B58 stock/tuned - circuitgebruik

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 02 mei 2020, 17:11

Zijn er hier B58 eigenaars die hun stock/tuned auto al vaker hard op circuit gebruikt hebben?

Gekende problemen of houdt alles?
Bepaalde mods best uit te voeren?


Je leest veel dragtijden maar dat zegt weinig over duurzaamheid van de hogere vermogens bij circuit gebruik en net dat boeit me wel.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2137
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Sander-E46 » 02 mei 2020, 17:19

Lol, er is nog wel een mooi draadje over hier.

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 02 mei 2020, 17:33

Waar? :lezen:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 586
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door tuurgtt » 02 mei 2020, 22:45

^ +1

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28629
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Knot » 02 mei 2020, 23:02

Oh dat BR performance verhaal toch van Theo?

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 02 mei 2020, 23:16

Theo is toch geen circuitrijder?

BR performance verhaal heb ik niet gelezen?
Maar zou ikzelf zowieso ook nooit gaan.

Online
Str8Six
Berichten: 527
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen, Utrecht

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Str8Six » 03 mei 2020, 06:23

Niet uit eigen ervaring, maar erg veel gelezen op USA fora en facebooks; de B58 lijkt niet stuk te krijgen.
Welgeteld 1 verhaal gelezen over een b58 met een gekantelde zuiger maar die had de druk dan ook extreem opgevoerd. Grootste beperking bij tuning is de hogedrukpomp (hpfp), maar deze is te vervangen door een hpfp van de B58TU of Toyota Supra

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Seat Leon Cupra R
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door sitechris » 03 mei 2020, 07:52

Bij mijn oude BMW M140i is de motor er twee weken na verkoop mee opgehouden. Witte rook, extreem olieverbruik en foutmeldingen. Dealer/BMW Munchen hebben oorzaak niet kunnen vinden en hebben er een nieuwe ingestopt (gelukkig nog onder fabrieksgarantie), Dus ze kunnen stuk ;). Motor was stock overigens.

Kadett
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Kadett » 03 mei 2020, 08:11

Elke motor kan stuk bij verkeerd gebruik. Volle polle koude start wegtrekken, niet af laten koelen na langdurige belasting.

Ik beweer hier niet mee dat jij dat hebt gedaan Chris, maar paar testpiloten na jouw verkoop misschien?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Seat Leon Cupra R
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door sitechris » 03 mei 2020, 08:27

Auto stond 3 dagen te koop en toen was ie alweer weg. Sterker nog, enige ritje tussendoor was van de VW/SEAT naar de BMW dealer voor het onderhoudsbeurtje die nog uitgevoerd moest worden. Meteen na zijn aanschaf ging de auto mankementen vertonen. Heel gek. Is overigens ook een liefhebber die - net als ik - respect heeft voor mechaniek. Denk dat het een kwestie van bad luck is. Kan wel eens gebeuren. Of mss is één van de monteurs ergens een schroefje vergeten oid?

Online
WillemBoer
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door WillemBoer » 03 mei 2020, 09:12

Wel of niet stuk krijgen met hoge vermogens staat los van hoe de motor zich houd op circuit...
Het is tenslotte gewoon een straat motor zonder aangepaste koeling en robuustheid van een S motor.

Als je ziet wat voor koelpakket en aanpassingen een S55 heeft meegekregen... die blijft gewoon gaan onder alle omstandigheden.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 7997
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Joop » 03 mei 2020, 09:27

Een M met een S motor zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben als je er serieus mee op het circuit gaat lopen boenderen... Is ook gewoon een ‘straatmotor’ om in die termen te blijven.

Maar goed als je ziet dat BMW zelf in de basis het standaard B58 blok (en hiervoor de N55) in combinatie met de standaard ZF 8-traps automaat ook in hun M240i racer gebruikt dan is er weinig op tegen om dat als uitgangspunt te gebruiken. Daar worden ook VLN races mee gereden op de Ring, dus dat blokje houdt het wel uit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30183
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Arthur » 03 mei 2020, 11:28

Karel schreef:
02 mei 2020, 23:16
Theo is toch geen circuitrijder?

BR performance verhaal heb ik niet gelezen?
Maar zou ikzelf zowieso ook nooit gaan.
Waarom niet?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 03 mei 2020, 11:47

WillemBoer schreef:
03 mei 2020, 09:12
Wel of niet stuk krijgen met hoge vermogens staat los van hoe de motor zich houd op circuit...
Het is tenslotte gewoon een straat motor zonder aangepaste koeling en robuustheid van een S motor.

Als je ziet wat voor koelpakket en aanpassingen een S55 heeft meegekregen... die blijft gewoon gaan onder alle omstandigheden.
Dat klopt betreffende S55 die echt wel bewezen trackproof al is standaard(tov N55):
Closed deck
Wet sump, but with some trickeration seems it's almost as good. Says constant oil supply is guaranteed up to -1.2g.
Afbeelding

Maar de B58 is óók closed deck vs N55(open deck)

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 03 mei 2020, 11:50

Joop schreef:
03 mei 2020, 09:27
Een M met een S motor zal ook wel wat aanpassingen nodig hebben als je er serieus mee op het circuit gaat lopen boenderen... Is ook gewoon een ‘straatmotor’ om in die termen te blijven.

Maar goed als je ziet dat BMW zelf in de basis het standaard B58 blok (en hiervoor de N55) in combinatie met de standaard ZF 8-traps automaat ook in hun M240i racer gebruikt dan is er weinig op tegen om dat als uitgangspunt te gebruiken. Daar worden ook VLN races mee gereden op de Ring, dus dat blokje houdt het wel uit.
M240i Racing/Cup heeft dacht ik nog steeds de N55 als basis.

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 11:54

M blokken zijn mss extra voorzien op koeling maar daarom ook niet altijd beter of geschikter voor circuit of onfeilbaar. Lagers, crankhub,... BMW staat al langer niet meer gekend voor onfeilbare blokken :hmmm:

130i N52 blok is ook geen M blok en kan je perfect zonder grote aanpassingen dagenlang mee op circuit beuken :clap:

In de M235 cup ligt een N55 met extra oliepomp aanpassingen tov de N55 in de M135 (ook in de straat M235 trouwens) maar in de M240 ligt dacht ik idd een B58 (identiek aan M140).
Volgens mij ook zonder al te grote aanpassingen in de M240 cup van DF?


Ik vroeg me dus gewoon af of er mss kleine aanpassingen nodig waren ja of nee met stock power en evt met groter vermogen.
(Geschot carter? Wagner rad?)

Enige ervaringen die je kan terugvinden zijn hele hoge vermogens van draggers tot +600pk op stock internals.
Maar ik ben meer benieuwd naar duurzaamheid naar circuitgebruik.
(Geen 24h races maar voor normale trackdays :swinging: )

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 11:57

Ok als ik naar bore/stroke kijk lijkt de officiele BMW M240 cup idd de N55 te gebruiken.

Ipv een volledig nieuwe cup auto te ontwikkelen heeft BMW gewoon maar kleine updates doorgevoerd en de naam aangepast naar M240 om gelijk te lopen met de straatauto naam.

Maar wss ook met ook op alle bestaande cup auto’s te kunnen herbruiken, via updates, geen andere blok erin.

Davytec bouwt zijn cupauto’s op basis van een straat M240 dus wel met de B58.
Laatst gewijzigd door Karel op 03 mei 2020, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 12:00

DF M240 cup auto heeft wel de B58

http://www.dayvtec.com/bmw-m240i/
Bijlagen
13F32825-5450-4FE5-95C4-AFBF58FB6783.png
13F32825-5450-4FE5-95C4-AFBF58FB6783.png (207.6 KiB) 494 keer bekeken

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 12:21

Arthur schreef:
03 mei 2020, 11:28
Waarom niet?
Als ik een generische map wil heb ik ook keuze via internetflashes.

Liever een mapping die echt op maat is en naar je eigen eisen/gebruik. Via vb Carly Motorsports, Beek Auto Racing, ASD,...

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 03 mei 2020, 12:40

Karel schreef:
03 mei 2020, 11:54
M blokken zijn mss extra voorzien op koeling maar daarom ook niet altijd beter of geschikter voor circuit of onfeilbaar. Lagers, crankhub,... BMW staat al langer niet meer gekend voor onfeilbare blokken :hmmm:

130i N52 blok is ook geen M blok en kan je perfect zonder grote aanpassingen dagenlang mee op circuit beuken :clap:

In de M235 cup ligt een N55 met extra oliepomp aanpassingen tov de N55 in de M135 (ook in de straat M235 trouwens) maar in de M240 ligt dacht ik idd een B58 (identiek aan M140).
Volgens mij ook zonder al te grote aanpassingen in de M240 cup van DF?


Ik vroeg me dus gewoon af of er mss kleine aanpassingen nodig waren ja of nee met stock power en evt met groter vermogen.
(Geschot carter? Wagner rad?)

Enige ervaringen die je kan terugvinden zijn hele hoge vermogens van draggers tot +600pk op stock internals.
Maar ik ben meer benieuwd naar duurzaamheid naar circuitgebruik.
(Geen 24h races maar voor normale trackdays :swinging: )
Alles kan kapot, crank hub issue S55 is enorm uitvergroot in de social media. Wil je bewezen duurzaamheid als blok , de S55.
N52 met 260(?) pk je dat snap ik als 3 liter wel dat 't 'heel' blijft. Als je er meer vermogen uit gaat halen wordt alles weer een ander verhaal.
DF's 240i is een B58 inderdaad, in de officiele M240i Cup van BMW Motorsport ligt nog steeds de blijkbaar betrouwbare N55.

:hmmm:

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 12:46

De S55 crank issue is echt niet zo uitvergroot als iedereen denkt hoor.
Bij BHT in Belgie hebben ze al verschillende motoren moeten aanpakken en vaak stnd zonder tunes.
Eentje die zelfs gefixed was door de dealer en direct erna al direct terug stuk. (Dealer fixed met OEM materiaal dus idd geen blijvende fix).

Maar wou geen discussie beginnen, bedoelde alleen maar aan te geven dat niet alleen de M motoren betrouwbaar kunnen zijn en breder getrokken dat niet alle BMW motoren OEM even betrouwbaar zijn, M of niet.

Karel
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 12:47

Dat BMW in de M240 de N55 gebruik wil niets zeggen want de M240 is dus gewoon een doorontwikkelde M235 ipv een echte nieuwe auto.
Dus lijkt me dan eerder daardoor niet omdat een B58 niet betrouwbaar zou zijn?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Robin » 03 mei 2020, 12:51

Het ligt even anders Karel(op wereldniveau) maar inderdaad geen discussie hoor:)

N55 in M240i Cup is wat ik lees meer een soort luiheid van BMW Motorsport, andere Cup '235 wordt 240' , maar de oude Cupauto's met N55 gewoon upgraden met een chiptuning(zwartwit) en nog wat kleine dingen en 't is een 240i Cup opeens:)

Ik denk dat de B58 qua blok(closed deck) minstens zo btrouwbaar is als N55(open deck)

Kadett
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door Kadett » 03 mei 2020, 12:54

Die Cup auto's hoeven natuurlijk ook minder gewicht mee te nemen het circuit rond. Zullen waarschijnlijk voorzien zijn van extra koeling, geen Airco condensor die een restrictie vormt voor inlaat lucht.

theo300pk+
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: B58 stock/tuned - circuitgebruik

Bericht door theo300pk+ » 03 mei 2020, 13:53

Kijk eens op de fora van Bimmerboost, Bimmerpost en BMWbabynet.
Met het standaard B58 blok van de M140i/M240i rijden ze zelf tot 700 pk ++.
Ondermeer met turbo's van Pure Turbo (ea).
Enige actuele beperking voor hoge vermogens boven de 500 pk is de High pressure fuel pump. Deze kan je vervangen door de B58 hpfp van de Supra of zelfs beter van Dorch Engineering en Spoolperformance.
Maar turbo en hpfp upgraden gaat wel in de $$$$ lopen.
Met de eenvoudige mods en std turbo en hpfp die ik heb gedaan heb ik imo een 240 gekregen die prestaties en rijplezier gekregen waarvoor ik me geen M2 of 911 voor zou kunnen permitteren. :wink: De auto is volledig getransformeerd.
Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Reihen 6, zegmaarboris en 23 gasten