VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Jan Terwolde » 06 okt 2020, 10:14

Gaaf al die beelden. Racechrono is het zeker waard om te kopen!
En volgende keer iets eerder blokken vervangen haha, ik dacht dat ik laat was :lol: ! Ben benieuwd of je de DS2500 beter vind als de yellowstuff.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 06 okt 2020, 14:24

Rolf205 schreef: 06 okt 2020, 09:24
Rene-RS schreef: 02 okt 2020, 16:52
Jawel hoor....genoeg verkrijgbaar van veel verschillende merken....ook adapters om achterklauwen van een Porsche 996 te monteren icm mijn huidige 280mm schijf.....echt veel mogelijkheden

Maar tot nu toen voldeden mijn huidige remmen prima hoor. Vorig jaar ook op Assen gereden en dat ging prima....en dat was dus op de Sandtler schijven en Yellowstuff blokken...dus ook nog niet eens een dure setup. Ik zie daarom niet nog niet de noodzaak om over te stappen naar een grotere schijf of een remklauw met 4 zuigers oid. Dat dit nu zo kapot is, is mijn eigen schuld door iets te lang door te rijden ;)

En de reden dat ik nu overstap naar Brembo Max/DS2500 is puur omdat ik graag ervaring wil opdoen met verschillende blokken/schijven op huidige (betaalbare) setup. Volgende stap zal DS3000 worden oid zeg maar...
Misschien is het een gevalletje "niet weten wat je mist", maar met 4pots klauwen kun je ook gedoseerder harder remmen, zonder dat ze het randje van hun kunnen zitten. Voor je huidige remmen eerst DS2500 en dan DS3000 blokken kopen, is ook niet helemaal gratis; wellicht kun je eerst naar een upgrade kijken en dan daar goede blokken voor kopen? Als je straks harder gaat, kom je wellicht toch een keer op het punt dat je grotere remmen wil en dan ben je uiteindelijk meer kwijt.
Nouja, ik koop pas andere blokken/schijven als de oude op zijn....dus ik weet niet waarom ik op deze manier duurder uit ben.

Als de huidige setup echt flink onder de maat was, dan was het ook anders natuurlijk....maar voorlopig gaat dit prima en besteed ik liever eerst mijn geld uit aan andere zaken die voor mij een hogere prio hebben. Zo'n setje Porsche 996 achterklauwen icm Epytec adapters zal er uiteindelijk wel op komen denk ik....maar kost ook voor mij serieus geld.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Rolf205 » 06 okt 2020, 15:00

Uiteindelijk is het jouw keuze waar en wanneer je geld aan je auto besteedt; dat was ook niet mijn punt.

Ik bedoelde meer als een hint om in het achterhoofd te houden; wat je nu onder of boven de maat vindt, kan in de verloop van tijd veranderen en dat hoeft niet perse samen te vallen met het moment dat je blokken op zijn. Met het vermogen wat jij hebt, ga je snellere rondetijden neerzetten en neemt de belasting op de remmen toe. Ter vergelijk; ik rij met mijn jaren '80 gebakje en 160pk/177Nm nu ook 2.14/2.15 op Assen; jij hebt het dubbele vermogen en de potentie om er meer snelheid er uit te halen; maw ik zou de noodzaak voor groter spul nog niet zo snel afserveren.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 06 okt 2020, 15:33

Rolf205 schreef: 06 okt 2020, 15:00 Uiteindelijk is het jouw keuze waar en wanneer je geld aan je auto besteedt; dat was ook niet mijn punt.

Ik bedoelde meer als een hint om in het achterhoofd te houden; wat je nu onder of boven de maat vindt, kan in de verloop van tijd veranderen en dat hoeft niet perse samen te vallen met het moment dat je blokken op zijn. Met het vermogen wat jij hebt, ga je snellere rondetijden neerzetten en neemt de belasting op de remmen toe. Ter vergelijk; ik rij met mijn jaren '80 gebakje en 160pk/177Nm nu ook 2.14/2.15 op Assen; jij hebt het dubbele vermogen en de potentie om er meer snelheid er uit te halen; maw ik zou de noodzaak voor groter spul nog niet zo snel afserveren.
klopt helemaal hoor....en ben me er bewust van dat uiteindelijk de grotere setup er (moeten) komen. Maar dan nog zou ik eerst mijn huidige remmen op rijden, voordat ik de grotere setup zou plaatsen.

Heb laten zien dat ik best goed ben in remmen helemaal af te rijden :lol: Maar tof dat je ff meedenkt :beer:

Mooie tijd rij je!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 08 okt 2020, 11:31

De remklauwen zijn inmiddels weer fris en fruitig! Als het goed is komen vandaag de Ferodo blokken en de rest volgende week denk ik.... Autodoc had wat vertraging...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door ///Joost » 08 okt 2020, 12:45

Dat ziet er weer goed uit. :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 08 okt 2020, 13:23

Zojuist zijn de DS2500 blokjes geleverd....inclusief Haribo banaantjes! Bedankt Fineline-imports! :D

Afbeelding

Afbeelding

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Nurdt » 11 okt 2020, 21:55

Nou, zit t er al op? En banaantjes al op? :P

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door jacobt » 11 okt 2020, 23:00

Deze wel is gezien?
Ik niet , dacht gelijk aan jouw Golf.
Misschien wat inspiratie 😁

https://youtu.be/l47hKqnA-lc

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Crookie » 12 okt 2020, 00:08

Pinderwagon 😃 die is wel serieus aangepast.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 15 okt 2020, 02:13

Nurdt schreef: 11 okt 2020, 21:55 Nou, zit t er al op? En banaantjes al op? :P
Banaantjes waren 10minuten na het maken van de foto al op...hahaha
jacobt schreef: 11 okt 2020, 23:00 Deze wel is gezien?
Ik niet , dacht gelijk aan jouw Golf.
Misschien wat inspiratie 😁

https://youtu.be/l47hKqnA-lc
Pinderwagen! Ja die volg ik al jarenlang op Clubgti.co.uk. Heel erg tof project is dat en doet net als ik alles in de buitenlucht of in een oude kleine garage.. ben zelf niet zo'n fan van de looks van zijn aeropakket, maar het schijnt wel echt serieus winst te geven....heeft ie ook helemaal zelf uitgedoktert met testen op het circuit met lintjes op de auto en dan kijken wat de luchtstroom doet etc......erg leuk om te volgen.

Afgelopen dagen ben ik ook weer bezig geweest met de Golf met als resultaat dat hij weer rijdt. Oja, remmen doet hij nu ook weer ;)

Laatste goodies ontvangen van de pakketbezorger:

Afbeelding

De vers gespoten remklauwen weer fris met nieuwe rubbers en zuiger:

Afbeelding

Alles weer op de Golf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday ;)

Afbeelding

Voorzijde weer klaar dus, verder met de achterkant. Nieuwe naven met lagers, schijven en blokken:

Afbeelding

Het blijft een bij elkaar gezocht hok die Golf...op de foto een Golf 2 achteras met daaraan een VW Lupo GTI montageplaat voor de klauwen. Daaraan zit een bracket voor de klauw en een astap van een VW Lupo 16V 100pk. De remklauw zelf komt van een VW Golf 4 :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle remmen rondom weer nieuw, dus nu was het tijd om het systeem weer te vullen en flushen met remvloeistof. Wederom met DOT5.1:

Afbeelding

Afbeelding

Laatste beetje lucht samen met de vrouw eruit gekregen door oldskool het remsysteem op druk te pompen en een paar keer de ontluchtingsnippels open te draaien.

Daarna nog even een rondje in de buurt gedaan om de Ferodo`s in te remmen. Qua bite vind ik ze op dit moment nog vergelijkbaar met de EBC Yellowstuffs toen ik ze nieuw had. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen op het circuit. 20 November is er weer vrij rijden in Assen...als het die dag droog is, ga ik weer heen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 16 okt 2020, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Ferdi » 15 okt 2020, 07:04

Netjes weer zo!
Die Ferrodo's mag je best redelijk enthousiast inremmen, zijn verder blokken waar wel iets temperatuur in moet zitten voor ze écht bijten.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door daNpy » 15 okt 2020, 08:47

Ferdi Gielen schreef: 15 okt 2020, 07:04 Netjes weer zo!
Die Ferrodo's mag je best redelijk enthousiast inremmen, zijn verder blokken waar wel iets temperatuur in moet zitten voor ze écht bijten.
Blokken goed inremmen, en dan weer even wegleggen is de beste methode. Als deze blokken (net als HT10's) op 500-600 graden moeten komen, moet je ze als straatblokken eigenlijk niet gebruiken, dan slijten ze veel te veel omdat ze op kracht werken en niet op de transferlaag (frictie).
Als je ze nu nog meervoudig gebruikt op straat heb je er op 20 november geen profijt van. Dan kun je beter simpele en goedkopere blokken kopen.

Ik heb 2 setjes voor de Golf, straatsetje voor proefritjes en APK enzo en HT10s op het circuit. Als je na een sessie, weer aan een 2e begon (met koudere remmen) leek het net of je geen remmen meer had :lol: Dus die blokken moet wel echt warm zijn, dat merk je echt goed.
Met Ferodo heb ik zelf geen ervaring maar jaren terug stonden die DS2500s niet bekend als goede blokken, minder rempower dan andere blokken en ook veel meer slijtage en remstof. (o.a. op een Ibiza 20VT)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Ferdi » 15 okt 2020, 09:41

DS2500 is geschikt voor sportief straatgebruik, zijn dus geschikt om gewoon dagelijks te gebruiken.
Zo heb ik ze zelf ook onder meerdere auto's gehad.

Onder de 205 zat DS3000, die moeten echt goed warm worden voordat die het echt gaan doen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door daNpy » 15 okt 2020, 09:44

Ferdi Gielen schreef: 15 okt 2020, 09:41 DS2500 is geschikt voor sportief straatgebruik, zijn dus geschikt om gewoon dagelijks te gebruiken.
Zo heb ik ze zelf ook onder meerdere auto's gehad.

Onder de 205 zat DS3000, die moeten echt goed warm worden voordat die het echt gaan doen.
Ah oke, maar dan is het echt wel aan te raden dat Rene betere remmen gaat monteren voor op het circuit, dat je ook met je tanden op het dash hangt en niet op 300m al moet aanremmen vanwege die sponzen :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Ferdi » 15 okt 2020, 11:49

100 meter is vroeg zat :tooth:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Rolf205 » 15 okt 2020, 12:25

Rene-RS schreef: 15 okt 2020, 02:13
Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday ;)

Afbeelding
Ik heb hetzelfde. Ik sprak iemand met een Clio RS endurance racer en die had een achterspoiler gemonteerd om iets meer druk op de achterwielen te krijgen, waardoor zn banden schoner bleven. Geen idee of het hout snijt, maar FYI...

Lekker bezig verder!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 15 okt 2020, 18:30

Rolf205 schreef: 15 okt 2020, 12:25
Rene-RS schreef: 15 okt 2020, 02:13
Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday ;)

Afbeelding
Ik heb hetzelfde. Ik sprak iemand met een Clio RS endurance racer en die had een achterspoiler gemonteerd om iets meer druk op de achterwielen te krijgen, waardoor zn banden schoner bleven. Geen idee of het hout snijt, maar FYI...

Lekker bezig verder!
Oh dat kan wel eens helpen ja...beetje meer wrijving tussen achterband en asfalt waardoor de band schoner blijft. Beetje meer druk op de achterwielen zou sowieso geen overbodige luxe zijn btw


Qua remmen: ik ga het meemaken de volgende trackday....merk nu al wel groot verschil in remkracht wanneer de DS2500's koud of warm zijn...ben benieuwd hoe ze het uithouden op het circuit. Mochten ze gaan faden of slecht bevallen, dan worden de volgende remblokken denk ik de Carbone Lorraine RC5+....lees daar ook goede verhalen over en schijnt qua temperatuur wat constanter te zijn omdat deze gesinterd zijn....iemand hier die dat kan bevestigen?

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door EricT » 15 okt 2020, 19:51

Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday ;)

Afbeelding

En ik zie dat je op threatwear 180 rijd, dat is een vrij harde band

Daarna nog even een rondje in de buurt gedaan om de Ferodo`s in te remmen. Qua bite vind ik ze op dit moment nog vergelijkbaar met de EBC Yellowstuffs toen ik ze nieuw had. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen op het circuit. 20 November is er weer vrij rijden in Assen...als het die dag droog is, ga ik weer heen


Als alles het toelaat ,gaan wij ook nog voor de laatste ronde 20 november :df:

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Nurdt » 15 okt 2020, 20:24

Lekker nieuwe remmerij! Geeft wel weer vertrouwen na die debacle!
Nog meer op je agenda staan qua aanpassingen of?

En beetje bij elkaar zoeken is prima! Wat werkt dat werkt! :-)

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door TurboClouseau » 16 okt 2020, 00:06

EricT schreef: 15 okt 2020, 19:51
Rene-RS schreef: 15 okt 2020, 02:13
Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday ;)

Afbeelding
En ik zie dat je op threatwear 180 rijd, dat is een vrij harde band
Klopt! Volgens mij zijn de zachtere versies ook niet streetlegal?

Nurdt schreef: 15 okt 2020, 20:24 Lekker nieuwe remmerij! Geeft wel weer vertrouwen na die debacle!
Nog meer op je agenda staan qua aanpassingen of?

En beetje bij elkaar zoeken is prima! Wat werkt dat werkt! :-)
Ik wil de binnenste homokineten nog even vervangen en dan is de doos van Autodoc leeg :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Niels » 16 okt 2020, 00:19

CL is een heel goed remblok maar de RC6 die ik had waren echt ongeschikt voor straat gebruik. Dus voor een trackday monteren en na afloop weer vervangen door straat blokken. Als ze niet op temperatuur blijven dan brokkelen ze hard af.

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door EricT » 16 okt 2020, 00:24

Treadwear 100 is ook gewoon streetlegal voor zover ik weet ,daar reed ik mee op de openbare weg en op het circuit.
Ze slijten misschien iets sneller dan de 180.

Gebruikersavatar
Toine
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2010, 14:23
Auto: Seat Ibiza 6L Cupra R 20VT
Locatie: Midden van het Land

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Toine » 18 okt 2020, 11:05

EricT schreef: 16 okt 2020, 00:24 Treadwear 100 is ook gewoon streetlegal voor zover ik weet ,daar reed ik mee op de openbare weg en op het circuit.
Ze slijten misschien iets sneller dan de 180.
Mijn Nankang AR-1 hebben ook TW100 en zijn idd streetlegal.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Daily/Tracktool: VW Golf MK2 1.8T - 314pk/414Nm

Bericht door Eeuwe » 18 okt 2020, 11:17

Goed bezig :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Kadett en 201 gasten