Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW is overgewaardeerd op DF: opnieuw 2023

Ja
31
44%
Nee
35
49%
BMW wat is dat?
5
7%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door JP » 14 aug 2023, 14:41

Martin* schreef: 14 aug 2023, 12:52 Goh...waarom ben ik niet verbaasd JP.. :roll:
Genoeg ruimte achterin voor de Bacardi-lemon :hangloose:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Martijn_bmw » 14 aug 2023, 20:40

Wimo schreef: 14 aug 2023, 11:20 Huidige 7 in Nederland is extreem onpractisch. Ding is echt te groot omdat er alleen le mogelijk is.
Eens, ik vind mijn Eqe met 5meter lengte en 2m breed al irritant groot voor smalle Nederlandse woonwijken, parkeergarages en plaatsen laat staan zo’n 7 serie die nog eens 40cm langer is. :blackeye:

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Woppa » 14 aug 2023, 21:45

5 meter voor de EQE, pff.. Met de parkeerkunsten van de buren krijg ik de golf er soms nog maar net tussen, laat staan 5 meter (of meer) auto.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Bram » 14 aug 2023, 21:50

Ik weet niet precies hoe groot mijn Superb station is, maar geen 5 meter lang denk ik, wel best breed. Vind het in parkeergarages vaak al best spannend :bag:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Fabian » 14 aug 2023, 22:11

Bram schreef: 14 aug 2023, 21:50 Ik weet niet precies hoe groot mijn Superb station is, maar geen 5 meter lang denk ik, wel best breed. Vind het in parkeergarages vaak al best spannend :bag:
4,86 :)
1,86 breed!

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Andre » 15 aug 2023, 10:54

Dit zou dan het moeten zijn.


Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Andre » 15 aug 2023, 23:22

De nieuwe M2 word wereldwijd heel goed verkocht.

Ze kunnen bij een nieuw ///M modelletje er gewoon weer 100kg bij drukken.

Als je dat CSL filmpje ziet dat ding waggelt door de bochten heen. Mensen kopen het gewoon.

Het is wel heerlijk als fabrikant dat je ze zo makkelijk aan de man kan brengen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2023, 07:28

Andre schreef: 15 aug 2023, 23:22 De nieuwe M2 word wereldwijd heel goed verkocht.

Ze kunnen bij een nieuw ///M modelletje er gewoon weer 100kg bij drukken.

Als je dat CSL filmpje ziet dat ding waggelt door de bochten heen. Mensen kopen het gewoon.

Het is wel heerlijk als fabrikant dat je ze zo makkelijk aan de man kan brengen.
Dat kunnen ze natuurlijk door de enorm sterke naam die ///M motorsport in de afgelopen decennia heeft opgebouwd. En ik denk bij elk highend product dat misschien 5% van de kopers ook daadwerkelijk het potentieel kan gebruiken zoals jij dat ook kan, voor die groep is de ontwikkeling natuurlijk ruk. Maar voor de rest van de kopers die koopt het vooral vanwege de naam, status, geschiedenis enz en die merken die 100kg en beetje waggelen helemaal niet.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door HSR » 16 aug 2023, 08:28

Is BMW niet altijd een beetje overrated geweest? Volgens mij hobbyen we hier alweer meer dan 15 jaar aan met snelle BMW'tjes en zover ik mij kan herinneren moest er altijd wel wat aan veranderd worden voordat het echt leuk werd.

E36 M3; onderstel
E46 M3/CSL; sper
130i; werkelijk ALLES voordat het leuk werd.
135i; zie 130i
140i; zie 135i
E90 m3 handbak; korter diff. gewicht.


Ik krijg het bijna niet uit m'n strot maar sinds ik sedert 2018 een Megane RS op de stoep heb staan realiseer ik mij pas echt dat de BMW sportmodellen overrated zijn. Recentelijk in een nieuwe Megane RS Trophy EDC gereden. Voor dat geld, out of the box, ik vind het echt waanzinnig gaaf. Het is vast te hardcore voor veel consumenten maar het is met recht een sportauto te noemen. Ik merk dan dat aandrijfconcept mij eigenlijk niet zoveel meer boeit en dat juist de uitdaging/agressiviteit/drivability van zo'n auto het plezier bepaalt.

Van die RS Trophy word ik echt hebberig. Het alternatief bij BMW is dan een 140i, beslist niet. Helemaal omdat je dan weer eindeloos moet gaan zitten klootviolen om de auto even leuk te krijgen als die Trophy out of the box is. En die fase ligt inmiddels wel achter mij.

My 2c.
Laatst gewijzigd door HSR op 16 aug 2023, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Wouter81 » 16 aug 2023, 08:30

Is ook zo Martijn. Maar toch denk ik dat het kortetermijndenken is. Als je als merk je kernwaardes overboord gooit dan kun je daar best nog een tijdje op doorliften maar tegelijkertijd is die reputatie net als de euro aan inflatie onderhevig. Het resultaat komt steeds verder af te staan van wat het ooit was. Het zal dat mensen ///M nu nog met 'Motorsport' associëren maar dat zal steeds minder worden. Ik snap dat we in een wereld leven waarin kortetermijndenken overheerst en vooral aandeelhouders tevreden moeten worden gesteld met instant-resultaten maar op de lange termijn verwater je je merk en is BMW straks in niets meer extra bijzonder ten opzichte van welk merk dan ook. Op de kortere termijn werkt het wat ze doen, op de langere termijn niet. Wij associëren BMW nu nog met 'sportief', 'goed sturend', 'echte rijdersauto's en 'Freude am Fahren' maar feitelijk gezien slaat dat al nergens meer op. Een 'sportieve' Audi of Mercedes is echt niet meer minder op dit vlak. Zolang dat imago echter nog leeft komen ze ermee weg, tot het moment dat dat idee ook niet meer leeft en niet meer in ons collectieve geheugen zit.

Ik snap dat er geld verdiend moet worden en de grote (Chinese/Aziatische/Instagram/Tiktok) meute bediend moet worden met 'spiegeltjes en kraaltjes' edities, van de monsterlijke XM tot 'M4 Coupe Sport Lightweights' die in niets meer lijken op hun voorgangers. Maar om je kernwaardes wel levend te houden zouden ze er altijd enkele echt sportieve modellen naast moeten aanhouden. Modellen die misschien niet in aantal enorm verkocht zouden worden maar het wel rechtvaardigen dat je als merk nog steeds bijzonder bent op dit gebied en laat zien dat je je kernwaardes serieus neemt. En dat is dus niet een M2 uitbrengen van ruimschoots boven de 1700 kilogram waarin het bioscoopscherm wat ze dashboard noemen belangrijker is dan je ///Motorsport heritage. Zelfs al zouden ze geen euro winst maken op zo'n versie, dan nog zouden ze het moeten doen. Puur ter bescherming van de principes en imago die hen ooit speciaal maakten.

En dan maakt het niet uit dat de meeste bestuurders niet zo goed kunnen sturen als Andre. Dat kan ik ook niet maar ik zou wel in de markt zijn voor een echt sportieve rijders-BMW M, terwijl de gehele huidige line-up me minder dan niets doet. Al stoppen ze 700 PK in de huidige M2 of M3, dan nog kocht ik hem niet. Daarom ben ik uitgeweken naar Toyota GR, die snappen dit alles nog wel.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2023, 08:39

Helemaal met je stuk eens Wouter maar zoals je zelf ook al zegt alles voor de aandeelhouders en het snelle kortetermijn geld… ook de hoog geplaatste heren zelf bij zulke bedrijven zitten een jaar of 5 op een toppositie zakken maximaal vullen en weer door. Lange termijn denken is helaas helemaal verdwenen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 09:31

Mensen willen patsen met hun spullen en cijfertjes, dat het wat minder stuurt is ondergeschikt.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Martijn M » 16 aug 2023, 09:36

Knot schreef: 16 aug 2023, 09:31 Mensen willen patsen met hun spullen en cijfertjes, dat het wat minder stuurt is ondergeschikt.
Dat komt ook omdat de mensen die willen patsen alleen t gas in drukken op een rechte weg, en zelfs dat gaat ze vaak niet goed af.
95% van de mensen heeft toch geen idee of een auto 'wat minder stuurt', die komen uit een of andere perenkist.

Geertmans
Berichten: 678
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Geertmans » 16 aug 2023, 10:04

Maar dat zijn wel de mensen die zo’n ding nieuw aanschaffen. De meeste BMW liefhebbers van de oude stempel, die ik hier zeker herken, hebben nog nooit een nieuwe auto aangeschaft. Laat staan een M-nogwattes of iets in dezelfde prijsklasse.
Hoe moet een bedrijf als BMW daar auto’s voor ontwikkelen? Ze zijn geen klant/prospect.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door JP » 16 aug 2023, 10:20

Altijd dat gezijk over gewichten….alsof de DF-rijder zelf geen kg’s (20-40%) is aangekomen in de laatste 20 jaar :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Robin » 16 aug 2023, 11:00

Mijn belevingen:
-Ik vind geen enkele fwd een 'sportwagen'. Totaal onvergelijkbaar.
-GR86 mist 100 pk en is twee keer te duur in NL incl BPM/BTW(haal een 1M en je denkt nooit meer aan een GR86 :D )
-BMW M3 Touring is zo ongeveer de 'beste auto die alles kan' nieuw te koop.
-M4 CSL waar Menzel mee reed is 'maar 'een paar seconden minder snel dan een GT3 992 Manthey. Dus....(ding vind ik niet mooi btw)

We overdrijven aan beide kanten een beetje (heel veel)

Ik zat op de Toyota website en daar springen de tranen in je ogen wat voor boring auto's daar op staan.
Ik vind een Supra best 'lelijk', een GR86 wordt niet meer gemaakt en de Yaris GR is voor erbij, kudos naar Toyota, maar komop de rest is echt drama. Geldt ook voor Renault en dat is en blijft fwd.

De oerlilleke M2 is blijkbaar een heel erg goede auto in z'n som der delen. Any ander merk 'mag' meer wegen, boeie. Al die EV's, waaronder Tesla Model 3 wegen 100(den) kgs meer dan dat rotding, maar heeft rwd een sperdiff en leverbaar mét handbak eventueel.

M5CS werd gezien als zo ongeveer de beste auto van 2022.

FWIW en IMHO.

Koffie!
:coffee:

Markos78
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 mei 2023, 18:30

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Markos78 » 16 aug 2023, 11:06

Gelukkig koop ik altijd oudere auto's, dus dat BMW haar merkwaarden heeft verkwanseld en de M-badge heeft gedegradeerd merk ik pas over een jaar of 10...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Tristan » 16 aug 2023, 11:42

Ik heb zeker interesse nog in de nieuwe M2? Waarom? Inzetbaar als daily, meer dan sportief genoeg, luxe, 6 in-lijn, sper en RWD. Alternatief is Cayman maar is voor mij niet praktisch genoeg. En veel andere smaken zijn er niet met mee dan 4 cil en/of RWD. Dus kom dan toch weer bij BMW uit, dus ze hebben nog wel een USP. Ja, 1700+ kg is te zwaar voor een M2 maar als dagelijkse auto waar je niet meer dan 8/10 rijdt van mogelijkheden zul je er in de praktijk niet veel last van hebben.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 12:01

Met die 1700+kg win je ook elk stoplichtsprintje nog wel van mij hoor :tooth:

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Andre » 16 aug 2023, 12:24

En mensen zoals Tristan gaan ervoor zorgen dat de volgende M2 weer groter is en weer 100kg zwaarder.

Zolang de klant het allemaal maar makkelijk accepteert dan word het nog erger.

Ik heb laatst in een 2016 cayman gt4 gereden. Wat een auto. Wat een stuurgevoel,wat een geluid, wat een stoelen, wat een zit positie. Daar ga je van elke cm die je er mee rijd genieten. Dan liever een goedkope daily en zo’n weekend auto erbij. Dan een 1700kg alles kunner die het overal net niet is.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Tristan » 16 aug 2023, 12:30

Helaas is een Cayman voor mij niet bruikbaar als daily. En zakelijk hoef ik geen goedkope daily te rijden. Vind het juist leuk om dagelijks in een leuke auto te rijden. Zo heeft ieder z'n eigen wensen en M2 past in mijn plaatje. Maar wees niet bang Andre, ik koop niet nieuw. Dus je mag de vorige eigenaar de schuld geven. :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10783
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Joy » 16 aug 2023, 12:34

Nou bedankt Tristan, daar zijn we weer mooi de dupe van. Passagiers kunnen toch gewoon met de trein en je koopt al je spullen voor een weekendje weg toch gewoon op locatie? Rugklachten na een lange rit in een kuipstoel? Niks wat een goede fysiotherapeut er niet uit krijgt.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Andre » 16 aug 2023, 12:59

Ik koop straks ook weer een heerlijke nep M met 300pk. Zolang er maar een trekhaak achter zit:)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Hielke » 16 aug 2023, 13:26

Sjips, heb ik ook eens een BMW en dan kan het eigenlijk al niet meer.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Andre » 16 aug 2023, 14:50

Die bmw van jou is een museum stuk die kan nog wel:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten