A roadtrip to Wales (EVO triangle)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

A roadtrip to Wales (EVO triangle)

Bericht door Joy » 27 mar 2008, 22:49

Een paar weken terug zijn Allen en ik naar Wales gereden om eens te ervaren waar EVO Magazine zijn auto's test en de forumleden van Petrolheads in het weekend los gaan.

Woensdagmiddag in Amsterdam bij Lotus van der Kooij de Speedster van Allen opgepikt. Aardige jongens daar, Allen auto overgeschreven en ik ondertussen praatje met de monteur daar gemaakt.

Van Amsterdam naar Calais. Was allemaal een beetje krap aan. We moesten er om 20:00 zijn om in te checken. Dus flink geknald. Allen zat al een tijd in het reserve van zijn tank. Die was ervan overtuigd dat ie elk moment uit kon vallen. Die tankinhoud werd een rode draad door de hele reis.
Inchecken was fluitje van een cent. Thuis online geboekt, code en creditcard invoeren en voila slagboom open. Daarna nog even uitgehoord door douane wat de bedoeling was van de reis. Even in de rij staan wachten, toen de trein op. Treinreis is niks bijzonders, je kan niks zien en je moet bij de auto blijven.
Aan de overkant gekomen was de klok een uur terug en zijn we naar het hotel gereden in Dover. Eerst even omschakelen naar het links rijden. Maar dat ging al gauw vanzelf. Indruk van Dover: vergane glorie.

De volgende ochtend een uur te vroeg wakker gebeld door Allen, die was zijn klok vergeten terug te zetten... tot ziens Allen... zzzz zzzz :D

Afbeelding
Afbeelding

Om 8 uur vertrokken. Richting London ontbijtje gepakt bij een wegrestaurant. Overal surveillancewagens. Als je denkt dat het hier ernstig gesteld is met controles, daar was het niet normaal. Flitsers op viaducten, bij wegwerkzaamheden, mobiele teams you name it.
Dat stuk was niet echt interessant. De bedoeling was Zuid-Wales binnen te rijden in de buurt van de Black Mountains.

Vlak bij Newport het water overgestoken dmv een tolbrug. En ja we hadden alweer getankt omdat die Speedster WEER leeg was, 36 litertank sucks :lol:

Afbeelding

Daar begint het landschap ook duidelijk te veranderen. Veel groene heuvels en een stuk ruwer.
Black Mountains gebied ingereden en daar zomaar ergens afgeslagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De hele omgeving ziet er eigenlijk zo uit. Wegen omheind door hagen die kilometers lang zijn. Wat ook meteen opvalt is het schrift. Het is net of je ergens in Noorwegen rondrijdt want de borden geven vanalles aan in onbegrijpelijke zinnen. Via dat weggetje een uur lang geen kip gezien. Wel schapen, die hebben ze in overvloed.

Afbeelding

Overnacht in Brecon. Brecon Castle was half kasteel, half hotel met afzonderlijke huisjes om te overnachten. Gastvrijheid van de mensen is iets wat je niet gewend bent in NL. Erg sociaal en service staat op 1.

De volgende dag ontbijtje in het hotel en daarna weer op pad. Van het zuiden van Wales naar Noord-Wales rijden richting Snowdonia. 200 km. Ik zat te wachten op een snelweg, maar er bleek geen snelweg te zijn :lol: Geweldige rit binnendoor. Alleen maar bochten, lange vloeiende, korte haarspeldbochten zonder overzicht, smalle wegen, grote hoogteverschillen, overstekende schapen en regen... kortom typisch Wales.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de buurt van Snowdon (de hoogste berg van Wales) werd het landschap steeds fraaier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij dit hotel hebben we wat gegeten. De inrichting, het schemerige licht en de ouderdom van het gebouw, de regen buiten... het was nog net niet dat er een deur uit zichzelf dichtsloeg maar overnachten leek me hier geen optie :lol:

Na de lunch verder via een weg die op Petrolheads werd genoemd. Na één km stond ik al weer aan de kant omdat het uitzicht fenomenaal was. Het is ook niet over te brengen via foto's. De mist over die dreigende bergen, de kou, de wind, de grote bergketen om je heen en in de diepte een meer. Rillingen over je rug.
Er stopte nog een alleraardigste Engelsman die nog even kwam kletsen. Hij had vakantie en deed een rondrit met zijn gezin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van daaruit naar het plaatsje Betws-y-Coed gereden waar EVO overnacht als ze daar aan het testen gaan. Goed hotel gevonden en ingecheckt.
Toen kaart erbij en op weg naar de EVO triangle. De beschrijving klopte precies alleen moet je goed opletten dat je de afslag niet mist. Het begint heel smal tussen opstaande muurtjes en opeens breekt het open en heb je volledig overzicht over de kronkelende weg in de verte. :shock: 2 versnellingen terug en gaan. Er zaten bochten bij dat de auto diep in de veren werd gedrukt door de komvorm. Aanrempunten over glooiingen, gewoon geweldig. Dat was het 1e stuk. Nadat we de afslag hadden gemist van het 2e been van de driehoek (3 wegen in driehoek zodat je telkens 'm opnieuw kan rijden) kwamen we na even zoeken weer op het goede pad. Deze weg was weer geheel anders. Je kon hier genadeloos hard knallen tussen huizenhoge dennen en langs een meer. Machtig. Verradelijke bocht ook ergens in het midden. Scherp links en vervolgens val je echt in een gat. Wieltjes los momentje. Terug op de onderste weg van de driehoek, dit is meer een verbindingsweg, want druk en niet echt spannend. Dus nog een keer gereden, en als afsluiter een keer of 2 andersom. One hell of a road. Had gloeiende wangen van de adrenaline :oops: .

Volgende dag terug naar Snowdon omdat we hadden begrepen dat er een trein was naar de top. Helaas off-season dus geen trein. Toen maar geopperd om Londen onveilig te maken. Zo gezegd zo gedaan.
Saaie km's over de grote M-motorways. Birmingham, Oxford, Buckingham en zo in Londen terecht gekomen. Hotel City Inn bij de rivier gevonden. Lekker duur maar ook erg goed.

Taxi naar Coventry Garden. Daar vanalles gezien en lekker gegeten. Londen is een mooie stad. Moet er nog eens terug.

Afbeelding
Afbeelding

De volgende ochtend goed uitgerust aan de terugreis begonnen. De BMW stond onder een boom met daarin blijkbaar 300 duiven, want de witte motorsportkleur was na 1 nacht op de hele auto te vinden...
Maar het zonnetje scheen, het was lekker weer, de Londenaren maakten zich op om wakker te worden, te gaan sporten of lekker te toeren. Je voelde de rust gewoon. Voor ons reed een oudere man in een oude Triumph of Rover sedan. Elke stoplicht vroaap met 2 'Ollanders in zijn kielzog. Humor :D
Bij de trein aangekomen mocht ik uiteraard weer aan de kant voor drugscontrole. Ik begin er aan te wennen. Het is nog maar de 4e keer dit jaar:lol:
Allen kreeg voorkeursbehandeling en mocht aansluiten op het onderdek achter 2 Ferrari-rijders. Het uitschot moest op het bovendek.
Aan de andere kant gekomen was rechts rijden weer even wennen. Probleemloos naar huis gereden. 2500 km erbij, en weer een trip van het lijstje weggestreept. Wales rules.
Laatst gewijzigd door Joy op 07 dec 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

SteV6

Bericht door SteV6 » 27 mar 2008, 23:04

Gaaf verhaal Joy!

In juni mag ik er zelf rondrijden :lol: Ik heb er ontzettend veel zin in :!:

SteV6

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 mar 2008, 01:16

Mooi trip report :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 28 mar 2008, 06:41

Mooi verhaal.

raven14

Bericht door raven14 » 28 mar 2008, 07:20

Mooi verhaal... Snowdonia National Park is prachtig stukje natuur. Ik heb daar als 16-jarige ooit een downhill loopwedstrijd op de Snowdon meegedaan, waren wel wat gekken bij.

allen

Bericht door allen » 28 mar 2008, 07:42

@Joy: ik heb het te vroeg wekken toch netjes goed gemaakt door me in Brecon Castle te verslapen? Bonk bonk op de deur van de hotelkamer. Denk hey... sh!t.

Newport was voor mij een gevalletje uitstappen en omlopen nadat de medewerkster van de tol half uit het hokje hing en niet bij het geld kwam.

Die smalle wegen met die haagjes waren echt humor. Net als je de smaak te pakken krijgt en er overheen danst heuvel af moet je ineens in de vol in de ankers. Wel degelijk 2 richtingsverkeer en dan is het achteruit omhoog naar een inham om een grote vrachtwagen erdoor te laten. Toch maar weer rustig aan gedaan.

De Evo Triangle heb ik wel van genoten. Dat zou je desgewenst gewoon een hele dag kunnen blijven rijden. Met het dakje eraf echt heerlijk totdat ik even dacht dat ik bekogeld werd met vogelkak. Gelukkig bleek het wat modder te zijn waar de achterwielen van Joy me mee bekogelden.
Wat Noord Wales betreft is het toch maar verdomd jammer dat dat niet bij mij om de hoek ligt. Dat ruige landschap en het gebrek aan mensen in deze periode liet me echt weer tot rust komen.

Londen was overigens een perfecte afsluiter. Echt een gezellige beestenboel. Ondanks het weer (was ons overigens gunstig gezind) kan ik me toch weinig steden bedenken waar ik me meer in thuis zou voelen.

Will F.

Bericht door Will F. » 28 mar 2008, 11:16

Mooi verslag Joy, zo'n Wales trip moet ik ook eens doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mar 2008, 12:11

mooi verslag zeg, heb je weer mooi mee gemaakt 8)

Rupie

Bericht door Rupie » 28 mar 2008, 14:41

allen schreef:Londen was overigens een perfecte afsluiter. Echt een gezellige beestenboel. Ondanks het weer (was ons overigens gunstig gezind) kan ik me toch weinig steden bedenken waar ik me meer in thuis zou voelen.
Dat is precies zoals ik Londen ook ervaren heb. De atmosfeer (letterlijk en figuurlijk), de prettige drukte en nog vlakbij ook.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 mar 2008, 15:16

GVD klinkt als een super trip, prachtige foto's, erg leuk verslag.

Michel
Laatst gewijzigd door Michel P op 28 mar 2008, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy

Bericht door Tommy » 28 mar 2008, 16:04

Ziet er goed uit. Van de zomer toch eens kijken wie er wel tijd hebben om er eens een stukje te rijden. Schijnt dat binnendoor naar Geneve ook mooi is(heb ik van horen zeggen).
Davos-Stelvio moet het dan ook nog wel worden dit jaar.

Lee M3

Bericht door Lee M3 » 28 mar 2008, 17:13

Leuk verslag, en lijkt me ook gaaf om eens een keer mee te maken.

Dat plein in London met al die mensen, is dat waar zo'n gast op een éénwieler aan het jongleren is met van alles en nog wat? Was daar vorig jaar ook nog geweest, erg gezellig met de barretjes daar. :)

allen

Bericht door allen » 28 mar 2008, 17:38

Camden Market. Was idd ontzettend gezellig daar. Stukjes buiten, stukjes overdekt. Heerlijke hamburgers! Of ik had gewoon honger... :wink:

Joy

Bericht door Joy » 28 mar 2008, 18:39

Voor mensen die weg willen van de Nederlandse drukte moeten absoluut naar Wales. Je komt daar eens in de zoveel km een auto tegen. Dus tussendoor is het ongestoord sturen. Ik zou wel wachten tot het iets beter weer is. Dan lijkt het me gewoon een sprookjesomgeving.
Verder viel het op dat er gewoon 0 toeristen waren. Van Dover tot Wales en terug geen 1 buitenlands kenteken gezien.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 mar 2008, 20:00

Ja leuk man gave tripjes bedenken en lekker achteraf de DF-ers lekker mee maken :twisted:

Dus wanneer gaan we :?: :wink: Nee, ziet er gaaf uit! Sterker nog, ik had nog geen concrete vakantieplannen en Engeland lijkt me wel wat :D

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 28 mar 2008, 20:09

Gaaaf man, ik wil ook al een hele tijd die routes uit GTO Magazine gaan rijden. Leuk verhaal.

Tommy

Bericht door Tommy » 28 mar 2008, 21:25

29 juni gaat er ook een duitse groep een euro run doen over de Davos-Stelvio route. Start in Dortmund en knallen dan door naar zwitzerland.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 mar 2008, 22:39

Gaaf hoor, zo'n trip wil ik ook wel! 8)

allen

Bericht door allen » 28 mar 2008, 23:28

Joy Jolliffe schreef:Van Dover tot Wales en terug geen 1 buitenlands kenteken gezien.
Had je vaker in je spiegel moeten kijken. :wink:

@Ravin dan moet je dat gewoon de eerste de beste keer dat je vrij hebt doen. Kom je achteraf thuis, dan blader je nog eens door een oud GTO blad. Echt leuk op zo'n moment.

Enige wat net ff jammer is van deze vakantie is dat we de berg niet op konden. De voorbijganger die een dag ervoor een praatje kwam maken met ons was hier ieder jaar. Van hem hadden we vernomen dat het daar ontzettend mooi is. Een paar uur lopen in de kou en regen, zonder goede uitrusting, zagen we even niet zitten.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 28 mar 2008, 23:41

Leuk :) Ben er vorige maand nog geweest. Jammer dat ik de boot terug al geboekt had op heen&terugreis plus een paar uur speling, anders was ik er wel even gebleven.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 28 mar 2008, 23:48

Dit zijn echt geweldige tripjes! Wat dat betreft is Engeland verschrikkelijk mooi.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 29 mar 2008, 06:17

Leuke reis zeg. Landschap ziet er mooi uit.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 29 mar 2008, 11:01

Gaaf verhaal! Als jullie later dit jaar nog een keer gaan, wil ik zeker wel mee!

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 29 mar 2008, 11:07

DF Trips Ltd. :wink:

allen

Bericht door allen » 29 mar 2008, 12:44

Stéphane schreef:Gaaf verhaal! Als jullie later dit jaar nog een keer gaan, wil ik zeker wel mee!
Joy zal geen tijd hebben tenzij het van de zomer onverhoopt gaat vriezen. Zelf wil ik of nog een keertje richting Wales, of richting de Stelvio. Mocht je er met Tommy een beetje uit komen kwa tijd, dan pas ik me wel aan. Hij weet ook precies wanneer ik niet kan, dus als hij me een loer wil leggen uit wraak voor z'n gemiste vakantieritjes... :lol:

Plaats reactie