Dodge Challenger
Geplaatst: 06 feb 2008, 15:31
Dodge sloeg eerder de plank mis met de reïncarnatie van de Charger. Die roemruchte naam keerde terug op een (weliswaar gespierde) gezinsauto. Daar nemen de Amerikanen geen genoegen mee. Met de Challenger is het menens: na 35 jaar stoft Dodge weer een beruchte naam af. Dit keer is het project geslaagd.
Hier hebben de Amerikanen naar uitgekeken. Met de terugkeer van de Challenger hebben ze een deel van hun cultuurgoed terug. Dodge pakt het serieus aan: de 6,1-liter Hemi V8 krijgt een plek onder de motorkap. En moeten we nog vertellen dat de Challenger achterwielaandrijving heeft? De muscle car levert 425 pk en een maximaal koppel van 570 Nm. Dodge heeft het over een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in ‘onderin de vijf seconden’. Van 0 naar 160 naar 0 km/u gaat in minder dan zeventien seconden. De kwartmijl legt hij af in veertien seconden en volgens Dodge zijn de remmen van de Challenger een voorbeeld voor de andere. Van 100 naar 0 km/u gaat in ongeveer 100 feet; dat komt overeen met 30,5 meter. Daarbij komt een kracht vrij van 0,88 g. Dat zou een enorme prestatie zijn. Ook het formaat is om over naar huis te schrijven; hij is zelfs nog wat langer dan een Chrysler 300C.
Deze Dodge wordt gemaakt in de Chrysler-fabriek in Ontario. De 2008-versie van deze auto wordt aangeboden in het oranje, zilvergrijs en zwart. Alle auto’s uit het eerste bouwjaar krijgen een plaatje in het interieur met het productienummer er op en een motorkap met strepen in koolstofvezel-look. De productie voor het eerste jaar is vastgesteld op 6.400 stuks. Na het eerste bouwjaar worden ook een minder krachtige motoren verwacht. Er gaan geruchten over de 5,7-liter V8 Hemi en een V6.
Verdrietig
De Nederlandse importeur heeft al aangeven geen brood te zien in de Challenger. Die past nu eenmaal niet in onze slurptaks-cultuur. Daarmee wordt het voer voor de grijze importeurs want er zullen ongetwijfeld Nederlanders zijn die ‘m willen hebben. Wedden dat de Challenger niet aan onze neus voorbijgaat?
Nederlanders zullen verdrietig worden van de prijs. In Amerika kost dit moois 37.995 dollar. Als je dat bedrag vandaag door een valuta omrekenprogramma jast, komt er 25.940,71 euro uit. In Amerika is dat ook ongeveer de vanafprijs van de BMW 3-serie Touring. Bij ons koop je voor 25.000 euro bijvoorbeeld het instapmodel van de Peugeot 407. Een 3-serie Touring is bij ons te koop vanaf 36.300 euro. Tsja… verschil moet er zijn.
Bron: Autoweek
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/0ec ... 1177cc.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/e14 ... 9a2c41.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/f/2cf ... fd7d0f.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/eaf ... 20c276.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/a31 ... e22e14.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/8e8 ... d59fae.jpg[/img]
Ik vind het zelf wel een stoer ding! Maar is 425 niet wat ''weinig'' voor een muscle car?
Hier hebben de Amerikanen naar uitgekeken. Met de terugkeer van de Challenger hebben ze een deel van hun cultuurgoed terug. Dodge pakt het serieus aan: de 6,1-liter Hemi V8 krijgt een plek onder de motorkap. En moeten we nog vertellen dat de Challenger achterwielaandrijving heeft? De muscle car levert 425 pk en een maximaal koppel van 570 Nm. Dodge heeft het over een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in ‘onderin de vijf seconden’. Van 0 naar 160 naar 0 km/u gaat in minder dan zeventien seconden. De kwartmijl legt hij af in veertien seconden en volgens Dodge zijn de remmen van de Challenger een voorbeeld voor de andere. Van 100 naar 0 km/u gaat in ongeveer 100 feet; dat komt overeen met 30,5 meter. Daarbij komt een kracht vrij van 0,88 g. Dat zou een enorme prestatie zijn. Ook het formaat is om over naar huis te schrijven; hij is zelfs nog wat langer dan een Chrysler 300C.
Deze Dodge wordt gemaakt in de Chrysler-fabriek in Ontario. De 2008-versie van deze auto wordt aangeboden in het oranje, zilvergrijs en zwart. Alle auto’s uit het eerste bouwjaar krijgen een plaatje in het interieur met het productienummer er op en een motorkap met strepen in koolstofvezel-look. De productie voor het eerste jaar is vastgesteld op 6.400 stuks. Na het eerste bouwjaar worden ook een minder krachtige motoren verwacht. Er gaan geruchten over de 5,7-liter V8 Hemi en een V6.
Verdrietig
De Nederlandse importeur heeft al aangeven geen brood te zien in de Challenger. Die past nu eenmaal niet in onze slurptaks-cultuur. Daarmee wordt het voer voor de grijze importeurs want er zullen ongetwijfeld Nederlanders zijn die ‘m willen hebben. Wedden dat de Challenger niet aan onze neus voorbijgaat?
Nederlanders zullen verdrietig worden van de prijs. In Amerika kost dit moois 37.995 dollar. Als je dat bedrag vandaag door een valuta omrekenprogramma jast, komt er 25.940,71 euro uit. In Amerika is dat ook ongeveer de vanafprijs van de BMW 3-serie Touring. Bij ons koop je voor 25.000 euro bijvoorbeeld het instapmodel van de Peugeot 407. Een 3-serie Touring is bij ons te koop vanaf 36.300 euro. Tsja… verschil moet er zijn.
Bron: Autoweek
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/0ec ... 1177cc.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/e14 ... 9a2c41.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/f/2cf ... fd7d0f.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/eaf ... 20c276.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/a31 ... e22e14.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/8e8 ... d59fae.jpg[/img]
Ik vind het zelf wel een stoer ding! Maar is 425 niet wat ''weinig'' voor een muscle car?