Xk8 mk1

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Xk8 mk1

Bericht door dvh » 07 mar 2012, 19:15

Afbeelding

Inmiddels een erg fraaie youngtimer.
Maar wat is bekend over deze auto ? Moet je hier met een boog omheen lopen ? Of is deze auto redelijk betrouwbaar ?

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen ?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 9952
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Xk8 mk1

Bericht door Joy » 07 mar 2012, 20:27

Ik heb heel wat keren moeite gehad om niet bij de plaatselijke Jaguar-dealer binnen te stappen voor een knalrode XKR die daar achter de showroomruit stond te blinken. Maar dan las ik vervolgens weer dat eigenaren zulke waslijsten aan mankementen hadden dat de moed me weer in de schoenen zakte.
Ik weet ook niet precies wat je er van moet verwachten. Kwa looks en interieur vind ik het schitterende dingen. Dat bepaalde details 100% Ford zijn, ja ach.

XKR

Afbeelding

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Xk8 mk1

Bericht door dvh » 07 mar 2012, 21:56

Prachtige auto !
Je leest er eigenlijk ook weinig van.
Echt sportief zal het niet rijden..
Maar voor de rest, 4.0 8 cyl met een dikke 300pk is toch niet verkeerd.. !

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19155
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Xk8 mk1

Bericht door Niels » 07 mar 2012, 22:13

Mooie auto idd. Heb er ook wel eens met een scheef oog naar gekeken wat ze nog deden qua prijs. Mij weerhoudt de automaat me met name. Liever zelf schakelen bij zo'n dikke GT :df:

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Xk8 mk1

Bericht door HJ » 08 mar 2012, 00:52

Prachtige wagen. Ik ken er geen verhalen over en ik weet niet of dat positief of negatief is. Misschien op Piston Heads.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Xk8 mk1

Bericht door GTRene » 08 mar 2012, 09:15

ik vind ze sjiek, kan me zo geen slechte verhalen herinneren, het zal niet duitse kwaliteit zijn, doch wel beter dan het Engelse van vroegah :D
voor de huidige prijzen niks mis mee lijkt me, wat stuk gaat hoeft niet duur te zijn en kan daarna weer lang mee, de grootste afschrijving vanaf nieuw is al wel gedaan lijkt me.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Xk8 mk1

Bericht door dvh » 08 mar 2012, 09:56

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=guitx3wy ... ata_player[/youtube]

Heerlijk geluid ook !

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12553
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Xk8 mk1

Bericht door Snipe » 08 mar 2012, 10:36

Joy schreef:Kwa looks en interieur vind ik het schitterende dingen. Dat bepaalde details 100% Ford zijn, ja ach.
Lekker belangrijk inderdaad. In een Ferrari zul je ook wel iets van een Fiat vinden en een Lambo leent ook echt wel wat van Volkswagen of Audi. Maar ik snap dat gezeur nooit zo goed; alsof rijplezier in de lichtschakelaar of het knopje van de achterruitverwarming zit...

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Xk8 mk1

Bericht door Harrie » 08 mar 2012, 12:11

Idem hierzo. Zo'n XKR ziet er erg goed uit. Zijn voor een leuke prijs te verkrijgen...nog nooit iets negatiefs gehoord over onderhoud of pechgevallen. Maar ik zou niet weten wat zo'n ding qua onderhoud kost.

Heb ook al eens een paar keer gekeken naar zo'n ding.

allen
Berichten: 15953
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Xk8 mk1

Bericht door allen » 08 mar 2012, 13:13

Altijd een zwak voor gehad.


Maar als er 1 Jag is die ik echt graag zou willen...
Afbeelding

Voor mij geen mooier model dant deze versie. Alleen het spoilertje achter mag wel zwieberen...

steve smith
Berichten: 4496
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Xk8 mk1

Bericht door steve smith » 08 mar 2012, 13:30

Heb een paar sedans uit die tijd in beheer, die zijn technisch hetzelfde. Distributie van de vroege auto's zit een probleempje in, is een modificatie voor. Evenals compressor aandrijving. Onderstel is redelijk straightforward als er geen adaptieve dempers in zitten. Als je zo'n ding bij aanschaf meteen goed op punt zet heb je er jaren geen gezeur van. Een goede specialist is Roland van Real Car Restoration in Ochten, die kan ze dromen en heeft veel liggen.

