27 Januari 2013:
Zo, ook maar is een project topic openen over mijn turbo project. Heb deze auto inmiddels al ruim 2 jaar in bezit, en al veel aan gedaan. Inmiddels ben ik bezig met de fysieke opbouw van het turbosysteem, maar ik zal eerst even kort wat vertellen over wat vooraf ging:
Eerst maar is een plaatje van de auto waar het over gaat:

Auto ziet er overigens op dit plaatje overigens wel een stuk beter uit dan in werkelijkheid

In eerste instantie begon het project met het idee om de auto om te bouwen naar LPG. Dit had ik nog nooit gedaan en leek me wel interessant om is te doen.
Ik had niet zo'n zin in een vieze venturi installatie, en dus ontstond het idee om een injectiesysteem te gaan bouwen. Omdat ik inmiddels door mijn opleiding redelijk wat interesse had gekregen in vrij programmeerbare motormanagementsystemen en dit een bijzonder mooie manier is om LPG injectie te bouwen ben ik als soort van "leerproject" begonnen met mij serieus in de materie te verdiepen. Na vele avonden zoeken en lezen heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de originele motronicinstallatie uit de auto getrokken om plaats te maken voor een Megasquirt MS3x. Ik heb gekozen voor de MS3x vanwege zijn grote uitgebreidheid voor relatief weinig geld. Zeker in combinatie met LPG bied de MS3x zeer veel mogelijkheden. De megasquirt is modulair opgebouwd uit een moederboard, dochterkaart (dat maakt het moederboard een MS3) en een uitbreidingskaart (dat maakt van het geheel een MS3x) Je kan de complete MS3x kopen als compleet geassembleerde kit (738.- euro) of als losse set, waarbij je het moederboard zelf nog moet solderen (545.- euro) Arme student als ik ben koos ik uiteraard voor de zelf te solderen kit

De MS3x set:

En het zelf te solderen moederboard:

Na een "aantal" uurtjes

Eerste keer online, opluchting dat alles werkt!

Ondertussen de motor er even uit gehad, deze lekte echt als een vergiet. behalve weer even netjes maken en alle pakkingen en keeringen vervangen verder niks aan gedaan, moest destijds even financiële prioriteiten stellen ivm alle uitgaven aan de LPG installatie en megasquirt. Motor verbruikt overigens geen olie, tikt alleen. (ingeslagen klepsteel en een paar mindere tuimelaars)

(behoorlijk) tijdje later:

Ondertussen alles netjes afgebouwd, MS3x ingebouwd nadat ik deze had laten testen op volle functionaliteit bij JFE Tech.
LPG installatie ingebouwd, 70L tank met KME Gold Turbo verdamper, welke tot ongeveer 240kW zou moeten kunnen verdampen (waarschijnlijk bevriest hij al wel voordat hij dat haalt) en Valtek typ 30 injectoren. Eerst nog even op benzine gereden met de MS3x terwijl ik de LPG installatie aan het afbouwen was. Eerste keer starten op de MS3x was overigens ook spannend, maar lukte eigenlijk wel heel goed.
Spul ingebouwd:
Zoals te zien op deze foto is de luchthoeveelheidsmeter verdwenen, deze is gelukkig niet meer nodig met de MS3x. Ook zijn op deze foto zijn mooi de LPG injectoren te zien. Als je goed kijkt kan je nog net de verdamper zien zitten. Verder is goed te zien dat de verdeler ook niks meer te doen heeft, deze is vervangen door een active bobine uit een VW Golf VR6

Auto loopt overigens erg goed op de MS3x, zowel op benzine als LPG. Hij loopt nu sowiezo op LPG veel harder dan hij voorheen op de motronic op benzine liep! Heb op dit moment meer tijd gestoken in het LPG onstekingkenveld dus merk nu eigenlijk geen verschil in vermogen tussen benzine en LPG.
Zo ziet dat er dan uit op de laptop: