je kan bij de Belastingdienst online een formulier invullen. Dit formulier geeft je toestemming om maximaal 14 dagen per jaar in een auto te rijden met een tijdelijke buitenlandse kentekenplaat. Het snelste is dus om ter plaatse in Duitsland een ausfuhrkennzeichen met verzekering aan te schaffen (kan per direct en kost iets meer dan 100 euro), het formulier van de Belastingdienst in te vullen (zorg dat je een mogelijkheid hebt om te printen) en naar huis te rijden. Klik voor het formulier op deze link:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik.

Mocht de link niet meer werken ga dan naar de site van de Belastingdienst en zoek op “kortstondig gebruik”. Dit formulier stuur je na het invullen van een aantal vragen digitaal op naar de Belastingdienst. Ditzelfde formulier moet je dus geprint in de auto meenemen.

Let op: De verzekering is altijd WA, nooit all-risk. Hiervoor moet de auto een geldig Nederlands kenteken hebben.

7. AUTO LATEN KEUREN BIJ DE RDW
De laaste stappen zijn het minst lastig. Als je (volgens het formulier van de Belastingdienst) nog mag rijden op het buitenlandskenteken, dan kan je met dat kenteken naar het RDW station rijden (afspraak maken of voor 12:00 uur er zijn). Als dat niet meer mag, dan moet je een ééndagskenteken aanvragen bij de RDW. Vergeet hierbij niet om een ééndagsverzekering af te sluiten!!! En weet dus ook dat deze alleen WA dekt. Het aanvragen duurt een paar minuten. Het kenteken mag je zelf maken op karton. Zie ook punt 6.

8. BPM AFDRAGEN
Al bij het maken van een afspraak bij de RDW wordt gevraagd of de auto al voorzien is van een Nederlands kenteken. Dat is een import auto niet, dus daarmee wordt gelijk de auto op waarde bepaald door de RDW. Deze waarde wordt door de RDW doorgegeven aan de Belastingdienst, waarna zij het bedrag bepalen van de BPM. Zonder afspraak (voor 12:00) wordt deze waardebepaling ook gedaan hoor. Hier krijg je electronisch een aanslag van, welke je aan de Belastingdienst moet betalen. Je kan een indicatie opvragen van de BPM door de juiste gegevens in te voeren op de calculator van Autoweek. Zie de link:

https://www.autoweek.nl/bpmcalculator


9. KENTEKEN AANVRAGEN
Na keuring en waardebepaling rijdt je met het ééndagskenteken terug naar huis. De papieren e.d. worden per post naar je huisadres opgestuurd. Met deze papieren kan naar een erkend bedrijf om de kentekenplaten te laten drukken. Kies er één uit bij jou in de buurt:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... anten.aspx


VEEL RIJPLEZIER ! ! !

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 1822
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door HJ2 » 14 nov 2017, 16:51

:beer: Mooie bijdrage!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6349
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 nov 2017, 20:18

Doet de RDW tegenwoordig de waardebepaling voor de BPM? Dus dat kan/mag je niet zelf meer doen met bijv Autotelex?

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1233
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Locatie: Leiden

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door maarten22 » 14 nov 2017, 23:04

Nee

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25569
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 15 nov 2017, 02:27

Dus dat "ingewikkelde" formulier kun je weglaten? Keuren en klaar, BPM krijg je vanzelf de rekening van?

Justusvdg
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Justusvdg » 15 nov 2017, 08:31

Nee.
Na keuring krijg je van RDW een bpm aangifte formulier. Hier staan de basic technische specificaties van de auto op.
Dit formulier moet je, samen met een bpm aangifte van bv Autotelex, in die grote envelop stoppen en dan is het meestal 2 dagen wachten op de mail met het verzoek de bpm te betalen...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6349
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 nov 2017, 08:43

Ow....zo. Dat is al een tijdje idd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25569
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 15 nov 2017, 09:24

Idd, was in 2015 bij mijn toen ingevoerde auto al zo.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 15 nov 2017, 09:25

Kan ik inderdaad beamen met mijn net ingevoerde auto.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6349
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 nov 2017, 09:48

Ik ga denk binnenkort het traject maar weer eens doorlopen. Wil wat anders voor de misses aanschaffen.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door D20VT » 15 nov 2017, 18:35

Ik heb de laatste keer op voorhand een tegenbewijs taxatie laten maken. De totale papierwinkel in orde laten maken voor € 150,- ex btw
Die samen met de keuringspapieren in de grote envelop in de bus bij de rdw gedaan binnen 2 dagen de mail met bpm binnen.
Betaald en binnen 1 week kenteken binnen
Uiteindelijk bijna €750,- bpm bespaard via deze weg

Rijden naar de rdw ook op een gratis 1 dags kenteken via de rdw aangevraagd

Tussenpersoon regelde voor die ene dag ook nog gratis dekking op het 1 dagskenteken

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 1673
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 15 nov 2017, 19:46

Klinkt goed. Wie deed die tegenbewijs aangifte voor je, bbpartners? Ging het om n relatief jonge auto?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6349
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 nov 2017, 20:23

Auto die ik op het oog heb heeft nog maar 340,- BPM. Zal niet veel vanaf gaan denk :mrgreen:

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door D20VT » 15 nov 2017, 21:52

Geb mijn bpm taxatie laten doen door Johan bol van bol expertise

Auto van 2009 schadevrij ging van €845,- Naar € 85,- bpm 😜 alleen op basis van tegenbewijs taxatie
Laatst gewijzigd door D20VT op 15 nov 2017, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 1673
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Will F. » 15 nov 2017, 22:07

dank voor de tip.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 6863
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 16 nov 2017, 13:18

Martin van der Zwaard schreef:
15 nov 2017, 20:23
Auto die ik op het oog heb heeft nog maar 340,- BPM. Zal niet veel vanaf gaan denk :mrgreen:
Ik zie het al...wederom NIET de buren de ogen uitsteken. :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6349
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 nov 2017, 16:23

De buren hebben een 107.....dus dat lukt al vrij snel hoor :lol:
Maar een Polo van 2010/2011 heeft al bijna geen BPM meer erop zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sander-E46 en 15 gasten