Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 mar 2008, 08:43

Niels schreef:Heb jij al eens in zo'n 190E gereden Hugo?

Nee, helaas nog niet. Er staat echter een champagnkleurige te koop In brussel welke zo op het eerste gezicht in zeer goede staat verkeerd. Ik zit er aan te denken daar tzt een blik te werpen.

http://fr.autoscout24.be/Details.aspx?id=129016045

Ook voor de verandering gewoon origineel.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 09 mar 2008, 09:37

Niels schreef:Ik hoor eigenaren ook altijd over de prachtige balans en dat de M3 nog steeds een maatstaf is.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of er in die 20 jaar niets gewijzigd is qua wegligging?

Ik denk dat het sterke punt van "oudere" auto's puur het lage gewicht is, qua wegligging kunnen ze niet tippen aan moderne auto's.

P.S. Ik zou idd de EVO1 of EVO2 als vergelijking aanhouden, prachtige auto's, wel een beetje outdated/opzichtig.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 09 mar 2008, 12:48

wjn schreef:
Niels schreef:Ik hoor eigenaren ook altijd over de prachtige balans en dat de M3 nog steeds een maatstaf is.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of er in die 20 jaar niets gewijzigd is qua wegligging?

Ik denk dat het sterke punt van "oudere" auto's puur het lage gewicht is, qua wegligging kunnen ze niet tippen aan moderne auto's.

P.S. Ik zou idd de EVO1 of EVO2 als vergelijking aanhouden, prachtige auto's, wel een beetje outdated/opzichtig.
moderne supermini's hebben vast meer grip dan een e30 m3, maar er is meer qua wegligging dan alleen grip, en de motoren pakken vast ook beter op bij lage toeren etc., en ze zijn vast gemakkelijker te rijden

maar daar zijn veel mensen helemaal niet naar op zoek, een deel van de kick van de e30 m3 is voor mij dat de motor je bij 4500, 5000 en 6000 tpm steeds weer een schopje geeft en hij weer harder gaat trekken

maar oud of nieuw, veel grip of weinig grip, balans is balans en feedback is feedback, en wordt bepaald door de opbouw van de auto en de geometrie van de wielophanging en stuurinrichting

en daarin is modern niet automatisch beter, en zeker saaier vanwege allerlei [ook door hun eigen marketeers en juristen] opgelegde eisen die fabrikanten stellen aan hetgeen ze verkopen [zoals een altijd op veiligheid gericht weggedrag, stabiliteitssystemen, voorwielaandrijving etc]

frank

ps. en vergeet niet dat een oude sportauto net zo profiteert van nieuwe bandentechniek en dus nu ook al meer grip heeft dan een originele

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 09 mar 2008, 13:12

ps. en vergeet niet dat een oude sportauto net zo profiteert van nieuwe bandentechniek en dus nu ook al meer grip heeft dan een originele
Zou een modern onderstel zoals bijv. Intrax of Bilstein daar ook nog wat aan kunnen bijdragen?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 09 mar 2008, 14:04

@Niels, de grip van een e30 M3 is juist door de mooie gewichtsverdeling enorm.

@opa, tuurlijk doet een modern onderstel nog weer meer.

Michel

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 09 mar 2008, 14:10

Dat wist ik wel Michel. :lol: :wink:

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 mar 2008, 20:40

Kijk naar de alfa 75. Ik sprak Ron simons vandaag nog. De beste man heeft in zo'n beetje elke auto gereden die sportief is en keer op keer blijft hij terugkomen bij de alfa 75. Dit is niet zonder reden. Het is nu eenmaal een wetmatigheid dat een 75 met je juiste setup onvertroffen strak stuurt en met name instuurt. Ik heb zelf 3 75's gehad, alle 3 met een buitengewone matige setup en deze stuurden al zo fantastisch strak, laat staan als er een intrax onderstel onder hangt met de nodige goodies.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 09 mar 2008, 21:58

ok ok, E30 m3's en 75's kunnen nog best strak sturen, maar zelfs tiff needell krijgt een e30 m3 toch echt niet meer veel sneller rond een circuit dan een supermini, ik meen dat zelfs een mitsubishi colt [bijna] sneller was

dus strak met veel feedback en een mooie balans daar zijn de oudjes nog erg goed in, maar in standaard setup althans hebben veel supermini's tegenwoordig volgens mij toch meer grip

in een recente EVO [115] krijgt een lancia delta integrale evo het er aardig van langs van de laatste generatie, zowel de clio 197 cup, als de corsa vxr 888 als de fiesta 185 zijn sneller rond het circuit dan de lancia

de lancia is natuurlijk de fijnste rijdersauto, en degene met de meeste driving fun, maar is niet de snelste en zelfs niet tegen een clio, een fiesta en een corsa die in "zijn tijd" echt een paar klassen minder waren

frank

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 11 mar 2008, 16:02

frankv schreef:ok ok, E30 m3's en 75's kunnen nog best strak sturen, maar zelfs tiff needell krijgt een e30 m3 toch echt niet meer veel sneller rond een circuit dan een supermini, ik meen dat zelfs een mitsubishi colt [bijna] sneller was
Voorzie die E30S dan maar eens van vier nieuwe schokdempers, vier nieuwe veren, veerpootlagers en de hele santemekraam en dan kom je tot de ontdekking dat die supermini's niet tegen een E30S op kunnen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 mar 2008, 17:16

hugo schreef:
http://fr.autoscout24.be/Details.aspx?id=129016045

Ook voor de verandering gewoon origineel.
Knap ding!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 11 mar 2008, 18:17

alpinab10biturbo schreef:
frankv schreef:ok ok, E30 m3's en 75's kunnen nog best strak sturen, maar zelfs tiff needell krijgt een e30 m3 toch echt niet meer veel sneller rond een circuit dan een supermini, ik meen dat zelfs een mitsubishi colt [bijna] sneller was
Voorzie die E30S dan maar eens van vier nieuwe schokdempers, vier nieuwe veren, veerpootlagers en de hele santemekraam en dan kom je tot de ontdekking dat die supermini's niet tegen een E30S op kunnen.
He, laat ik dat nu gedaan hebben :lol:

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 11 mar 2008, 18:19

En het kortere sper 3.46 ligt samen met de camberplates en Carbon Lorraine RC6 blokken liggen klaar voor montage.

Michel

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door jacobt » 03 nov 2008, 17:04

"He, laat ik dat nu gedaan hebben :D

Michel"

Ja en ik ook, alles nieuw.
De auto stuurt strakker dan elke andere auto waarin ik heb gereden, ook feedback en geluid is echt leuker dan een moderne auto.
Elke dag weer een feest als ik de m3 mag uitlaten :banaan:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Peter pwr » 03 nov 2008, 18:19

Geef mij maar mn eigen Nissan 200sx s13 ipv een e30 m3 :)
Veel meer potentie en een betere wielophanging dan zo'n e30 die gebaseerd is op een 'family car''
Maar zo'n m3 e30 is echt een prachtige auto hoor, atmosferisch 100 pk per liter ofzo en rwd! Dat is wat je wil, anders kom je bij een honda vtec ofzo uit, en dat is fwd en dat sucks......

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door jacobt » 03 nov 2008, 21:28

e30 m3 gebaseerd op een familie car?
Een e30 m3 is toch echt helemaal anders dan de standaard e30.
Zelf de carroserie is anders, dan bedoel ik niet de spatborden, maar ook de c-stijl.
De afmetingen van het onderstel zijn gemaakt om een supersport auto te worden, wat natuurlijk ook gelukt is in de Dtm.
:blabla:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Dennis Cavallino » 04 nov 2008, 10:26

Alleen zijn de DTM M3's weer totaal niet te vergelijken met de straat M3's. Maar dat geldt voor alle auto's in de eerste post van dit draadje.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door jacobt » 04 nov 2008, 11:55

En toch is hij zo duur, :shocking: :clap: :nana:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door frankv » 05 nov 2008, 21:47

jacobt schreef:e30 m3 gebaseerd op een familie car?
Een e30 m3 is toch echt helemaal anders dan de standaard e30.
Zelf de carroserie is anders, dan bedoel ik niet de spatborden, maar ook de c-stijl.
De afmetingen van het onderstel zijn gemaakt om een supersport auto te worden, wat natuurlijk ook gelukt is in de Dtm.
:blabla:
Hoeveel % van een E30 M3 is nu echt anders dan een standaard E30? Dat valt reuze mee. Maar het DNA van een mens en een muis komen ook voor iets van 90% [+ of - 9%, weet ik veel] overeen, en zie het resultaat.

Mijn idee is dat als een auto in de basis goed is, je er een erg goede auto van kunt maken door hem te finetunen. Een E30 is in de basis een hele fijne rijdersauto. Een E39 volgens mij ook. Een E36 niet, dat wordt gewoon nooit echt wat, wat je er ook aan doet. Een Saab 9-3 schijnt ook nooit wat te worden door flex in de belangrijke transmissieophangpunten en zo zijn er vast meer, gewoon omdat de basis niet klopt, of er keuzes zijn gemaakt die rijplezier in de weg staan. Elke peugeot 205, 106, 306 etc. klopt op een bepaalde manier weer wel, of je nu een 1.6 GL hebt of een GTI-6.

Dus: Ja, een E30 M3 is in % weinig anders dan welke E30 dan ook en is zo goed omdat de basis zo goed was en ze hem op de juiste punten hebben verbeterd.

Frank

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 nov 2008, 12:55

Leuke discussie dit.

Mijn zwager heeft ooit een E30 M3 gehad en heeft momenteel een zeer mooie en goede 190 2.3-16 staan. Beide auto's heb ik gereden en voor elke auto is wat te zeggen. De M3 is idd meer "racy" maar vergis je zeker niet in een 2.3-16 hoor. Is ook erg snel en wegligging is prima maar wel wat meer op comfort afgestemd dan bij een E30 M3.

Voor beide auto's is dus wat te zeggen. Ik zou als ik moest kiezen zo snel niet weten welke ik zou nemen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Dennis Cavallino » 07 nov 2008, 13:19

@Frank: Leuk dat je de Saab 9-3 erbij haalt, dat is inderdaad ruk. Zelfs een Viggen is niet echt leuk. De nieuwe vind ik overigens veeeel beter. Maar de 900 Classic wordt ook nooit echt een rijdersauto, terwijl een 9000 wel heel fijn stuurt in standaard trim, zelfs in (snelle) bochten. Totaal verschillende auto's qua rijbeleving imho.

Afgelopen tijd zijn bijv. de Benz C-klasse een stuk voorwaarts gegaan qua wegligging, maar nog steeds wordt 't een auto waarmee je in een bocht denkt: hier is 'ie niet voor gemaakt. Wat dat betreft verandert er niets al die jaren.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Bert ///M3 » 07 nov 2008, 20:04

LOL @ eerdere comment van AlpinaB10.

Je kan 4 hypermoderne schokdempers onder een E30 schroeven maar dan kom je nog niet in de buurt van het hedendaagse materiaal, als je uit performanceoogpunt kijkt.

Tegenwoordig zijn de koetsen veel stijver, aerodynamica veel beter, remmen beter, ophangingsgeometrie is veel geavanceerder etc, noem het allemaal maar op.

Kijk maar naar dat verhaaltje met Andy Priaux wat op PH stond. Een E90 320i WTCC die 250 KG zwaarder is als een E30 M3 DTM en ook nog eens 40 PK minder heeft rijd er zowat rondjes omheen :)

Of dat dan leuker is laat ik in het midden, dat moet iedereen voor zichzelf weten :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door yorick » 09 nov 2008, 23:13

@ Bert, wat is PH :oops:

Jij hebt wel een keer zo'n filmpje gepost van een e90 320 WTCC vs M3 e30 DTM, heb een poging gedaan hem te vinden @ youtube, maar is niet gelukt.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door indobesar » 09 nov 2008, 23:26


Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door yorick » 10 nov 2008, 17:50

Ja precies, die ja. Geen filmpje bij helaas. Wel een mooi verhaaltje met mooie platen.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door HSR » 10 nov 2008, 22:18

achterwielaandrijfventje schreef:Geef mij maar mn eigen Nissan 200sx s13 ipv een e30 m3 :)
Veel meer potentie en een betere wielophanging dan zo'n e30 die gebaseerd is op een 'family car''
Maar zo'n m3 e30 is echt een prachtige auto hoor, atmosferisch 100 pk per liter ofzo en rwd! Dat is wat je wil, anders kom je bij een honda vtec ofzo uit, en dat is fwd en dat sucks......

Man man man ..... :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten