Opbouw BMW e46 M3 tracktool
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4534
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Wow, goed bezig. Inderdaad wat een draden zeg..
Velocity stacks, is dat niet hetzelfde principe als ITB's maar dan zonder gasklephuizen?
Velocity stacks, is dat niet hetzelfde principe als ITB's maar dan zonder gasklephuizen?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Dit zijn velocity stacks voor een e46 m3:
https://www.psdesignsglobal.com/_shop/e ... onversion/
De "trumpets" die dit bedrijf er voor gebruikt schijnen ook gewoon uit het standaard luchtfilterhuis van een m3 te komen. Is allemaal vrij simpel te maken. Bij deze set zit ook een carbon hitteschild, om de filters af te schermen. Op de afbeeldingen in de link zitten er geen filters over heen, maar je gebruikt dus 6 losse luchtfilters.
Bij een dergelijke set is het wel van belang dat er voldoende koude lucht onder de kap wordt aangevoerd. Maar aangezien ik met een GTR motorkap (zitten roosters in), ga rijden en de voor bumper wordt aangepast voor extra luchttoevoer, moet dat wel goed komen.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Weer even een kleine update.
Deze week een "purple tag" quick rack stuurhuis gemonteerd. Dit type stuurhuis zit standaard onder de bmw e46 compact en 330i. Is een stukje korter dan het normale e46 m3 stuurhuis. Ook dan het stuurhuis van een CLS, die zit er een beetje tussen in. Gelijk verse spoorstangen (binnenste en buitenste) gemonteerd van Lemförder, origineel bmw dus. Ik denk dat voor ik met de auto ga rijden, het stuurhuis preventief nog even laat reviseren.
Remmen gedemonteerd, komen er ook niet weer onder. Heb ik al wat anders voor liggen.
Ook de laatste lijmresten van de bitumen verwijderd. Alleen op de plekken waar de bitumen op de kit zaten gelijmd, is nog niet alles weg. Moet nog even kijken wat ik daar precies mee ga doen, misschien de kit ook verwijderen en dan door lassen?
Auto staat nu weer op z'n wielen. Komende week gaat hij de brug op en ga ik de tank en nog wat kleine dingen demonteren. Verder wil al het overbodige metaal er aan de binnenzijde uit slijpen. En dan kan de auto de week erop naar de kooi bouwer.
Deze week een "purple tag" quick rack stuurhuis gemonteerd. Dit type stuurhuis zit standaard onder de bmw e46 compact en 330i. Is een stukje korter dan het normale e46 m3 stuurhuis. Ook dan het stuurhuis van een CLS, die zit er een beetje tussen in. Gelijk verse spoorstangen (binnenste en buitenste) gemonteerd van Lemförder, origineel bmw dus. Ik denk dat voor ik met de auto ga rijden, het stuurhuis preventief nog even laat reviseren.
Remmen gedemonteerd, komen er ook niet weer onder. Heb ik al wat anders voor liggen.
Ook de laatste lijmresten van de bitumen verwijderd. Alleen op de plekken waar de bitumen op de kit zaten gelijmd, is nog niet alles weg. Moet nog even kijken wat ik daar precies mee ga doen, misschien de kit ook verwijderen en dan door lassen?
Auto staat nu weer op z'n wielen. Komende week gaat hij de brug op en ga ik de tank en nog wat kleine dingen demonteren. Verder wil al het overbodige metaal er aan de binnenzijde uit slijpen. En dan kan de auto de week erop naar de kooi bouwer.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Weer lekker bezig en erg fijn dat je dit in zo’n eigen ruimte allemaal kan doen. Jaloers
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Denk dat de kooienbouwer zelden zulke nette geprepareerde interieurs krijgt.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Mooi project deze M3 en geen half werk
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4534
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Goed bezig wederom. Naderhand de auto ook nog resprayen?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Heel erg mooie ombouw wordt dit zeg
Bijzonder eigenlijk dat in de compact en de 330i dan een korter stuurhuis zit dan een M3 standaard, wat zou daar de reden van zijn?
Bijzonder eigenlijk dat in de compact en de 330i dan een korter stuurhuis zit dan een M3 standaard, wat zou daar de reden van zijn?
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
- Auto: Trabant
- Locatie: Oss
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Wie gaat de kooi bouwen?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ben ik zelf ook heel erg blij mijVanreijmersdal schreef: ↑01 aug 2020, 21:03 Weer lekker bezig en erg fijn dat je dit in zo’n eigen ruimte allemaal kan doen. Jaloers
Er moet een nette kooi in, dus ook maar netjes aanleveren toch
Bedankt!
Binnenzijde wordt gespoten, buitenkant gespoten of gewrapt.
Ik heb zelf ook geen idee waarom daar voor gekozen is...Martijn_bmw schreef: ↑02 aug 2020, 08:50 Heel erg mooie ombouw wordt dit zeg
Bijzonder eigenlijk dat in de compact en de 330i dan een korter stuurhuis zit dan een M3 standaard, wat zou daar de reden van zijn?
Gerwin Biesheuvel gaat de kooi er in lassen.
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
- Auto: Trabant
- Locatie: Oss
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
OW mooie kooi van gezien vorige week!
Weekje is die klaar
Weekje is die klaar
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
geen half werk zeg, doe je netjes. erg fijne werkplaats trouwens ook zo te zien!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Gaaf! Wat voor remmen gaan het worden?
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Biesheuvel is idd het juiste adres voor een kooi naar wens
Onze kooi is ook door Biesheuvel gemaakt en is dan ook gelijk FIA gecertificeerd
Onze kooi is ook door Biesheuvel gemaakt en is dan ook gelijk FIA gecertificeerd
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Er komt zowel voor als achter een big brake kit van AP onder. Voor 6 zuiger en achter 4.
Dat idee had ik ook, vandaar de keuze. Wordt ook een FIA kooi inderdaad. Goed om te horen dat iedereen zo tevreden is over Biesheuvel.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Weer een kleine update. Afgelopen week de tank onder de auto vandaan gehaald en begonnen met het leeg slijpen van de auto. Ik wilde de auto voor die naar de kooi bouwer zou gaan, eigenlijk al helemaal glad maken van binnen. Maar door het warme weer had ik daar niet echt zin in en was druk met barbecueën, zwemmen en andere familie/vrienden dingen zeg maar.
Tank er onder vandaan halen.
De auto dus alleen maar "grof" leeg geslepen om ruimte te maken voor de kooi en het inbouwen te vergemakkelijken.
Er kwam toch best al wat uit.
Eind resultaat.
Later zal de auto verder worden leeg gehaald, zullen alle gaten dicht worden gelast en alles vlak worden geslepen
Ik heb mijn oude dak die ik er uit had geboord, al weg gegooid. En ook de donor auto is al weg. Maar Gerwin Biesheuvel gaf aan dat hij eigenlijk wel een dak nodig heeft om te kijken tot hoe ver hij precies kan gaan met de kooi. Hij laat bij het bouwen van de kooi maar een paar millimeter ruimte tussen de buizen en het dak. Omdat ik ook nog geen carbon dak besteld had, maar even naar een plaatselijke sloper gereden en daar een dak uit een coupe gezaagd. Zodat die kan worden gebruikt voor de maatvoering.
En gisteren de auto inclusief een losse dak plaat bij Biesheuvel afgeleverd.
Tank er onder vandaan halen.
De auto dus alleen maar "grof" leeg geslepen om ruimte te maken voor de kooi en het inbouwen te vergemakkelijken.
Er kwam toch best al wat uit.
Eind resultaat.
Later zal de auto verder worden leeg gehaald, zullen alle gaten dicht worden gelast en alles vlak worden geslepen
Ik heb mijn oude dak die ik er uit had geboord, al weg gegooid. En ook de donor auto is al weg. Maar Gerwin Biesheuvel gaf aan dat hij eigenlijk wel een dak nodig heeft om te kijken tot hoe ver hij precies kan gaan met de kooi. Hij laat bij het bouwen van de kooi maar een paar millimeter ruimte tussen de buizen en het dak. Omdat ik ook nog geen carbon dak besteld had, maar even naar een plaatselijke sloper gereden en daar een dak uit een coupe gezaagd. Zodat die kan worden gebruikt voor de maatvoering.
En gisteren de auto inclusief een losse dak plaat bij Biesheuvel afgeleverd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Je pakt het echt mooi en precies aan zeg! En leuk zo te volgen
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Weer lekker bezig. Dat tussenschot heb ik er nog in zitten. Wat doet dat op de weegschaal qua gewicht?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Vindt het zelf ook altijd erg leuk om dergelijke topics te lezen, dus heb me voorgenomen om alles van het begin af aan een beetje bij te houden in een topic.Martijn_bmw schreef: ↑13 aug 2020, 21:30 Je pakt het echt mooi en precies aan zeg! En leuk zo te volgen
Het blijft allemaal redelijk dun blik, dus zijn geen gigantische besparingen. Maar alle beetjes helpen Ik zal het schot even wegen en dan laat ik het je weten.Vanreijmersdal schreef: ↑13 aug 2020, 21:43 Weer lekker bezig. Dat tussenschot heb ik er nog in zitten. Wat doet dat op de weegschaal qua gewicht?
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ben ik ook nieuwsgierig naar!Vanreijmersdal schreef: ↑13 aug 2020, 21:43 Weer lekker bezig. Dat tussenschot heb ik er nog in zitten. Wat doet dat op de weegschaal qua gewicht?
Lekker leeg zo! Mocht je dingen tegen komen, plaats gerust tips bij mijn topic. Beter goed gejat dan slecht bedacht
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Die velocity stacks daar kan je beter met een boog omheen lopen. Geeft een hoop gehannes met tuning en qua geluid zijn ze er op veel circuits niet zo blij mee.
De standaard S54 airbox flowt in principe genoeg voor bijna 400 PK.
1. Uitlaatsysteem
2. Nokkenassen CSL / Shrick.
3. Als laatste inlaat.
Met een GTR kap heb je trouwens juist minder performance uit je velocity stacks. Het hele punt van die GTR vents is de lucht onder je motorkap wegventileren. Daarmee verlaag je ook de luchtdruk onder de kap. Dus minder lucht in je velocity stacks. Het hele punt achter een standaard of CSL airbox is dat ze een ram air duct voor de filterbox hebben en je dus iets overdruk in de box hebt.
Mijne doet met enkel een open uitlaatsysteem al 370 PK en dan was de mapper ook nog een prutser, dus dat kan nog wel wat hoger
De standaard S54 airbox flowt in principe genoeg voor bijna 400 PK.
1. Uitlaatsysteem
2. Nokkenassen CSL / Shrick.
3. Als laatste inlaat.
Met een GTR kap heb je trouwens juist minder performance uit je velocity stacks. Het hele punt van die GTR vents is de lucht onder je motorkap wegventileren. Daarmee verlaag je ook de luchtdruk onder de kap. Dus minder lucht in je velocity stacks. Het hele punt achter een standaard of CSL airbox is dat ze een ram air duct voor de filterbox hebben en je dus iets overdruk in de box hebt.
Mijne doet met enkel een open uitlaatsysteem al 370 PK en dan was de mapper ook nog een prutser, dus dat kan nog wel wat hoger
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Wat voor uitlaat brengt vermogen Bert?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Gewoon een open systeem met X pipe brengt al een hoop.
Ik heb op mijn E36 standaard spruitstukken, Supersprint middensectie (katloos) en standaard einddemper. Als je een volledig SS systeem neemt dan kom je nog wel wat hoger. Maar de spruitstukken van een EU S54 zijn al behoorlijk van zichzelf dus zo veel doet dat nu ook weer niet. Middensectie / X-pipe daar zit de meeste winst denk ik.
Ik heb op mijn E36 standaard spruitstukken, Supersprint middensectie (katloos) en standaard einddemper. Als je een volledig SS systeem neemt dan kom je nog wel wat hoger. Maar de spruitstukken van een EU S54 zijn al behoorlijk van zichzelf dus zo veel doet dat nu ook weer niet. Middensectie / X-pipe daar zit de meeste winst denk ik.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik wist niet dat velocity stacks problemen opleveren met het mappen. Wel dat de inlaat niet zoveel doet qua vermogen, inlaat doe ik echt voor het geluid. Aanzuig geluid van de S54 altijd al geweldig gevonden. Wat extra pk's zijn natuurlijk ook altijd welkom.Bert ///M3 schreef: ↑13 aug 2020, 23:17 Die velocity stacks daar kan je beter met een boog omheen lopen. Geeft een hoop gehannes met tuning en qua geluid zijn ze er op veel circuits niet zo blij mee.
De standaard S54 airbox flowt in principe genoeg voor bijna 400 PK.
1. Uitlaatsysteem
2. Nokkenassen CSL / Shrick.
3. Als laatste inlaat.
Met een GTR kap heb je trouwens juist minder performance uit je velocity stacks. Het hele punt van die GTR vents is de lucht onder je motorkap wegventileren. Daarmee verlaag je ook de luchtdruk onder de kap. Dus minder lucht in je velocity stacks. Het hele punt achter een standaard of CSL airbox is dat ze een ram air duct voor de filterbox hebben en je dus iets overdruk in de box hebt.
Mijne doet met enkel een open uitlaatsysteem al 370 PK en dan was de mapper ook nog een prutser, dus dat kan nog wel wat hoger
Het doel is niet om de motor tot het uiterste uit te persen. Nokkenassen leveren wel een leuke winst op, maar als je kijkt naar de kosten die daar bij komen kijken is dit niet interessant voor mij. Zoals jij ook al aan geeft, wil ik de uitlaat lijn optimaliseren omdat dit het meeste oplevert. En dit dan doen in combinatie met een andere inlaat en software.
Ik heb in Nederland alleen nog geen tuner kunnen vinden die veel ervaring heeft met het afstellen van S54 motoren. Waar zou jij heen gaan? Op dit moment is het idee om de auto op afstand te laten mappen door iemand in Engeland. Maar ik heb de tijd nog wel even voor het zo ver is...