2. INTERNATIONALE COPPA D´EUROPA 2006
7 - 8- 9 april 2006
[img:600:1067]http://www.coppa-europa.org/images/Karte2.gif[/img]
Opnieuw historisch rallyrijden nieuwe stijl.
“One of my most exciting weekends since wedding” (Klaus Jansen, D).
“Een aanrader” (Edmond Planteydt en Marijke Benningshof, NL).
“Een voor herhaling vatbaar voortreffelijk evenement” (gastrijder Wim Luybregts, NL).
“Een rally van formaat” (Joan van de Lustgraaf, Dutch Historic Rally Club, NL).
“De meest bochtenrijke rally ten noorden van de Alpen” (Jos Timmermans, FIVA, B).
“Coppa d’Europa zet de toon” (Peter Ecury, Auto Motor Klassiek, NL).
“Geslaagde nieuwe opzet” (John Bekker, Het Automobiel, NL).
“Top Event: Rallye Coppa d’Europa” (Eifel Journal, D).
“Een schot in de roos”, etc. etc. Een kleine greep uit de vele positieve reacties.
De organisatie heeft geen enkele wanklank ontvangen. Natuurlijk waren er minuscule minpuntjes, welke in de 2006-editie weggewerkt of verbeterd zullen zijn.
Elke dag zwaar voor de Coppa Super, pittig voor de Coppa Sport en gemoedelijk voor de Coppa Touring.
Pittoreske omgevingen, veelal nog ongebruikte en spectaculaire rallyweggetjes, tophotels, uitmuntende maaltijden, bagageservice, serviceploegen, etc. zullen ook u positief verrassen en zijn bij ons vanzelfsprekend.
Bol-pijl, visgraat, veel verschillende kaartleessystemen, regelmatigheidsetappes, behendigheidstests en andere speciale etappes zoals een avondtraject in de Duitse Eifel wisselen elkaar regelmatig af en zorgen ervoor dat u allert blijft.
Kan dat wel competitief zijn zonder een enkele tijdcontrole horen wij u zich afvragen.
Het bewijs hiervoor is in 2005 reeds geleverd.
Na een aantal malen de route van de 2e Int. Coppa d’Europa 2006 gereden te hebben met een grandioos competitief parcours, prima rustlocaties en voldoende tijd voor uitgebreid sociaal contact, verwachten we wederom een uniek evenement nieuwe stijl voor oude voertuigen neer te zetten.
Een goede mix tussen gezelligheid en sportief rijden wordt bewerkstelligd middels duidelijke routebeschrijvingen, afgewisseld met veel verschillende maar begrijpelijke kaartleesopdrachten, diverse systemen regelmatigheidsproeven, behendigheidstests en speciale etappes. U kunt en zult genieten van royale vergezichten, nostalgische dorpjes en mooie weggetjes door prachtig natuurschoon.
We beginnen met het zuid-Limburgse Heuvel- en Mergelland, de Oostkantons in Duitstalig België, de zeer gewaardeerde behendigheidstests rond St. Vith (B) en Oberehe (D), de bijna onvoorstelbaar mooie rallylandschappen en haarspeldbochten van Luxemburg, de Belgische Ardennen en een interessant deel noord Frankrijk.
Donderdag 6 april 2006.
In de vroege avonduren kunt u reeds de vrijwillige documentencontrole passeren en aansluitend zal het áperitief van het evenement bestaan uit een pré-briefing en welkomstreceptie met hapjes en drankjes in Kasteel Bloemendal te Vaals, welk alles overigens niet verplicht is.
Evenals 2005 zal er geen technische keuring van de deelnemende voertuigen plaatsvinden.
Vrijdag 7 april 2006, Etappe I.
Na de documentencontrole en herhaling van de briefing in restaurant De Bokkerijder boven op de Vaalserberg zal het eerste voertuig om 09.01 uur vanaf daar (vlak naast het Drielandenpunt) vertrekken voor de eerste etappe.
Er wordt begonnen met een nieuwe en iets langere route door Nederlands zuid-Limburg.
Via de legendarische en beruchte Camerigerberg (bekend van de vroegere KNAC-heuvelklim) en het Vijlenerbosch rijden we België in.
De Voerstreek. Het gebied van de Belgische taalstrijd. Klein Zwitserland. Prachtige châteaus, abdijen, glooiende landschappen met geweldige vergezichten en uitdagende rallypaadjes. Gezellige dorpjes met ontelbare goede etablissementen om goed, lekker, betaalbaar (kortom nostalgisch en ouderwets) te eten en te drinken. Wij tippen café “Moeder de Gans” in Teuven en “de Zwaan” in ’s-Gravenvoeren (als u ‘m kunt vinden).
Diverse hairpins verder ziet u het wereldberoemde immense spoorwegviaduct van Moresnet met vlak daarbij een van de grootste rangeeremplacementen van Europa.
Overigens was het Drielandenpunt vroeger zelfs een Viérlandenpunt, want Moresnet was een eigen staatje.
We zijn nog steeds onder de rook van Aachen, maar zakken verder zuidwaarts naar de imposante Barrage de la Vesdre bij Eupen. Omdat dit Belgische gebied Duitstalig is, noemen ze deze stuwdam hier de Wesertalsperre.
En dan zo’n 15 km. Pantserstrecke. Een ontzettend slecht onderhouden Rijksweg van het Belgische Eupen richting Duitse Monschau. Vooral ’s-zondags veel wandelaars en ’s-winters veel langlaufers. Daar hebben we vandaag dus geen last van en u zult er van opkijken als u tijdens deze 15 km. vijf auto’s tegenkomt.
Wij zagen ergens een bord met het opschrift “Highway to hell”.
Vervolgens een machtig slingerweggetje naar Kalterherberg en dwars door het immense militaire domein van Camp Elsenborn België weer in.
En dan begint het moeilijk(er) te worden. Een prachtig nagenoeg onbewoond gebied ligt op ons te wachten rond het stuwmeer van Bütgenbach, waar geluncht gaat worden in restaurant Brüls.
Vervolgens door Naturschutzpark Hohes Venn-Eifel met onvoorstelbaar veel interessante mogelijkheden (inclusief kaartleestechnische beekdoorwadingen voor de Coppa Super) naar enkele tests bij St. Vith. Met dank aan Raymond Braquet van Auto Moto Club St. Vith.
U dacht klaar te zijn voor vandaag? Mooi niet! Want we gaan namelijk Duitsland weer in. En als u dacht dat Duitsland geen rallyweggetjes heeft, komt u daar hier wel achter! Een heftige afsluiter van de dagetappe tot het geweldige Dorint Resort aan het stuwmeer van Bitburg in Biersdorf am See.
Wat zegt u? Klaar voor vandaag en de bar in? Nee hoor! Na het (alcoholloze) diner dient u allen aan te treden voor een drie uur durende avondlus met diverse regelmatigheidsproeven en de zo gewaardeerde behendigheidstests rond Oberehe.
Ook hier natuurlijk onze hartelijke dank aan Wolfgang Bürgel van Motor Sport Club Oberehe e.V. im ADAC met officiële tijdwaarneming door de Automobielclub von Deutschland.
Zo, en dan mag daar nu (eindelijk) op gedronken worden.
Zaterdag 8 april 2006, Etappe II.
Wegens het avondlusje starten we weer vanaf 09.01 uur.
Er wordt begonnen met enkele zeer bochtenrijke stukjes uit onze Tour d’Europe 2000 door het Deutsch-Luxemburgischer Naturpark, om bij Vianden Luxemburg binnen te rijden, waar we zowat dwars doorheen rijden via het Bassin Supérieurs van Mont St. Nicolas, het sprakeloos makende uitzichtspunt Point de Vue Victor Hugo, langs de Sure naar Esch-sur-Sure en het lac (meer) de la Haute Sure, om even ten noorden van Arlon België weer in te rijden.
Heeft u er ook aan gedacht om in Luxemburg te tanken?
En we gaan nog verder zuidwaarts vandaag. Nabij Virton lunchen we in het historische Château de Latour, wederom een Coppa-toplocatie.
Na deze voortreffelijke lunch gaan we het Franse département 54 in om via een kaartleestechnisch moeilijk Belgisch gedeelte terug te keren naar het gebied tussen Arlon en Luxemburg-stad.
Wegens de zwaarte van de dag vandaag geen avondlus en we overnachten en dineren in het sjieke Novotel bij het Centre Européen op het plateau de Kirchberg.
Zondag 9 april 2006, Etappe III.
Omdat we vandaag nog naar Vaals moeten en gisteren geen avondlus gereden hebben, starten we vanaf 08.01 uur.
We schieten snel noordwaarts langs diverse bezienswaardigheden zoals Nommerlayen (helaas geen tijd voor), het Goodyear-circuit van Colmar-Berg, een lastig traject bij Diekirch, even Duitsland weer in en via enkele ongelooflijke slingerpaadjes naar de lunch in Heinerscheid met de typisch Luxemburgse klank “Cornelys Haff”.
Nee, nee, geen simpele aflooproute vanmiddag. We gaan heftig verder.
Luxemburg uit, België in, België uit, Duitsland in, Duitsland uit, België weer in.
En België weer uit, Duitsland nog eens in, Duitsland uit, beekdoorwading, diverse behendigheidstests (AMC St. Vith), spannende regelmatigheidsproeven, oplettend kaartlezen, veel routecontroles, voor de Coppa Super nog wat gravel, de stuwdam van Robertville, Mont Rigi op het hoogste punt van België; de Baraque Michel, vlak langs de Barrage de la Gileppe met een immens groot leeuwenstandbeeld en in Gemmenich richting “Trois Bornes”.
Het zit er op. Een ritje van rond de 1000 km. over de meest ondenkbare weggetjes en hoe vaak denkt u door de organisatie gefopt te zijn?
En heeft u ook de haarspeldbochten geteld? Gemiddeld per drie kilometer 1 hairpin?
Tegelijk met aanvang van het diner in restaurant De Bokkerijder zullen de eindklassementen bekend gemaakt worden en direct daarna de vele prijzen uitgereikt.
Er zijn overigens wederom herinneringen voor alle deelnemende personen.
Wij weten dat u genoten zult hebben van dit geweldige evenement en ervaren heeft dat competitie zonder tijdcontroles wel degelijk mogelijk is.
Wij danken u reeds bij voorbaat voor uw deelname en hopen u ook in 2007 weer terug te zien voor de 3e Internationale Coppa d’Europa, waar alweer totaal nieuwe en onontdekte wedstrijdgebieden gebruikt zullen gaan worden. Met één dag méér zullen dan zelfs enkele landen méér aangedaan worden, hetwelk echter de consequentie met zich meebrengt dat de finish van het evenement wat verder weg zal liggen.
Namens RREvents, René Smeets, Rudolf Dittmann en Etiënne Carlens.