Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2022, 11:42

Hitz schreef: 09 mei 2022, 17:51
SlowCo schreef: 06 mei 2022, 19:43
ADV schreef: 06 mei 2022, 18:41

Staat weer te koop:
https://www.reijmann.nl/2006-bmw-130i-m-sport/
Dus de BMW 130i met kenteken 35-TD-LS staat opgelapt weer te koop bij garage Reijmann in Nibbixwoud zonder vermelding van de zware schade. Nog even een fotootje zoals ie was:


35-TD-LS.jpeg

Toch jammer als je hem nietsvermoedend koopt...
Toch wel geld voor de 35TDLS ..
alweer verkocht zag ik op FB voorbij komen..

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Spijkerhard » 12 mei 2022, 19:14

Kijk, verkocht, zonder verkoop topic.... Gefeliciteerd Ben!.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Spijkerhard » 12 mei 2022, 19:15

Vraagje, is het makkelijk een CC in te bouwen in zon 130i?

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Camiel » 12 mei 2022, 21:26

Ja hoor, kijk even in mijn topic (125i e82). Heb het nu 2x gedaan, bij de 118i en de 125i.

Edit: ietsje naar beneden scrollen viewtopic.php?t=30601&start=25

Edit2: je moet wel een beetje handigheid hebben met INPA danwel iemand in de buurt vinden die dit kan doen, en je stuurhoeksensor kan kalibreren als je stuur los is geweest.
Laatst gewijzigd door Camiel op 12 mei 2022, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

BartMS
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 12 mei 2022, 22:13

ben ijpelaar schreef: 12 mei 2022, 11:40
BartMS schreef: 09 mei 2022, 13:19 Is die dan wel zonder kreukel verleden :P?

De 130i is verkocht en wordt voor trackdays klaar gemaakt.
Mooi is dus bij een andere liefhebber terrecht gekomen! :)

Gebruikersavatar
ben ijpelaar
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 aug 2012, 21:01

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door ben ijpelaar » 15 mei 2022, 17:40

Gp Elite heeft m overgenomen.

Gebruikersavatar
ben ijpelaar
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 aug 2012, 21:01

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door ben ijpelaar » 15 mei 2022, 17:42

Spijkerhard schreef: 12 mei 2022, 19:14 Kijk, verkocht, zonder verkoop topic.... Gefeliciteerd Ben!.
Dank je Han.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Spijkerhard » 15 mei 2022, 19:16

Camiel schreef: 12 mei 2022, 21:26 Ja hoor, kijk even in mijn topic (125i e82). Heb het nu 2x gedaan, bij de 118i en de 125i.

Edit: ietsje naar beneden scrollen viewtopic.php?t=30601&start=25

Edit2: je moet wel een beetje handigheid hebben met INPA danwel iemand in de buurt vinden die dit kan doen, en je stuurhoeksensor kan kalibreren als je stuur los is geweest.
Dank, duidelijk. Dat ga ik echter zelf niet doen, en laten doen is dus wel effe wat werk....

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door ADV » 15 mei 2022, 20:05


Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 15 mei 2022, 20:36

Nee, maar het is geen kaal exemplaar (en Spyker op de achtergrond?).

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 16 mei 2022, 00:24

Op de motorkap na dan, lijkt althans flink onder de steenslag te zitten. Past misschien wel bij de hoge gemiddelde snelheid.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 16 mei 2022, 09:35

Ziet er niet verkeerd uit, dit exemplaar. Staat helaas niks in over herkomst (ik vermoed import) of boekjes/onderhoudshistorie. Even zeuren: een zwarte hemel, is dat nu echt zo zeldzaam? De meeste 130's hebben een M pakket, en dus een zwarte hemel aan boord. Mijn 130i heeft geen M pakket, maar wel een zwarte hemel. Mijn oude 118i had ook een zwarte hemel. Dus, zeldzaam?

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arjan S. » 16 mei 2022, 11:44

Jeroen schreef: 16 mei 2022, 09:35 Ziet er niet verkeerd uit, dit exemplaar. Staat helaas niks in over herkomst (ik vermoed import) of boekjes/onderhoudshistorie. Even zeuren: een zwarte hemel, is dat nu echt zo zeldzaam? De meeste 130's hebben een M pakket, en dus een zwarte hemel aan boord. Mijn 130i heeft geen M pakket, maar wel een zwarte hemel. Mijn oude 118i had ook een zwarte hemel. Dus, zeldzaam?
Valt idd wel mee, was een "individual" optie van een paar honderd euro meen ik. Mijn non-M 130i had hem destijds ook.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 16 mei 2022, 11:56

Mooie praatjes. De meeste hebben m pakket, zijn zwart, zijn van 2005/2006 en 5 deurs. Bij de 3 deurs is het grappig dat de limited edition de meest voorkomende spec heeft.

Marketing BS hè..

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jesper » 17 mei 2022, 11:39

Vraagje.

Een 130i uit 2006 die nog net geen ton gelopen heeft, maar preventief nog geen zaken als disa kleppen / carterpakking / waterpomp / etc. vervangen heeft. Hoe belangrijk is het bij deze auto's dat deze preventieve zaken vervangen zijn en vanaf welke leeftijd of km-stand gaat dit echt spelen? En daarnaast aan welke kosten moet je denken als je het complete preventieve stuk laat vervangen?

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 17 mei 2022, 11:44

Jesper schreef: 17 mei 2022, 11:39 Vraagje.

Een 130i uit 2006 die nog net geen ton gelopen heeft, maar preventief nog geen zaken als disa kleppen / carterpakking / waterpomp / etc. vervangen heeft. Hoe belangrijk is het bij deze auto's dat deze preventieve zaken vervangen zijn en vanaf welke leeftijd of km-stand gaat dit echt spelen? En daarnaast aan welke kosten moet je denken als je het complete preventieve stuk laat vervangen?

Disa kleppen zou ik sowieso doen, omdat het grote gevolgen kan hebben. Waterpomp iets minder haast misschien. Carterpakking zou ik pas doen als hij erg lekt. Bij mij zweet hij al jaren ietsje, maar zie het niet terug in mijn verbruik (nu 260.000 gelopen) dus laat het vooralsnog even zo.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 17 mei 2022, 13:37

Waterpomp gaat rond de 140/160.000km. Bijna gegarandeerd. Iets wat niet voor de Disa kleppen geldt trouwens. Carterpan pakking is bij mijn auto nog origineel. Als ie idd niet lekt, waarom zou je die dan preventief vervangen?

130i met een tonnetje op de klok zou ik vooral eerst mee gaan rijden, dat kan echt nog wel even mee. Al kan ik me ook voorstellen dat Jesper daar nu anders over denkt.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Dimitri » 17 mei 2022, 17:09

ADV schreef: 15 mei 2022, 20:05 Iemand hier bekend met deze dan:
https://link.marktplaats.nl/m1840468332 ... nt=app_ios
LCI achterlichten is een non-LCI is niet zo gek maar ze hebben ook de kilometerteller vervangen voor een LCI-variant. Deze heeft namelijk een olietemperatuurmeter.

Mooie upgrade, normaal weet je namelijk niet hoe warm je blok is. Ik weet alleen nog of het ook gedaan kan zijn om een andere km-stand weer te geven. Maar dat weet vast wel iemand hier.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Dimitri » 17 mei 2022, 17:09

ADV schreef: 15 mei 2022, 20:05 Iemand hier bekend met deze dan:
https://link.marktplaats.nl/m1840468332 ... nt=app_ios
LCI achterlichten is een non-LCI is niet zo gek maar ze hebben ook de kilometerteller vervangen voor een LCI-variant. Deze heeft namelijk een olietemperatuurmeter.

Mooie upgrade, normaal weet je namelijk niet hoe warm je blok is. Ik weet alleen nog of het ook gedaan kan zijn om een andere km-stand weer te geven. Maar dat weet vast wel iemand hier.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 17 mei 2022, 20:15

Jesper schreef: 17 mei 2022, 11:39 Vraagje.

Een 130i uit 2006 die nog net geen ton gelopen heeft, maar preventief nog geen zaken als disa kleppen / carterpakking / waterpomp / etc. vervangen heeft. Hoe belangrijk is het bij deze auto's dat deze preventieve zaken vervangen zijn en vanaf welke leeftijd of km-stand gaat dit echt spelen? En daarnaast aan welke kosten moet je denken als je het complete preventieve stuk laat vervangen?
De waterpomp is vraag gestuurd. Slijtage lijkt logischerwijs afhankelijk van rijomstandigheden, niet kilometerstand. Stel dat de pompen kapot gaan door iets anders dan slijtage, dan is dat ook niet zomaar te herleiden aan leeftijd lijkt me. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je ermee gaat doen. Wilde net schrijven, let op de olietemperatuurmeter maar die zit er waarschijnlijk niet in. Dat helpt dan weer niet echt bij het anticiperen op eventuele oververhitting.

Voor wat betreft de Disa's. Rij er rustig mee en de kleppen worden zelden aangesproken, zeker de 2e. In die zin zou ik zeggen, wees niet te benauwd.

Nadeel van een 2006 model kan zijn dat overal het eerste ontwerp van is gebruikt. Waar 2007/LCI modellen misschien herziene, betere onderdelen heeft gekregen. Welke onderdelen herzien zijn, is misschien precies hetgeen wat je wil weten.

Dat bij een n52 de disa's voor veel gevolgschade kunnen zorgen is overigens nieuw voor me, anyone?

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 17 mei 2022, 21:34

Disa is precies wat herzien is na 2006 ;). Gevolgschade is makkelijk: pinnetje breekt, onderdelen in inlaat. Met beetje pech tussen de kleppen of in cilinder.


En rustig rijden met een auto uit 2006 heeft natuurlijk geringe invloed op de slijtage, die is al 17 jaar bezig toen je er geen invloed op had.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 17 mei 2022, 23:38

Jesper zal hem vast ook niet kopen om er rustig mee te rijden :df:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jesper » 17 mei 2022, 23:57

I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

BMW 130i M-Paket Top Ausstattung
First Registration: 02/2006 Mileage: 98.650 km Fuel: Petrol Power: 195 kW (265 Hp)
Price: €14,250

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd

In deze had ik interesse. Maar heb het chassisnummer laten na trekken en blijkt dat in 2020 al meer dan 220.000km op de klok geregistreerd is bij werkzaamheden aan de auto. Dus ik ga er maar met een grote boog omheen!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jan Terwolde » 18 mei 2022, 06:41

Jesper schreef: 17 mei 2022, 23:57 I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

BMW 130i M-Paket Top Ausstattung
First Registration: 02/2006 Mileage: 98.650 km Fuel: Petrol Power: 195 kW (265 Hp)
Price: €14,250

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd

In deze had ik interesse. Maar heb het chassisnummer laten na trekken en blijkt dat in 2020 al meer dan 220.000km op de klok geregistreerd is bij werkzaamheden aan de auto. Dus ik ga er maar met een grote boog omheen!
Zit in de 1 series de n52 of 53? De n52 zou het minste gezeur hebben door het ontbreken van directe inspuiting. E90 330i ook dan maar? :blink:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2022, 07:17

N52 dus idd prima blok!

Wat een ellende toch met dat terug draaien hè :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Kadett en 352 gasten