B58 E36 tracktool
-
- Berichten: 2940
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: B58 E36 tracktool
Jezus wat gaaf zeg. Dit vind ik echt geweldig. Kan echt genieten van al die E36 trackprojecten (in Dld inmiddels ook met S55 etc.).
-
Online
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: B58 E36 tracktool
3d scannen en tekenen, alleen dat is al een mooi project opzich. Is dit puur hobby? Of doe je er dagelijks meer mee?
- Niels
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: B58 E36 tracktool
Serieus bezig!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26873
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: B58 E36 tracktool
Poeh super vet zeg! Echt heel erg gaaf dat je dit doet en kanHsp schreef: ↑16 mei 2024, 22:46 Het heeft een tijdje geduurd, maar hierbij weer eens een update. Er is fysiek niet zoveel aan de auto gebeurd maar aan de tekentafel wel.
Zoals in de openingspost al beschreven kon de motor in combinatie met het huidige subframe niet laag genoeg. Om dit op te lossen zijn er een aantal opties zoals het aanpassen van de carterpan of het huidige subframe, maar aangezien ik nog wat meer plannen had zoals hieronder beschreven heb ik gekozen om een compleet nieuw subframe te tekenen. Deze heb ik in combinatie met de motorsteunen en baksteun getekend, hiermee passen de motor en bak precies in het casco. Om dit proces een stuk makkelijker te maken heb ik een 3D scanner gekocht en de body vooraan en achteraan ingescand, en daarnaast de motor en bak zelf. Hieronder wat plaatjes:
Vervolgens ben ik verder gegaan met de ophanging. Heb het altijd erg interessant gevonden hoe de geometrie van een onderstel invloed heeft op het rijgedrag, en hoe dit bij de sportieve auto’s en volbloed race-auto’s verschilt van normale auto’s. Aangezien ik op dit moment de tijd en mogelijkheid heb e.a. zelf te maken wilde ik hiervoor zelf wat delen gaan maken, mede omdat ik sowieso een en ander aan moest passen vooraan vanwege de remmerij en MK60E5 ABS die ik wil gebruiken, aangezien die ander type sensoren gebruiken. Na wat literatuur hierover gekocht te hebben ben ik hiermee aan de slag gegaan. In eerste instantie was de bedoeling iets wat ‘simpelers’ te maken zoals bijvoorbeeld de MRT engineering kit ook in elkaar steekt, op basis van het originele design. Dit is echter een wat ander design geworden, namelijk een unequal length double-wishbone systeem vooraan.
Grootste voordeel hiervan t.o.v het standaard McPherson design dat je, doordat je veel meer kan spelen met je design, je je waarden beter kunt afstellen en een mooiere cambercurve kunt halen zowel onder inveren als door het sturen zelf. Tov van zowel de standaard ophanging als bijvoorbeeld een aangepaste standaard ophanging zoals die van MRT engineering heeft deze een stuk meer cambergain zowel onder sturen als door inveren. Verder is het rolcentrum gecorrigeerd, scrub aangepast naar de velgen die ik gebruik en caster trail afstemt op hoeveelheid caster etc. Bumpsteer is gecorrigeerd en stelbaar, en ik kan straks met wat wisseldelen van bijna volledig ackermann naar 0 ackermann en wat daartussen zit. Antidive is ook instelbaar. Alles zit in uniballs. Camber en spoor is afstelbaar op de auto zelf dus zonder delen los te hoeven halen. E.a. aan zaken eromheen zoals veersterkte etc worden aangepast, en ook met de antirollbar moet ik nog aan de slag. Vooraan zitten nu E90 wiellagers en ABS sensoren ivm de abs. Weer wat plaatjes bij het verhaal:
Verder is de achterkant hiervoor ook aangepast. Dit is wel wat minder spectaculair gedaan als vooraan, in de basis gewoon hetzelfde design gebleven. Hier is ook het rolcentrum gecorrigeerd voor de rijhoogte, en is de anti squat instelbaar tussen origineel en een stuk meer anti squat. Daarnaast kan je je toe naast te schuiven met de bracket aan de auto nu ook via shims afstellen zodat je makkelijker toe kunt stellen. Camber is ook stelbaar op de auto, en als bovenste arm gebruik ik nu een E46 arm. Deze is iets lichter, en ik had er 1 met veerschotel nodig aangezien mijn set een losse veer heeft. Ook achteraan zitten nu E90 lagers, ABS sensoren, naven, handremsysteem, 130i performance remschijf en E90 335D assen, in combinatie met een E46 M3 diff. Deze E90 spullen gebruik ik ook hier vanwege de ABS unit die ik gebruik. Verder zijn de meeste E90 delen makkelijker te krijgen en bijvoorbeeld de assen zijn een stuk sterker dan de E36 assen. Dit zou in combinatie met het vermogen geen probleem op moeten leveren, net als het diff. De plaatjes:
Alles is gemaakt van een combinatie van S700, S900 staal, Chromolybdeen en aluminium 7075, in de komende weken/maanden gaat alles gesneden, gelast en gefreesd worden. Voor zowel voor als achter geld dat het onafgeveerde gewicht met betrekking tot de draagarmen etc zelf ongeveer gelijk is, de remmerij is echter wel zwaarder dan origineel. Alle delen en assembly’s zijn door de FEA analyse gehaald om te checken of ze sterk genoeg zijn, dus dit zou goed moeten zitten.
Ik gebruik een KW competition 2a (tegenwoordig V3 racing) onderstel, in combinatie met 295 banden achter en 265 voor, hiervoor moet de body nog verbreed worden. Anti Roll Bar ben ik momenteel nog mee bezig, hiervoor wacht ik nog op wat spulletjes.
Is het allemaal nodig en verstandig om te maken/proberen? Misschien niet, maar je moet toch ergens je hobby/lol uit halen. Aangezien het allemaal lekker experimenteel is is het nog afwachten hoe alles in combinatie met elkaar straks gaat reageren, maar daar komen we maar op 1 manier achter.
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: B58 E36 tracktool
Allemachtig wat een voorbereidingen alleen al. Gaaf zeg!
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: B58 E36 tracktool
holy shit, petje af hoor
-
OnlineTom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: B58 E36 tracktool
Wat een pracht, erg tof om te volgen!
- e30touring1990
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: B58 E36 tracktool
heel gaaf dit! erg leuk om te volgen
-
OnlineEstoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: B58 E36 tracktool
Heel erg gaaf <3
- matthyssie
- Berichten: 6026
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: B58 E36 tracktool
Heel gaaf, ben benieuwd hoe het straks in de praktijk uitpakt!
-
- Berichten: 51575
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: B58 E36 tracktool
Machtig dit!
-
- Berichten: 9092
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: B58 E36 tracktool
Niet normaal dit.
- Fabian
- Berichten: 7050
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: B58 E36 tracktool
Cool, serious business, bijna geen hobby meer te noemen zo
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Thanks allen!
Dit is in principe puur hobby, heb in t verleden wel e.a. geëngineerd bij een bijbaan en een tijdje de studie automotive engineering gevolgd dus het is niet allemaal compleet nieuw, maar ben geen constructeur van beroep of iets dergelijks.
Ik ook! Zit onderhand wel zoveel tijd in dat het jammer is het alleen bij een concept te laten, dus we gaan het meemaken.matthyssie schreef: ↑17 mei 2024, 10:40 Heel gaaf, ben benieuwd hoe het straks in de praktijk uitpakt!
- yorick
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: B58 E36 tracktool
Ik lees termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Heel gaaf project en interessant om te volgen!
Nu ga ik ze googelen
Nu ga ik ze googelen
- Dimitri
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: B58 E36 tracktool
Ik heb geen idee wat ik allemaal zie maar wat super gaaf dit zeg!
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
Re: B58 E36 tracktool
Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)
Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?
Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)
Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?
Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: B58 E36 tracktool
Klopt inderdaad, een iets andere manier van aanvliegen qua randvoorwaarden of manier waarop je het berekent kan al een aardig verschil maken. Ik heb het gespiegeld met een vriend en een collega die beide mechanisch constructeur zijn(geweest), daar kwam nog e.a. uit, waarna er nog wat aanpassingen gemaakt zijn. Overal zit wel een ruime veiligheidsfactor op, en verder heb je natuurlijk de originele spullen waarmee je kan vergelijken om te zien of je een beetje bij de weg zit. Blijft natuurlijk een erg belangrijk thema, maar al met al zit dat denk ik wat dat betreft wel goed.maurizio schreef: ↑18 mei 2024, 18:46 Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)
Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?
Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
- Nivek
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: B58 E36 tracktool
Pff, wou dat mijn teken skills zo ver ging
-
Online
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: B58 E36 tracktool
Ik denk dat het ook wel losloopt, je draagarmen lijken heel erg op draagarmen die ze ook wel eens gebruiken voor driften. OEM auto onderdelen zijn altijd een compromis om het maar zo goedkoop mogelijk te kunnen maken.Hsp schreef: ↑18 mei 2024, 19:32Klopt inderdaad, een iets andere manier van aanvliegen qua randvoorwaarden of manier waarop je het berekent kan al een aardig verschil maken. Ik heb het gespiegeld met een vriend en een collega die beide mechanisch constructeur zijn(geweest), daar kwam nog e.a. uit, waarna er nog wat aanpassingen gemaakt zijn. Overal zit wel een ruime veiligheidsfactor op, en verder heb je natuurlijk de originele spullen waarmee je kan vergelijken om te zien of je een beetje bij de weg zit. Blijft natuurlijk een erg belangrijk thema, maar al met al zit dat denk ik wat dat betreft wel goed.maurizio schreef: ↑18 mei 2024, 18:46 Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)
Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?
Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is dat je wat jigs(mallen) 3d print zodat je afentoe kan checken of alles nog goed zit en recht is.
(En kleine tip, voortaan je sketches uitzetten als je een render maakt )
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
Re: B58 E36 tracktool
Mijn punt zit hem meer in de details, hoe leid je krachten in het materiaal. hoe lopen krachtenlijnen etc.
Wat voor een spanningen laat je toe enz.
- PeterM
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: B58 E36 tracktool
Heel vet hoor, next level om dat allemaal zelf te ontwerpen!
- Luco
- Berichten: 28005
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: B58 E36 tracktool
erg mooi om dit te zien, nog mooier als je het zelf kan
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: B58 E36 tracktool
Echt super gaaf dit! Onwijs mooi als je dat zelf zo allemaal kan maken.
De voorwielophanging doet me een beetje denken aan hoe ik dat ooit zag bij een Audi A4, wat dat betreft hadden ze dat bij Audi mooi voor elkaar. Maar heb je genoeg ruimte naar het binnenscherm toe om de bovenste A-arm kwijt te raken?
Verder verbaast het me een beetje dat je aan de achterkant niet voor iets mooiers gaat. Als ik me niet vergis heeft de setup van de E36/E46 toch nog best wel wat bumpsteer. De E8x/E9x heeft wat dat betreft een stuk mooiere ophanging achter, eigenlijk is dat een soort evolutie van de dubbele A-arm.
De voorwielophanging doet me een beetje denken aan hoe ik dat ooit zag bij een Audi A4, wat dat betreft hadden ze dat bij Audi mooi voor elkaar. Maar heb je genoeg ruimte naar het binnenscherm toe om de bovenste A-arm kwijt te raken?
Verder verbaast het me een beetje dat je aan de achterkant niet voor iets mooiers gaat. Als ik me niet vergis heeft de setup van de E36/E46 toch nog best wel wat bumpsteer. De E8x/E9x heeft wat dat betreft een stuk mooiere ophanging achter, eigenlijk is dat een soort evolutie van de dubbele A-arm.