Waarom een e36?
Plan was om met een redelijk budget een e36 330i te bouwen met een m54b30 motor.
Ik heb daarom dus weer voor een e36 gekozen omdat ik dan de remmerij en het onderstel uit mijn huidige tracktool kon overzetten.
Waarom een sedan? (((Voor looks neem je namelijk een coupe)))
Meerdere mensen heb ik horen zeggen dat de sedan koets steviger is als een coupe. Nou lijkt mij dit met een goeie kooi toch een punt dat te verwaarlozen valt, maar goed. Ook heb ik nu een coupe en heb het werken daaraan altijd als vervelend beschouwd. Het is (voor mij) gewoon een hoop gedoe om bijv tussen de rolkooi en stoel een “vrijrijden” briefje op het achterraam te hangen (laat staan dat het briefje van het haakje valt) en met een sedan doe je dan gewoon de achterdeur open. Kortom voor werkgemak en gebruiksgemak en het idee hebbende dat een sedan dan ook stijver is voor de sedan gekozen. Later komt een maatje van mij er achter via de bmw etk site dat de basiskoets van een sedan een beduidend stuk lichter is dan een coupe. Dus dit is ook wel een heerlijk voordeel. Ook vind ik na steeds meer foto’s van de STW wagens te hebben bekeken de sedan ook steeds mooier worden.
Eind augustus ben ik begonnen met het leeghalen van de sedan.
Ik heb van Auto Molenaar een rijdende 318i over genomen. Hiervan mocht ik houden wat ik nodig had en de rest kon ik terug brengen. Geen haast bij demontage dus dat was een mooie deal.
Ik heb van tevoren bewust geen budget opgesteld. Mezelf kennende kom ik hier toch altijd boven uit dus dan heb ik in ieder geval die teleurstelling niet

De bouw en aanschaf van de auto en onderdelen gebeurt uit lopende cashflow. Hierdoor zullen sommige dingen langer duren, maar omdat ik tussentijds gewoon racen kan met de huidige is dat geen probleem.
Het doel is om de auto afgetankt onder de 1000kg te laten wegen (ben zelf zwaar genoeg) en rond de 2:00 op cpz te rijden. Tijdens de bouw zo min mogelijk uit te besteden staat centraal, onderdelen die we zelf kunnen maken ook zelf te febriceren.
Hierdoor hou je de kosten ook lager. Voorbeeld; ik kan bij koopman racing een verstelbare stabistang kopen voor 500/600euro. Ik kan ook voor 100/150 euro materiaal aanschaffen en er zelf 1 fabriceren.
Of hij dan net zo goed is als de echte? Maar altijd beter dan origineel en je hebt de eer met je zelfgemaakte auto rond te rijden strax.
Ik ben begonnen met leeghalen en demonteren van de koets.
Heb naast de snijdraad uiteindelijk een sleepkabel moeten gebruiken om het voorraam er uit te snijden. Armen waren niet lang genoeg

Auto op de brug

Zo veel mogelijk staal binnenin verwijderen, bitumen en kitresten eruit

Kale plekken in auto behandelen

Strax ga ik verder met het plaatsen van foto’s. Dit zal gaan over het maken van de rolkooi. Ik ben benieuwd naar jullie op of aanmerkingen.