SuperDuke 1290 R decat - vragen

50% van de wielen, 200% driving fun?
Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 26 jul 2018, 17:33

Peric schreef:
26 jul 2018, 17:27
Neem aan dat je Gilles inmiddels gesproken hebt? :)
Yep. Thanx.

Samenvatting:
- decat pijp
- high flow lucht filter
- evo mapping
- optioneel - power commander individuele mapping voor optimalisatie
- optioneel - sas troep verwijderen...scheelt gewicht en na ver randing plofs
- nog steeds geen begrip waarom je rijker moet gaan mappen als je een decat pijp ipv cat plaatst

Mark.

TLRS
Berichten: 1025
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door TLRS » 26 jul 2018, 18:15

Niels schreef:
14 jul 2018, 21:43
TLRS schreef:
14 jul 2018, 20:04
Niels schreef:
14 jul 2018, 12:07
..de “closed loop” regeling van een ECU meet met de lamda sensor voor de kat het zuurstof gehalte..m:
Van welke cilinder?
Bij zo'n moderne fiets gok ik op beide?
Vertel nog een iets dan, als je er nog steeds nieuwsgierig naar bent..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 20406
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Niels » 26 jul 2018, 19:39

Ik ben niet op de hoogte van de KTM, zou het dus niet durven zeggen. Van mijn 999 weet ik niet eens of ie op een enkele -stuurt of op beide cilinders...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 2807
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Emiel » 26 jul 2018, 22:25

Ik vermoed zomaar, dat de achterste cylinder fabrieksaf vrij arm loopt ivm uit rijwind/warmte en emissies. Vrij standaard bij ieder merk met deze cylinder opstelling. Ergste bij Aprillia.
Andere mapping is hoofdzakelijk voor sportuitlaat. Maar KTM heeft wel mappen sportuitlaat met en zonder kat, tenminste in verleden was dat wel zo met de 990.

De SAS direct verwijderen, je Akra pijp gaat er van kapot uiteindelijk.
DB killer erin als je naar Duitsland gaat, wel een DB killer die dicht is aan het einde of gebogen is zodat ze er niks in kunnen steken.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 27 jul 2018, 08:49

Sas verwijderen is voor eliminatie van naverbranding plofs in de uitlaat. Idd gelezen dat als je dat niet doet de titanium Akra evo middendemper kan scheuren. Maar als je gewoon een RVS linkpipe pakt als catvervanger speelt dat niet.

En die plofs bij gaslos vind ik wel erg gaaf eerlijk gezegd.

Overigens nog niks gedaan. Ik hik nog tegen het remappen aan wat ik gewoon vervelend vind. Het maakt terugbouwen lastig en het maakt me afhankelijk van een derde partij / dealer die remap moet uitvoeren. Tenslotte begrijp ik nog steeds de logica niet waarom er geremapped moet worden als je alleen de cat door een linkpipe vervangt...

Mark.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 2807
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Emiel » 27 jul 2018, 08:54

Het is eigenlijk heel simpel als je het niet snapt, vervang de kat en zet de motor op een dyno en laat de AFR controleren.
Je kan die mappen zelf installeren mits je de juiste kabel en software koopt. Meen dat het allemaal niet meer zo lastig is.

Plofjes vond ik destijds zo irritant worden dat ik alles heb verwijderd, op iedere motor. Het is even leuk maar continue oorlog uit de uitlaat vond de Carbon Akra ook niet leuk.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 7257
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 27 jul 2018, 13:47

Meeste mensen vinden het mooi, dat ploffen.
De mijne is zo goed afgesteld dat 'ie helemaal niet ploft. Heel soms.. Mis het ook niet.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 27 jul 2018, 17:35

@emiel - Tuurlijk kun je de cat verwijderen, meten en mappen....

Mogelijk ben ik meer analytisch ingesteld...ik wil gewoon logisch snappen waarom en hoe AFR waarden wijzigen als je een cat verwijderd...en dat lukt me nog niet...grrrrr....

vester86
Berichten: 1555
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door vester86 » 27 jul 2018, 18:17

minder tegendruk (want cat geeft flinke obstructie in de uitlaat), en daardoor een andere cilindervulling/vullingsgraad?

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 27 jul 2018, 21:16

Ja snap ik...maar waarom wordt ie dan armer ipv rijker. En waarom compenseert de ECU dan niet op basis van wat ie doorkrijgt van z'n uitlaatsensor....

TLRS
Berichten: 1025
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door TLRS » 27 jul 2018, 22:33

Heb je alle reacties gelezen?

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1400
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jules » 28 jul 2018, 10:25

markk schreef:
27 jul 2018, 21:16
Ja snap ik...maar waarom wordt ie dan armer ipv rijker. En waarom compenseert de ECU dan niet op basis van wat ie doorkrijgt van z'n uitlaatsensor....
ECU compenseert maar binnen een kleine marge. Als hij alles zo goed zelf kon regelen was een mapping in de ecu helemaal niet meer nodig geweest :)

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 22 feb 2019, 17:47

Bump.

Arrow midpipe is binnen. Morgen monteren, daarna Akra map laten laden en mogelijk SAS afblokken. Op termijn ander luchtfilter en beugeltjes erop laten lassen om carbon hitteschild weer te monteren.

Ben benieuwd...

Mark.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1400
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jules » 23 feb 2019, 23:51

Lekker, gaat hij dus eindelijk wat geluid maken 😁

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 24 feb 2019, 12:08

Vrijdagmiddag midpipe binnen. Zaterdagmiddag in 30 min. eronder. Daarana naar Bodegraven (Goedhart) om de full Akrra mapping te laden.

Op de weg ernaartoe viel al op dat onderin (2500-3000 rpm) wat minder hakkelt en soepeler loopt. Ennuh....pfff wat een geluid. Mooi maar wel wat TE zeg maar.

Uurtje gewacht en full map geladen. Gratis nog, dus super service van Goedhart. Terug nog soepeler en duidelijk directer reagerend op het gas. Soort sport PLUs stand zeg maar. En dat geluid ?!? Crimineel gewoon...ook bij gas los...want SAS zit er nog op...

Thuis db-killer (nog gloednieuw) toch maar in einddemper gestopt. Nu helemaal goed. Mooi, maar nog redelijk beschaaft (ahum) geluid en super soepel lopend en direct reagerend blok.

Vermogen komt er onderin ook eerder in en bouwt gelijker op. Lees je schrikt je niet de pleuris meer als volgas in 4 die ze voorwiel met 120 en 6000rpm de lucht instuurt. Doet ie nog steeds alleen je voelt het beter en eerder aankomen...

Mark is weer net zo blij als vroeger toen ie 16 was en een 70cc Malossi onder zn MB5 sleutelde :)


Mark.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1400
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jules » 26 feb 2019, 22:37

Klinkt goed 😁

Thomas H
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Thomas H » 27 feb 2019, 08:23

Gaaf, tijd voor een Go-Pro op je helm? :df:

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 30 mar 2019, 17:18

Zo juist ook de SAS verwijderd en het K&N sportluchtfilter gemonteerd.

Best werkje. Tank eraf, airbox eraf, SAS eraf, blockoff plates erop, airbox monteren met nieuwe K&N luchtfilter, tank monteren.

Ploft nu helemaal niet meer met gas los. Loopt erg 'clean' nu. Weet nog niet wat ik leuker vindt. Plofjes met SAS erop bij gas los waren bizar maar wel leuk. Zonder SAS is beter en 'cleaner' maar wel beetje 'saai' :)

Mark.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 7257
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Peric » 30 mar 2019, 17:23

Plofjes zijn leuk, maar clean lopen ook. Went wel hoor..

Jeffrey026
Berichten: 1129
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Jeffrey026 » 11 apr 2019, 21:43

markk schreef:
30 mar 2019, 17:18
Zo juist ook de SAS verwijderd en het K&N sportluchtfilter gemonteerd.

Best werkje. Tank eraf, airbox eraf, SAS eraf, blockoff plates erop, airbox monteren met nieuwe K&N luchtfilter, tank monteren.

Ploft nu helemaal niet meer met gas los. Loopt erg 'clean' nu. Weet nog niet wat ik leuker vindt. Plofjes met SAS erop bij gas los waren bizar maar wel leuk. Zonder SAS is beter en 'cleaner' maar wel beetje 'saai' :)

Mark.
ik vind het wel fijn zo zonder sas :P
Dat geplof en gedoe was beetje to much iedere keer bij gas los.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 27758
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Civic Type-S

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Knot » 12 apr 2019, 22:15

markk schreef:
24 feb 2019, 12:08

Mark is weer net zo blij als vroeger toen ie 16 was en een 70cc Malossi onder zn MB5 sleutelde :)
70CC?? Ik pakte altijd een 110CC op een MB8 blok op een MB5 ;)

Maar klinkt goed de upgrade en idd beter het voortraject netjes en dan maar de db-killer erin.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door markk » 13 apr 2019, 13:52

110cc onder mb8 met bromfietsplaatje was een beetje te crimineel voor me in die tijd. Wel veel op gereden overigens....originele watergekoelde Yamaha dt125 ook....wereldding...zou ik nog wel willen hebben...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 27758
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Civic Type-S

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Knot » 13 apr 2019, 23:33

Waren mooie tijden hoor in 1996 met 140 over de a20 😁

Volpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2019, 20:41

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Volpower » 02 dec 2019, 20:53

Jefrey 026 weet jij mischien nog zo,n superduke 1290 r se te koop en dan niet diegene die op merktplaats staat.
Ben heel benieuwd er staan er veel in duitsland te koop maar ik koop hem liever hier.
Gr René

Volpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2019, 20:41

Re: SuperDuke 1290 R decat - vragen

Bericht door Volpower » 02 dec 2019, 20:53

Jefrey o26 weet jij nog zo,n mooie superduke 1290 r se te koop in nederland ( niet die op marktplaats
Ik weet er veel te koop maar dan in duitsland,ik koop hem liever hier in nederland
Gr René

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rnd en 7 gasten