Heb zelf een paar maanden een X308 XJR mogen gebruiken toen m'n rug in duigen lag. Die auto was na aanschaf in Ochten fris gemaakt. Ding loopt nu een jaar of 3 zonder ook maar 1 tik verkeerd of brandend lampje. Echt prima. Ik vind het een fijnere auto dan e39 M5. Zou voor zo'n coupe absoluut niet bang zijn, alleen ff kettinggeleiders doen.
Laatst gewijzigd door steve smith op 08 mar 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 15953
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Xk8 mk1

Bericht door allen » 08 mar 2012, 13:38

Heel soms komen die posts van jou me niet zo goed uit. Alhoewel...
Joy, wordt het niet eens tijd om je M3 in te ruilen? :tooth:

steve smith
Berichten: 4496
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Xk8 mk1

Bericht door steve smith » 08 mar 2012, 13:56

allen schreef:Heel soms komen die posts van jou me niet zo goed uit. Alhoewel...
Joy, wordt het niet eens tijd om je M3 in te ruilen? :tooth:
LOL!

Ff voor de zekerheid: ik heb het dus over xj8 en xk8, niet over die xjs die je post. Da's gewoon seventies-rommel...

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Xk8 mk1

Bericht door Robertdj » 08 mar 2012, 14:01

Betrap mezelf er telkens op dat ik wacht tot Steve reageert in dit soort topics, alvorens ik serieus ga lezen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19155
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Xk8 mk1

Bericht door Niels » 08 mar 2012, 15:50

allen schreef:Altijd een zwak voor gehad.


Maar als er 1 Jag is die ik echt graag zou willen...
Afbeelding

Voor mij geen mooier model dant deze versie. Alleen het spoilertje achter mag wel zwieberen...
Jij bent iemand van zelf pijniging...... :lol: De hoogtijdagen van Britisch Leyland, je moet maar durven....

allen
Berichten: 15953
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Xk8 mk1

Bericht door allen » 08 mar 2012, 15:57

LOL, die xjs zou ik zelf alleen kopen als ik geld had om dat hok per direct compleet uit elkaar te trekken en opnieuw op te laten bouwen. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat daarom nooit gebeuren. :mrgreen:
Het is wel zo dat met name de oudere Britse wagens iets met mijn emoties doen.

M@rcel
Berichten: 4815
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Binnenhof

Re: Xk8 mk1

Bericht door M@rcel » 08 mar 2012, 16:00

steve smith schreef:Heb een paar sedans uit die tijd in beheer, die zijn technisch hetzelfde. Distributie van de vroege auto's zit een probleempje in, is een modificatie voor. Evenals compressor aandrijving. Onderstel is redelijk straightforward als er geen adaptieve dempers in zitten. Als je zo'n ding bij aanschaf meteen goed op punt zet heb je er jaren geen gezeur van. Een goede specialist is Roland van Real Car Restoration in Ochten, die kan ze dromen en heeft veel liggen.

Heb zelf een paar maanden een X308 XJR mogen gebruiken toen m'n rug in duigen lag. Die auto was na aanschaf in Ochten fris gemaakt. Ding loopt nu een jaar of 3 zonder ook maar 1 tik verkeerd of brandend lampje. Echt prima. Ik vind het een fijnere auto dan e39 M5. Zou voor zo'n coupe absoluut niet bang zijn, alleen ff kettinggeleiders doen.
De huidige eigenaar van mijn M5 denkt daar toch anders over, die heeft z'n X308 XJR op dit moment te koop staan.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je in een auto zoekt, maar hij wil volgens mij voor geen goud meer terug.

XJR van een generatie verder (alu-body) vind ik overigens schitterende auto's.
XK8 nooit zoveel mee gehad, wielen staan teveel naar binnen, vind ik niet mooi.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Xk8 mk1

Bericht door dvh » 08 mar 2012, 19:40

Een XJR zie je nog wel eens voorbij komen op gas/g3.
Dat lijkt mij voor deze XK8 dan ook geen probleem ?

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Xk8 mk1

Bericht door 2000USA » 09 mar 2012, 12:45

Ik volg dit draadje met interesse, heb het altijd schitterende auto's gevonden, zowel coupe als convertible.

In mijn dealertijd nog eens een XKR coupe ingeruild, verslavende sound zat daarin. Zijdelingse steun in de stoelen was wel ver te zoeken, maar verder kan ik me er qua rijden niet meer zoveel van herinneren.

Had zicht onlangs niet een XJR-eigenaar aangemeld? die onverhoopt nog 12k had versleuteld?

steve smith
Berichten: 4496
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Xk8 mk1

Bericht door steve smith » 09 mar 2012, 16:10

M@rcel schreef:
steve smith schreef:Heb een paar sedans uit die tijd in beheer, die zijn technisch hetzelfde. Distributie van de vroege auto's zit een probleempje in, is een modificatie voor. Evenals compressor aandrijving. Onderstel is redelijk straightforward als er geen adaptieve dempers in zitten. Als je zo'n ding bij aanschaf meteen goed op punt zet heb je er jaren geen gezeur van. Een goede specialist is Roland van Real Car Restoration in Ochten, die kan ze dromen en heeft veel liggen.

Heb zelf een paar maanden een X308 XJR mogen gebruiken toen m'n rug in duigen lag. Die auto was na aanschaf in Ochten fris gemaakt. Ding loopt nu een jaar of 3 zonder ook maar 1 tik verkeerd of brandend lampje. Echt prima. Ik vind het een fijnere auto dan e39 M5. Zou voor zo'n coupe absoluut niet bang zijn, alleen ff kettinggeleiders doen.
De huidige eigenaar van mijn M5 denkt daar toch anders over, die heeft z'n X308 XJR op dit moment te koop staan.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je in een auto zoekt, maar hij wil volgens mij voor geen goud meer terug.

XJR van een generatie verder (alu-body) vind ik overigens schitterende auto's.
XK8 nooit zoveel mee gehad, wielen staan teveel naar binnen, vind ik niet mooi.
Tja. Voordat iemand een "echte" auto van juiste baasje koopt gaat er meestal een foute van een fout baasje aan vooraf. En die les ik vaak duur. De meneer in kwestie zal niet voor niks de jouwe voor de hoofdprijs overgenomen hebben. Of het nou een XJR, 500E, M5 of Quattroporte is, het verhaal blijft hetzelfde. Preventief onderhoud kost veel geld. Achterstallig onderhoud nog veel, veel en veel meer. En dan nog een beetje.

Het opfriskuurtje van de door mij eerder genoemde XJR was ook prijzig. Maar het resultaat is een auto (met een niet smetloze reputatie) die jarenlang probleemloos rijdt. En als ik heel eerlijk ben zal je dat altijd moeten doen als je begint met een ding met 100k+ erop van 10 jaar oud. Ik reken met aanschafwaarde + 50% daarvan gelijk aan preventief schroeven. Nu gaat er ongetwijfeld 20 roepen dat zoiets onzin is, maar iedereen die vol met oudere auto's wil gaan en ze perfect wil hebben komt hier minimaal op uit. Wat heeft b.v. Knot in die e36 zitten inmiddels?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19155
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Xk8 mk1

Bericht door Niels » 09 mar 2012, 19:49

Mee eens als je wilt dat het 100% is en blijft (en em niet van een Knot of Marcel hebt gekocht). Momenteel rijd ik wel mondjesmaat met de Z3-M maar het plan is om em met een jaar of twee uit elkaar te trekken en opnieuw op te bouwen. Dan is ie 13 jaar met 120.000km. Deels is dat om de puntjes op de i te zetten maar ook om over acht jaar niet met een echt restauratie project te zitten.

M@rcel
Berichten: 4815
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Binnenhof

Re: Xk8 mk1

Bericht door M@rcel » 09 mar 2012, 20:07

De hoofdprijs betaal je bij JetCars voor een pre-facelift M5 met facelift goodies, 7 eigenaren, 2 ton gelopen en led angeleyes of bij AutoHan voor een pre-facelift met 50k op de teller.
Die van mij zat qua prijs mooi in het midden, daaronder de Knot-exemplaren zeg maar, daarboven de smekkers bij autobedrijven, en daarboven de AutoHan editions.

Maar voor de rest meer dan eens met je verhaal Steve, de meeste hebben geen idee waaraan ze beginnen.
Hebben 17k in de knip, halen voor 14k een onbekend exemplaar. Gooien er voor 3000 euro andere wielen en een x-pipe onder, kopen van wat overgebleven wisselgeld een service interval resetter en hangen vervolgens ieder weekend bij de McDrive voor erkenning.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Xk8 mk1

Bericht door dvh » 09 mar 2012, 20:44

Ik dacht het forum er goed aan te doen een draadje te openen wat niks van doen heeft met het populairste onderwerp van DF.
Maar toch krijgen ze het voor elkaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2323
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Xk8 mk1

Bericht door HansD » 09 mar 2012, 21:13

Zullen we anders even over het klassenverschil tussen een Jaguar XJ/XK8/XJR van 10 jaar oud of een willekeurige turken BMW M van 10 jaar oud gaan discussiëren?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 15783
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Xk8 mk1

Bericht door dvh » 09 mar 2012, 21:23

Of het imago verschil ? :popcorn:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten