B58 E36 tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Zed240
Berichten: 2940
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Zed240 » 16 mei 2024, 23:22

Jezus wat gaaf zeg. Dit vind ik echt geweldig. Kan echt genieten van al die E36 trackprojecten (in Dld inmiddels ook met S55 etc.).

Online
Eric Z
Berichten: 3987
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Eric Z » 16 mei 2024, 23:37

3d scannen en tekenen, alleen dat is al een mooi project opzich. Is dit puur hobby? Of doe je er dagelijks meer mee?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22279
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Niels » 16 mei 2024, 23:40

Serieus bezig!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26873
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Martijn_bmw » 17 mei 2024, 03:51

Hsp schreef: 16 mei 2024, 22:46 Het heeft een tijdje geduurd, maar hierbij weer eens een update. Er is fysiek niet zoveel aan de auto gebeurd maar aan de tekentafel wel.

Zoals in de openingspost al beschreven kon de motor in combinatie met het huidige subframe niet laag genoeg. Om dit op te lossen zijn er een aantal opties zoals het aanpassen van de carterpan of het huidige subframe, maar aangezien ik nog wat meer plannen had zoals hieronder beschreven heb ik gekozen om een compleet nieuw subframe te tekenen. Deze heb ik in combinatie met de motorsteunen en baksteun getekend, hiermee passen de motor en bak precies in het casco. Om dit proces een stuk makkelijker te maken heb ik een 3D scanner gekocht en de body vooraan en achteraan ingescand, en daarnaast de motor en bak zelf. Hieronder wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ben ik verder gegaan met de ophanging. Heb het altijd erg interessant gevonden hoe de geometrie van een onderstel invloed heeft op het rijgedrag, en hoe dit bij de sportieve auto’s en volbloed race-auto’s verschilt van normale auto’s. Aangezien ik op dit moment de tijd en mogelijkheid heb e.a. zelf te maken wilde ik hiervoor zelf wat delen gaan maken, mede omdat ik sowieso een en ander aan moest passen vooraan vanwege de remmerij en MK60E5 ABS die ik wil gebruiken, aangezien die ander type sensoren gebruiken. Na wat literatuur hierover gekocht te hebben ben ik hiermee aan de slag gegaan. In eerste instantie was de bedoeling iets wat ‘simpelers’ te maken zoals bijvoorbeeld de MRT engineering kit ook in elkaar steekt, op basis van het originele design. Dit is echter een wat ander design geworden, namelijk een unequal length double-wishbone systeem vooraan.

Grootste voordeel hiervan t.o.v het standaard McPherson design dat je, doordat je veel meer kan spelen met je design, je je waarden beter kunt afstellen en een mooiere cambercurve kunt halen zowel onder inveren als door het sturen zelf. Tov van zowel de standaard ophanging als bijvoorbeeld een aangepaste standaard ophanging zoals die van MRT engineering heeft deze een stuk meer cambergain zowel onder sturen als door inveren. Verder is het rolcentrum gecorrigeerd, scrub aangepast naar de velgen die ik gebruik en caster trail afstemt op hoeveelheid caster etc. Bumpsteer is gecorrigeerd en stelbaar, en ik kan straks met wat wisseldelen van bijna volledig ackermann naar 0 ackermann en wat daartussen zit. Antidive is ook instelbaar. Alles zit in uniballs. Camber en spoor is afstelbaar op de auto zelf dus zonder delen los te hoeven halen. E.a. aan zaken eromheen zoals veersterkte etc worden aangepast, en ook met de antirollbar moet ik nog aan de slag. Vooraan zitten nu E90 wiellagers en ABS sensoren ivm de abs. Weer wat plaatjes bij het verhaal:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder is de achterkant hiervoor ook aangepast. Dit is wel wat minder spectaculair gedaan als vooraan, in de basis gewoon hetzelfde design gebleven. Hier is ook het rolcentrum gecorrigeerd voor de rijhoogte, en is de anti squat instelbaar tussen origineel en een stuk meer anti squat. Daarnaast kan je je toe naast te schuiven met de bracket aan de auto nu ook via shims afstellen zodat je makkelijker toe kunt stellen. Camber is ook stelbaar op de auto, en als bovenste arm gebruik ik nu een E46 arm. Deze is iets lichter, en ik had er 1 met veerschotel nodig aangezien mijn set een losse veer heeft. Ook achteraan zitten nu E90 lagers, ABS sensoren, naven, handremsysteem, 130i performance remschijf en E90 335D assen, in combinatie met een E46 M3 diff. Deze E90 spullen gebruik ik ook hier vanwege de ABS unit die ik gebruik. Verder zijn de meeste E90 delen makkelijker te krijgen en bijvoorbeeld de assen zijn een stuk sterker dan de E36 assen. Dit zou in combinatie met het vermogen geen probleem op moeten leveren, net als het diff. De plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles is gemaakt van een combinatie van S700, S900 staal, Chromolybdeen en aluminium 7075, in de komende weken/maanden gaat alles gesneden, gelast en gefreesd worden. Voor zowel voor als achter geld dat het onafgeveerde gewicht met betrekking tot de draagarmen etc zelf ongeveer gelijk is, de remmerij is echter wel zwaarder dan origineel. Alle delen en assembly’s zijn door de FEA analyse gehaald om te checken of ze sterk genoeg zijn, dus dit zou goed moeten zitten.


