BMW Z4 35i E89 N54 DCT
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Al een tijdje loop ik met het idee om de foto's van de eerste periode te herstellen.
Daar heb ik vandaag een start mee gemaakt.
Het is eigenlijk ook best wel leuk om zo weer eens door het verhaal heen te lopen, met waar je vandaan komt en mee begonnen bent.
Het was als straat auto eigenlijk best wel een hele mooie auto!
Daar heb ik vandaag een start mee gemaakt.
Het is eigenlijk ook best wel leuk om zo weer eens door het verhaal heen te lopen, met waar je vandaan komt en mee begonnen bent.
Het was als straat auto eigenlijk best wel een hele mooie auto!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik kwam het filter van de week tegen toen ik de laatste onderdelen van de auto af haalde om met de onderkant te beginnen.Vanreijmersdal schreef: ↑26 nov 2020, 07:27 In de motorruimte heb ik ook over nagedacht, ik denk alleen niet dat het past en qua veiligheid zit juist in de motorruimte heel veel warmte.
Volgens mij is er voor een catch can geen perfecte plek. Dus nu doe ik hem op de oude accu plek en bouw die plek dicht zodat het brandvertragend is.
charcoal filter zit er bij gewoon in. Zag de noodzaak niet van weghalen, maar ook verder nooit echt in verdiept. Wat is jouw gedachte hierover?
Schijnt echt een milieu iets te zijn. Het filter voorkomt dat er benzine dampen de buitenlucht in gaan. Overbodig voor op het circuit dus. Mijn idee bij de opbouw is dat alles wat niet echt een functie heeft op het circuit er van af gaat, dit filter dus ook. Scheelt ook weer een paar kilo. Moet alleen nog even kijken hoe ik het precies met de leidingen op ga lossen...
Leuk man, zal alles even terug lezen als je klaar bent!Vanreijmersdal schreef: ↑26 nov 2020, 17:25 Al een tijdje loop ik met het idee om de foto's van de eerste periode te herstellen.
Daar heb ik vandaag een start mee gemaakt.
Het is eigenlijk ook best wel leuk om zo weer eens door het verhaal heen te lopen, met waar je vandaan komt en mee begonnen bent.
Het was als straat auto eigenlijk best wel een hele mooie auto!
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja de tank zal een ontluchting hebben en het filter zorgt dan voor milieu vriendelijke dampen. Ja kan denk niet zomaar de ontluchting afdopen. Ik namelijk dat er dan druk in de tank gaat opbouwen. Dus die druk en dampen moet je dus kwijt en dat wil je niet rechtstreeks bij de tank en dus daar onder de auto kwijt. Dus ontkomt dan niet aan een vergelijkbaar concept als origineel. Je kan inderdaad wel het filter verwijderen, maar denk ik niet dat het leidingwerk zomaar weg kan.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Nee, het is niet zomaar afdoppen en klaar inderdaad. Ik zal kijken voor een compacter en lichter alternatief. Misschien een klein filter op het uiteinde van de slang, later maar eens even in verdiepen...Vanreijmersdal schreef: ↑28 nov 2020, 14:51 Ja de tank zal een ontluchting hebben en het filter zorgt dan voor milieu vriendelijke dampen. Ja kan denk niet zomaar de ontluchting afdopen. Ik namelijk dat er dan druk in de tank gaat opbouwen. Dus die druk en dampen moet je dus kwijt en dat wil je niet rechtstreeks bij de tank en dus daar onder de auto kwijt. Dus ontkomt dan niet aan een vergelijkbaar concept als origineel. Je kan inderdaad wel het filter verwijderen, maar denk ik niet dat het leidingwerk zomaar weg kan.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik vraag mij af of het het waard is. Je winst zou in nummer 01 en 11 zitten en die wegen samen 1.360 gram. Dan moet je er ook nog iets voor terug plaatsen. Dan zou je winst nog geen kilo zijn.
Nou ben ik zelf ook van alle beetjes helpen, maar deze zou ik dan toch overslaan.
Nou ben ik zelf ook van alle beetjes helpen, maar deze zou ik dan toch overslaan.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja, snap ik. Het gaat ook echt niet om die kilo. Meer om dat er iets op aan die auto zit of hangt dat niet echt nodig is, beetje een gevoel De minimale gewichtsbesparing is mooi meegenomen. Maar als er geen simpele en nette oplossing voor is blijft hij gewoon zitten hoor.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ken het gevoel. Ben benieuwd.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
In de vorige update was ik gebleven bij het wegknippen van bedrading onder het dashboard.
Dit is de opbrengst:
Ook onder de motorkap lagen nog wat loze stekkers. De bedrading van deze stekkers zaten echter onder of achter het inlaat spruitstuk.
Dus het makkelijkst was om ff de inlaat te verwijderen. Gelukkig is dat tegenwoordig met de M50 inlaat zo gepiept.
Na wat onderzoek besloten om de hoedenplank constructie eruit te zagen.
In de tussentijd heb ik ook een jong gebruikte Eisenmann op de kopgetikt. Dus de eerste stap voor het vervangen van de uitlaatlijn is begonnen.
Ook kwam ik nog een stukje gebruikt carbon tegen. Het heeft nog wat TLC nodig, maar dat gaat goed komen.
Dit is de opbrengst:
Ook onder de motorkap lagen nog wat loze stekkers. De bedrading van deze stekkers zaten echter onder of achter het inlaat spruitstuk.
Dus het makkelijkst was om ff de inlaat te verwijderen. Gelukkig is dat tegenwoordig met de M50 inlaat zo gepiept.
Na wat onderzoek besloten om de hoedenplank constructie eruit te zagen.
In de tussentijd heb ik ook een jong gebruikte Eisenmann op de kopgetikt. Dus de eerste stap voor het vervangen van de uitlaatlijn is begonnen.
Ook kwam ik nog een stukje gebruikt carbon tegen. Het heeft nog wat TLC nodig, maar dat gaat goed komen.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 21 dec 2020, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Lekker bezig hoor! Er toch maar uitgeslepen dus Scheelt weer 5 kilo. Ga je de randen ook weg slijpen en de binnenkant opnieuw spuiten?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW tracktool E46 330CI
Mis je daardoor niet veel stevigheid/ torsie stijfheid of zorgt de kooi daar voldoende voor nu?
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW tracktool E46 330CI
Goed bezig! Ook wel benieuwd Naar het antwoord op Martijn z’n vraag.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Scheelt zelfs meer dan 5 kilo. 8.7 om precies te zijn.
Welke randen bedoel je?
Nee binnenkant ga ik niet opnieuw spuiten.
De binnenkant krijgt wel steeds meer zink spray.
Soort matte nardo grey, dus voldoet helemaal aan de hedendaagse trend.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Wat research op het internet en bij buitenlandse builds, bleek de kooi zoveel stijfheid te geven dat het idd niet uitmaakt.Martijn_bmw schreef: ↑21 dec 2020, 20:39 Mis je daardoor niet veel stevigheid/ torsie stijfheid of zorgt de kooi daar voldoende voor nu?
Zit misschien nog wel verschil tussen een standaard 6 punts kooi en de uitgebreidere kooien.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ik bedoel de stukken die achtergebleven zijn op het chassis, had ik namelijk nog wel wat werk van om dat weer mooi vlak te krijgen
Die zinkspray lijkt inderdaad helemaal niet gek.
Die zinkspray lijkt inderdaad helemaal niet gek.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
ja ik ben tot op zekere hoogte bezig geweest met de afbraamschijf. Maar dit klusje terwijl de kooi er al in zit, voorspoedigd het niet echt.
Ik ga het nog wel doen, maar heeft geen prio. Het meeste is tenslote er vanaf.
Ik ga het nog wel doen, maar heeft geen prio. Het meeste is tenslote er vanaf.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ja, niet het leukste werk inderdaad. Is ook puur cosmetisch, de gewichtsbesparing heb je al te pakken. Ik ben nu bezig om delen van de onderkant kaal te maken, ook zo'n leuk klusje
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Oh, ben wel benieuwd wat je daar kaal aan het maken bent.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Weer een stap in de goede richting!
Elke kilo is een kilo. Best nog een grote hap voor een auto die al
zo kaal was. Ga zo door.
Elke kilo is een kilo. Best nog een grote hap voor een auto die al
zo kaal was. Ga zo door.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW tracktool E46 330CI
Het dak kan er ook wel vanaf voor meer beleving en minder gewicht
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
cabrio ervan maken. Het dak zelf weegt maar 2 kilo. Dus dat verschil is minimaal.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
en minder stijfheid... ow wacht, hij heeft een kooi..Jeffrey026 schreef: ↑22 dec 2020, 22:51 Het dak kan er ook wel vanaf voor meer beleving en minder gewicht
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Naast de reeds gebruikte eisenmann einddemper, heb ik vorig jaar nog een eisenmann soundpipe aangeschaft. Eisenmann maakt de orders op bestelling, dus 10 weken later en de soundpipe is binnen. De aanschaf van de uitlaat lijn is met het doel om het gewicht verder te beperken, de eisenmann soundpipe en einddemper zijn in totaal 9,5 kilo lichter.
Gelijk de uitlaatbeugels op de laatste foto voorzien van een laagje verf, nieuwe rubbers, bouten en moeren.
Tevens heb ik een begin gemaakt met de fuel surge tank (FST)
Als laatste de stuurnaaf van wat onnodig materiaal ontdaan.
Gelijk de uitlaatbeugels op de laatste foto voorzien van een laagje verf, nieuwe rubbers, bouten en moeren.
Tevens heb ik een begin gemaakt met de fuel surge tank (FST)
Als laatste de stuurnaaf van wat onnodig materiaal ontdaan.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: BMW tracktool E46 330CI
Ah nice!
Toch weer een leuke gewicht besparing!
Hoeveel kg heb je nu totaal uit de uitlaat aan kg kunnen pakken?
Zal zelf ook binnenkort eens update plaatsen.
Alles van de crash nu klaar?
Toch weer een leuke gewicht besparing!
Hoeveel kg heb je nu totaal uit de uitlaat aan kg kunnen pakken?
Zal zelf ook binnenkort eens update plaatsen.
Alles van de crash nu klaar?
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI
Je bedoelt incl spruitstuk? Ik weet niet zo goed wat het spruitstuk scheelde, volgens mij iets meer dan 4 kilo. Dus totaal ongeveer 14 kilo lichter
Alleen nog uitwegen en uitlijnen en dan kan ik met +10 graden de baan weer op.
Alleen nog uitwegen en uitlijnen en dan kan ik met +10 graden de baan weer op.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI
Weer wat kilo's kwijt, altijd goed!
Ik zie dat je een surge tank gebruikt met twee pompen, is één pomp niet voldoende?
Ik zie dat je een surge tank gebruikt met twee pompen, is één pomp niet voldoende?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed, Google [Bot], GRzep, krentenbol, mauritsklein, Nickswarts, Sideways en 101 gasten