Ik heb al jaaaren een Autobianchi a112 Abarth. Hij stond lang onder een zeil en daarna in een schuur, maar nu jeukte het weer. Hij is nog hard, dus daar even geen grappen over...

Ik heb er plannen mee tot totaal restaureren, een 6-bak erin (ok, ja, totaal nutteloos maar vinnikleuk), dikke nokkenas, grotere kleppen (alle acht...

Probleem komt hieronder, eerst even wat toelichting voor de liefhebbers, ik had ooit een glazen schuifdak van een Peugeot ingelast. Door het lange stilstaan is dat bij m'n lassen gaan rotten. Nu heb ik dat er dus maar weer uitgeslepen en heb van de sloop een compleet mini-dak gehaald, met daarin zo'n voor-tot-achter panoramadak. Flink gevecht geworden, want ik had het glas opgemeten, dat paste net qua formaat, maar: de cassette waar het glas inzit is bijna 20cm groter, door de ophanging, de kabelgeleiders en de motor. Beetje dom, want nu paste het opeens niet meer. Dat werd dus vechten om millimeters, stukjes stijl erafslijpen, achterste ophangrand eraf, motortje 180° omgekeerd, want die wees naar voren...
Anyway, lang verhaal lang, nog even volhouden met lezen, het probleem komt echt, maar, het dak zit er bijna in, in ieder geval is dat geen probleem meer. Kabels overal gesmeerd, accu erop, bij het testen van het motortje schuift het prachtig mooi, terug ook, joepie de poepie, open, dicht, ik ben trots. Alles weer afgekoppeld, want was maar een test. Komt de schuurbuur (ik zit in zo'n rijtje schuurtjes), dus, weer aangekoppeld, hoppa, dak prachtig open en dicht. Bel ik m'n meisje, kom ook kijken, het zit erin. Dus zij komt, kwartier later, krijgt een zoen en mag achter het stuur. Ik geef haar de knop. Doe maar. Ze drukt: niks. Ik frons. Nogges? Niks. Ik pak de knop en druk. Niks...
Godvr, wasdit? Nouja, alles afgekoppeld, even niet mee door want we gaan terrashangen, morgen maar weer.
Volgende dag, aangesloten, dak gaat meteen open. En dicht. En kantel. Motortje wordt niet warm, laat staan heet. Met andere woorden, het werkt weer. Da's raar, maar fijn. Even aan wat anders prutsen, en ik probeer het dak nog eens. Weer niksnul. Hmmm....
Dit is dus de kwestie, dank voor het lezen zover, na verloop van tijd blokkeert de motor, of de knop, en reageert het nergens meer op. Accu ± 5 minuten eraf en het werkt weer. Korter werkt niet.
Naar het motortje lopen 4 draden, 2 voor beide accupolen, 2 waarvan ik het niet weet, volgens het mini-schema naar de bla-bus. Kan het zijn dat die bus, naar de centrale computer (die ik niet heb) de werking van het dak blokkeert na verloop van tijd en via die twee draadjes een 'toestemmings-spanning' moet sturen of iets dergelijks?
Help, want een knop inbouwen om de spanning er 5 minuten af te halen zodat het dak weer dicht kan lijkt me ook geen optie...