Ik gebruik een KW competition 2a (tegenwoordig V3 racing) onderstel, in combinatie met 295 banden achter en 265 voor, hiervoor moet de body nog verbreed worden. Anti Roll Bar ben ik momenteel nog mee bezig, hiervoor wacht ik nog op wat spulletjes.

Is het allemaal nodig en verstandig om te maken/proberen? Misschien niet, maar je moet toch ergens je hobby/lol uit halen. Aangezien het allemaal lekker experimenteel is is het nog afwachten hoe alles in combinatie met elkaar straks gaat reageren, maar daar komen we maar op 1 manier achter. :df: :tooth:
Poeh super vet zeg! Echt heel erg gaaf dat je dit doet en kan :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Eeuwe » 17 mei 2024, 08:18

Allemachtig wat een voorbereidingen alleen al. Gaaf zeg!

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2203
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Djessey » 17 mei 2024, 09:06

holy shit, petje af hoor :shock:

Online
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4871
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Tom V » 17 mei 2024, 09:15

Wat een pracht, erg tof om te volgen!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2815
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door e30touring1990 » 17 mei 2024, 09:31

heel gaaf dit! erg leuk om te volgen :)

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 916
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Estoque » 17 mei 2024, 10:21

Heel erg gaaf <3

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6026
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door matthyssie » 17 mei 2024, 10:40

Heel gaaf, ben benieuwd hoe het straks in de praktijk uitpakt!

Robin
Berichten: 51575
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Robin » 17 mei 2024, 11:07

Machtig dit!

Wouter81
Berichten: 9092
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Wouter81 » 17 mei 2024, 11:53

:shock:

Niet normaal dit. :)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7050
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Fabian » 17 mei 2024, 11:56

Cool, serious business, bijna geen hobby meer te noemen zo :)

Hsp
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Hsp » 17 mei 2024, 13:35

Thanks allen!
Eric Z schreef: 16 mei 2024, 23:37 3d scannen en tekenen, alleen dat is al een mooi project opzich. Is dit puur hobby? Of doe je er dagelijks meer mee?
Dit is in principe puur hobby, heb in t verleden wel e.a. geëngineerd bij een bijbaan en een tijdje de studie automotive engineering gevolgd dus het is niet allemaal compleet nieuw, maar ben geen constructeur van beroep of iets dergelijks.
matthyssie schreef: 17 mei 2024, 10:40 Heel gaaf, ben benieuwd hoe het straks in de praktijk uitpakt!
Ik ook! Zit onderhand wel zoveel tijd in dat het jammer is het alleen bij een concept te laten, dus we gaan het meemaken.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 972
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door yorick » 18 mei 2024, 09:12

Ik lees termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Heel gaaf project en interessant om te volgen!

Nu ga ik ze googelen :crazy:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 606
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Dimitri » 18 mei 2024, 09:15

Ik heb geen idee wat ik allemaal zie maar wat super gaaf dit zeg!

maurizio
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door maurizio » 18 mei 2024, 18:46

Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project :shock: respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)

Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?

Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.

Hsp
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Hsp » 18 mei 2024, 19:32

maurizio schreef: 18 mei 2024, 18:46 Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project :shock: respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)

Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?

Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
Klopt inderdaad, een iets andere manier van aanvliegen qua randvoorwaarden of manier waarop je het berekent kan al een aardig verschil maken. Ik heb het gespiegeld met een vriend en een collega die beide mechanisch constructeur zijn(geweest), daar kwam nog e.a. uit, waarna er nog wat aanpassingen gemaakt zijn. Overal zit wel een ruime veiligheidsfactor op, en verder heb je natuurlijk de originele spullen waarmee je kan vergelijken om te zien of je een beetje bij de weg zit. Blijft natuurlijk een erg belangrijk thema, maar al met al zit dat denk ik wat dat betreft wel goed.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Nivek » 18 mei 2024, 19:47

Pff, wou dat mijn teken skills zo ver ging

Online
Bokkepoot
Berichten: 296
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Bokkepoot » 18 mei 2024, 22:55

Hsp schreef: 18 mei 2024, 19:32
maurizio schreef: 18 mei 2024, 18:46 Zo! Hier zit een serieuze bak werk in.... en dat voor een hobby project :shock: respect!
(zelf fijnmechanisch constructeur van origine)

Ik weet niet of je in je kring iemand hebt om je sommen en je aannames mee te spiegelen?

Zie het niet als negatieve kritiek en ik heb totaal geen idee van je achtergrond, maar ik zie regelmatig zelfs professionals de mist in gaan met FEM sommen. Alles valt of staat met de juiste aannames en randvoorwaarden.
Klopt inderdaad, een iets andere manier van aanvliegen qua randvoorwaarden of manier waarop je het berekent kan al een aardig verschil maken. Ik heb het gespiegeld met een vriend en een collega die beide mechanisch constructeur zijn(geweest), daar kwam nog e.a. uit, waarna er nog wat aanpassingen gemaakt zijn. Overal zit wel een ruime veiligheidsfactor op, en verder heb je natuurlijk de originele spullen waarmee je kan vergelijken om te zien of je een beetje bij de weg zit. Blijft natuurlijk een erg belangrijk thema, maar al met al zit dat denk ik wat dat betreft wel goed.
Ik denk dat het ook wel losloopt, je draagarmen lijken heel erg op draagarmen die ze ook wel eens gebruiken voor driften. OEM auto onderdelen zijn altijd een compromis om het maar zo goedkoop mogelijk te kunnen maken.

Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is dat je wat jigs(mallen) 3d print zodat je afentoe kan checken of alles nog goed zit en recht is.

(En kleine tip, voortaan je sketches uitzetten als je een render maakt :) )

maurizio
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door maurizio » 19 mei 2024, 20:20

Hsp schreef: 18 mei 2024, 19:32 Ik heb het gespiegeld met een vriend en een collega die beide mechanisch constructeur zijn(geweest)
Top!

maurizio
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door maurizio » 19 mei 2024, 20:24

Bokkepoot schreef: 18 mei 2024, 22:55 Ik denk dat het ook wel losloopt, je draagarmen lijken heel erg op draagarmen die ze ook wel eens gebruiken voor driften. OEM auto onderdelen zijn altijd een compromis om het maar zo goedkoop mogelijk te kunnen maken.
Mijn punt zit hem meer in de details, hoe leid je krachten in het materiaal. hoe lopen krachtenlijnen etc.
Wat voor een spanningen laat je toe enz.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door PeterM » 19 mei 2024, 22:27

Heel vet hoor, next level om dat allemaal zelf te ontwerpen!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28005
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Luco » 20 mei 2024, 09:46

erg mooi om dit te zien, nog mooier als je het zelf kan :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: B58 E36 tracktool

Bericht door Marc Sierra » 22 mei 2024, 18:21

Echt super gaaf dit! Onwijs mooi als je dat zelf zo allemaal kan maken. :hot:

De voorwielophanging doet me een beetje denken aan hoe ik dat ooit zag bij een Audi A4, wat dat betreft hadden ze dat bij Audi mooi voor elkaar. Maar heb je genoeg ruimte naar het binnenscherm toe om de bovenste A-arm kwijt te raken?

Verder verbaast het me een beetje dat je aan de achterkant niet voor iets mooiers gaat. Als ik me niet vergis heeft de setup van de E36/E46 toch nog best wel wat bumpsteer. De E8x/E9x heeft wat dat betreft een stuk mooiere ophanging achter, eigenlijk is dat een soort evolutie van de dubbele A-arm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], jvb, Rogerb, SvB, wackywim en 4 gasten