Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 17 mei 2021, 19:58

Dat is wel een toffe kar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 19194
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Baarn

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 17 mei 2021, 20:50

Joy schreef: 17 mei 2021, 19:29 Als het wat minder snel mag:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

2021-05-17.jpg
2021-05-17 (1).jpg
Das wel een strakke zo op de plaatjes :D

Shakes
Berichten: 7976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Auto: Iets met 400+ nm
Locatie: 020

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 17 mei 2021, 20:55

Die mag je voor de deur neerzetten. Liever dan welke E36 M3 dan ook.

MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 17 mei 2021, 21:16

Hoezo dat dan?

Shakes
Berichten: 7976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Auto: Iets met 400+ nm
Locatie: 020

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 17 mei 2021, 21:22

Ik vind ze te zwaar en het blok is het niet voor mij. Ben geen M rijder denk ik.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 1797
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Philipoo » 17 mei 2021, 22:08

Joy schreef: 17 mei 2021, 19:29 Als het wat minder snel mag:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

2021-05-17.jpg
2021-05-17 (1).jpg
Potverdikkie, wie haalt mijn E46 op? Dan ga ik deze halen! :hot:

markm
Berichten: 614
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door markm » 18 mei 2021, 07:08

Shakes schreef: 17 mei 2021, 21:22 Ik vind ze te zwaar en het blok is het niet voor mij. Ben geen M rijder denk ik.
die 130 kg extra is ineens te zwaar?
Waar ligt die grens dan?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 19194
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Baarn

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2021, 07:30

markm schreef: 18 mei 2021, 07:08
Shakes schreef: 17 mei 2021, 21:22 Ik vind ze te zwaar en het blok is het niet voor mij. Ben geen M rijder denk ik.
die 130 kg extra is ineens te zwaar?
Waar ligt die grens dan?
Wellicht icm het motor karakter? Een M is wel echt een auto die ie moet uitwringen voor die snel is en voelt. Dat vind niet iedereen prettig natuurlijk.

Voor daily hoef ik dat ook niet, voor hobby is het gaaf :)

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 390
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 18 mei 2021, 10:37

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2021, 07:30
markm schreef: 18 mei 2021, 07:08
Shakes schreef: 17 mei 2021, 21:22 Ik vind ze te zwaar en het blok is het niet voor mij. Ben geen M rijder denk ik.
die 130 kg extra is ineens te zwaar?
Waar ligt die grens dan?
Wellicht icm het motor karakter? Een M is wel echt een auto die ie moet uitwringen voor die snel is en voelt. Dat vind niet iedereen prettig natuurlijk.

Voor daily hoef ik dat ook niet, voor hobby is het gaaf :)
Dan moet je dus een 3.2 hebben, doet niets onder voor een 2.8 in lage toeren, voelt zelfs sneller en in hoge toeren een feestje !

MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 18 mei 2021, 11:30

130kg? Een M52 328i shortblock weegt 118,8kg, de S50B32 154kg. Nog steeds best wat verschil, maar geen 130kg verschil.

Overigens is het altijd wel 'grappig'. De S50B32 heeft zoveel power over bovenin, waarbij een 328i bij 5600rpm klaar is, dat dit de power onderin doet verbleken.

De S50B32 heeft van alle E36's op elk mogelijke toerental het meeste koppel en vermogen. M.a.w. een 3.2 is nog idealer als stadsauto dan een 328i of welke andere dan ook. Benzineverbruik uiteraard daar gelaten.

Daarnaast piekt een 328i bij 280nm op 3950. Een S50B32 piekt op 350nm bij 3250rpm. Daarnaast heeft de S50B32 tussen 2600-6200 320nm koppel.

Dus ja, maar daarvan wat je wilt maar de cijfers liegen niet. Wat wel zo is is dat je wel merk dat de M3 zwaarder in de neus is en dat merk je met sturen. Ik heb een 328i en een M3 3.2 cabrio dus ik kan dat vergelijk prima maken. Zeker als je net wisselt merk je dit goed. Maar als je paar weken niet in de ene of de andere rijdt, ben je dit zo weer vergeten.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 13:15

Een 328i boven een m3 verkiezen, zo heb ik hem nog niet gehoord op df. Voor dagelijks vind ik het beide niets, zware koppeling, zwaar sturen. Voor leuke ritten of een trackday weinig wat gaver is dan een e36 m3.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8971
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2021, 13:24

Beetje afhankelijk van wat je wilt.

Een 3.0 moet je door het karakter wat meer uitwringen maar een 3.2 rijd op lage toeren echt heel fijn. Ik rij haast niet over de 3500 RPM met mijn auto en dan ben je vaak al erg vlot onderweg. Met een 3.0 haalde ik vaak iets meer door naar 4000-4500 zonder er op te letten.

Van de gewone M52 motoren was ik het meest onder de indruk van de M52B25 oftewel de 323i. Die motoren lopen echt heel fijn voor dagelijks gebruik.

MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 18 mei 2021, 13:25

Zware koppeling? Daar heb ik in 15 jaar eigenaarschap nooit last van gehad. Gewenning? Zou goed kunnen. Maar goed, dat is persoonlijk. In de doorsnee koekblik vind ik de koppeling te licht en net een aan-uit knop. Kan ook nog komen door kabel vs. hydraulisch.

M3 geen last van, dat pedaal zit er niet in :lol:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2021, 13:44

Is inderdaad een groot deel gewenning. Na de m3 weer in de leasert de koppeling door de bodem stampen.

markm
Berichten: 614
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door markm » 18 mei 2021, 14:07

MParallel schreef: 18 mei 2021, 11:30 130kg? Een M52 328i shortblock weegt 118,8kg, de S50B32 154kg. Nog steeds best wat verschil, maar geen 130kg verschil.

Overigens is het altijd wel 'grappig'. De S50B32 heeft zoveel power over bovenin, waarbij een 328i bij 5600rpm klaar is, dat dit de power onderin doet verbleken.

De S50B32 heeft van alle E36's op elk mogelijke toerental het meeste koppel en vermogen. M.a.w. een 3.2 is nog idealer als stadsauto dan een 328i of welke andere dan ook. Benzineverbruik uiteraard daar gelaten.

Daarnaast piekt een 328i bij 280nm op 3950. Een S50B32 piekt op 350nm bij 3250rpm. Daarnaast heeft de S50B32 tussen 2600-6200 320nm koppel.

Dus ja, maar daarvan wat je wilt maar de cijfers liegen niet. Wat wel zo is is dat je wel merk dat de M3 zwaarder in de neus is en dat merk je met sturen. Ik heb een 328i en een M3 3.2 cabrio dus ik kan dat vergelijk prima maken. Zeker als je net wisselt merk je dit goed. Maar als je paar weken niet in de ene of de andere rijdt, ben je dit zo weer vergeten.
130 kg verschil in gewicht auto op kenteken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 19194
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Baarn

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2021, 14:37

MParallel schreef: 18 mei 2021, 13:25 Zware koppeling? Daar heb ik in 15 jaar eigenaarschap nooit last van gehad. Gewenning? Zou goed kunnen. Maar goed, dat is persoonlijk. In de doorsnee koekblik vind ik de koppeling te licht en net een aan-uit knop. Kan ook nog komen door kabel vs. hydraulisch.

M3 geen last van, dat pedaal zit er niet in :lol:
Gewenning maar ook afhankelijk waar en wat je daily doet.
Voor Corona stond ik zeer regelmatig en lang in de file, dan wordt je een zware koppeling heel snel zat kan ik melden :P

Heb je die files niet dan is een zware koppeling in een daily niet zo'n issue idd.

Shakes
Berichten: 7976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Auto: Iets met 400+ nm
Locatie: 020

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 18 mei 2021, 20:21

Mijn 3.2 vond ik achteraf gezien weinig aan. De basis 325 was beter/leuker/speelser en het geluid 😍

Jeroen E21
Berichten: 480
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Jeroen E21 » 18 mei 2021, 20:49

Een S50B32 on full song klinkt en presteert wel vele malen indrukwekkender dan een M52B28, maar dat extra gewicht voel je idd wel en met name in de neus, al is dat wel aardig te behappen met het juiste onderstel. Beiden zijn evengoed -ieder in z'n eigen klasse- wel indrukwekkend goede en vlotte auto's.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 19 mei 2021, 09:23

De 3.2 met x-pipe vond ik echt geweldig klinken. In de stad met veel stoplichten ben je een zware koppeling ook gauw beu. Mijn vrouw heeft in meerdere jaren er welgeteld 3x mee gereden omdat ze hem verschrikkelijk vond rijden :bag:

WinstonWolff
Berichten: 157
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door WinstonWolff » 19 mei 2021, 18:36

Jan Terwolde schreef: 19 mei 2021, 09:23 De 3.2 met x-pipe vond ik echt geweldig klinken. In de stad met veel stoplichten ben je een zware koppeling ook gauw beu. Mijn vrouw heeft in meerdere jaren er welgeteld 3x mee gereden omdat ze hem verschrikkelijk vond rijden :bag:
Conclusie:

a) de E36 M3 is geen stadsauto
b) de E36 M3 is geen vrouwenauto

Verder is er eigenlijk weinig op af te dingen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 19 mei 2021, 19:30

Eens zoals ik eerder zei een geweldig ding op het circuit of bij een toerrit

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 669
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Tomj » 20 mei 2021, 12:37

Shakes schreef: 18 mei 2021, 20:21 Mijn 3.2 vond ik achteraf gezien weinig aan. De basis 325 was beter/leuker/speelser en het geluid 😍
Ik stapte deze week weer voor de eerste keer dit jaar van mijn 325i ( non vanos) recht in mijn 3.2, dat is echt een wereld van verschil.

MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 20 mei 2021, 13:49

Dat is van een maand oud biscuitje naar een vers gebakken gevulde koek.

Shakes
Berichten: 7976
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Auto: Iets met 400+ nm
Locatie: 020

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 20 mei 2021, 14:25

Zoveel mensen zoveel meningen.

MParallel
Berichten: 5902
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 20 mei 2021, 15:18

Sommige gebaseerd op ojectieve feiten, andere op subjectieve feiten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten