Rico v Velzen schreef:Ben benieuwd Knot !
Gisterochtend ging de wekker om 07:30, kijk uit mn raam en ze zijn de straat open aan het breken, iets met een lekriool ofzo, stond een astra als enige super in de weg...gvd.. ik naar beneden, auto weg laten zetten en snel de douche in. Auto stond afgetankt en met de juiste bandenspanning en juiste oliepijl etc klaar om misbruikt te worden. De avond ervoor heb ik nog diverse video's bekeken met commentaar (o.a. van Dennis op mijn vectra kamikaze ronde), lijnen bekeken op de ringguides, nog wat rondjes GT4 gedaan dus was er helemaal klaar voor.
Eerst even langs Gouda om Rossifumi op te halen bij het station en kon meteen kennis maken met de drukte op maandag, kom nooit in Gouda op die tijden. Hup, de A12 op en in de file, gezellig muziekkie aan en op zoek naar meiden in reclameautotjes. Rond 10 uur stonden we een bakkie te doen bij de Shell voor de grens (Arnhem) en wachtend op Macboy met de A3... die kwam niet, het was de Ibiza van Jeroen (Scorpion?) die het terrein op kwam rijden... jammer, geen Audi vs Opel battle op de Oberhausen straight. De ibiza cupra was geen partij voor me, kon het met geen mogelijkheid bijhouden.
Om de dag goed te beginnen reden we achter een of andere papzak in zn 15 jaar oude Mercedes die hij waarschijnlijk zn hele leven al in bezig heeft. De ibiza kon er gelukkig op vermogen langs na een aantal kilometers met het knipperlicht naar links uit erachter gehangen te hebben met 200 terwijl rechts helemaal niemand reed. Nu ik nog... 140/150 erachter links, rechts niemand..tsja, dan maar rechts ernaast, en wat doet meneer.. precies op het gas om naast me te blijven, wat een figuur zeg, te triest voor woorden. Heb m maar laten gaan na een paar acties want zo'n vent kun je toch niets wijsmaken.
Aangekomen op de ring was het clubje snel compleet en konden we aansluiten achter onze ringguide, Der Alte. De corolla stond op winterbandjes, dacht dat hij veel voordeel zou hebben op de natte en gladde baan maar het viel me tegen hoe ik de auto grip zag verliezen, had zelf meer grip met de brede bandjes onder de astra. Ben zelf achteraan gaan rijden mocht er wat gebeuren kon ik nog hulp bieden, telefoonnummers staan bij mij allemaal ingeprogrammeerd etc, en het momentje van Sjeft zag ik van dichtbij gebeuren, Bergwerk uit plotseling overstuur, was even schrikken maar kwam volgens mij doordat de auto in eerste instantie onderstuur had, dat zag je aan de voorbandjes van afstand en bij gas minderen/lossen komt ie wel om op dat asfalt. Gelukkig ging alles goed, lesje tegensturen en hoe verhoog ik mijn hartslag in 2 seconden.
Heb zelf een 15 ronden kaartje gehaald, kost 195 euro maar je kunt even vooruit en het is voordeliger dan 4 of 8 ronden. Meteen 25 ronden of een jaarkaart vond ik wat overdreven. Door mijn fixatie op het leren rijden in de regen etc ben ik eigenlijk helemaal vergeten eens goed naar de 330i van Tom te kijken, alleen van afstand heb ik een beetje zitten dagdromen maar had graag een stukje meegereden om te voelen of de 330i genoeg vermogen heeft om zelf zoiets aan te schaffen, volgende keer dan maar (wanneer gaan we weer?????).
Markk hoorde ik al over de 206gti en overstuur, komt me bekende voor nadat ik 4 maanden in een 206hdi gereden heb, zeker op de ring is dat oppassen geblazen!
Eerste 2 ronden in een treintje gereden dus om de baan te verkennen, hatzenbach was glad, hocheichen viel mee, maar vooral hohe acht vond ik listig, evenals eis kurve. Ronde 3, 4 en 5 droogde de baan op en kon ik wat meer snelheid gaan maken. De 5e ronde nog even een momentje bij Schalbenschwanz/Kleine Karussell met Lockjaw, te hard erin dan schuif je eruit en ga je een stuk op 2 wielen, niet voor herhaling vatbaar. Steeds even een pauze na 2 ronden even afkoelen en een bakkie doen en wat lullen over vanalles en nogwat. Ideaal dat het zo rustig was, kun je binnen lekker zitten, normaal parkeren en vooral normaal en geconcentreerd rijden.
De 6e en 7e ronde op droog gingen erg lekker, Macboy ernaast om me in toom te houden en weer netjes voor de lijnen gegaan. Ik praat ook hardop tegen mezelf over de lijnen en instuurpunten, kan geen kwaad en de passagier kan er misschien ook nog wat van leren en/of later commentaar geven op de foutjes. De 7e ronde was fuchsrohre helemaal droog dus heb eens volgas gehouden, ga je er toch met bijna 200 op de klok doorheen en dat geeft een gaaf gevoel in je maag zeg, heb m niet eerder voluit gereden daar.
Topper van de dag was de focus tdci uit engeland, volgens mij een huurauto want er zat een diesel sticker op de tankdop. Beide met helm op de kop in de auto en ze reden zoals ik dat voorheen deed, kamikaze dus. Zo hard insturen dat de auto in de veren duikt, terugkomt en daarna pas daadwerkelijk instuurt. Door hun wilde stuurgedrag kon ik aanhaken met minder risico en betere lijnen. Bij Bergwerk netjes insturen en toen had ik mn battle. Ford 115pk/250nm op 205 bandjes tegen Opel 120pk/280nm op 225 bandjes, tegelijk de bocht uit met 100 op de teller en toen kwam ik metertje voor metertje dichterbij, vonden ze niet leuk in de binnenspiegel te zien. Verder bij Klostertal was met de vangrail aan het repareren dus ik heb ze maar wat meer ruimte gegeven, als ik op de bumper was blijven plakken hadden we misschien brokken gehad omdat ze toch al wat wild rond gingen.
Na een bakkie en wat gesprekken over mijn mogelijk toekomstige speeltje (markk wist een hoop te vertellen over een of andere nepkever die ik volgens hem zou moeten aanschaffen) wilde ik nog een paar rondjes doen. Wim tipte me gelukkig nog even dat het begon te regenen en nat was achterop de ring, met die wijze woorden in het achterhoofd begon ik aan de meest leerzame 3 ronden Nordschleife ooit. Goed opletten waar water ligt en kijken naar de kleur van het asfalt. Hatzenbach was glad, eis kurve en verder overal ietsje minder dan normaal en soms extra insturen om te kijken hoe snel je grip verliest. Ronde 8 was het miezer maar ronde 9 en 10 gewoon dikke regen waardoor in de laatste ronden veel water op de baan lag. Wat is dat leerzaam zeg, je voelt dat je 110% moet opletten waar het op droog met 100% voldoende is. Adenauer forst nog een rode E36 eraf en ik mocht voor het eerst zien dat een bestuurder van een GT3RS zn geld niet op het spel wilde zetten met tevens veel te breden banden voor deze condities, hij liet me voorbij, en sloot achter me aan maar liet me uiteindelijk toch wegrijden, dan ben je toch in het voordeel met je dieseltje op (voor dit weer) betere banden en natuurlijk een lager risico wat aanschafprijs/reparatie/schade betreft.
Inmiddels was het half 6 en tijd om te gaat eten, met zn 9en richting het Zwijn, wat hebben we daar gelachen zeg, heb er nu nog lol om, die verhalen, elkaar een beetje belachelijk maken, kale auto's zonder opties, soep uit een broodje, kon niet op allemaal. Gaaf dat Macboy uiteindelijk het geld in zn zak heeft gestoken en in natura wilde betalen, al was hij wel snel weer buiten moet ik zeggen.
De terugreis duur zoals gewoonlijk langer dan je denkt, toch nog een stuk sturen, vooral in de regen zonder verlichting op de autobahn is dat vermoeiend. We hebben een beetje 150/160 aangehouden om toch nog op te schieten. Eenmaal op de A12 van Arnhem naar Rotterdam heb ik de cruisecontrol op 120 gezet, ID&T top500 aan en rustig de laatste kilometers gedraaid. Wat een dag zeg, 966,7km gereden toen ik voor mn eigen deur stond rond spookuur.
De astra heeft het echt goed gedaan gisteren, ben nu meer tevreden dan ooit over de auto. Stoelen zitten goed (ondanks de negatieve berichten in diverse autobladen) zelfs na dik 2 uur achtereenvolgens op snelheid sturen. Wegligging op de ring was ook super, goede communicatie op de grens en genoeg power voor mijn kunde op dit moment. Ben benieuwd of het nog lekkerder gaat als ik RE050a eronder laat zetten voor, zit nu conti sportcontact2 onder.