De lente komt er weer aan dus dat betekent sleuteltijd!
Dit keer was het de beurt aan de achterlichtunits. Ik kreeg al enkele keren een random melding van een kapot achterlicht, maar ze werkten wel gewoon aan beide kanten.

Nou goed, ik had dus nooit bijzonder in detail naar de lichtunits gekeken, maar ik kwam dus achter het volgende:
- De E36 heeft 2 lampjes voor het achterlicht per kant (1x 4W/21W en 1x 5W). Nou, die van 5W waren beide geploft, dus ik ging er gewoon van uit dat de achterlichten werkte. Dat leek ook zo van de buitenkant. Ik heb dus altijd met 50% achterlichtsterkte rondgereden.

- Het mistlicht was me niet geheel duidelijk. Ook Google leverde weinig info. De US modellen waren blijkbaar zonder mistlichten geleverd (is een populaire mod). Daarnaast vond ik tegengestelde informatie dat er slechts 1 mistlamp aanwezig zou zijn. Ergens anders vond ik weer dat er bij de vroegere modellen 2 mistlampen waren en bij de latere modellen 1, maar dan aan de bestuurderszijde. Afijn...beide kanten hadden een dubbele filament lamp in de buitenste 'kamers' en dat duidde op dimlicht en mistlicht (remlicht zit in de binnenste 'kamer').
Nou, lang verhaal kort...Ik begreep er weinig van, omdat alles wat ik doormeette duidde op een werkende lamp!

Wat bleek nu...bij het insteken van het achterlichtlampje, zat een van de 2 filamenten (die van het mistlicht dus) ongeveer 0,000000000001 mm van het contactje vandaan. Dus geen mistlicht links, maar bij het doormeten maakte ik met de meetpennen wel net het contact. Ik kwam er uiteindelijk achter toen ik aan het meten was met licht aan, en heel zachtjes tegen de fitting drukte.
Ach, ik was in ieder geval blij dat alles werkte, geen kabelbreuken, de bedrading zag er perfect uit. Even het contactje bijgebogen en meteen heb ik alle contacten schoongekrabt, ook al leken ze schoon en wat zuurvrije vaseline op de fittingen gespoten. Dit maakte dat ze een stuk makkelijker los draaiden. Even wat contactspray op de stekkeraansluitingen en klaar is kees.
Voor de goede orde, mijn M3 is van 1993 en heeft dus 2 mistlichten. Ben benieuwd hoe dit nu werkelijk zit.
Voor de geinteresseerden heb ik even de kleuren van de bedrading beken op de stekker en vergeleken met het elektrisch schema. Links heeft 8 aansluitingen op de stekker en Rechts 7. De kleuren zijn als volgt:
Achterlicht (buiten) L: Grijs/Paars/Geel
Achterlicht (binnen) L: Grijs/Groen/Geel
Achterlicht (buiten) R: Grijs/Wit/Geel
Achterlicht (binnen) R: Grijs/Blauw/Geel
Mistlicht L+R: Wit/Geel
Richting L: Blauw/Grijs
Richting R: Blauw/Bruin
Achteruitrijlicht L+R: Blauw/Geel (Links 2x aangesloten vanwege doorlus naar Rechts)
Remlicht L: Blauw/Bruin
Remlicht R: Blauw/Rood