Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3852
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door markk » 12 mei 2024, 10:36

Je kent het vast wel. Grote plannen. In de lente weer lekker dagje touren Ardennen / Eifel. Met de motor, met de cabrio, met vrienden naar de Ring, etc.

Komt er vaak niet van. Weekend is voor het gezin, vrije dagen zijn schaars en benzine/overnachtingen zijn duur.

Nu heb ik de mazzel dat ik 4 dagen (4x9) werk en dus op woensdag altijd vrij ben. Verder is dochterlief de deur uit en werkt moeder de vrouw onregelmatig in de zorg. Dus wanneer vrouwlief woensdag op mijn vrije dag werkt kan ik vanuit werk dinsdag namiddag naar de Ardennen crossen, overnachting nemen en op m'n vrije woensdag rustig (nou ja :df:) binnendoor terug rijden.

Maar toch, laatst gepland en kwam er niet van :-(
Druk, cabrio stond bij de garage voor een nieuw raammechanisme en motorfiets achterband was dusdanig versleten dat je er geen 100, laat staan 1000km, op wilt rijden.

Maar vrijdag na Hemelvaartsdag was het zover. Vrijdag vrij, zaterdag vrij, zondag vrij en moeder de vrouw alle dagen werken. Cabrio was klaar maar Mark had zin in een motorrijden. Alleen kms heen/weer over snelweg met de SuperDuke is niks dus de woon/werk toermotorfiets gepakt. Honda NT1100 DCT, 101pk, automaat, cruise-control, zadel/handvatverwarming en heel groot windscherm. Erg comfi in de winter maar ook wel wat anders dan een Superduke zeg maar.

Donderdagavond hotelletje geboekt in Bervaux, oostelijk van Luxemburg stad voor de overnachting van vrijdag op zaterdag. Vrijdagochtend rond 900 de snelweg gepakt naar Maastricht. Prima te doen. Waar dat met een naked echt na 10 minuten al "hmmm dit is het niet klinkt" gaat dat op zo'n NT1100 dikke prima. Cruisecontrol op 75 per 30 minuten teller, Maastricht ingesteld op carplay en de NT1100 zoeft naar Maastricht toe. Ergens onder Maastricht bankje gepakt, water gekookt (Jetboil) en in de zon van een heerlijke espresso (Nanapresso) genoten. Ook nog leuk gesprek gehad met een local op de fiets die daar z'n broodje zat te eten.

Nu kon het echt beginnen. Vanuit daar natuurlijk binnendoor verder. Aubel, Verviers, Spa, en rond de oostkant zakken naar Vianden. Inmiddels was het warm maar Mark kreeg nul wind / verkoeling (want groot scherm, heerlijk in de winter maar stukje minder met 24 graden). Dom, dom, dom maar pas veel, veel, veel later kreeg hij een ingeving: scherm kan ook omlaag :-) Aldus geschiede. Nu lekker wat wind op de jas en in het gezicht.

Eerste keer met de NT1100 in de Ardennen en ik moet zeggen: Valt echt 110% mee. Natuurlijk een echte sportmotor is leuker maar koppel heeft dat ding genoeg. 101pk is ook prima om goed de bocht uit te komen en de DCT schakelt echt prima. Sterker nog de plofjes en throttle blips bij het terugschakelen zijn echt geweldig. Zelfs met standaard uitlaat. Remmen deed dat ding toch al prima en ook sportief sturen gaat uitstekend. Tuurlijk links/recht merk je gewicht maar je bent in de Ardennen, niet op het circuit. En ja bocht uit, heuvel op gewoon volgas vasthouden onderuit 2 en niks geen angstzweet, spontane wheelies of wat dan ook. Ding pakt op, knalt bocht uit, klikt bij 7500rpm in 3 en gaat door. Even later met 140 in zes op volgende bocht af, vol in remmen (alarmlicht gaan automatisch aan - LOL), bak doet tijdens het remmen plop, plop, plop, plop terug naar 2 en spel herhaalt zich. Nog even ge-expirementeerd met handmatig schakelen maar dat was snel klaar. Laat die DCT maar schakelen, doet ie prima.

Heb echt genoten. Twijfel zelfs of ik sneller ben met de Superduke. Met de DCT kun je je maximaal op sturen/remmen concentreren en je hoeft het vermogen zeg maar niet te doseren. Tuurlijk iemand die echt kan motorrijden zal rondjes om me rijden maar ikzelf? Ik denk dat het bij mij niet veel scheelt qua pure snelheid!

's avonds supermarkt ingedoken en voor EUR 3,78 (hahahaha) wat Zweinefleish en een kant en klare Bulgur salade gekocht. Jetboil weer aangestoken, adapter+pannetje erop en heerlijk in de buitenlucht gegeten. Overnacht in Belvaux. Zaterdagochtend heerlijk ontbeten en via de West kant (deels) terug. Boillion, Neufchateau, Martelange, Esch Sure Sure, Wiltz, Clervaux en naar boven. Via Valkenburg / Beek en daar weer scherm omhoog en snelweg op terug. 1800 zat Mark weer aan tafel thuis met de liefde van z'n leven die net klaar was met werken.

Zojuist alles weer schoongemaakt en gepoetst. Ik word (gelukkig) echt oud. Heerlijk genoten met maar 101pk en een automaat ...
Kosten ? 110 euro voor de overnachting, ook zoiets voor de benzine en nog 10 euro losse uitgaven (boodschappen, water, ijsje, etc.)


Mark.

SlowCo
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door SlowCo » 12 mei 2024, 11:04

Leest als een zeer prettig uitje. Ben jaloers. Mooi spul ook van Honda dat DCT (en E-clutch).

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Harrie D » 12 mei 2024, 11:44

DCT is inderdaad geniaal en de NT1100 doet eigenlijk alles prima.

De E-clutch heb ik vrijdag voor het eerst mee gereden (CB650R, vond het verder een duf ding, de Hornet 750 vond ik veel leuker rijden, maar ik ben sowieso geen fan van L4's)
Het werkt opzich niet verkeerd, heb ook wat zitten spelen met de instellingen hoe sportief ie op en terugschakelt en vooral veel door de bebouwde kom gereden. Handmatig bedienen heb ik 1x geprobeerd, dat voelde wat wazig, net alsof je in een potmeter kneep (terwijl dat fysiek niet zo is)

Maar ik vond het buiten het wegrijden niet zoveel toevoegen met op/terugschakelen, dan werkt een quickshifter ook prima (met opschakelen misschien zelfs wat vloeiender in de hogere toeren)

Aan de andere kant, het maakt stadsverkeer een stuk makkelijker, werkt je daarbuiten ook niet tegen en weegt 2kg meer (itt de 10-15kg van DCT, wat overigens echt wel beter werkt)
Eigenlijk hoop ik vooral dat ze het op het blok van de Hornet/Transalp gaan gebruiken, maar misschien zijn ze bang dat de Transalp dan teveel aan de AT begint te knagen.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1821
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Jules » 13 mei 2024, 10:53

Klinkt als een prima ritje!
Volgende keer de tent mee? Klinkt bijna als kamperen ;)
Hier trouwens een Koffiemaatje in plaats van Nanopresso. Deze werkt op batterij en kookt zelf het water. Geweldig ding.

Kan uit eigen ervaring zeggen dat 100 pk meer dan genoeg is voor de openbare weg. Kom niks tekort met de Hypermotard en dan kan je tenminste een keer gas geven zonder idioot hard te gaan (met 200 pk is daar toch echt weinig ruimte voor behalve de autobahn).

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3852
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door markk » 13 mei 2024, 19:45

Koffiemaatje kon ik niet maar is geniaal als 1 oplossing ! Met de nanopresso heb je altijd of een thermoskannetje heet water mee ofwel iets van de genoemde Jetboil.

Aan de andere kant. Als ik wegga heb ik ook altijd wel iets van een brander nodig om vlees mee te bakken. Dus Jetboil + adapter + pannetje gaan sowieso mee …

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26883
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2024, 21:16

Zoals altijd weer mooi geschreven :) en heerlijk uitje, blijft een geweldig stukje land en stuurwegen daar :df:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Harrie D » 15 mei 2024, 11:59

Jules schreef: 13 mei 2024, 10:53 Hier trouwens een Koffiemaatje in plaats van Nanopresso. Deze werkt op batterij en kookt zelf het water. Geweldig ding.
En bedankt, moet ik me weer inhouden om niet weer iets te kopen....
De Nanopresso met nespresso adapter werkt prima, maja, nog minder moeite is wel beter :tooth:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1821
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Jules » 15 mei 2024, 12:48

Harrie D schreef: 15 mei 2024, 11:59
Jules schreef: 13 mei 2024, 10:53 Hier trouwens een Koffiemaatje in plaats van Nanopresso. Deze werkt op batterij en kookt zelf het water. Geweldig ding.
En bedankt, moet ik me weer inhouden om niet weer iets te kopen....
De Nanopresso met nespresso adapter werkt prima, maja, nog minder moeite is wel beter :tooth:
Niet nodig, gewoon kopen; krijg je geen spijt van!
En de Nanopresso kan je gewoon op marktplaats ;)

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Harrie D » 15 mei 2024, 19:30

Jajaja, je had me met dat 1e bericht al overtuigd, ik verkeerde alleen nog in de ontkenningsfase :)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1842
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Word oud - fun op budget en slechts 101pk en automaat

Bericht door Barend » 15 mei 2024, 23:35

Leuk Mark! Fijn om te lezen dat je er toch op uit blijft gaan, ondanks je leeftijd (;)). Uiteindelijk maakt het voertuig weinig uit, als je maar geniet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten