Dat is inderdaad ook iets om mee te nemen in de overweging. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Het oog wil ook wat natuurlijk Ik heb ook wel wat ideeën om de boel koel te houden.
Opbouw BMW e46 M3 tracktool
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Afgelopen week het onderstel verder uit elkaar gehaald. Zo kwam alles er onder weg...
Alles grotendeels gedemonteerd.
Begonnen met het verwijderen van alle rubbers en lagers van het onderstel.
Ben nog niet klaar met het verwijderen, nog wat handige tools besteld
Alles grotendeels gedemonteerd.
Begonnen met het verwijderen van alle rubbers en lagers van het onderstel.
Ben nog niet klaar met het verwijderen, nog wat handige tools besteld
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Altijd fijn klusje die subframe bussen. Ik zie dat jij ook wat warmte middelen toegepast hebt.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Nu je alles los hebt, herbruikbaar je dan BV de voorste draagarmen of klap je er nieuwe op?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ja, de subframe rubbers gingen er een stuk makkelijker uit nadat ze waren warm gestookt. Ook bij vast zittende bouten gebruikt, werkt echt ideaal.Vanreijmersdal schreef: ↑10 nov 2020, 08:19 Altijd fijn klusje die subframe bussen. Ik zie dat jij ook wat warmte middelen toegepast hebt.
Alles wordt vervangen, veelal aftermarket onderdelen. De voorste draagarmen worden voor originele vervangen, maar dan met andere "oortjes". De bussen voor het subframe en diff worden vervangen voor aluminium exemplaren, dus zonder iets van rubber er in. Verder overal unibal verbindingen.Vanreijmersdal schreef: ↑10 nov 2020, 08:20 Nu je alles los hebt, herbruikbaar je dan BV de voorste draagarmen of klap je er nieuwe op?
Ik heb uit de achterste draagarmen trouwens powerflex black rubbers gehaald, zien er nog goed uit en zijn onbeschadigd. Ik doe er niets mee, zag dat jij wel rubbers gebruikt voor het subframe e.d. Mocht je deze rubbers kunnen gebruiken dan zeg je het maar, je mag ze zo hebben.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ja dat is wel lekker als toch alles los ligt en je gaat voor uniball, dat is lekker hardcore!
Ik heb net alles nieuw gehaald, toch bedankt voor het aanbod.
Ik heb net alles nieuw gehaald, toch bedankt voor het aanbod.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Je pakt het goed aan!
Heb zelf het subframe er ook onderweg, zijn altijd beste klussen. Gezien je werkruimte is dat vast geen probleem
Ben benieuwd naar de opbouw.
Wanneer wou je de baan op?
Heb zelf het subframe er ook onderweg, zijn altijd beste klussen. Gezien je werkruimte is dat vast geen probleem
Ben benieuwd naar de opbouw.
Wanneer wou je de baan op?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Het is inderdaad een beste klus, maar dat is de opbouw van de hele auto sowieso
Ik heb niet echt een planning, maar voorjaar 2022 zou mooi zijn.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Het is ook te doen zonderVanreijmersdal schreef: ↑10 nov 2020, 08:19 Altijd fijn klusje die subframe bussen. Ik zie dat jij ook wat warmte middelen toegepast hebt.
Ik heb alle rubbers dmv een houtboortje uitgeboord en daarna met een beitel eruit geslagen (was wel arbeidsintensief)
Circa 2uur voor alle 7 rubbers vd subframe Incl diff.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Creatief om ze uit te boren, zo heel veel sneller was ik er ook niet mee klaar hoor. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen de rubbers in brand steken en ze er uit branden, ook een optie
Laatst gewijzigd door PeterM op 15 nov 2020, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Dat werkte bij de E30 best aardig ja.
Geen half werk, goed bezig!
Geen half werk, goed bezig!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Wat ga je qua onderstel rijden nu je op de achterzijde op coilover overstap?
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Haha, dat bedoelde ik inderdaad. Thanks!
Ik ben er nog niet helemaal over uit, twijfel nog een beetje tussen Intrax 1k2 en AST 5200.Vanreijmersdal schreef: ↑14 nov 2020, 21:23 Wat ga je qua onderstel rijden nu je op de achterzijde op coilover overstap?
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Intrax staat over het algemeen zeer goed bekend. Iemand die ik kende had dit onder zijn auto (Golf)
Die was er goed over te spreken.
Die was er goed over te spreken.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik ben benieuwd Wat het gaat worden.PeterM schreef: ↑15 nov 2020, 19:18Ik ben er nog niet helemaal over uit, twijfel nog een beetje tussen Intrax 1k2 en AST 5200.Vanreijmersdal schreef: ↑14 nov 2020, 21:23 Wat ga je qua onderstel rijden nu je op de achterzijde op coilover overstap?
Je zou ook nog naar ohlins kunnen kijken, die maken ook geen rotzooi.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ohlins maakt zeker mooie schokbrekers. Alleen niet echt iets wat ik zoek. Ze hebben een mooie road&track set, alleen dat is een set die zoals de naam al aan geeft, niet puur voor circuit gebruik is gemaakt. Wel een stukje goedkoper dan de Intrax en AST set waar ik naar kijk (circa 2500 euro). Ohlins heeft wel een circuit set voor de M3, maar die zit volgens mij rond de 6000 euro. Intrax 1k2 of AST 5200 lijken mij meer dan voldoende voor waar ik auto voor ga gebruiken en zitten rond de 3500 euro.Vanreijmersdal schreef: ↑15 nov 2020, 22:30Ik ben benieuwd Wat het gaat worden.PeterM schreef: ↑15 nov 2020, 19:18Ik ben er nog niet helemaal over uit, twijfel nog een beetje tussen Intrax 1k2 en AST 5200.Vanreijmersdal schreef: ↑14 nov 2020, 21:23 Wat ga je qua onderstel rijden nu je op de achterzijde op coilover overstap?
Je zou ook nog naar ohlins kunnen kijken, die maken ook geen rotzooi.
Andere alternatieven zouden nog wel zijn, de KW competition 2 weg of de Nitron R1.
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Op de gele banaan zit ook Intrax 1K2 met ARC en Black Titan bewerking en ik moet zeggen dat dat wel wat doet, zeker de ARC
Wij hebben toen ook de camberplates erin laten lassen en de auto af laten stellen
Wij hebben toen ook de camberplates erin laten lassen en de auto af laten stellen
- Paskal
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ben zeker geen ondersteldeskundige, maar ik was wel enorm onder de indruk van de Intrax 1k2 die onder mijn onderstaande E34 zat. Vond hem fijner dan de AST onder de Clio, maar mogelijk zat dat ook in de afstelling.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik denk dat zowel het Intrax 1k2, AST 5200, Nitron R1 als KW competition onderstel allemaal wel doen wat ze moeten doen en geen van allen slecht zijn. Er zullen vast verschillen tussen zitten en specifieke kenmerken waar het ene onderstel wat beter en is dan het andere, maar deze verschillen zijn erg lastig te achterhalen. Er zijn wel mensen die met verschillende typen hebben gereden, maar haast nooit onder dezelfde auto, wat het dus lastig vergelijken maakt.
Intrax 1k2 is erg populair en wordt door veel mensen aangeprezen, daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken. Bij dit onderstel is de in/uitgaande demping niet onafhankelijk van elkaar te verstellen. Of dit voor mij persoonlijk een voor/nadeel is weet ik eigenlijk nog niet. Bij de AST 5200 is dit wel gescheiden aan te passen en dit onderstel heeft een apart reservoir voor de olie waardoor de werking wat constanter blijft. Intrax heeft dit ook als je er ARC bij neemt, maar dit is een optie van 1600 euro. Dan kom je dus in een andere prijsklasse, waar je voor dit geld bij andere merken ook weer wat verder kan kijken. En zo ga je telkens een stapje verder
Intrax 1k2 is erg populair en wordt door veel mensen aangeprezen, daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken. Bij dit onderstel is de in/uitgaande demping niet onafhankelijk van elkaar te verstellen. Of dit voor mij persoonlijk een voor/nadeel is weet ik eigenlijk nog niet. Bij de AST 5200 is dit wel gescheiden aan te passen en dit onderstel heeft een apart reservoir voor de olie waardoor de werking wat constanter blijft. Intrax heeft dit ook als je er ARC bij neemt, maar dit is een optie van 1600 euro. Dan kom je dus in een andere prijsklasse, waar je voor dit geld bij andere merken ook weer wat verder kan kijken. En zo ga je telkens een stapje verder
- Mark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ja, heel moeilijk om een goed afgewogen keuze te maken. Vooral omdat bijna niemand goed vergelijkingsmateriaal heeft. Je maakt immers een keuze voor een onderstel en daar doe je vervolgens jaren mee.
Ik stond 2 jaar geleden op het punt om een Intrax 1k2 onderstel mét ARC te kopen, maar toen kwam er voor weinig een KW Competition 3a set (niet verwarren met een KW V3 of Clubsport set) voorbij die ik helemaal heb laten reviseren (of meer restaureren, maar dat terzijde). Ik heb nu dus een 3-weg verstelbaar onderstel, maar ik maak daar maar heel weinig gebruik van, ik wil wel deze winter eens een cursus oid volgen zodat ik met voldoende kennis van zaken kan gaan stellen. Dus op je vraag of de eenvoud van een Intrax 1k2 onderstel een voordeel of een nadeel is zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het een voordeel is.
Verder voel ik wel echt de kwaliteit van demping op mijn KW Competition set, ik sta er altijd weer van te kijken hoe mooi vlak de auto blijft liggen in bochten, maar ook hoe vergevingsgezind ie is als ik hem over curbstones heen rij, auto blijft gewoon 'liggen' en geeft geen krimp. Vergelijking met Intrax 1k2 kan ik niet maken omdat ik daar dus geen ervaring mee heb. KW Competition 3 is wel écht duur, ex montage zit je rond de EUR 7.000,-.
Ik stond 2 jaar geleden op het punt om een Intrax 1k2 onderstel mét ARC te kopen, maar toen kwam er voor weinig een KW Competition 3a set (niet verwarren met een KW V3 of Clubsport set) voorbij die ik helemaal heb laten reviseren (of meer restaureren, maar dat terzijde). Ik heb nu dus een 3-weg verstelbaar onderstel, maar ik maak daar maar heel weinig gebruik van, ik wil wel deze winter eens een cursus oid volgen zodat ik met voldoende kennis van zaken kan gaan stellen. Dus op je vraag of de eenvoud van een Intrax 1k2 onderstel een voordeel of een nadeel is zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het een voordeel is.
Verder voel ik wel echt de kwaliteit van demping op mijn KW Competition set, ik sta er altijd weer van te kijken hoe mooi vlak de auto blijft liggen in bochten, maar ook hoe vergevingsgezind ie is als ik hem over curbstones heen rij, auto blijft gewoon 'liggen' en geeft geen krimp. Vergelijking met Intrax 1k2 kan ik niet maken omdat ik daar dus geen ervaring mee heb. KW Competition 3 is wel écht duur, ex montage zit je rond de EUR 7.000,-.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Zoals Mark al zegt is het moeilijk om een afgewogen keuze te maken.
Ik weet niet precies met welk doel je de auto gaat gebruiken, maar als er aan het einde van de dag niks te winnen valt en je niet voor de laatste 0,1 seconde hoeft te gaan. Lees vrijrijden, trackdays en etc. Zou ik bij een in/uitgaande demping met 1 knop blijven. Anders blijf je wellicht afstellen of je maakt het alleen maar erger en ben je daar drukker mee, dan met rondjes op de baan rijden.
Ik weet niet precies met welk doel je de auto gaat gebruiken, maar als er aan het einde van de dag niks te winnen valt en je niet voor de laatste 0,1 seconde hoeft te gaan. Lees vrijrijden, trackdays en etc. Zou ik bij een in/uitgaande demping met 1 knop blijven. Anders blijf je wellicht afstellen of je maakt het alleen maar erger en ben je daar drukker mee, dan met rondjes op de baan rijden.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik heb toen inderdaad voorbij zien komen dat je een competition onderstel had aangeschaft. Was niet gek qua prijs, maar daar kwam nog aardig wat over heen. begreep ik Mooi dat het onderstel goed bevalt. Heb je de juiste afstelling een beetje gevonden?Mark 320iS schreef: ↑18 nov 2020, 13:23 Ja, heel moeilijk om een goed afgewogen keuze te maken. Vooral omdat bijna niemand goed vergelijkingsmateriaal heeft. Je maakt immers een keuze voor een onderstel en daar doe je vervolgens jaren mee.
Ik stond 2 jaar geleden op het punt om een Intrax 1k2 onderstel mét ARC te kopen, maar toen kwam er voor weinig een KW Competition 3a set (niet verwarren met een KW V3 of Clubsport set) voorbij die ik helemaal heb laten reviseren (of meer restaureren, maar dat terzijde). Ik heb nu dus een 3-weg verstelbaar onderstel, maar ik maak daar maar heel weinig gebruik van, ik wil wel deze winter eens een cursus oid volgen zodat ik met voldoende kennis van zaken kan gaan stellen. Dus op je vraag of de eenvoud van een Intrax 1k2 onderstel een voordeel of een nadeel is zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het een voordeel is.
Verder voel ik wel echt de kwaliteit van demping op mijn KW Competition set, ik sta er altijd weer van te kijken hoe mooi vlak de auto blijft liggen in bochten, maar ook hoe vergevingsgezind ie is als ik hem over curbstones heen rij, auto blijft gewoon 'liggen' en geeft geen krimp. Vergelijking met Intrax 1k2 kan ik niet maken omdat ik daar dus geen ervaring mee heb. KW Competition 3 is wel écht duur, ex montage zit je rond de EUR 7.000,-.
De KW competition 2 weg set kost voor een M3 iets van 3200 inclusief topmounts, dus dat is op zich niet gek. Een 3 weg set is te complex voor mij. Ik heb alleen nog niet echt een KW specialist in Nederland gevonden. Waar heb jij ze laten reviseren?
De auto zal puur recreatief worden gebruikt voor trackdays, misschien een keer time attack, maar verder niet. Dus de laatste 0,1 seconde is zeker niet van belang. Het moet dus niet te complex worden, dat ben ik helemaal met je eens.Vanreijmersdal schreef: ↑18 nov 2020, 15:57 Zoals Mark al zegt is het moeilijk om een afgewogen keuze te maken.
Ik weet niet precies met welk doel je de auto gaat gebruiken, maar als er aan het einde van de dag niks te winnen valt en je niet voor de laatste 0,1 seconde hoeft te gaan. Lees vrijrijden, trackdays en etc. Zou ik bij een in/uitgaande demping met 1 knop blijven. Anders blijf je wellicht afstellen of je maakt het alleen maar erger en ben je daar drukker mee, dan met rondjes op de baan rijden.
Daarom spreekt de Intrax set me op zich ook wel aan. Maar denk dat met de juiste hulp, het me ook wel lukt om een 2 weg systeem goed genoeg af te stellen. Meer instel mogelijkheden gaan het denk ik inderdaad alleen maar lastiger maken om de juiste afstellingen te vinden.
Ik heb eerder een AST onderstel gehad, dit was nog onder mijn Impreza GTT. Geen idee wat voor type precies. Dat onderstel heb ik toen aangeschaft via een groepsaankoop bij Subaruclub Nederland. Was echt een super voordelige deal, volgens mij koste de set de helft van de normale prijs. Je kocht ze toen rechtstreeks bij AST zelf. Als er nou meer mensen zijn die een nieuw onderstel willen, kunnen we misschien wel een mooie deal regelen bij AST of Intrax
- Mark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik heb het geluk dat ik vlakbij de grens met Duitsland woon, dus ik heb ze daar bij een KW dealer laten reviseren. Service in Nederland schijnt slecht te zijn, maar dat heb ik van horen zeggen, zelf geen ervaring mee.PeterM schreef: ↑18 nov 2020, 20:11Ik heb toen inderdaad voorbij zien komen dat je een competition onderstel had aangeschaft. Was niet gek qua prijs, maar daar kwam nog aardig wat over heen. begreep ik Mooi dat het onderstel goed bevalt. Heb je de juiste afstelling een beetje gevonden?
De KW competition 2 weg set kost voor een M3 iets van 3200 inclusief topmounts, dus dat is op zich niet gek. Een 3 weg set is te complex voor mij. Ik heb alleen nog niet echt een KW specialist in Nederland gevonden. Waar heb jij ze laten reviseren?
Het reviseren was niet goedkoop nee, maar al met al was ik in totaal nog altijd wat goedkoper uit dan bij een nieuwe een Intrax 1k2 set.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Ik had al het idee dat er in Nederland niet echt een specialist zit. Ik denk dat ik maar voor een Intrax 1K2 of AST 5200 set ga, dan kan ik rechtstreeks bij de leverancier terecht mocht er wat zijn. Of er moet een leuke gebruikte set voorbij komen, zoals in jou geval.Mark 320iS schreef: ↑18 nov 2020, 21:45Ik heb het geluk dat ik vlakbij de grens met Duitsland woon, dus ik heb ze daar bij een KW dealer laten reviseren. Service in Nederland schijnt slecht te zijn, maar dat heb ik van horen zeggen, zelf geen ervaring mee.PeterM schreef: ↑18 nov 2020, 20:11Ik heb toen inderdaad voorbij zien komen dat je een competition onderstel had aangeschaft. Was niet gek qua prijs, maar daar kwam nog aardig wat over heen. begreep ik Mooi dat het onderstel goed bevalt. Heb je de juiste afstelling een beetje gevonden?
De KW competition 2 weg set kost voor een M3 iets van 3200 inclusief topmounts, dus dat is op zich niet gek. Een 3 weg set is te complex voor mij. Ik heb alleen nog niet echt een KW specialist in Nederland gevonden. Waar heb jij ze laten reviseren?
Het reviseren was niet goedkoop nee, maar al met al was ik in totaal nog altijd wat goedkoper uit dan bij een nieuwe een Intrax 1k2 set.
- Mark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool
Lijkt me inderdaad het beste. Goede service is wel heel fijn, eigenlijk essentieel. Ik heb dat nu gevonden bij een specialist hier bij mij over de grens.
In jouw situatie zou ik denk ik voor Intrax 1k2 gaan, gewoon omdat je dan volgens mij een hele goede set hebt met het voordeel van een eenvoudige verstelling.
In jouw situatie zou ik denk ik voor Intrax 1k2 gaan, gewoon omdat je dan volgens mij een hele goede set hebt met het voordeel van een eenvoudige verstelling.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arjan S., Berry1000RR, Crookie, Jlijp, Tomj en 255 gasten