[e36] olie temp m3 s50b30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

[e36] olie temp m3 s50b30

Bericht door speedy25 » 07 apr 2008, 20:37

hallo

had eens een vraagje was net ff lekker aan het touren met de m3.dus ff een stuk snelweg gepakt en ff een stuk met 250 geknald.wat mij opviel is dat de olie temp opliep naar 110 graden is dit normaal?? let er normaal niet zo op maar nu viel het me toevallig op en vroeg me af of dit normaal is.

alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2008, 20:39

Bij langdurig hard rijden kan dat best idd, 110 graden is niks om je druk over te maken.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 07 apr 2008, 20:48

Bert ///M3 schreef:Bij langdurig hard rijden kan dat best idd, 110 graden is niks om je druk over te maken.
oke dan weet ik wel genoeg vroeg het me gewoon af.dacht namelijk hoe harder je rijd hoe meer de boel gekoeld word.maar dat klopt dus niet helemaal.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2008, 20:58

verband tussen snelheid en vermogen is in theorie quadratisch.

Dus om 2 keer zo hard te rijden heb je 4 keer zo veel vermogen nodig. Terwijl de flow door je oliekoeler maar 2 keer zo veel is.

Even afgezien van het feit dat een oliekoeler niet 2 keer zo efficient word als je de luchtdoorstroom verdubbeld.

Volkomen normaal dus dat het zaakje heter word.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 07 apr 2008, 21:10

Omdat je ook geen 6e versnellings hebt draait je blok ook nog eens een pittig toerental bij 250 waardoor de olietemp. ook zeker niet zal zakken.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 07 apr 2008, 21:19

Op het circuit komt mijn oliemeter zelfs iets over de 130.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 07 apr 2008, 21:21

ja precies nu snap ik het een beetje beter klink ook heel logisch.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2008, 22:21

Ik had de olie van de GTA tijdens de vorige CBR zelfs even op 140 graden. Niks voor hoeven te doen, alleen maar +/- 20km achter elkaar 240+ gereden. Daarna dus ook maar weer even rustiger aan gedaan, want dat leek me wel erg enthousiast; het ding heeft twee oliekoelers, maar blijkbaar hebben ze die er ook niet zonder reden opgezet. :?

Paul

Bericht door Paul » 08 apr 2008, 01:22

HEb hoe raar ik het soms ook doe nog nooit boven de 110 gehad...

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 08 apr 2008, 08:36

Paul schreef:HEb hoe raar ik het soms ook doe nog nooit boven de 110 gehad...
Ik ook niet, wel regelmatig erop of er net onder.
Maar boven de 130° ... :shock:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 08:40

En ik zou het niet weten want heb geen olietemp meter ;)

Denk dat het afgelopen zondag wel knetterheet geweest is.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 apr 2008, 09:04

Frank, je hebt geen olietemperatuurmeter? En dan gooi je wel 20W60 erin? Ik zou (nu je een beetje aan het tunen bent) er een olietempmeter in gooien. Voor hetzelfde geld gaat jouw olie ook niet over de 110graden en dan is 20W60 echt overkill, en heb je juist extra schade bij koudstart telkens door die 20 waarde... Als je olie nooit over de 110graden komt dan kan je gewoon W40 erin gooien. Tenzij je klepstoters of andere afdichtingen dat specifiek nodig hebben. Wat is er standaard voorgeschreven voor je 328?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 10:00

Er zit nu 10W60 op.

Niks geen problemen.

Olietemp meter wil ik nog wel een keer inbouwen...
Maar ik denk dat de olietemperatuur wel flink omhoogknalt gezien er geen oliekoeler op een 328 zit ;)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 apr 2008, 11:08

Meten is weten :wink:
En dat je nu geen problemen hebt wil niet zeggen dat je na 20.000km wel problemen hebt 8) :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 apr 2008, 11:09

Peter Tunissen schreef:Ik had de olie van de GTA tijdens de vorige CBR zelfs even op 140 graden. Niks voor hoeven te doen, alleen maar +/- 20km achter elkaar 240+ gereden. Daarna dus ook maar weer even rustiger aan gedaan, want dat leek me wel erg enthousiast; het ding heeft twee oliekoelers, maar blijkbaar hebben ze die er ook niet zonder reden opgezet. :?
??
Afgelopen Ringacademy terug heb ik over de A31 een stuk van 135km steeds 220+ gereden.
Toen kwam bij mij de olie lang niet zo hoog (Focus ST).
ook iets van 110 gr.
140 is wel erg hoog?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 apr 2008, 12:02

Als ik echt aan het knallen ben dan gaat de temp van de olie bij mij ook zo'n 10 graden hoger, een olie temp meter is wel handig, moet wel zeggen dat ik destijds nog in de hartge 10w60 castrol had en daar ging de temp nog een stukje hoger mee...en verbruikte ook meer olie, de 20w60 is voor deze motor een lekkere smeerzooi :lol: :wink:
daarbij zijn de oliën van tegenwoordig veel beter dan die van vroeger en blijft de film langer zitten en ook bij koudstart is er dan voldoede smering, ook volgens eigen zeggen van Motul.

kijk eens na de turbo jaren en black sludge en nakoeling van de olie, das tegenwoordig echt vele malen beter dan zeg 25 jaar geleden, maar de naam van toen gaat er wat moeilijker uit, net als vroeger met de roest of auto namen :lol:

en het blijft techniek en hoe je er mee omgaat, sommige trappen iets met 20.000km al kapot en de ander heeft gewoon materiaal pech...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 12:06

Rij al vanaf begin met de 10W60 (143.000km) tot nu toe (214.000km)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 08 apr 2008, 12:28

Arthur schreef:??
Afgelopen Ringacademy terug heb ik over de A31 een stuk van 135km steeds 220+ gereden.
Toen kwam bij mij de olie lang niet zo hoog (Focus ST).
ook iets van 110 gr.
140 is wel erg hoog?
Ja, dat vind ik ook, hoewel een beetje olie zijn werk tot 145-150 graden wel blijft doen.
Op het circuit krijg ik de olie nooit boven de 100 graden (zowel op Zandvoort als op de Ring niet), alleen op hogere snelheid, boven de 230-240 zeg maar lijkt het wel alsof de koeling het niet meer bij kan benen, tot 220-230 is het ook allemaal prima en komt hij ook niet boven de 100 graden uit.
Maakt verder ook niet uit, ik rij het bijna nooit, want dan sta je op weg naar de Ring 3 keer bij ieder tankstation te tanken en dat schiet ook niet op, maar echt handig is het nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 apr 2008, 12:28

frank de jonge schreef:Rij al vanaf begin met de 10W60 (143.000km) tot nu toe (214.000km)
das al lang...maar dan toch switchen van olie bij 214K ? hoe staat het met je olie verbruik dan...zo te horen en te zien op de german highway weinig problemen nog...en welke 10w60 had je, de goede TSW oid of de nieuwe mindere RS die vroeger wel de goede RS was toen BMW hem nog in de schappen had.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 12:41

Geen Castrol, weet zo niet welke olie het is..

Maar hij heeft daar in Duitsland wel een beetje verbruikt en hij dampte ook aardig toen ik de oliedop eraf schroefde.

Dus ik denk niet dat het zo verkeerd is over te gaan op de 20W60 van Motul

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 apr 2008, 13:03

frank de jonge schreef:Geen Castrol, weet zo niet welke olie het is..

Maar hij heeft daar in Duitsland wel een beetje verbruikt en hij dampte ook aardig toen ik de oliedop eraf schroefde.

Dus ik denk niet dat het zo verkeerd is over te gaan op de 20W60 van Motul
:lol: dan vult het inderdaad mooi de gaten op :wink: ik denk dan ook dat je er niet verkeerd aan doet, en denk wel bijna zeker dat je motor ook iets gedempter klinkt, iets dikker zeg maar...ben benieuwd hoe lang jou motortje nog mee loopt met al over de 2 ton en M3 rijgedrag :lol: hij loopt vlot hoor, bijna als een 3.0 M3, en door wat looks van zo'n auto denk ik ook telkens als ik die auto van je zie dat het er 1 is 8)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 13:11

Hehe thnx :D

Was zondag idd volle bak :D
MOest ook wel anders zag ik jullie nooit weer :D

Ik denk dat ik vandaag de nieuwe olie binnen krijg, misschien vanavond er al op gooien :D

Dan maar wat langer warm rijden :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 apr 2008, 13:16

frank de jonge schreef:Hehe thnx :D

Was zondag idd volle bak :D
MOest ook wel anders zag ik jullie nooit weer :D

Ik denk dat ik vandaag de nieuwe olie binnen krijg, misschien vanavond er al op gooien :D

Dan maar wat langer warm rijden :P
Dat warm rijden gaat best vlot hoor, bijna geen verschil met de 10w maar dat zul je wel zien 8) ow..das waar ook, jij kan alleen naar de water temp kijken :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 13:38

Yup.

Nu rij ik ongeveer 15km met max 2500rpm, daarna geef ik em langzaam wel wat meer.
Maar watertemperatuur mag je ook niet vanuit gaan he ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 apr 2008, 16:09

Elmar schreef:Op het circuit komt mijn oliemeter zelfs iets over de 130.
Met driften stopte ik als ie naar de 140 ging, maar bleek later dat ik wel een nieuwe oliekoeler kon gebruiker, zat een beetje dicht door steenslag.

110 is prima hoor, TWS olie houdt zich prima tot de 130 graden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten