Classic SLS 2005 - verslag met foto's

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Classic SLS 2005 - verslag met foto's

Bericht door Ruud Bosch » 20 mar 2006, 19:38

[img:300:186]http://www.adbz.nl/images/images_sls200 ... 0klein.JPG[/img]


De historie van de SLS-Rally

De eerste 29 edities van de SLS (staat voor: Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen) zijn verreden tussen 1952 en 1983, daar was toen niets “classic” aan.
Er werd gereden met speciaal geprepareerde destijds moderne rally-auto’s. Tot en met 1969 was deze rally gewoon een wedstrijd over de openbare weg, eigenlijk gewoon een snelheidsrace. Vanaf 1970 tot en met 1983 is de SLS uitgezet als rally met afgesloten klassementsproeven, met uitzondering van 1975. In dat jaar is het nog een keer over de openbare weg verreden, maar kwam men tot de conclusie dat een pure snelheidsrace over de openbare weg niet meer kon.
Opvallend genoeg was in die jaren Opel goed vertegenwoordigd in het deelnemersveld. Er is zelfs twee keer met een Opel gewonnen, want de equipe Jetten/Horbach won in 1967 de rally met een B-Kadett Rallye en in 1975 won de equipe Van der Marel-Berkhof de rally met een A-Ascona.

De historie van de Classic-SLS

De 30e editie van de SLS in 1993 was de eerste keer in Classic-uitvoering. Een rit van 30 uur non-stop over de openbare weg, ongeveer 1100 km lang en nu als regelmatigheidsrally. Dat wil zeggen, etappes rijden in een vaste tijd, niet te vroeg en niet te laat arriveren bij de finish van een etappe. Met afwisselende kaartleessystemen die de uitdaging om op tijd te rijden duidelijk vergroten. Een keer verkeerd rijden betekent tijdverlies en dat moet weer ingehaald worden.
In deze vorm is de Classic-SLS twee keer verreden. In 1995 was de organisatie van mening dat 30 uur non-stop in een auto eigenlijk niet verantwoord was en is men overgestapt op het huidige tijdschema: vrijdag Scheveningen-Brussel, zaterdag Brussel-Luxemburg-Brussel en zondag Brussel-Scheveningen.
In het deelnemersveld van de Classic-SLS zitten meestal niet veel Opels, dit jaar waren wij de enige!

Verslag van de 13e Classic SLS

Dit gedeelte begint eigenlijk al een week voor de rally, want zaterdag 6 augustus ben ik met de auto naar technische keuring van de SLS gegaan bij Garage Tinga in Leimuiden. Die keuring kan ook op avond voor de rally en de ochtend voor de start van de rally, maar dan is er weinig tijd om nog iets te doen als er iets niet in orde was. Gelukkig was bijna alles in orde, alleen een verstraler bleek defect terwijl er net een nieuw lampje inzat. Ter plaatse heb ik het lampje vervangen en toen kon ik de keuringsticker op de voorruit plakken.

De start van de SLS is voor ons vrijdagmiddag om 12.01 uur. Omdat we niet ver van Scheveningen wonen, kunnen we in de ochtend relatief op ons gemak naar Scheveningen gaan.

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/DSC01808a.JPG[/img]

Op de boulevard wordt iedereen naar startnummer geparkeerd, zodat de start soepel verloopt. Na een gezellige briefing in een Italiaans restaurant op de boulevard gaan we snel weer naar de auto want ongeveer een half uur voor je starttijd ontstaat al een rij voor het startpodium. Elke 30 seconden start er een auto, om en om een tourklasser en een sportklasser.

[img:663:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls200 ... 24_42a.jpg[/img]

De rit start met een aanlooproute naar Puttershoek, waar een lunch is en het routeboek voor de vrijdag wordt uitgereikt. En dan begint het echte werk.
Via de Zuid Hollandse en Zeeuwse eilanden loopt de route naar de Westerschelde tunnel. De vrijdag etappe is 378 kilometer lang en heeft afwisselend routes met eenvoudig bol-pijl systeem met afstanden (verbindingsroutes) en “echte” kaartleessystemen. Tijdens de verbindingsroutes hoef je niet naar route-controles te kijken, je moet alleen maar zorgen dat je op tijd bij de TC’s (tijdcontroles) arriveert.
Belangrijk is ook dat je tijdens de verbindingsroutes tankt, want tijdens de kaartlees-trajecten is daar geen tijd voor.

[img:723:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta1352.JPG[/img]

De vrijdag verloopt goed voor ons, we missen wel een aantal route-controles, maar in het tijdschema verliezen we maar twee keer 2 minuten en dat is netjes als debutant in deze wedstrijd. Tevens rijden we de regularity met maar twintig seconden afwijking en dat is ook goed (een regularity is een meestal kort traject waarbij op de seconde nauwkeurig gereden moet worden in plaats van op de minuut nauwkeurig).

[img:723:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta1353.JPG[/img]

Na afloop van de etappe is er een buffet-diner, waar natuurlijk over de etappe nagepraat wordt. Na afloop van het diner hangt op het mededelingenbord de tussenuitslag. We staan 38e in onze klasse op een totaal van 80 auto’s.

Op zaterdag is onze start om 7.21 uur en we gaan door de Ardennen naar Luxemburg over een route van 366 kilometer lang. Via fantastische weggetjes loopt de route door het grensgebeid met Frankrijk.

[img:800:320]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta1576.JPG[/img]

Er is een koffiepauze om een uur of 12 in de buurt van Bouillon en daarna gaat het richting Luxemburg, waar we om ongeveer kwart voor vier arriveren. De tweede etappe is voor ons goed verlopen, we hebben wel weer wat routecontroles gemist, maar het tijdschema loopt perfect. Dat kan ook bijna niet anders want de wegen in dit gebied zijn prima geschikt om “sportief” te rijden. En sportief betekent in dit geval: door de bebouwde kom (komt niet veel voor) hou je je stipt aan de snelheid (wordt ook streng gecontroleerd door organisatie en politie), maar buiten de bebouwde kom kan het gas erop (en flink). Buiten de bebouwde kom houden we geen rekening met de maximumsnelheid. Aan het begin van een traject nemen we steeds even de tijd om de route in tekenen, om daarna in een ruk naar de TC te rijden.
Een klein minpuntje onderweg, een official schrijft bij een TC een verkeerde tijd (een minuut te laat) voor ons op de controlekaart, met als gevolg strafpunten in twee trajecten. Het ene traject zouden we als gevolg hiervan te laat gearriveerd zijn en de ander dus te vroeg. Een vriendelijke vraag met uitleg aan de organisatie doet wonderen en het foutje wordt gladgestreken.
De regularity gaat zaterdag ochtend wel volledig de mist in want we rijden op een kruising de verkeerde richting op en komen daar veel te laat achter.
Na afloop van de ochtendetappe blijkt dat we het relatief goed gedaan hebben want we zijn drie plaatsen gestegen naar de 35e plaats.

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/DSC01817a.JPG[/img]

Na het buffet bij de chinees in Luxemburg (is al jaren traditie tijdens de SLS) gaan we terug naar Brussel. Allereerst een flink stuk door Luxemburg naar het noorden en dan weer Belgie in. De etappe is 305 kilometer lang en het wordt donker …

[img:721:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta2075.JPG[/img]

Gelukkig doen de Rallye 1000 breedstralers in combinatie met 2x 130 watt groot licht hun werk prima, maar het kan toch niet voorkomen dat we een aantal keren serieus de route kwijt raken. Het is daar werkelijk aardedonker en dat zijn wij niet gewend. We komen tot de ontdekking dat een verstraler achterop geschakeld met het achteruitrijlicht geen overbodige luxe is. Deze avondetappe staat al jaren als zeer heftig te boek, en ook deze keer is dat echt van toepassing. Natuurlijk speelt ook de vermoeidheid een flinke rol want als het om 8 uur ’s avonds donker wordt zit je toch al dik twaalf uur in de auto te navigeren en te sturen.
De regularity in het donker rijden we op goed geluk want ik kan in het donker de stopwatch en mijn snelheid/tijdtabel niet lezen. Dit is een tweede leermoment voor een volgende keer, we hebben ook meer licht nodig in de auto als het donker is.
Met ons gebrek aan ervaring met deze lange ritten is het laatste stuk van deze etappe overleven en zorgen dat je aankomt in het hotel want morgen is er nog een dag. We komen om ongeveer één uur ‘s nachts bij de finish aan en hebben dan in het avondtraject 54 minuten tijdverlies op gelopen. Gelukkig blijken veel andere equipes ook fouten en tijdverlies te hebben want we zakken maar vijf plaatsen in het klassement naar de 40e plek.
In het hotel nemen we nog snel de avondsnack en praten met anderen hoe zij het gehad hebben. Daarna gaan we snel naar bed, om morgen toch nog een beetje fris te zijn.

Zondagochtend starten we om 8.21 uur voor de laatste etappe van 314 kilometer. Deze gaat bijna direct van start met regularity met bol-pijl systeem op een parkeerterrein van een van de sponsoren in Brussel. De route moet in twee minuten afgelegd worden, maar ook hier rijden we een keer fout, omdat we de opdrachten niet goed begrijpen, met als gevolg veel strafpunten.

[img:720:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta2536.JPG[/img]

Hierna gaat de route naar Zeeuws Vlaanderen en via de Westerschelde-tunnel weer naar Scheveningen. In de buurt van Hulst raken we de route helemaal kwijt. De uitzetter heeft de route verdeeld over twee kaarten waarvan de kaartrand boven links van kaart 1 doorgaat naar rechtsonder op kaart 2. Door dat we geen referentiekader hebben als gevolg van de ontbrekende kaartstukken (en eigen kaarten mogen we niet gebruiken, bovendien hebben we die niet zo gedetailleerd) rijden we ongeveer 20 minuten zoekend rond. Uiteindelijk vinden we met behulp van een passerende fietser (dat mag dus wel) weer een bekend punt op de kaart en kunnen we zo verder. Het gemiste stuk laten we voor wat het is want anders worden we door te veel tijdsoverschrijding niet geklasseerd. De rest van de dag verloopt wel weer goed.

[img:728:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/Manta2243.JPG[/img]

Op weg naar Scheveningen raken we nog in de file want het is strandweer, en zowel wij als de auto hebben het moeilijk met de hitte. Op de paardenrenbaan van Duindigt moet er nog een rondje gereden worden in een grote berg stof van alle auto’s die voor je het rondje hebben afgelegd.

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/100_0772.JPG[/img]

Een deelnemer crasht hier in het zicht van de finish zijn auto in de langs de baan gelegen greppel. Dat is niet lollig, maar ook die dingen gebeuren.

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/100_0773.JPG[/img]

Het gaat daarna weer stapvoets naar de boulevard en dat is heel vervelend met de hitte. Maar eenmaal op de boulevard is er de voldoening dat je het gehaald hebt als je afgevlagd wordt op het finishpodium. We hebben de laatste dag ondanks de zoektocht van 20 minuten en de verknalde regularity goed genoeg gereden om als 39e te eindigen. Voor ons is dat een prima resultaat, we gingen dit jaar vooral om ervaring op te doen en er van te leren.

[img:640:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls200 ... 52qw-2.JPG[/img]
[img:641:480]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/P8280087a.JPG[/img]
[img:750:749]http://www.adbz.nl/images/images_sls2005/P8280089a.JPG[/img]

En de Manta heeft zich prima gehouden, eigenlijk hebben we geen echte technische problemen gehad onderweg. Kleine dingetjes heb je altijd wel: de koppeling is in de loop van de lange zaterdag gaan bokken bij wegrijden en achteruitrijden. Een keer bleef de thermostaat hangen en leek de motor warm te lopen op een aanlooproute zondagochtend. Na even gestopt te zijn was het probleem ineens weg. Verder hebben we ook een keer de reserve voorraad brandstof aan moeten spreken als gevolg van het verkeerd plannen van tanken op de laatste dag. Gelukkig hebben altijd 20 liter reserve bij ons. Maar dat is allemaal voorbij als je in Scheveningen bent aangekomen. Een gezellige ontvangst en afsluitende prijsuitreiking en borrel doet alle problemen vergeten.

De inschrijving voor de volgende driedaagse rally in april 2006 is al weer de deur uit. Dit gaan we zeker vaker doen!

Ruud Bosch (bestuurder/piloot)
Carina Bosch (navigator/copiloot)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mar 2006, 20:00

Supermooi dit. SLS is altijd leuk bij start/finish als kijker op de boulevard. Als rijder lijkt het me pas leuk worden zodra de grens gepasseerd is.

Hoop dit jaar en anders volgend jaar wat klassieker evenementen mee te maken in de 1802 van een vriend van me. Echt gaaf.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Ruud Bosch » 20 mar 2006, 21:24

Dennis Cavallino schreef:Supermooi dit. SLS is altijd leuk bij start/finish als kijker op de boulevard. Als rijder lijkt het me pas leuk worden zodra de grens gepasseerd is.
Dat is gedeeltelijk waar, vooral ardennen is leuk, maar ook in Nederland valt er nog aardig wat te genieten. Vorig weekend de Deltarally gereden met start en finish in Zwijndrecht, en ook in Nederland zijn er nog steeds mooie weggetjes te vinden.

Hoop dit jaar en anders volgend jaar wat klassieker evenementen mee te maken in de 1802 van een vriend van me. Echt gaaf.
Kan ik je alleen maar aanraden, als het kaartleesritten zijn.
Aaan de andere kant, als je hier eenmaal serieus mee bezig bent, vind je de toertocht op de oldtimerdag georganiseerd door de plaatselijke winkeliersvereniging niet echt boeiend meer, weet ik uit eigen ervaring.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2006, 13:15

Ik wil gewoon zoveel mogelijk gaan rijden. Zolang ik nog geen geschikte auto heb, wordt het maar meerijden en mijn mond houden :lol:

Heb nog 0 ervaring met kaartleesevenementen. Maar ben wel heel goed in kaartlezen :lol:

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Ruud Bosch » 24 apr 2006, 20:57

Als navigator moet je juist NIET je mond houden, jij bent in principe degene die de richting bepaald.

Maar, als je ervaring wilt opdoen in kaartleesevenementen, ik weet nog een paar leuke ritjes die ik niet kan rijden omdat de navigator geen tijd kan vrijmaken. (lees als: we hebben geen oppas voor de kids).

Dus als je zin en tijd hebt, graag!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2006, 21:08

@Ruud: Graag! Lijkt me erg gaaf en die auto vind ik ook fantastisch, dus dat is toch wel een beetje een droom die uit kan komen :D

Ik bedoelde niet mijn mond houden tijdens 't rijden trouwens, maar waar we inschrijven en met welke auto :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast