[e36] olie temp m3 s50b30
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
[e36] olie temp m3 s50b30
hallo
had eens een vraagje was net ff lekker aan het touren met de m3.dus ff een stuk snelweg gepakt en ff een stuk met 250 geknald.wat mij opviel is dat de olie temp opliep naar 110 graden is dit normaal?? let er normaal niet zo op maar nu viel het me toevallig op en vroeg me af of dit normaal is.
alvast bedankt voor de reacties.
had eens een vraagje was net ff lekker aan het touren met de m3.dus ff een stuk snelweg gepakt en ff een stuk met 250 geknald.wat mij opviel is dat de olie temp opliep naar 110 graden is dit normaal?? let er normaal niet zo op maar nu viel het me toevallig op en vroeg me af of dit normaal is.
alvast bedankt voor de reacties.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
verband tussen snelheid en vermogen is in theorie quadratisch.
Dus om 2 keer zo hard te rijden heb je 4 keer zo veel vermogen nodig. Terwijl de flow door je oliekoeler maar 2 keer zo veel is.
Even afgezien van het feit dat een oliekoeler niet 2 keer zo efficient word als je de luchtdoorstroom verdubbeld.
Volkomen normaal dus dat het zaakje heter word.
Dus om 2 keer zo hard te rijden heb je 4 keer zo veel vermogen nodig. Terwijl de flow door je oliekoeler maar 2 keer zo veel is.
Even afgezien van het feit dat een oliekoeler niet 2 keer zo efficient word als je de luchtdoorstroom verdubbeld.
Volkomen normaal dus dat het zaakje heter word.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik had de olie van de GTA tijdens de vorige CBR zelfs even op 140 graden. Niks voor hoeven te doen, alleen maar +/- 20km achter elkaar 240+ gereden. Daarna dus ook maar weer even rustiger aan gedaan, want dat leek me wel erg enthousiast; het ding heeft twee oliekoelers, maar blijkbaar hebben ze die er ook niet zonder reden opgezet. 

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Frank, je hebt geen olietemperatuurmeter? En dan gooi je wel 20W60 erin? Ik zou (nu je een beetje aan het tunen bent) er een olietempmeter in gooien. Voor hetzelfde geld gaat jouw olie ook niet over de 110graden en dan is 20W60 echt overkill, en heb je juist extra schade bij koudstart telkens door die 20 waarde... Als je olie nooit over de 110graden komt dan kan je gewoon W40 erin gooien. Tenzij je klepstoters of andere afdichtingen dat specifiek nodig hebben. Wat is er standaard voorgeschreven voor je 328?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
??Peter Tunissen schreef:Ik had de olie van de GTA tijdens de vorige CBR zelfs even op 140 graden. Niks voor hoeven te doen, alleen maar +/- 20km achter elkaar 240+ gereden. Daarna dus ook maar weer even rustiger aan gedaan, want dat leek me wel erg enthousiast; het ding heeft twee oliekoelers, maar blijkbaar hebben ze die er ook niet zonder reden opgezet.
Afgelopen Ringacademy terug heb ik over de A31 een stuk van 135km steeds 220+ gereden.
Toen kwam bij mij de olie lang niet zo hoog (Focus ST).
ook iets van 110 gr.
140 is wel erg hoog?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Als ik echt aan het knallen ben dan gaat de temp van de olie bij mij ook zo'n 10 graden hoger, een olie temp meter is wel handig, moet wel zeggen dat ik destijds nog in de hartge 10w60 castrol had en daar ging de temp nog een stukje hoger mee...en verbruikte ook meer olie, de 20w60 is voor deze motor een lekkere smeerzooi
daarbij zijn de oliën van tegenwoordig veel beter dan die van vroeger en blijft de film langer zitten en ook bij koudstart is er dan voldoede smering, ook volgens eigen zeggen van Motul.
kijk eens na de turbo jaren en black sludge en nakoeling van de olie, das tegenwoordig echt vele malen beter dan zeg 25 jaar geleden, maar de naam van toen gaat er wat moeilijker uit, net als vroeger met de roest of auto namen
en het blijft techniek en hoe je er mee omgaat, sommige trappen iets met 20.000km al kapot en de ander heeft gewoon materiaal pech...


daarbij zijn de oliën van tegenwoordig veel beter dan die van vroeger en blijft de film langer zitten en ook bij koudstart is er dan voldoede smering, ook volgens eigen zeggen van Motul.
kijk eens na de turbo jaren en black sludge en nakoeling van de olie, das tegenwoordig echt vele malen beter dan zeg 25 jaar geleden, maar de naam van toen gaat er wat moeilijker uit, net als vroeger met de roest of auto namen

en het blijft techniek en hoe je er mee omgaat, sommige trappen iets met 20.000km al kapot en de ander heeft gewoon materiaal pech...
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, dat vind ik ook, hoewel een beetje olie zijn werk tot 145-150 graden wel blijft doen.Arthur schreef:??
Afgelopen Ringacademy terug heb ik over de A31 een stuk van 135km steeds 220+ gereden.
Toen kwam bij mij de olie lang niet zo hoog (Focus ST).
ook iets van 110 gr.
140 is wel erg hoog?
Op het circuit krijg ik de olie nooit boven de 100 graden (zowel op Zandvoort als op de Ring niet), alleen op hogere snelheid, boven de 230-240 zeg maar lijkt het wel alsof de koeling het niet meer bij kan benen, tot 220-230 is het ook allemaal prima en komt hij ook niet boven de 100 graden uit.
Maakt verder ook niet uit, ik rij het bijna nooit, want dan sta je op weg naar de Ring 3 keer bij ieder tankstation te tanken en dat schiet ook niet op, maar echt handig is het nou ook weer niet.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
das al lang...maar dan toch switchen van olie bij 214K ? hoe staat het met je olie verbruik dan...zo te horen en te zien op de german highway weinig problemen nog...en welke 10w60 had je, de goede TSW oid of de nieuwe mindere RS die vroeger wel de goede RS was toen BMW hem nog in de schappen had.frank de jonge schreef:Rij al vanaf begin met de 10W60 (143.000km) tot nu toe (214.000km)
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
frank de jonge schreef:Geen Castrol, weet zo niet welke olie het is..
Maar hij heeft daar in Duitsland wel een beetje verbruikt en hij dampte ook aardig toen ik de oliedop eraf schroefde.
Dus ik denk niet dat het zo verkeerd is over te gaan op de 20W60 van Motul



- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Dat warm rijden gaat best vlot hoor, bijna geen verschil met de 10w maar dat zul je wel zien 8) ow..das waar ook, jij kan alleen naar de water temp kijkenfrank de jonge schreef:Hehe thnx
Was zondag idd volle bak
MOest ook wel anders zag ik jullie nooit weer
Ik denk dat ik vandaag de nieuwe olie binnen krijg, misschien vanavond er al op gooien
Dan maar wat langer warm rijden

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Knot
- Berichten: 40200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten