wjn schreef:Niels schreef:Ik hoor eigenaren ook altijd over de prachtige balans en dat de M3 nog steeds een maatstaf is.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of er in die 20 jaar niets gewijzigd is qua wegligging?
Ik denk dat het sterke punt van "oudere" auto's puur het lage gewicht is, qua wegligging kunnen ze niet tippen aan moderne auto's.
P.S. Ik zou idd de EVO1 of EVO2 als vergelijking aanhouden, prachtige auto's, wel een beetje outdated/opzichtig.
moderne supermini's hebben vast meer grip dan een e30 m3, maar er is meer qua wegligging dan alleen grip, en de motoren pakken vast ook beter op bij lage toeren etc., en ze zijn vast gemakkelijker te rijden
maar daar zijn veel mensen helemaal niet naar op zoek, een deel van de kick van de e30 m3 is voor mij dat de motor je bij 4500, 5000 en 6000 tpm steeds weer een schopje geeft en hij weer harder gaat trekken
maar oud of nieuw, veel grip of weinig grip, balans is balans en feedback is feedback, en wordt bepaald door de opbouw van de auto en de geometrie van de wielophanging en stuurinrichting
en daarin is modern niet automatisch beter, en zeker saaier vanwege allerlei [ook door hun eigen marketeers en juristen] opgelegde eisen die fabrikanten stellen aan hetgeen ze verkopen [zoals een altijd op veiligheid gericht weggedrag, stabiliteitssystemen, voorwielaandrijving etc]
frank
ps. en vergeet niet dat een oude sportauto net zo profiteert van nieuwe bandentechniek en dus nu ook al meer grip heeft dan een originele